ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Ο πληθωρισμός δεν πάγωσε την αγορά

Αυξήθηκε ο πλαστικός τζίρος για το 11μηνο 2022 σχεδόν σε όλες τις κατηγορίες, αισιοδοξία για θετικά πρόσημα και τα Χριστούγεννα

Της Μαρίας Ηρακλέους

Της Μαρίας Ηρακλέους

Η περίοδος του Black Friday κατά την οποία καταγράφηκαν ψηλά επίπεδα επισκεψιμότητας και αγορών, φαίνεται ότι έδωσε σκυτάλη στην εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων. Η αγορά συνεχίζει να κινείται ικανοποιητικά, με αυξημένη την επισκεψιμότητα σε εμπορικά κέντρα αλλά και εμπορικές οδούς. Η σύγκριση γίνεται με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, κατά την οποία η κίνηση στην αγορά, τουλάχιστον μέχρι τις 21 Δεκεμβρίου, ήταν μουδιασμένη, γεγονός που αποδόθηκε σε μεγάλο βαθμό, στην επιδείνωση της επιδημιολογικής εικόνας και την συνακόλουθη αυστηροποίηση των μέτρων, στον τομέα της εστίασης. Φέτος, βεβαίως υπάρχει ο πληθωρισμός. Ωστόσο, παρά τις πληθωριστικές πιέσεις που καταγράφονται επίσημα από την στατιστική υπηρεσία σε όλα τα προϊόντα, κυρίως δε στο λιανικό τροφίμων, η αγορά φαίνεται να κινείται, συνεχίζοντας το θετικό σερί Σεπτεμβρίου, Οκτωβρίου και Νοεμβρίου. Η κίνηση στην αγορά αναμένεται να κορυφωθεί τις επόμενες μέρες κλείνοντας με θετικό πρόσημο το 2022 για το λιανικό εμπόριο. Μια πιο ενδεικτική εικόνα, δίνουν τα στοιχεία της JCC, που καταγράφουν τα επίπεδα του πλαστικού τζίρου σε διάφορες κατηγορίες του λιανικού μέχρι τέλος Νοεμβρίου.

Τη μεγαλύτερη αύξηση είχε ο τομέας των επίπλων, με αξία αγορών +30%, σε επίπεδο 11μηνίας και +40% μόνο για το μήνα Νοέμβριο.

Πάνω από 2 δισ.

Βάσει των στοιχείων της JCC, από τον Ιανουάριο του έτους μέχρι τέλος Νοεμβρίου, υπολογίζεται ότι οι αγορές μέσω πλαστικής κάρτας στις κατηγορίες Ηλεκτρονικών, Οικιακών συσκευών, DIY, Επίπλων και σε είδη ένδυσης και υπόδησης, αγγίζουν το 1 δισεκατομμύριο ευρώ. (956,12 εκατ.) έναντι 791 εκατ. που καταγράφηκε στις συγκεκριμένες κατηγορίες για την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Στις πιο πάνω κατηγορίες, ο συνολικός τζίρος είναι κατά 20% πιο πάνω σε σχέση με την εντεκαμηνία του προηγούμενου έτους. Πιο αναλυτικά, στην κατηγορία Ηλεκτρονικά (προϊόντα τεχνολογίας, gadgets κτλ), μέχρι τον Νοέμβριο, έγιναν αγορές ύψους €125,732 εκατ. έναντι €107, 517 εκατ. και καταγράφηκε αύξηση 16,94%. Μόνο για το μήνα Νοέμβριο οι αγορές έφτασαν στα €17, 508 εκατ. φέτος έναντι €13,597 εκατ. πέρσι και σημείωσαν αύξηση 28,76%. Η συγκεκριμένη αύξηση αποδίδεται στο φετινό Βlack Friday. Αντίστοιχα, ο τζίρος από τις αγορές σε οικιακές συσκευές ανέρχεται στα €92,711 εκατ. έναντι €80,840 εκατ. πέρσι (+14,68%), ενώ μικρότερη η αύξηση για το μήνα Νοέμβριο που ανήλθε μόλις στο συν 2,59%- από €12,669 εκατ. έναντι €12,349 εκατ. πέρσι. Τη μεγαλύτερη αύξηση είχε ο τομέας των επίπλων, με τζίρο εντεκαμηνίας +30%, από €89 εκατ. πέρσι, σε €115, 686 εκατ. φέτος. Μόνο για το μήνα Νοέμβριο, ο τζίρος ήταν αυξημένος κατά 40% (€14, 781 εκατ. έναντι €10,565 εκατ.), κάτι που αποδίδεται κυρίως στις πωλήσεις που έγιναν την περίοδο του Black Friday. Στα DIY, καταγράφεται αύξηση 22,19% για την περίοδο Ιανουαρίου-Νοεμβρίου (€192 εκατ. φέτος και €157 εκατ. πέρσι), ενώ αυξημένος κατά 22,19% ήταν μόνο ο τζίρος Νοεμβρίου. Στην κατηγορία Ένδυσης και Υπόδησης καταγράφεται επίσης αύξηση, αν και σε χαμηλότερο ποσοστό. Συγκεκριμένα, ο τζίρος για το 11μηνο του 2022 ήταν €430 εκατ. έναντι €357 εκατ. πέρσι. Μόνο για τον Νοέμβρη, ο τζίρος ανήλθε στα €46,211 εκατ. σε σχέση με €41,297 εκατ. το 2021 (+11,9% ). Τη μεγαλύτερη μερίδα των αγορών συγκεντρώνει σε κάθε περίπτωση το λιανικό τροφίμων. Συγκεκριμένα, στην κατηγορία Υπεραγορές, το ύψος της αξίας των αγορών ανήλθε στο €1,14 δισ. σε σχέση με €1,08 δισ. την αντίστοιχη περσινή περίοδο (αύξηση 13,55%). Μόνο το μήνα Νοέμβριο, η αξία των αγορών που έγιναν με την χρήση κάρτας ήταν €109 εκατ. έναντι €88 εκατ. πέρσι (+23,88%). Το συμπέρασμα ότι οι αυξημένοι τζίροι με πλαστικό χρήμα οφείλονται αποκλειστικά, σε περισσότερες αγορές, είναι μάλλον αυθαίρετο αφού μπορεί να είναι προϊόν μετατόπισης μεγαλύτερης μερίδας καταναλωτών από τις πληρωμές σε μετρητά, σε πληρωμές με κάρτα, καθώς και των αυξημένων τιμών, συνεπεία πληθωρισμού. Πρόσφατοι υπολογισμοί καταδεικνύουν πάντως ότι το 72% των εμπορικών συναλλαγών γίνονται με την χρήση κάρτας και όχι με μετρητά. Επιπλέον, οι ενισχυμένοι πλαστικοί τζίροι Νοεμβρίου, δένουν ομοιόμορφα και με την αύξηση της επισκεψιμότητας στην αγορά, τόσο σε σύγκριση με πέρσι, φτάνοντας- σε κάποιες περιπτώσεις- σε επίπεδα του 2019.

Εορταστικός Δεκέμβρης

Σε δηλώσεις του ο γ.γ. του Nicosia Mall Γιώργος Γεωργίου, εξέφρασε την εκτίμηση ότι και τον Δεκέμβρη θα κινηθεί ικανοποιητικά η αγορά, σε όλες τις επαρχίες, με την τιμητική τους να συγκεντρώνουν τα εμπορικά κέντρα των πόλεων.

Ικανοποιητικά, θα κινηθεί και η αγορά της Μακαρίου, αν και είναι σχεδόν καθολική η εκτίμηση της αγοράς, ότι ο εμπορικός δρόμος θα αργήσει να πιάσει στόχους και να ανακτήσει στο 100% την θέση της στον εμπορικό χάρτη της πρωτεύουσας. Η αισιοδοξία για την αγορά διαρκεί όσο και η περίοδος των εορτών.

Μετά το τέλος των γιορτών και των εκπτώσεων, αλλά και την αύξηση του κόστους των δόσεων, ενέργειας και ευρύτερα του πληθωρισμού στην αγορά, είναι προφανές ότι τα περιθώρια της αγοραστικής δύναμης του καταναλωτή στενεύουν. Παραδοσιακά, ο Φλεβάρης και ο Μάρτης είναι δύσκολοι μήνες για το λιανικό και τότε αναμένεται ότι θα δοκιμαστούν οι αντοχές στην αγορά.

Μελετημένοι οι καταναλωτές

Όπως αναφέρει ο γ.γ. του Παγκύπριου Συνδέσμου Λιανικού Εμπορίου Μάριος Αντωνίου, οι καταναλωτές κατεβαίνουν μεν στην αγορά και κάνουν αγορές, ωστόσο διαπιστώνεται μια αλλαγή στην συμπεριφορά τους. Πλέον έχουν μειώσει σε σημαντικό βαθμό τις αυθόρμητες αγορές και επιλέγουν πιο προσεκτικά τα προϊόντα που θα αγοράσουν. Στην περίπτωση λιανικού τροφίμων οι αγορές γίνονται με την λίστα στο χέρι, ενώ για τις υπόλοιπες κατηγορίες προηγείται μια έρευνα αγοράς είτε σε φυσικά καταστήματα είτε στο διαδίκτυο. «Οι αγορές είναι πλέον προϊόν μελέτης». Σε γενικές γραμμές η εκτίμηση είναι ότι, το 2022 θα είναι πολύ καλή χρονιά υπό τις περιστάσεις. Η αγορά βγαίνει ενισχυμένη και λόγω του τουρισμού, ο οποίος μείωσε αισθητά την ψαλίδα σε σχέση με το 2019, επηρεάζοντας θετικά και το λιανικό. Από την άλλη, η ψυχολογία του καταναλωτή υπερτερεί του πληθωρισμού, τουλάχιστον μέχρι στιγμής.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Της Μαρίας Ηρακλέους

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση