ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...

Φοβερές αλλαγές στην 20ετία στο κομμάτι του σχεδιασμού

«Ambassadors», «influencers», «digital creators», όλοι παλεύουν για ένα μερίδιο μιας τεράστιας παγκόσμιας πίτας

Του Παναγιώτη Ρουγκάλα

Του Παναγιώτη Ρουγκάλα

Ο συνιδρυτής της Beetroot Design, Βαγγέλης Λιάκος, μιλά στην «Κ» για την εξωστρέφεια, τη σημασία της αυθεντικότητας στο branding, το ελληνικό και κυπριακό δημιουργικό DNA, αλλά και για την ανάγκη συνεργασίας σε μια βιομηχανία που αλλάζει ραγδαία.

Ο κ. Λιάκος συμμετείχε στο συνέδριο Digital Agenda Cyprus Summit 2025 ως κύριος ομιλητής με θέμα «Branding and creativity: How Beetroot took over the world».

Είναι κρίσιμο να υπάρχει πάντα ισορροπία, γιατί στον βωμό των επενδύσεων τείνουμε συχνά να ξεχνάμε τον πολιτισμό, με αποτέλεσμα να χάνουμε την ταυτότητά μας.

- Τονίζετε τη σημασία της εξωστρέφειας στο branding και τη δημιουργικότητα. Πώς μπορούν οι «introverts» να αξιοποιήσουν τα δυνατά τους σημεία για να επιτύχουν σε αυτούς τους τομείς;

- Κάθε εταιρεία οφείλει να αναγνωρίζει τις αξίες που την ορίζουν καθώς και να θέτει στόχους κοντινούς και μακροπρόθεσμους. Και δημιουργώντας μια σωστή στρατηγική θα καταφέρει να τους επιτύχει. Ο ρόλος του branding είναι να μπορέσει να επικοινωνήσει τόσο προς το εσωτερικό της εταιρείας, όσο και προς το ευρύτερο κοινό, όλα τα παραπάνω. Η ανάπτυξη εργαλείων οπτικής επικοινωνίας και η αξιοποίηση αυτών από ανθρώπους που καταλαβαίνουν σε βάθος τις αξίες της εταιρείας είναι απαραίτητες προδιαγραφές για τη σωστή ταυτότητα και επικοινωνία. Φυσικά πρέπει πάντα να υπάρχει εμπιστοσύνη και η δημιουργική ελευθερία.

- Η Κύπρος είναι πλούσια σε πολιτιστική κληρονομιά και πολυμορφία. Ποιες ευκαιρίες βλέπετε για τις μάρκες αυτής της περιοχής να αξιοποιήσουν τη μοναδική πολιτιστική τους ταυτότητα και να ξεχωρίσουν σε παγκόσμιο επίπεδο;

- Εδώ έχουμε μια διττή ταυτότητα. Πράγματι η Κύπρος έχει μια πολύ βαθιά πολυ-πολιτισμική κληρονομιά (ιστορία, γαστρονομία, αγροτικά προϊόντα), που προσελκύει τουρισμό και εξαγωγές προϊόντων. Τα τελευταία χρόνια όμως κατάφερε να δημιουργήσει και μια διαφορετική ταυτότητα ως ένα σύγχρονο ευρωπαϊκό κράτος με μεγάλη ανάπτυξη και να προσελκύσει επενδύσεις σε κλάδους οικονομικών, τεχνολογίας και startup.

Ο συγκερασμός των δύο παραπάνω παραγόντων είναι κάτι που ψάχνουν όλοι στον πλανήτη. Είναι βέβαια κρίσιμο να υπάρχει πάντα ισορροπία μεταξύ αυτών, γιατί στον βωμό των επενδύσεων τείνουμε συχνά να ξεχνάμε τον πολιτισμό, με αποτέλεσμα να χάνουμε την ταυτότητά μας.

Νέα τοπικότητα

- Θεωρείτε ότι υπάρχει ένα «ελληνικό design DNA»;

- Τα τελευταία 20 χρόνια έχουν υπάρξει φοβερές αλλαγές στο κομμάτι του σχεδιασμού. Οι σχεδιαστές παγκοσμίως χρησιμοποιούν τα ίδια εργαλεία και εμπνέονται μέσω του διαδικτύου από τις ίδιες πηγές. Τα ρούχα μας είναι παρόμοια γιατί ψωνίζουμε από τις ίδιες αλυσίδες καταστημάτων κ.λπ. Πιστεύω όμως ότι η διαφορά στο DNA του ελληνικού ντιζάιν είναι αφενός η ιστορία μας, και αφετέρου το ελληνικό αλφάβητο. Οι σχεδιαστές έχουν αρχίσει να τα ερευνούν, να εμπνέονται και να εξελίσσουν τον ελληνικό σχεδιασμό δημιουργώντας έτσι μια νέα τοπικότητα και νέες σχεδιαστικές γραμμές με αποτέλεσμα την αυθεντικότητα.

Ο συγκεντρωτισμός

- Αν μπορούσατε να αλλάξετε κάποια πράγματα στο οικοσύστημα της δημιουργικής βιομηχανίας στην Ελλάδα και στην Κύπρο αντίστοιχα, ποια θα ήταν;

- Αν και πιστεύω ότι τα πράγματα χρειάζονται τον χρόνο τους για να αλλάξουν και έτσι αποκτούν ουσία και αυτό συμβαίνει στον κλάδο μας, θα προσπαθήσω να αναφέρω κάποια ζητήματα. Θα άλλαζα την υπεροψία και συγκεντρωτισμό των διαφημιστικών εταιρειών στο κομμάτι του branding. Υπάρχει πλέον εξειδίκευση και τα independent studios έχουν να δώσουν πολύ μεγάλη υπεραξία σε αυτόν τον τομέα.

Θα άλλαζα επίσης το πείσμα των independent studios για την υπερβολική θεωρία, και την ανασφάλεια των κοστολογίων. Σε γενικές γραμμές η συνεργασία των δύο είναι που φέρνει τα καλύτερα αποτελέσματα. Και για τους ίδιους και για το εκάστοτε έργο.

- Ποιο ρόλο πιστεύετε ότι έχουν διαδραματίσει τα κοινωνικά μέσα στη διαμόρφωση του τρόπου με τον οποίο οι μάρκες παρουσιάζουν τον εαυτό τους και πώς μπορούν οι εταιρείες να ισορροπήσουν την αυθεντικότητα με τη δημιουργικότητα στην παρουσία τους στο διαδίκτυο;

- Όντως βλέπουμε πλέον τα brands να συνομιλούν με διαφορετικό τρόπο στα διαφορετικά κοινά που απευθύνονται όπως και στις διαφορετικές πλατφόρμες. «Ambassadors», «influencers», «digital creators», όλοι παλεύουν για ένα μερίδιο μιας τεράστιας παγκόσμιας πίτας. Μια εικόνα πλέον δεν είναι αρκετή. Όλοι ψάχνουν για την εμπειρία, για την ταύτιση. Το internet όμως (όλοι οι ανώνυμοι χρήστες μαζί δλδ) είναι σκληρό και αν δεν υπάρχει αυθεντικότητα θα σε απορρίψει πολύ γρήγορα. Έχουμε δει κόσμο ή προϊόντα να ηρωοποιούνται μέσα σε μια νύχτα και την επομένη δεν τους θυμάται κανείς. Παραμένουν μόνο όσοι/ όσες/όσα έχουν βάθος και storytelling. Οπότε καλύτερα να δείχνουμε αυτό που είμαστε με υπομονή και αλήθεια.

Είναι μαραθώνιος

- Πώς πιστεύετε ότι το branding και η δημιουργικότητα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη δημιουργία ουσιαστικών σχέσεων με τους πελάτες, αντί απλώς για την αύξηση των πωλήσεων;

- Πλέον τα brands δεν στοχεύουν σε πωλήσεις. Ο στόχος είναι να αναδείξουν ένα lifestyle ή μια εμπειρία. Καταλαβαίνουν όλοι, ότι είναι ένας μαραθώνιος και όχι δρόμος ταχύτητας. Η σχέση εμπιστοσύνης είναι το πιο σημαντικό κομμάτι, όπως σε κάθε σχέση. Το branding κάνει ακριβώς αυτό. Δίνει συνέπεια (consistency) και αξία (added value).

- Τι συμβουλή θα δίνατε σε επιχειρηματίες ή δημιουργικούς ανθρώπους που αγωνίζονται να βρουν τη μοναδική φωνή και την ταυτότητα της μάρκας τους σε μια πολυσύχναστη αγορά;

- Είμαστε η δουλειά μας και το πορτφόλιο μας είναι το μόνο μας εργαλείο πωλήσεων. Πρέπει να μας αντιπροσωπεύει και να είμαστε υπερήφανοι για αυτό και πρέπει να πω σε αυτό το σημείο πως η δουλειά μας δεν είναι εκτελεστική. Ορίζει πλαίσια και σπάει κανόνες. Ανοίγει πόρτες και γκρεμίζει τοίχους. Χαράζει πορείες και ανατρέπει στρατηγικές. Ένας σχεδιαστής οφείλει να σκέπτεται, να αναλύει και να εμβαθύνει και να προτείνει την πιο σωστή λύση έχοντας πάντα τη δική του ταυτότητα.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

NEWSROOM

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Του Παναγιώτη Ρουγκάλα

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση

Σβήνει και γράφει η Κυβέρνηση το προτεινόμενο πλαίσιο, αλλά οι απαιτήσεις δεν ικανοποιούνται - Έσπασε την πανσυνδικαλιστική ...
Της Δωρίτας Γιαννακού
 |  ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ