ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Το μπαλέτο «ζεσταίνεται»

Η ζωή έχει ξαναβρεί σχεδόν τον κανονικό της ρυθμό για τους χορευτές της ΕΛΣ

Newsroom Κ, Αθήνα

ΤΗΣ ΜΑΡΩΣ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΟΥ

Στον πέμπτο όροφο του κτιρίου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής βρίσκονται τα στούντιο του μπαλέτου και οι αίθουσες δοκιμών. Οι χορευτές βγάζουν τα «πολιτικά» τους παπούτσια πριν μπουν στις αίθουσες και χώνουν τα ρούχα τους στις τεράστιες τσάντες τους. Ολο και κάποιος θα κάνει ζέσταμα στον διάδρομο, όλο και κάπου θα στέκονται με τη χαρακτηριστική πόζα δύο νεαρές μπαλαρίνες κουβεντιάζοντας, και δοκιμάζοντας την ελαστικότητα των κου ντε πιε τους.

Η ζωή έχει ξαναβρεί σχεδόν τον κανονικό της ρυθμό για τους χορευτές της ΕΛΣ, που επέστρεψαν στη ρουτίνα της πειθαρχίας τους εδώ και μία εβδομάδα. Το «μάθημα» –όπως ονομάζεται η καθημερινή εξάσκηση–, στο οποίο συμμετέχουν όλες οι βαθμίδες των χορευτών του μπαλέτου γίνεται πάλι από τις 10 έως τις 11 και τέταρτο κάθε πρωί, μόνον που πλέον πραγματοποιείται από τρεις ομάδες των 12 έως 15 ατόμων σε ξεχωριστά στούντιο. Επειτα από κάθε μάθημα οι αίθουσες απολυμαίνονται, ενώ οι χορευτές δεν είναι υποχρεωμένοι να φορούν υγειονομική μάσκα, εκτός αν η χορογραφία απαιτεί να βρίσκονται σε μικρή απόσταση μεταξύ τους.

Το «μάθημα», δηλαδή η καθημερινή εξάσκηση των χορευτών της ΕΛΣ, έχει ξαναβρεί τον συνηθισμένο ρυθμό του στα στούντιο του Οργανισμού.

Την ώρα που εμείς φτάσαμε, νωρίς το μεσημέρι, η εξάσκηση είχε ολοκληρωθεί, και οι πρόβες είχαν ξεκινήσει. Ολες τους αφορούν τη συμμετοχή της ΕΛΣ στο πρόγραμμα του ΥΠΠΟ, που ενεργοποιεί τους αρχαιολογικούς χώρους για να φιλοξενήσουν τη μουσική και τις παραστατικές τέχνες.

«Η Εθνική Λυρική Σκηνή είναι ένας οργανισμός εξοικειωμένος με τις κρίσεις, καθώς ξεκίνησε τη λειτουργία της πριν από 80 χρόνια, λίγο πριν από το ξέσπασμα του φονικότερου πολέμου στην Ιστορία», σχολιάζει ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Γιώργος Κουμεντάκης. Ετσι, στο πλαίσιο του έκτακτου καλοκαιρινού προγραμματισμού το μπαλέτο της ΕΛΣ συμμετέχει με μία σειρά από «μικρές χορευτικές ιστορίες», λέει ο διευθυντής του Μπαλέτου της ΕΛΣ, χορογράφος Κωνσταντίνος Ρήγος. Οι 9 συνολικά παραστάσεις –σόλο, ντουέτα και ένα κουαρτέτο– υπογράφονται από 9 χορογράφους και θα παρουσιαστούν σε εσωτερικούς χώρους αρχαιολογικών μουσείων. Από τις 19 Ιουλίου έως και τις 15 Σεπτεμβρίου αυτές οι χορευτικές περφόρμανς θα ταξιδέψουν σε όλη τη χώρα, από την Ελευσίνα έως τη Δήλο, τους Δελφούς, τις Θερμοπύλες για να μας δείξουν τον τρόπο με τον οποίο ο σύγχρονος χορός μπορεί να επικοινωνήσει με τα μνημεία της αρχαιότητας.

Η μπαλαρίνα της ΕΛΣ «ανεβασμένη» στην πουέντ. 

Τις εκδηλώσεις «ανοίγει» την τρίτη Κυριακή του Ιουλίου ο Κωνσταντίνος Ρήγος στο αρχαιολογικό μουσείο της Βραυρώνας. Η χορογραφία του, που παρουσιάζεται από τους δύο πρώτους χορευτές της ΕΛΣ, πειραματίζεται πάνω στην ιδέα του εγκλωβισμού. Τι συμβαίνει όταν αναγκάσεις τους χορευτές να βρεθούν σε ακινησία; Με ποιον τρόπο αυτή η ακινησία μπορεί να γίνει εκφραστική, και δη μέσα στον κόσμο των αγαλμάτων; «Την περίοδο της πανδημίας, τότε που ο καθένας κλείστηκε στον εαυτό του βιώσαμε τις μεγαλύτερες σιωπές, μια ησυχία σχεδόν μεταφυσική», σχολιάζει ο Ρήγος, και δημιουργεί μια χορογραφία άκαμπτη, μια σύνθεση μινιμαλιστική, υπό τους ήχους ενός σαξοφώνου.

Πρόβες από το ντουέτο των χορευτών από το «Voice Over» της Ιωάννας Πορτόλου.

Η επόμενη συνάντησή μας είναι με τη χορογράφο Ιωάννα Πορτόλου, που δουλεύει το «Voice Over», μια χορογραφία που συνδυάζει τον λόγο με την κίνηση, και θα ξεκινήσει τις εμφανίσεις από το Αρχαιολογικό Μουσείο της Κορίνθου. Δύο χορευτές ανιχνεύουν με το σώμα αλλά και τον νου τη σχέση μας με τη Διακήρυξη των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του ΟΗΕ (1948), τις αντιδράσεις και τα συναισθήματα που δημιουργεί στον σύγχρονο ακροατή αυτό το θεμελιώδες για τον δυτικό πολιτισμό κείμενο.

Ο χορευτής και χορογράφος Γιάννης Νικολαΐδης ονομάζει το σόλο που ετοιμάζει «Ιππότης της ασφάλτου», αλλά μας διευκρινίζει ότι είναι απλώς ένας τίτλος εργασίας. Η νεαρή χορεύτρια, μπαλαρίνα από τη σχολή της ΕΛΣ μπαίνει με χάρη μέσα στη σκληρή και βαριά σαν πανοπλία στολή ενός μοτοσικλετιστή και αμέσως αλλάζει ο τρόπος που κινείται. Κλεισμένη μέσα σε αυτό το άκαμπτο ρούχο που την περιορίζει «σαν εξωσκελετός», όπως λέει ο χορογράφος, θα δοκιμάσει τα βήματά της ξεκινώντας από το Αρχαιολογικό Μουσείο της Ελευσίνας.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Θέατρο-Χορός: Τελευταία Ενημέρωση

X