ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Λεμεσός: Η μάχη της επικράτησης των malls - Οι λεπτομέρειες για τις νέες επενδύσεις

Στα 120 εκατ. ευρώ εκτιμάται η επένδυση από πλευράς Nicosia Mall και γύρω στα 45-50 εκατ. ευρώ η επέκταση του My Mall Limassol

Της Μαρίας Ηρακλέους

Της Μαρίας Ηρακλέους

Μετά τη Λευκωσία, το πεδίο ανταγωνισμού των εμπορικών κέντρων περνά στην αγορά της Λεμεσού, αφού εκεί επικεντρώνονται για τις επόμενες επενδύσεις τους οι δύο ισχυροί παίκτες της πρωτεύουσας –Nicosia Mall (με μετόχους τον όμιλο Ζορπά, την PHC Group, τον όμιλο Αθηαινίτη και την VLM Group) και Atterbury Europe (Mall of Cyprus).

Και οι δύο εταιρείες επισημοποίησαν τις προθέσεις τους, με το Nicosia Mall να έχει υποβάλει αίτηση για πολεοδομική άδεια για τεμάχιο το οποίο είναι εντός των διοικητικών ορίων του Δήμου Αγίου Αθανασίου, σε εμπορική και βιομηχανική ζώνη, δίπλα από το κατάστημα Jumbo. Στην περίπτωση του Mall of Cyprus έχουν δημοσιοποιηθεί προοπτικές φωτογραφίες του έργου το οποίο θα ανεγερθεί σε τεμάχιο επί των λεωφόρων 1ης Οκτωβρίου και Σπύρου Κυπριανού στη Μέσα Γειτονιά. Η απόσταση που χωρίζει τα δύο προτεινόμενα κλειστά εμπορικά κέντρα υπολογίζεται γύρω στα 150 μέτρα. Η πρώτη αντίδραση της πλειοψηφίας της αγοράς είναι ότι κάτι τέτοιο είναι μη βιώσιμο τόσο για τις ίδιες τις επιχειρήσεις, αλλά κυρίως για το κυκλοφοριακό στην περιοχή. Υπενθυμίζεται ότι πρόκειται για περιοχή στην οποία ήδη δραστηριοποιείται το πολυκατάστημα Jumbo, καθώς και ο Κωτσόβολος.


Το προτεινόμενο εμπορικό κέντρο της Atterbury θα αποτελείται από δύο ορόφους –ο πρώτος όροφος θα καλύπτει εμπορικά καταστήματα μόδας, ένδυσης και υπόδησης, αθλητισμού, και υπηρεσίες.

Εκτός από τα νέα ανοίγματα, αλλαγές προωθούνται και όσον αφορά το υφιστάμενο εμπορικό κέντρο, το My Mall Limassol, με επέκταση του εμπορικού χώρου, αλλά και άνοιγμα στον οικιστικό τομέα. Αυτό που ξεκαθαρίζουν γνώστες της αγοράς λιανικού εμπορίου είναι ότι η αγορά δεν «σηκώνει» δύο νέους παίκτες που θα προσφέρουν το γνωστό παραδοσιακό μοντέλο του mall, όπως το γνωρίζουμε μέχρι σήμερα. Εκτιμάται λοιπόν ότι μόνο με τη διαφοροποίησή τους μπορούν να είναι και τα δύο βιώσιμα. Για παράδειγμα, ήδη στην περίπτωση της Atterbury αναφέρεται η πρόθεση για διαφορετικό κοινό στόχευσης. Αν εστιαστεί σε μάρκες πολυτελείας –κάτι που μπορεί να υποστηρίξει η αγορά της Λεμεσού– τότε μπορεί αυτή η πρόταση να είναι βιώσιμη. Από την άλλη, η λειτουργία δύο επιπλέον εμπορικών κέντρων, ενδεχομένως να αποτελέσει «ταφόπλακα» για τους εμπορικούς δρόμους της Λεμεσού.

Οι νέες επενδύσεις

Στα 120 εκατ. ευρώ ανέρχεται η επένδυση του Nicosia Mall, η οποία προχωρεί σε συνεργασία με τον όμιλο Παπαντωνίου. Το προτεινόμενο εμπορικό κέντρο διαθέτει τρεις ορόφους και 105 εμπορικά καταστήματα ένδυσης, υπόδησης και τεχνολογίας, χώρους εστίασης, αίθουσα κινηματογράφου και παιχνιδότοπο, ακολουθώντας σε γενικές γραμμές το πρότυπο των υφιστάμενων εμπορικών κέντρων στη Λευκωσία, με εξαίρεση τον αριθμό των ορόφων. Πληροφορίες από την αγορά αναφέρουν ότι η συγκεκριμένη περίπτωση ίσως έχει ένα ελαφρό προβάδισμα, εφόσον ήδη έχει κατατεθεί αίτηση για έκδοση πολεοδομικής άδειας και περιβαλλοντικές, κυκλοφοριακές μελέτες, και μελέτη εμπορικών επιπτώσεων εξετάζεται από τις αρμόδιες αρχές.

Όσον αφορά στα χρονοδαγράμματα, οι κατασκευαστικές εργασίες, εφόσον προηγηθεί η λήψη των σχετικών εγκρίσεων θα ξεκινήσουν εντός του 2ου εξαμήνου του 2024.

Την ίδια περίοδο τοποθετεί χρονικά την έναρξη των εργασιών για το εμπορικό της κέντρο η Atterbury Europe, η οποία στην παρουσίαση του έργου αναφέρει ότι η προσφορά λιανικής στη Λεμεσό είναι περιορισμένη, ενώ η φιλοσοφία του προτεινόμενου αφορά τη μερίδα των καταναλωτών που μπορούν να διαθέσουν χρήματα για ακριβά brands. Το προτεινόμενο εμπορικό κέντρο θα αποτελείται από δύο ορόφους. Ο πρώτος όροφος θα καλύπτει εμπορικά καταστήματα μόδας, ένδυσης και υπόδησης, αθλητισμού, και υπηρεσίες. Ο δεύτερος όροφος θα είναι αφιερωμένος στην οικογενειακή ψυχαγωγία και θα περιλαμβάνει κινηματογράφο, ζώνη δραστηριοτήτων για παιδιά, και food court που θα επικεντρώνεται στα fast food. Αναφέρεται επίσης ότι ο σχεδιασμός ενσωματώνει το παλαιό και το μοντέρνο σε ένα ζωντανό προορισμό που προσφέρει εμπειρίες λιανικής και οικογενειακής ψυχαγωγίας.

Επεκτείνεται το My Mall

Στο μεταξύ, προχωρά και η επέκταση για το υφιστάμενο mall της Λεμεσού. Στην «Κ» μίλησε σχετικά ο συνιδιοκτήτης του mall Ανδρέας Χατζημιτσής, ο οποίος ανέφερε ότι έχουν ληφθεί οι εγκρίσεις στα προκαταρκτικά ερωτήματα της εταιρείας σχετικά με τους συντελεστές ανάπτυξης από το Δήμο Λεμεσού, και λίαν συντόμως θα υποβληθεί η αίτηση για πολεοδομική άδεια. Η προσθήκη για το εμπορικό κομμάτι ανέρχεται στα έξι χιλιάδες τ.μ., ενώ στο οικιστικό κομμάτι τα 10 χιλιάδες τ.μ. Το οικιστικό κομμάτι αναμένεται ότι θα περιλαμβάνει 130 διαμερίσματα τα οποία θα διατεθούν στην αγορά είτε προς ενοικίαση είτε για αγορά. Ένα σημείο που πρέπει να αποφασίσουν οι ιδιοκτήτες του My Mall είναι επίσης η αγορά στην οποία θα απευθύνεται το οικιστικό προϊόν –είτε θα πρόκειται για low-medium είτε medium to luxury. Το ύψος της επένδυσης ανέρχεται στα 45-50 εκατ. ευρώ και η έναρξη των εργασιών αναμένεται εκτός απροόπτου ίσως το β’ εξάμηνο του 2024.

Η θέση του ΕΤΕΚ

Σχολιάζοντας σχετικά ο πρόεδρος του ΕΤΕΚ Κωνσταντίνος Κωνσταντή ανέφερε ότι, οι υπηρεσίες που θα εξετάσουν τις αιτήσεις θα πρέπει να δουν τον αντίκτυπο συσσωρευτικά και όχι μεμονωμένα, έτσι ώστε να υπάρχει ξεκάθαρη εικόνα για τις οποιεσδήποτε επιπτώσεις μπορούν να προκύψουν από δύο μεγάλες εμπορικές αναπτύξεις σε κοντινή απόσταση. Σημείωσε επίσης ότι θα πρέπει να εξεταστεί η φέρουσα ικανότητα της περιοχής. Δηλαδή το κατά πόσο αυτή διαθέτει κατάλληλες υποδομές για να εξυπηρετήσει τον όγκο κυκλοφορίας που θα αυξηθεί, τις ανάγκες σε ηλεκτρικό ρεύμα κοκ.

Επισήμανε επίσης ότι, είναι σημαντικό το κράτος να καθοδηγεί την ανάπτυξη καταγράφοντας τις τάσεις της αγοράς, τους τομείς που έχουν κορεστεί, και να προωθήσει ένα νέο μοντέλο ανάπτυξης η οποία να είναι και πιο βιώσιμη.

Από την πλευρά του ο εκπρόσωπος του ιστορικού εμπορικού κέντρου Λεμεσού Κρίστης Δημητρίου, ανέφερε στην «Κ» ότι η αγορά της Λεμεσού είναι ήδη καλυμμένη από τις υφιστάμενες επιχειρήσεις και το εμπορικό κέντρο, ενώ είπε χαρακτηριστικά ότι είναι θέμα επιβίωσης για τα καταστήματα του κέντρου. Όπως εκτιμά, ένα νέο εμπορικό κέντρο, κυρίως εντός Λεμεσού, θα προκαλέσει περισσότερη ζημιά παρά όφελος για την αγορά, ενώ υπέδειξε ότι μια επένδυση στην ανατολική περιφέρεια της Λεμεσού ίσως είναι πιο λειτουργική και βιώσιμη. Πάντως είναι ένα ζήτημα το οποίο θα πρέπει να απαντηθεί, το πώς η καταναλωτική «πίτα» της κυπριακής αγοράς μπορεί να απορροφήσει δύο νέες αναπτύξεις ιδίου τύπου, οι οποίες θα γειτνιάζουν.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Της Μαρίας Ηρακλέους

Επιχειρήσεις: Τελευταία Ενημέρωση