ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Μαρία Παπαλαζάρου στην «Κ»: Απαιτείται η κάθαρση για την εθνική συμφιλίωση

Aπαντά για το βάρος του επωνύμου της, τη σχέση Αριστεράς και Θρησκείας και τον αντιφασιστικό αγώνα

Της Μαρίνας Οικονομίδου

Της Μαρίνας Οικονομίδου

economidoum@kathimerini.com.cy

Η Μαρία Παπαλαζάρου Φράγκου, κόρη του Παπαλάζαρου και πρώην αρχισυντάκτρια της Χαραυγής, μιλάει στην «Κ» για το πώς το επώνυμο και η πολιτική ιστορία της οικογένειάς της αποτέλεσαν μονόδρομο στο να ασχοληθεί με την πολιτική. Απαντά στο τι σχέση έχει η Αριστερά με την θρησκεία, με την οποία μεγάλωσε, τη ρήξη της με τον ανώτατο κλήρο και για ποιο λόγο παρευρέθηκε στη δίκη της Χρυσής Αυγής.

–Από τη δημοσιογραφική εμπειρία σας, υπάρχει τελικά μη στρατευμένη δημοσιογραφία;

Μα η πλέον στρατευμένη δημοσιογραφία είναι αυτή που δεν το παραδέχεται, η συγκεκαλυμένη. Ανάμεσα σε όλα τα είδη δημοσιογραφίας, εγώ επιλέγω την έντιμη δημοσιογραφία. Επιλέγω τη δημοσιογραφία που υπάρχει για να κρίνει και να ελέγχει όλα τα κέντρα λήψης αποφάσεων και όλες τις μορφές εξουσίας εκ μέρους του απλού αλλά ενεργού πολίτη.

–Ο υποκειμενικός φακός του δημοσιογράφου μπορεί τελικά να συνυπάρξει με την δημοσιογραφική δεοντολογία;

Στην ειδησεογραφία είναι επιβεβλημένη η αντικειμενικότητα, αλλά στη σχολιογραφία είναι αναγκαία η αξιολογική κρίση και η κριτική. Το αντιδεοντολογικό ολίσθημα συντελείται όποτε η δημοσιογραφική άποψη παρουσιάζεται ως γεγονός. Έχουν βεβαίως και οι δημοσιογράφοι το δικαίωμα στην άποψη. Εκείνο που δεν νομιμοποιούνται να πράττουν είναι να παρουσιάζουν τα γεγονότα επιλεκτικά, μεροληπτικά και αποσπασματικά, υπηρετώντας σκοπιμότητες και αποκρύβοντας έτσι την όλη αλήθεια.

–Για κάποιους το επώνυμο στην πολιτική είναι διαβατήριο ανέλιξης, για άλλους βαρίδιο. Στη δική σας περίπτωση τι ισχύει;

Το κάθε επώνυμο αποκτά προστιθέμενη ή αφαιρούμενη αξία αναλόγως της διαχείρισης που του κάνει αυτός που το φέρει. Είμαι περήφανη για τους γονείς και τα αδέλφια μου, για τις αρχές, τις αξίες και τα ιδανικά με τα οποία με μεγάλωσε η οικογένειά μου. Από εκεί και πέρα όμως σεμνύνομαι και για τη δική μου προσωπική πορεία που ήταν αυτόφωτη και αυτοτελής, γεμάτη αγώνες και κατακτήσεις.

–Αριστερά και Θρησκεία δεν είναι δύο συγκρουόμενες τάσεις δεδομένου ότι η Εθναρχία ήταν η έκφραση της Δεξιάς;

Ας μη συγχύζουμε τη θρησκεία με τον ανώτατο κλήρο, που είναι συστημικός και εξουσιαστικός. Ο χριστιανικός λόγος έχει βαθύτατη κοινωνική χροιά. Ως εκ τούτου δεν βλέπω να συγκρούονται η αριστεροφροσύνη με τη χριστιανοσύνη.

Είμαι σε ανοικτή ρήξη με όσους ευνοούν την άκριτη λήθη

–Τόσο στον επικήδειο της μητέρας σας όσο και σε μνημόσυνο της 15ης Ιουλίου εκφράσατε οργή για την ηγεσία της Εκκλησίας. Είστε σε ανοικτή ρήξη με τον αρχιεπίσκοπο και τον μητροπολίτη Πάφου;

Είμαι σε ανοικτή ρήξη με όσους ευνοούν την άκριτη λήθη και την ισοπέδωση, που συνιστά ύβρη για τη σύγχρονη ιστορία του τόπου μας και προσβάλλει την ιστορική μνήμη του λαού μας.

–Στη δική σας ζυγαριά υπερτερεί η χριστιανική αρχή της συγχώρεσης ή η πολιτική θέση για τιμωρία και κάθαρση;

Στην Κύπρο συντελέστηκε μια τραγωδία. Εγώ συμφωνώ με τους αρχαίους Έλληνες τραγωδούς. Πρέπει να επέλθει κάθαρση για να ακολουθήσει εθνική συμφιλίωση. Για να υπάρξει η έννοια της συγχώρεσης πρέπει να προηγηθεί η έννοια της μετάνοιας. Συγχώρεση για τους αμετανόητους και όσους προσπαθούν να βρουν ελαφρυντικά για την προδοσία σε βάρος του λαού μας δεν είναι εφικτό να υπάρξει.

–Με δεδομένο ότι γεννηθήκατε και μεγαλώσατε στους πολιτικούς αγώνες, να θεωρήσουμε πως ήταν μονόδρομος η ενασχόληση με την πολιτική;

Η ενασχόλησή μου με την πολιτική μπορεί να χαρακτηριστεί φυσικό επακόλουθο της έως τώρα πορείας μου, αλλά δεν ήταν ούτε μονόδρομος, ούτε η κατάληξη μιας προσωπικής ατζέντας που υπηρετήθηκε με μεθοδικότητα. Προέκυψε ύστερα από ώριμη σκέψη και πολλές παροτρύνσεις φίλων, συντρόφων και συγγενών.

–Τι σας παρακίνησε να παρευρεθείτε στη δίκη της Χρυσής Αυγής;

Στο πρόσωπο της Μάγδας Φύσσα είδα τη μάνα μου Αγαθονίκη Παπαλαζάρου, μητέρα δύο πεσόντων για τη δημοκρατία και την ελευθερία της πατρίδας μας, η οποία έφυγε αδικαίωτη. Η παρουσία μου στη δίκη της Χρυσής Αυγής ήταν ένα μνημόσυνο στη μητέρα μου.

–Υπάρχει όντως ζήτημα με τον νεοφασισμό στην σύγχρονη κοινωνία; Ίσως η Αριστερά να μην τον αντιπαλεύει δυναμικά;

Δυστυχώς, όποτε οι κοινωνίες οδηγούνται σε φτωχοποίηση δημιουργείται πρόσφορο έδαφος για τον φασισμό. Η Αριστερά παραμένει η κύρια αντιφασιστική δύναμη διαχρονικά, άλλοι είναι που στρώνουν το χαλί, οι συντηρητικοί νεοφιλελεύθεροι που συχνά φλερτάρουν με το νεοφασισμό.

–Μπορεί η πλειοψηφία της κοινωνίας να είναι δυσαρεστημένη από τους κυβερνητικούς χειρισμούς όμως το ΑΚΕΛ δεν κεφαλαιοποιεί αυτή τη δυσαρέσκεια. Είναι ίσως καιρός για μία δυναμική ανανέωση στο κόμμα;

Το ΑΚΕΛ είναι κόμμα διαλεκτικό, η ανανέωσή του είναι μια διαρκής και αέναη διαδικασία που δεν σταματά ποτέ. Η μη επαρκής κεφαλαιοποίηση οφέλους από τις κυβερνητικές αποτυχίες οφείλεται περισσότερο στην υπεροχή του ΔΗΣΥ στην κυριότητα ΜΜΕ παρά σε αδυναμία του ΑΚΕΛ για περαιτέρω αξιοποίηση. Ωστόσο, πιστεύω ακράδαντα ότι τα πράγματα θα βελτιωθούν σαφώς υπέρ του κόμματός μας μέχρι τις εκλογές.

–Κατοικείτε στη Λευκωσία, ωστόσο μετά από 30 χρόνια διεκδικείτε έδρα στην Πάφο. Θα μετακομίσετε εκεί στο ενδεχόμενο εκλογής σας;

Κατοικώ στην Πάφο εδώ και καιρό, στη Λευκωσία ήμουν οικονομικός μετανάστης. Εάν και εφόσον οι Παφίτες με τιμήσουν με την ψήφο τους θα βρίσκομαι στην Πάφο όσο θα το απαιτούν τα κοινοβουλευτικά μου καθήκοντα. Εάν χρειάζεται να βρίσκομαι στην Πάφο 24 ώρες το 24ωρο, επτά ημέρες την εβδομάδα, θα βρίσκομαι στην Πάφο.

–Ποια θα είναι η πρώτη πολιτική σας πράξη στο ενδεχόμενο εκλογής σας στη Βουλή;

Αυτή που συλλογικά θα αποφασίσει η νέα κοινοβουλευτική ομάδα του ΑΚΕΛ καθοδηγούμενη από την ανώτατη ηγεσία του κόμματος. Και σίγουρα θα είναι μια πράξη που θα υπηρετεί τον εργαζόμενο λαό της πατρίδας μας.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
Εκλογές  |  Βουλή  |  ΑΚΕΛ  | 

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Της Μαρίνας Οικονομίδου

Συνεντεύξεις: Τελευταία Ενημέρωση