ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Φωνές πρατηριούχων για βενζίνη από κατεχόμενα

Ζητούν πολιτική απόφαση για αυστηρούς ελέγχους στα οδοφράγματα – Απώλειες εσόδων έως και 120 εκατομμύρια ευρώ ετησίως, λένε

Του Απόστολου Τομαρά

Του Απόστολου Τομαρά

tomarasa@kathimerini.com.cy

Τις έντονες αντιδράσεις του Παγκύπριου Συνδέσμου Πρατηριούχων προκαλεί το φαινόμενο μετάβασης Ε/κ στα κατεχόμενα για την προμήθεια υγρών καυσίμων κίνησης. Ένα ζήτημα το οποίο δεν είναι φρέσκο, πλην όμως αυτή την περίοδο, όπως φαίνεται από τα όσα υποστηρίζονται από τους επαγγελματίες, βρίσκεται σε έξαρση. Συγκεκριμένα, όπως λέει ο Κυριάκος Λουκά, μέλος του οκταμελούς συμβουλίου του Παγκύπριου Συνδέσμου Πρατηριούχων, στην «Κ», το πρόβλημα για τον κλάδο έχει πάρει διαστάσεις μετά το τελευταίο άνοιγμα των σημείων διέλευσης, προς και από τα κατεχόμενα. Σύμφωνα με στοιχεία που έχουν στην διάθεσή του οι πωλητές υγρών καυσίμων στις ελεύθερες περιοχές, οι απώλειες υπολογίζονται σε περίπου 120 εκατ. ευρώ το χρόνο που αντιστοιχούν στο 10% με 11% των συνολικών λιανικών πωλήσεων καυσίμων κίνησης. Όπως συμβαίνει και με άλλα προϊόντα, Ε/κ επιλέγουν να μεταβαίνουν στις κατεχόμενες περιοχές κοντά στην πράσινη γραμμή προκειμένου να εφοδιαστούν με καύσιμα, ένεκα της διαφοράς στην τιμή λιανικής πώλησης, σε σχέση με τις ελεύθερες περιοχές. Μπροστά στην κατάσταση που φαίνεται να έχει δημιουργηθεί ο Παγκύπριος Σύνδεσμος Πρατηριούχων στράφηκε προς την κυβέρνηση προκειμένου να βάλει φρένο. Όπως ανέφερε στην «Κ» ο Κυριάκος Λουκάς, οι πρατηριούχοι ζητούν την εφαρμογή του κανονισμού της πράσινης γραμμής.

Η εικόνα

Με βάση την εικόνα που έχουν οι ίδιοι οι πρατηριούχοι, η διαφορά των 70 σέντ ανά λίτρο στη λιανική τιμή των καυσίμων κίνησης, ελευθέρων με κατεχόμενες περιοχές, ευθύνεται για το φαινόμενο που παρατηρείται. Διαφορά που κατά τους ίδιους οφείλεται στο πακέτο φόρων που έχουν επιβληθεί στις τιμές των καυσίμων. Συγκεκριμένα, όπως εξηγούν οι ίδιοι, ο καταναλωτής στις ελεύθερες περιοχές στην τιμή που αγοράζει καύσιμα στις ελεύθερες περιοχές πληρώνει:

Ποσοστό 7,3% για το βιοκαύσιμο που προστίθεται στα καύσιμα προκειμένου να είναι εντός των ευρωπαϊκών προδιαγραφών. Ποσοστό που ισοδυναμεί με 10 σέντ ανά λίτρο.

- Φόρος κατανάλωσης βενζίνης 42,9 σέντ ανά λίτρο.

- Φόρος κατανάλωσης 40 σέντ ανά λίτρο στο Euro Diezel.

- Φόρος αποθήκευσης 1 σέντ ανά λίτρο.

- ΦΠΑ στο συνολικό ποσό 19%.

Όπως υποστηρίζουν οι πρατηριούχοι, η ψαλίδα που υπάρχει στις λιανικές τιμές ελευθέρων και κατεχόμενων περιοχών αντί να κλείσει αναμένεται να ανοίξει. Όπως λένε, το ποσοστό 7,3% που αφορά το βιοκαύσιμο στα καύσιμα κίνησης, λόγω οδηγιών της Ε.Ε. θα πρέπει να αυξηθεί στο 14% μέχρι το 2030, εξέλιξη που εκτιμάται πως θα πιέσει τις λιανικές τιμές στις ελεύθερες περιοχές προς τα πάνω.

Οι απώλειες

Από τους υπολογισμούς των πρατηριούχων, το χάσμα που παρατηρείται έχει ως αποτέλεσμα ετήσιες απώλειες που φθάνουν τα 120 εκατ. ευρώ το χρόνο. Σύμφωνα με στοιχεία που έχουν και τα παρουσίασαν στις αρμόδιες κρατικές αρχές, ετησίως η ποσότητα καυσίμων κίνησης από τις κατεχόμενες περιοχές υπολογίζεται στα 100 εκατ. λίτρα. Με βάση τα ίδια στοιχεία πριν παρατηρηθεί το φαινόμενο μετάβασης στις κατεχόμενες περιοχές, το ύψος των λιανικών πωλήσεων στις ελεύθερες περιοχές ανερχόταν στο 1 δισ. λίτρα. Σήμερα η ποσότητα αυτή που αφορά πωλήσεις μόνο από πρατήρια, έχει υποχωρήσει στα 850 εκατ. λίτρα. Ποσοστό απώλειας που υπολογίζεται στο 10% με 11% σε ετήσια βάση. Σε απόλυτους οικονομικούς αριθμούς οι απώλειες, κατά τους πρατηριούχους, ανέρχονται στα 120 εκατ. ευρώ. Από αυτά τα 70 εκατ. ευρώ αφορούν κρατικά έσοδα από την φορολογία των καυσίμων, 6 εκατ. ευρώ τα πρατήρια καυσίμων και το υπόλοιπο ποσό απώλειες των εταιρειών καυσίμων.

Σύμφωνα με τον κ. Λουκά τα πρατήρια εκείνα που έχουν υποστεί τη μεγαλύτερη ζημιά είναι αυτά που γειτνιάζουν με την πράσινη γραμμή και τα σημεία διέλευσης προς και από τα κατεχόμενα. Την περίοδο που τα οδοφράγματα ήταν κλειστά, ένεκα της πανδημίας στα συγκεκριμένα πρατήρια παρατηρήθηκε άνοδος πωλήσεων μέχρι και 46%. Οι ίδιοι πρατηριούχοι θεωρούν πως δεν πρόκειται για αύξηση των πωλήσεων αλλά για επανάκτηση παλαιών, ένεκα του περιορισμού μετάβασης στα κατεχόμενα. Κάτι που φάνηκε στη συνέχεια όταν άνοιξαν και πάλι τα οδοφράγματα. Οι ίδιοι θεωρούν πως η μεγάλη πλειοψηφία όσων μεταβαίνουν στα κατεχόμενα είναι απλοί καταναλωτές, ωστόσο δείχνουν πως υπάρχει και μια μερίδα, όπως ιδιοκτήτες επαγγελματικών οχημάτων, που αγοράζουν μεγάλες ποσότητες καυσίμων. Οι επαγγελματίες πρατηριούχοι πιστεύουν πως το φαινόμενο μπορεί να περιοριστεί εάν ενταθούν οι έλεγχοι στα οδοφράγματα. Στις επαφές που πραγματοποιήσαν το τελευταίο διάστημα πρότειναν συγκεκριμένα μέτρα:

- Να ενταθούν οι έλεγχοι προκειμένου να λειτουργήσουν αποτρεπτικά για όσους μεταβαίνουν στα κατεχόμενα, μόνο για αγορά καυσίμων κίνησης.

- Να μπει χρωματοδείκτης στα καύσιμα προκειμένου να μπορεί να εντοπιστεί η προέλευσή τους.

- Να γίνονται έλεγχοι ποιότητας των καυσίμων όσων επιστρέφουν από τα κατεχόμενα εάν πληρούν τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές.

Για τους ελέγχους ποιότητας οι πρατηριούχοι υποστηρίζουν πως έχουν διαβεβαιώσεις από το τελωνείο ότι μπορεί να πραγματοποιηθούν, αρκεί να υπάρξει πολιτική απόφαση. Οι πρατηριούχοι έχουν προτείνει επίσης μια πρακτική που εφαρμόζεται σε χώρες τις κεντρικής Ευρώπης, με διαφορά στις τιμές καυσίμων, όπου και εκεί παρατηρήθηκε στο παρελθόν το ίδιο φαινόμενο. Προτείνουν να ελέγχονται τα ρεζερβουάρ των αυτοκινήτων και να επιτρέπεται η διέλευση μόνο σε αυτά που είναι εφοδιασμένα με το 70% της συνολικής χωρητικότητάς τους.

Χωρίς αντίκρισμα οι επαφές με αρμόδιους

Τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο λιανικός τομέας των καυσίμων μετέφερε ο Παγκύπριος Σύνδεσμος Πρατηριούχων στα αρμόδια υπουργεία και υπηρεσίες. Όπως οι ίδιοι λένε, άπαντες γνωρίζουν το πρόβλημα και τις θέσεις τους, εντούτοις το πρόβλημα παραμένει άλυτο. Αυτό που ζητούν είναι την πιστή εφαρμογή του κανονισμού της πράσινης γραμμής για προϊόντα από τις κατεχόμενες περιοχές. Πρόσφατα ο Σύνδεσμος συναντήθηκε με την υπουργό Εμπορίου Νατάσα Πηλείδου. Ωστόσο, οι ίδιοι θεωρούν ότι λύση στο πρόβλημά τους μπορεί να δοθεί μόνο από το Υπουργείο Εξωτερικών με το οποίο επίσης είχαν επαφές. Οι ίδιοι θεωρούν πως πρέπει να ληφθεί πολιτική απόφαση προκειμένου οι τελωνειακές αρχές να εντείνουν τους ελέγχους στα σημεία διέλευσης. Πηγές από το Υπουργείο Εξωτερικών υποστηρίζουν πως οι έλεγχοι που ζητούν οι πρατηριούχοι σε απλούς καταναλωτές, έχει μεγάλο βαθμό δυσκολίας, κάτι που δεν συμβαίνει με επαγγελματίες που μεταβαίνουν στα κατεχόμενα για καύσιμα. Επίσης, λέγεται πως ζητήθηκε από τους πρατηριούχους να καταγγέλλουν τέτοιες περιπτώσεις, απορρίπτοντας τους ισχυρισμούς πως το τελωνείο δεν προβαίνει σε ελέγχους στα οδοφράγματα.

Έντυπη Έκδοση

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Του Απόστολου Τομαρά

Επιχειρήσεις: Τελευταία Ενημέρωση