ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Facebook: Πόσος χρόνος του έχει απομείνει;

Η πορεία της «σταδιακής κατάρρευσης»

Kathimerini.gr

Το Facebook δείχνει πλέον να πέφτει από την κορυφή του κόσμου όπου βρισκόταν επί σειρά ετών ως το πολυπληθέστερο κοινωνικό δίκτυο της υφηλίου, και να μπαίνει σε μια πορεία «σταδιακής κατάρρευσης» («gradual demise»).

Όχι, το ενδεχόμενο ενός «ξαφνικού θανάτου» («sudden death») δεν φαίνεται πιθανό. Τα πρώτα ίχνη παρακμής της σοσιαλμιντιακής αυτοκρατορίας του Μαρκ Ζάκερμπεργκ έχουν αρχίσει ωστόσο ήδη να κάνουν την εμφάνισή τους και, σύμφωνα με τις Κασσάνδρες, η «σταδιακή κατάρρευση» θα είναι «αναπόφευκτη».

Το «έργο» το έχουμε άλλωστε ξαναδεί, όπως σημειώνεται.

«Όπως το MySpace και το Bebo παλαιότερα, έτσι και το Facebook αναμένεται να ακολουθήσει πορεία σταδιακής κατάρρευσης τα επόμενα χρόνια», γράφει ο Όσκαρ Γουίλιαμς στο NewStatesman.

Η Σέριλ Σάντμπεργκ ανακοίνωσε στις 2 Ιουνίου ότι αποχωρεί από το Facebook έπειτα από 14 χρόνια, με την αποχώρησή της ωστόσο παράλληλα να γεννά (ή, πιο σωστά, να επαναφέρει) και μια σειρά από ερωτήματα και από προβληματισμούς αναφορικά με το μέλλον του κοινωνικού δικτύου.

«Εάν η άφιξη της προερχόμενης από την Google Σάντμπεργκ το 2008 είχε δείξει τότε ότι το Facebook μεγαλώνει, μήπως η αποχώρησή της τώρα σηματοδοτεί την αρχή του τέλους του;», διερωτάται ο αρθρογράφος του NewStatesman, προτού εστιάσει ωστόσο σε μια σειρά από πρακτικούς λόγους ανησυχίας που ξεπερνούν κατά πολύ την αποχώρηση ενός μεμονωμένου διευθυντικού στελέχους.

Υπενθυμίζεται πως μόλις τον περασμένο Φεβρουάριο, το Facebook είδε τον αριθμό των ημερησίων ενεργών χρηστών του να μειώνεται για πρώτη φορά έπειτα από 18 χρόνια.

Από την αρχή της χρονιάς που διανύουμε, δε, η κεφαλαιοποίηση – χρηματιστηριακή αξία του Facebook έχει μειωθεί κατά 43%.

Υπάρχει η άποψη πως για τα «βάσανα» του Facebook ευθύνεται ένα άλλο κοινωνικό δίκτυο, το TikTok το οποίο βρίσκεται σε φάση ανόδου.

Ο Ζάκερμπεργκ και η ομάδα του επιχείρησαν να απαντήσουν στην πρόκληση του TikTok λανσάροντας την επιλογή Reels που όμως δεν έχει καταφέρει ακόμη ούτε να πάρει τα πάνω της, τουλάχιστον όχι στον βαθμό που θα επιθυμούσαν οι δημιουργοί της, ούτε να φέρει τα προσδοκώμενα έσοδα.

Παράλληλα ωστόσο, κολοσσοί όπως το Facebook έχουν να αντιμετωπίσουν και ένα άλλο πρόβλημα που έχει να κάνει με την (μειωμένη, απαξιωμένη, αμφισβητούμενη) αποτελεσματικότητα των online διαφημίσεων που έχουν κατακλύσει τα social media κατά τέτοιο τρόπο ώστε να δημιουργούνται φαινόμενα κορεσμού, όπως υπογραμμίζει ο Τιμ Χουάνγκ (Tim Hwang), συγγραφέας του βιβλίου «Subprime Attention Crisis».

Κατά τα λοιπά, αυτό που έκαναν εταιρείες μέσων κοινωνικής δικτύωσης όπως του Ζάκερμπεργκ, προκειμένου να κρατούν ψηλά τους ρυθμούς ανάπτυξης και να γιγαντώνουν τα δικά τους μερίδια αγοράς, ήταν – πέρα από όσα έχει καταγγείλει η Φράνσις Χόγκεν – το να χτίζουν και ολοένα υψηλότερους τοίχους γύρω από τις πλατφόρμες τους (όπως είχε επιχειρήσει να κάνει το Facebook προ ετών με το επιχειρηματικό μοντέλο Free Basics). Ωστόσο, και αυτό στην πορεία γύρισε μπούμερανγκ, όπως σημειώνει ο Όσκαρ Γουίλιαμς στην ανάλυσή του.

Σύμφωνα με τον αρθρογράφο του NewStatesman, το μεγαλεπήβολο (στα όρια του «ψηφιακού ιμπεριαλισμού», σύμφωνα με τους επικριτές του) πρότζεκτ Metaverse κινδυνεύει και αυτό τώρα να αρχίσει να γυρίζει μπούμερανγκ, εάν δεν το έχει κάνει ήδη. Αξίζει να σημειωθεί, δε, πως μιλάμε για ένα πρότζεκτ που για τα επόμενα χρόνια θα κοστίζει χρήματα χωρίς όμως να βγάζει.

«Το ερώτημα εάν το Metaverse μπορεί να σώσει το Facebook θα πάρει χρόνια προκειμένου να απαντηθεί», όπως σημειώνεται στο σχετικό άρθρο του NewStatesman. Πόσο χρόνο έχει, όμως, ακόμη μπροστά του το Facebook;

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ
Login with email
Login with Facebook

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.gr

Κόσμος: Τελευταία Ενημέρωση