ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...

Αγνωστοι στίχοι του Ευριπίδη γίνονται παράσταση

Αποσπάσματα από την «Ινώ», τον «Πολύιδο» και άλλα ανολοκλήρωτα έργα του τραγικού ποιητή θα παρουσιαστούν στο έργο «Θραύσματα: Ευριπίδης»

Kathimerini.gr

Ενας πάπυρος με άγνωστους στίχους του Ευριπίδη, που ήρθε στο φως πριν από τρία χρόνια σε μία αρχαιολογική ανασκαφή στη νεκρόπολη της αρχαίας Φιλαδέλφειας, περίπου 100 χιλιόμετρα έξω από το Κάιρο της Αιγύπτου, αποτέλεσε την αφορμή για τη νέα παράσταση του σκηνοθέτη και αρχαιολόγου Ευθύμη Θέου, την οποία παρουσιάζει το Εθνικό Θέατρο σε συνεργασία με τον πολιτιστικό οργανισμό Διάζωμα.

Στην παράσταση «Θραύσματα: Ευριπίδης», η πρόκληση με την οποία έρχονται να αναμετρηθούν οι συντελεστές της δεν είναι μόνο να παρουσιάσουν στίχους από τα έργα «Πολύιδος» και «Ινώ», ένα άγνωστο, για το θέατρο, υλικό, αλλά και να αναπαραστήσουν μία πραγματική αρχαιολογική ανασκαφή. Στην ορχήστρα των αρχαίων θεάτρων όπου θα περιοδεύσει η παράσταση θα στηθεί ένα αυτοσχέδιο σκάμμα, πάνω στο οποίο οι ηθοποιοί, που φέρουν παράλληλα και την ιδιότητα του αρχαιολόγου, θα αρχίσουν να αναζητούν τους πάπυρους του Ευριπίδη.

Μαζί με τους στίχους της ανακάλυψης του 2022 θα ακουστούν στίχοι και από την υπόλοιπη «θραυσματική» δραματουργία του Ευριπίδη, από τα έργα του που δεν σώθηκαν ολοκληρωμένα και ανακαλύφθηκαν σε παπύρους, όπως η «Ανδρομέδα», ο «Φαέθων» και οι Κρητικοί. Τα αποσπάσματα θα παρουσιαστούν ως ένα αφήγημα, την ώρα που οι ηθοποιοί θα σκαλίζουν το χώμα της ανασκαφής με τη συνοδεία της πρωτότυπης μουσικής του Κορνήλιου Σελαμσή.

Σαν ένα «υβριδικό είδος, που προσπαθεί να φέρει κοντά το θέατρο με την αρχαιολογία», περιέγραψε τη νέα του παράσταση ο σκηνοθέτης Ευθύμης Θέου, στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου, βρίσκοντας μάλιστα γοητευτικό το γεγονός ότι το αποσπασματικό υλικό με το οποίο δουλεύει αφήνει περιθώρια στη θεατρική προσέγγιση και ερμηνεία του. «Μας προσκαλεί να βιώσουμε με έναν ξεχωριστό, θεωρώ, τρόπο, λεπτό, τρυφερό, ποιητικό, την εμπειρία σύνδεσης των αρχαίων θεάτρων με το αρχαίο κείμενο, την “ανασκαφή” του και “αναστήλωσή” του», σημείωσε η διευθύντρια του Εθνικού Θεάτρου, Αργυρώ Χιώτη, ενώ νωρίτερα η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη τόνισε ότι η συνύπαρξη θεάτρου και αρχαίας ελληνικής γραμματείας είναι κάτι που μπορεί να συμβεί μόνο στην Ελλάδα.

Η παράσταση αντλεί γενικότερα τα κείμενά της από επιστημονικές και φιλολογικές αναλύσεις προηγούμενων ετών, ενώ όσον αφορά τις ιστορίες του Πολύιδου και της Ινούς, χρησιμοποιεί κάποια μικρά αποσπάσματα των αρχαίων στίχων, κομμάτια των οποίων δημοσιεύθηκαν πέρυσι. Τον πάπυρο που βρέθηκε το 2022 μελέτησαν οι καθηγητές Τζον Γκίμπερτ και Ιβόνα Τρένκα-Αμχάιν από το Πανεπιστήμιο Μπόλντερ του Κολοράντο.

Το έργο θα περιοδεύσει σε εννέα αρχαία θέατρα στην Αττική και στα νησιά, όπως στα αρχαία θέατρα της Μήλου, της Ερέτριας, της Μυτιλήνης, της Ηφαιστίας Λήμνου, της Καρθαίας Κέας, των Τραχώνων στον Αλιμο, της Ζέας στον Πειραιά κ.α., και αποτελεί συνέχεια του προγράμματος «Γνωριμία με τα αρχαία θέατρα της Ελλάδας», η οποία πραγματοποιήθηκε πρώτη φορά πέρυσι, με την υποστήριξη του ΥΠΠΟ, ανεβάζοντας το αριστοφανικό έργο «Πλούτος», σε σκηνοθεσία του Μάνου Βαμβαδάκη.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

NEWSROOM

Θέατρο-Χορός: Τελευταία Ενημέρωση