ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
Τελευταία Ενημέρωση: 14:04
 

Αναζητώντας τα όρια μεταξύ τέχνης και πραγματικότητας

Από το θέατρο ΑντίΛογος η«Κραυγή» του Τενεσί Ουίλιαμς σε σκηνοθεσία Εβίτας Ιωάννου

Του Απόστολου Κουρουπάκη

Του Απόστολου Κουρουπάκη

kouroupakisa@kathimerini.com.cy

Η νεαρή σκηνοθέτρια Εβίτα Ιωάννου ανέλαβε ένα δύσκολο εγχείρημα, να ανεβάσει ένα έργο σχεδόν άγνωστο στο κυπριακό κοινό, την «Κραυγή» του Τενεσί Ουίλιαμς. Τους ρόλους ενσαρκώνουν η Νιόβη Χαραλάμπους και ο Θανάσης Ιωάννου. Ο ίδιος ο συγγραφέας του έργου είχε χαρακτηρίσει την «Κραυγή» ως το καλύτερό του έργο μετά το «Λεωφορείο ο Πόθος», με το έργο να είναι βασισμένο στη σύμβαση του «θεάτρου μέσα στο θέατρο». Η Εβίτα μού λέει πως μετά από πολλές δυσκολίες και πολλαπλές αναγνώσεις έγιναν διάφορες προσαρμογές, για να μεταφερθεί οργανικά το έργο και να δοθεί με τον κατάλληλο τρόπο στο κοινό. Σημείωσε δε ότι ένα τόσο δύσκολο έργο η «Κραυγή» μαρτυράει με έναν πολύ μοναδικό τρόπο την ψυχή και τα μυστικά του Τενεσί Ουίλιαμς.

–Παρουσιάζεις ένα ομολογουμένως δύσκολο έργο και για πρώτη φορά στην Κύπρο. γιατί αυτή η επιλογή;
–Η επιλογή ήταν της Νιόβης Χαραλάμπους – εμένα μου έγινε η πρόταση για σκηνοθεσία από το Θέατρο Αντίλογος. Καταλαβαίνω, όμως, την επιλογή της Νιόβης. Αν και είναι ένα πάρα πολύ δύσκολο έργο, η «Κραυγή» μαρτυράει με έναν πολύ μοναδικό τρόπο την ψυχή και τα μυστικά του Τενεσί Ουίλιαμς. Γι’ αυτό άλλωστε και ο ίδιος τη θεωρεί ως το δεύτερο αριστούργημά του, μετά το «Λεωφορείο ο Πόθος».

–Θέατρο στο θέατρο, σκηνοθετικά πώς το προσεγγίζεις; Γενικά ποιες ήταν οι σκηνοθετικές προκλήσεις;
–Προσεγγίζοντας το κείμενο είχαμε αρκετές δυσκολίες. Αυτό το ελάχιστα παιγμένο έργο, το οποίο ο Ουίλιαμς έγραφε και ξαναέγραφε για σχεδόν δέκα χρόνια, και για τούτο ήταν δύσκολο να αποκωδικοποιηθεί. Γι’ αυτό και αποφάσισα με τα παιδιά να κάνω ενα μικρό πείραγμα. Η ιδέα ήταν να δώσουμε στο κοινό την αίσθηση ότι είναι στο παρασκήνιο, μέσω της προσθήκης ενός αόρατου ακροατηρίου. Αυτό πιστεύω πως θα βοηθήσει να οροθετηθεί σαφέστερα, τόσο η πλοκή, όσο και η συνθήκη του «θεάτρου μέσα στο θέατρο». Παράλληλα, ελπίζω πως αυτό μας το «πείραγμα» θα επιτρέψει στο «πραγματικό» κοινό να σχετιστεί καλύτερα με τους χαρακτήρες. Μετά από πολλές δυσκολίες και πολλαπλές αναγνώσεις έγιναν κι άλλες προσαρμογές, για να μεταφερθεί οργανικά το έργο. Πιστεύω πως το τελικό αποτέλεσμα πέτυχε μία ιδιαίτερη αυθεντικότητα. Δεν θέλω να αποκαλύψω περισσότερα, θα το δείτε επί σκηνής.

–Ο συγγραφέας στο έργο μιλάει πολύ για την τέχνη, και για τα όριά της, έχει άραγε η τέχνη όρια, εσύ τα έχεις βρει;
–Το ζητούμενο του συγγραφέα είναι να δοκιμάσει τα όρια της πραγματικότητας και του θεάτρου, για να δείξει πως η ζωή των ανθρώπων είναι εν τέλει η κινητήρια δύναμη της καλλιτεχνικής έμπνευσης. Το «ψέμα» του θεάτρου δεν απέχει και τόσο από την «αλήθεια» της ζωής, ειδικά για τον Ουίλιαμς. Το έργο αυτό κουβαλάει τόσο το πένθος του συγγραφέα του, όσο και την πίστη του στην υπερβατική δύναμη της τέχνης. Ο Τενεσί Ουίλιαμς αφήνει σε ανοιχτή θέα τις στιγμές εκείνες όπου το προσωπικό τραύμα του καλλιτέχνη μετουσιώνεται σε Τέχνη, και όπου το αίσθημα της παγίδευσης στην πραγματική ζωή μετατρέπεται σε μαγεία. Τα δικά μου όρια δεν τα έχω βρει ακόμα, αλλά πιστεύω πως στην τέχνη γενικά είναι καλό να μην υπάρχουν!

–Τι ήταν αυτό που ζήτησες από τους δύο ηθοποιούς ως βασική θέση στην παράσταση;
–Νιώθω πολύ τυχερή που είχα την ευκαιρία να δουλέψω με δύο τόσο ταλαντούχους ηθοποιούς, τη Νιόβη και τον Θανάση. Επειδή το έργο ήταν τόσο δύσκολο, έπρεπε να εντάξουμε δικά μας στοιχεία και να δημιουργήσουμε τη δική μας ιστορία για να μπορέσουμε να αποκωδικοποιήσουμε το νόημά του, και να το μεταφέρουμε στο κοινό. Αυτό το έργο αφορά δύο ηθοποιούς και την ερήμωση της τέχνης τους, και για αυτό τον λόγο έδωσα και στους δύο πολλή ελευθερία για να ταυτιστούν και να φέρουν τα δικά τους στοιχεία. Πιστεύω ότι αυτή η ελευθερία, σε συνδυασμό με τη σκηνοθετική μου γραμμή, έδωσε ένα πολύ αυθεντικό αποτέλεσμα.

–Ως νέα σκηνοθέτρια τι σε πνίγει εσένα, σε τι θα ήθελες να βγάλεις κραυγή;
–Θα ήθελα να ήταν πιο δίκαιο το σύστημα εδώ στην Κύπρο, και να υπήρχαν περισσότερες ευκαιρίες για νέους δημιουργούς.

 

Παραστάσεις:  12, 13, 19, 20 Δεκεμβρίου στις 8:30 μ.μ. Flea Theatre

Πληροφορίες: 99 678569

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ
Login with email
Login with Facebook

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Του Απόστολου Κουρουπάκη

Σχόλια αναγνωστών

Παιδίατροι σέρνουν στα Δικαστήρια τον ΟΚΥπΥ

«1η Ιουνίου 2019 ξεκινάει το ΓεΣΥ»
george  |  09:39

Η Wikipedia προσέφυγε στο ΕΔΑΔ κατά της Τουρκίας

«H Wikipedia ξέρει και τιμωρεί!»
ΑΚΑ  |  08:20

Άρση απομόνωσης της τ/κ πλευράς ζητά από τις ΗΠΑ ο Όζερσαϊ

«Kαι μετά ξύπνησες ο Οζερσάϊ! »
ΑΚΑ  |  08:17

Με την πλάτη στον τοίχο ο Ερντογάν για τους S-400

«To μούτρο θα φάει τα μούτρα του! »
ΑΚΑ  |  08:15

Θέατρο-Χορός: Τελευταία Ενημέρωση

X