ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Ο άνθρωπος που «κέρδισε» τον Λούη

«7 λεπτά ψυχής», το πρώτο ντοκιμαντέρ του Π. Βλάχου για τους νικητές του 1896

Kathimerini.gr

ΤΟΥ ΑΙΜΙΛΙΟΥ ΧΑΡΜΠΗ

Τον Πάνο Βλάχο οι περισσότεροι τον γνωρίσαμε πριν από λίγα χρόνια μέσα από την παρουσία του στην επιτυχημένη τηλεοπτική σειρά «Μην αρχίζεις τη μουρμούρα», λίγοι ωστόσο γνωρίζουν ότι ο Ελληνας ηθοποιός είναι και… μαραθωνοδρόμος. Ερασιτέχνης τουλάχιστον, ωστόσο αρκετά παθιασμένος ώστε να αφιερώσει την πρώτη του σκηνοθετική προσπάθεια σε έναν από τους μεγαλύτερους θρύλους του αθλήματος: τον Σπύρο Λούη. Στα «7 λεπτά ψυχής», πάντως, το ντοκιμαντέρ που παρουσιάζεται απόψε στον θερινό κινηματογράφο Φλερύ –και ταυτόχρονα προβάλλεται μέσα από την πλατφόρμα του Cinobo–, οι ιστορικοί πρωταγωνιστές είναι δύο από τη μια ο Λούης και από την άλλη ο Χαρίλαος Βασιλάκος, ο άνθρωπος δηλαδή που έφθασε δεύτερος στον τερματισμό στο Καλλιμάρμαρο το 1896.

«Αρχικά η άποψη ότι ο Βασιλάκος μπορεί να ήταν ο πραγματικός νικητής του μαραθωνίου μού φαινόταν κενή και φαιδρή, στη συνέχεια όμως συνάντησα τους απογόνους του και μου διηγήθηκαν την ιστορία. Από εκεί άρχισα να ερευνώ και το ένα ερωτηματικό με πήγαινε στο επόμενο, μέχρι που κατάλαβα πως είχα ανάγκη να συσχετίσω όσα έμαθα με το σήμερα», μας λέει ο Πάνος Βλάχος.

Το ντοκιμαντέρ αντλεί έμπνευση από ιστορικούς και σύγχρονους μαραθωνοδρόμους προκειμένου να μιλήσει για τους θρυλικούς πρωταγωνιστές του.

Οι Ολυμπιακοί Αγώνες

Να πιάσουμε όμως το νήμα της ιστορίας από την αρχή. Βρισκόμαστε στα τέλη του 19ου αιώνα και η προσφάτως χρεοκοπημένη Ελλάδα αναλαμβάνει να αναβιώσει τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Στο πρόγραμμα υπάρχει και το αγώνισμα του μαραθωνίου, εκεί όπου ανέλπιστα κερδίζει τη νίκη –και μαζί την αιώνια δόξα– ένας νερουλάς από το Μαρούσι, ο Σπύρος Λούης. Παρ’ όλα αυτά, μέσα στις επόμενες δεκαετίες και μέχρι τις μέρες μας, αρκετοί, Ελληνες και ξένοι, αμφισβητούν τη νίκη του, ισχυριζόμενοι πως ο Λούης «έκλεψε», βοηθούμενος και από τις Αρχές της εποχής, προκειμένου να τερματίσει πρώτος.

Κάπου εκεί ξεκίνησε και η έρευνα του Πάνου Βλάχου, ο οποίος, εκτός του αθλητισμού, διαθέτει και το «μικρόβιο» της ιστορικής έρευνας: «Ο τρόπος με τον οποίο αφηγούμαστε μια ιστορία έχει τρομερή δυναμική, ασκεί στην πραγματικότητα εξουσία. Ειδικά με τις ιστορίες που νομίζουμε ότι ξέρουμε. Την έρευνα δεν την κάναμε για να αποκαθηλώσουμε τον ήρωα, αλλά για να συγκεντρώσουμε περισσότερα στοιχεία γύρω του, να τον αναδείξουμε με άλλον τρόπο. Οταν άλλωστε δει κανείς τη μεγάλη εικόνα, δεν μπορεί να αμφισβητήσει την αξία της ιστορίας του Λούη, αλλά ούτε και του Βασιλάκου. Επίσης, δεν μπορεί να αρνηθεί τις προεκτάσεις τους: πολιτικές, ταξικές, θεολογικές – μεταφυσικές».

Οι τελευταίες φαίνεται να ενδιαφέρουν ιδιαίτερα τον Ελληνα σκηνοθέτη. «Νιώθω ότι ζούμε σε μια εποχή που, για πολλούς λόγους, δεν έχει χώρο για ήρωες όπως εκείνη του Λούη. Ο ήρωας ενισχύει την πίστη του ανθρώπου στο μεταφυσικό. Εγώ τυχαίνει να βρίσκομαι τώρα μπροστά σε αυτό το ερωτηματικό στη ζωή μου και η δημιουργία της ταινίας με βοήθησε να κατανοήσω πόσο το μεταφυσικό μπορεί να επηρεάσει τα πράγματα».
Προκειμένου να εφαρμόσει τις διάφορες θεωρίες στην πράξη, μέσα στο ντοκιμαντέρ ο Πάνος Βλάχος διοργανώνει ένα ενδιαφέρον πείραμα. Ο ίδιος, παρέα με μερικούς καταξιωμένους Ελληνες μαραθωνοδρόμους, έτρεξε τον αγώνα και, μέσω ειδικών μετρήσεων, προσπάθησε να διαπιστώσει αν το επίτευγμα του Λούη ήταν όντως εφικτό. Το αποτέλεσμα σχετίζεται με τον τίτλο της ταινίας, αλλά και με τη «θέση» του ανθρώπου που τη δημιούργησε. «Προσωπικά κατάλαβα τη μεγάλη διαφορά ανάμεσα στον καλλιτέχνη και στον δρομέα όταν βρέθηκα στη μέση. Αν το δεις ψυχρά, η αξία του δεύτερου είναι ένα νούμερο, είσαι ό,τι τρέχεις. Η αξία του ηθοποιού, από την άλλη, δεν μετριέται μόνο π.χ. με το πόσα Οσκαρ έχει πάρει. Τα δεδομένα είναι τελείως διαφορετικά».

Ακόμα και στον αθλητισμό, ωστόσο, η νίκη μπορεί να είναι σχετική. «Αυτό που θέλω να συζητήσω κυρίως γύρω από την ταινία είναι η σπουδαιότητα του να ξέρεις να χάνεις. Η ιστορία μιλάει για δύο ανθρώπους: τον Λούη που κέρδισε τους Αγώνες και στη συνέχεια “έχασε” στη ζωή του, εξαφανίστηκε. Ο Βασιλάκος έχασε στους Αγώνες αλλά κέρδισε στη ζωή, επειδή έμαθε από την ήττα του».

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Σινεμά: Τελευταία Ενημέρωση