ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Μ. Σχοινάς στην «Κ»: Έκανε πρόοδο η Κύπρος στη μετανάστευση

Στο 2ο μέρος της συνέντευξης ο Μ. Σχοινάς αναφέρεται στην επικείμενη έγκριση του συμφώνου για τη μετανάστευση, και στο διακύβευμα των ευρωεκλογών για μια ΕΕ ανθεκτική που θα παράγει λύσεις

Του Γιώργου Κακούρη

Του Γιώργου Κακούρη

Στην Κύπρο έχει γίνει σημαντική πρόοδος στη διαχείριση της μετανάστευσης, λέει στο δεύτερο μέρος της συνέντευξης στου στην «Κ» ο Αντιπρόεδρος της Κομισιόν, Μαργαρίτης Σχοινάς, προσθέτοντας ότι η ΕΕ συνέβαλε σε αυτό και με παρεμβάσεις προς χώρες προέλευσης και διέλευσης, αλλά και προς τουρκικές αεροπορικές εταιρίες.

Ο κ. Σχοινάς δήλωσε επίσης αισιόδοξος πως το νέο Σύμφωνο για τη Μετανάστευση και το Άσυλο θα συμφωνηθεί πολύ σύντομα, προς το τέλος του χρόνου με αρχές του επόμενου, καθώς λίγα θέματα εκκρεμούν και, πέρα από τις αντιρρήσεις της Ουγγαρίας, καθώς υπάρχει η απαραίτητη πλειοψηφία στο Συμβούλιο, ιδιαίτερα λόγω της στάσης Μελόνι αλλά και την αλλαγή κυβέρνησης στην Πολωνία.

Τόνισε μάλιστα πως στους νέους κανόνες θα προβλέπονται συγκεκριμένοι μηχανισμοί σε περίπτωση που διαπιστωθεί εργαλειοποίηση μεταναστών από τρίτη χώρα, και διαβεβαίωσε πως τα κριτήρια θα είναι «ποιοτικά και ποσοτικά» τέτοια που να αποτρέπουν κατάχρησή τους.

Ο Αντιπρόεδρος της Κομισιόν αναφέρθηκε ακόμα στην ανάγκη νόμιμης μετακίνησης εργαζομένων για κάλυψη των αναγκών, και στο πρόγραμμα EU Talent Pool το οποίο θα βοηθά να ταιριάξουν η ζήτηση που υπάρχει για εργαζομένους με όσους έχουν τις απαραίτητες δεξιότητες.

Απαντώντας για τις επικρίσεις που δέχθηκε η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν για την αρχική στάση της, αλλά και τις επικρίσεις στην Επιτροπή για τις διαφορετικές απόψεις που ακούστηκαν, ο κ. Σχοινάς έκανε λόγο για άδικες όπως αποδείχθηκε επιθέσεις καθώς ούτε τα κράτη μέλη κατάφεραν να έχουν συνεκτική στάση.

Αναφορικά με τη ρητορική μίσους λόγω του πολέμου στη Μέση Ανατολή, ο κ. Σχοινάς αναφέρθηκε και στο ότι χρειάζεται περισσότερη συνεργασία από τις διαδικτυακές πλατφόρμες, και πως η ΕΕ έχει πλέον τα εργαλεία να αντιδράσει.

Λόγω του πολέμου και ενόψει ευρωεκλογών, ο κ. Σχοινάς αναφέρθηκε τέλος στην ανάγκη επανασχεδιασμού του τρόπου άσκησης της εξωτερικής πολιτικής της ΕΕ ώστε να είναι πιο συντονισμένη, καθώς και στην ανάγκη η ΕΕ να γίνει κατανοητή από τους ψηφοφόρους ως μηχανισμός παραγωγής λύσεων.

- Όπως μαθαίνουμε υπάρχει πρόοδος στο θέμα του Συμφώνου για τη Μετανάστευση και το Άσυλο. Είμαστε αισιόδοξοι για κατάληξη ακόμα και φέτος ή τουλάχιστον πριν τις ευρωεκλογές;

Σίγουρα πριν τις ευρωεκλογές, και τελική συμφωνία αναμένουμε μεταξύ του τέλους της Ισπανικής Προεδρίας και της αρχής της Βελγικής Προεδρίας. Έχουμε βγάλει τους τροχούς προσγείωσης και ετοιμαζόμαστε να κατεβάσουμε το αεροπλάνο.

Μετά από δεκαετίες αποτυχημένων προσπαθειών, η Ευρώπη έχει μια ιστορική ευκαιρία να τα καταφέρει. Είναι η πρώτη φορά που οι Ευρωπαίοι θα πάνε να ψηφίσουν στις ευρωεκλογές του Ιουνίου, στερώντας από τους λαϊκιστές και τους δημαγωγούς το επιχείρημα ότι η Ευρώπη δεν μπορεί να βρει λύσεις στο μεταναστευτικό. Θα είναι ένα από τα μεγάλα εμβληματικά ντοσιέ αυτής της Επιτροπής. Νομίζω ότι έχω ισχυρούς λόγους να είμαι δικαιολογημένα αισιόδοξος ότι αυτή τη φορά θα τα καταφέρουμε.

- Σε αυτό το θέμα υπάρχουν ακόμα περιθώρια αντιρρήσεων από διάφορες χώρες όπως η Ουγγαρία, που διαφωνούν με το βαθμό αλληλεγγύης που ζητούν τα κράτη μέλη της πρώτης γραμής;

Έχουμε ακόμα ένα μικρό αριθμό εκκρεμών ζητημάτων στα οποία να βρούμε κοινούς τόπους. Η μόνη αντίδραση αυτή τη στιγμή είναι η αντίδραση της Ουγγαρίας, η οποία όμως είναι φιλοσοφικού, θεμελιώδους χαρακτήρα. Νομίζω ότι αντιδρά σε οποιαδήποτε λύση, όπως και να διαμορφωθεί αυτή. Αυτό δεν μπορεί να μπλοκάρει το αποτέλεσμα, γιατί έχουμε την πλειοψηφία που απαιτούν οι Συνθήκες για τη λήψη αποφάσεων.

Είναι πολύ σημαντική η στάση της νέας ιταλικής κυβέρνησης της Τζόρτζια Μελόνι, η οποία στηρίζει την ευρωπαϊκή προσπάθεια για το Σύμφωνο, όπως επίσης φυσικά έχει τη σημασία της η πολιτική αλλαγή που επισυνέβη στη Βαρσοβία, όπου η νέα κυβέρνηση ανατρέπει τη θέση της προηγούμενης.

- Ποια σημεία παραμένουν επιγραμματικά να συμφωνηθούν;

Ξέρω ότι υπάρχει μια συμφωνία στα τρία βασικά στοιχεία του του Συμφώνου - την εξωτερική του διάσταση, τις σχέσεις με χώρες προέλευσης και διέλευσης, δεύτερον, την προστασία των εξωτερικών συνόρων και τις ομοιόμορφες ομοιογενείς διαδικασίες ασύλου στα σύνορα, και τρίτον την αλληλεγγύη και τον επιμερισμό των βαρών.

Τα θέματα που παραμένουν έχουν να κάνουνε με την προστασία των ανηλίκων, δηλαδή το κατά πόσο οι ανήλικοι και από ποια ηλικία θα εξαιρούνται ή θα μπαίνουν στις διαδικασίες ασύλου, κατά πόσο τα κράτη μέλη θα πρέπει να παρέχουν υποχρεωτικά νομική συμβουλή στους αιτούντες άσυλο, και ακριβώς το πώς θα διαρθρωθεί ο μηχανισμός για την παρακολούθηση της τήρησης των θεμελιωδών δικαιωμάτων στο νέο σύμφωνο. Είναι θέματα σημαντικά, αλλά όχι αξεπέραστα.

- Θα έχουμε πλέον ορισμό της εργαλειοποίησης της μετανάστευσης κατά τρόπο που να μπορεί να αφορά και την Κύπρο;

Σαφέστατα στους κανόνες θα προβλέπεται ρητά ότι σε περίπτωση κρίσης ή εργαλειοποίησης, οποιοδήποτε κράτος δέχεται μια τέτοια πίεση θα μπορεί να ενεργοποιεί τον μηχανισμό αλληλεγγύης και θα είναι υποχρεωτική η παροχή αλληλεγγύης από τους υπόλοιπους. Αυτό που κάναμε στην πράξη ad hoc σε συνθήκες εργαλειοποίησης, το νέο Σύμφωνο θα το παρέχει ως νομική υποχρέωση.

- Πώς τεκμηριώνεται όμως η εργαλειοποίηση στους κανονισμούς ώστε να μη χρησιμοποιείται ως λευκή επιταγή;

Υπάρχουν σαφή κριτήρια που προσδιορίζουν το πέρασμα στην εργαλειοποίηση. Δεν μπορεί ο καθένας μόνος του να κηρύττει τι είναι ή τι δεν είναι εργαλειοποίηση, αλλά σας διαβεβαιώ ότι τα κριτήρια είναι φτιαγμένα με τέτοιο τρόπο, ποιοτικά και ποσοτικά, που όντως να ενεργοποιούνται εκεί που πρέπει και να μην υπάρχει κατάχρηση. Γιατί και αυτό θα ήταν λάθος, θα σχετικοποιούσε τον κίνδυνο.

- Μια και έχετε πάει αρκετές φορές στην Κύπρο, πώς αξιολογείτε την απόδοση της Κύπρου επί του εδάφους, δηλαδή στην επεξεργασία των αιτήσεων, την προστασία των απροστάτευτων ανηλίκων ή όσον αφορά τις συνθήκες διαμονής;

Θέλω να χαιρετίσω και δημόσια το έργο και της απελθούσης και της νυν κυβέρνησης, και του απελθόντος και του νυν Υπουργού, στη διαχείριση του μεταναστευτικού σε συνθήκες εξαιρετικής πίεσης, και με την ιδιαιτερότητα, μοναδική στην Ευρωπαϊκή Ένωση, που έχουμε στην Κύπρο της Πράσινης Γραμμής, η οποία εγείρει μεγάλα θέματα νομικά, πολιτικά και ουσιαστικά.

Παρ' όλες αυτές τις δυσκολίες και την μεγάλη πίεση η Κυπριακή Δημοκρατία τα καταφέρνει. Με τη συνεπή στήριξη της Ευρώπης, όχι μόνο χρηματική, δεν είναι μόνο τα 250 με 300 εκατομμύρια ευρώ που κατευθύνονται προς την Κύπρο με ορίζοντα το 2027 για το μεταναστευτικό, (αλλά και) η δημιουργία του νέου κέντρου, η ενίσχυση του υπάρχοντος, η παρουσία εκατοντάδων στελεχών των ευρωπαϊκών οργανισμών ασύλου Frontex, Europol στο νησί, οι προσπάθειες που κάνουμε και από τις χώρες προέλευσης, αλλά και από τις εταιρείες οι οποίες εμπλέκονται στο φαινόμενο προς τα κατεχόμενα.

Έχουμε κινητοποιηθεί ως Ευρώπη να στηρίξουμε την Κύπρο για να δώσουμε αυτή τη βεβαιότητα στην Κυπριακή Δημοκρατία ότι δεν είναι μόνη της σε αυτόν το μεγάλο αγώνα, και είμαι σίγουρος ότι όλες αυτές οι συντονισμένες προσπάθειες θα βελτιώσουν την κατάσταση στο πεδίο.

- Τους τελευταίους μήνες βλέπουμε μια βελτίωση σε αριθμούς, αυτό το αποδίδουμε σε κάτι που έχει γίνει για να μειωθεί η δράση των διακινητών από την Τουρκία;

Είναι παρήγορο και ελπιδοφόρο το γεγονός ότι για πρώτη φορά βλέπουμε μερικά πράσινα φύλλα στο δέντρο της μετανάστευσης. Οι παράγοντες για αυτό είναι οπωσδήποτε η πολύ σημαντική δουλειά που έχουμε κάνει με τις χώρες προέλευσης και διέλευσης, τις εταιρείες τις αεροπορικές που εμπλέκονται σε τέτοιου είδους μεταφορικό έργο.

Έχω προσωπικά παρέμβει και στην Turkish Airlines και στην Pegasus και τους έχω καταστήσει σαφές ότι έχουν ευθύνη για τη διαχείριση αυτών των ροών. Έχει να κάνει επίσης με ένα μεγάλο, πολύ σημαντικό κύμα μετεγκαταστάσεων από την Κύπρο το οποίο συμβαίνει, όπως επίσης και τον θεαματικό ρυθμό επιστροφών από την Κύπρο. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι η Κύπρος είναι από τους καλύτερους μαθητές της Ευρώπης στο θέμα των επιστροφών.

Όλα αυτά μαζί, συν την προοπτική της συμφωνίας για το Άσυλο, πιστεύω ότι θα σηματοδοτήσουν στην πράξη και ένα μήνυμα προς τους λαθροδιακινητές και στους παράνομους μετανάστες ότι έχουμε βάλει πάτο στο βαρέλι και δεν είναι τόσο εύκολο πια να φτάνεις στην Κύπρο, είτε για να μείνεις είτε ως εφαλτήριο για ένα επόμενο βήμα προς την Ευρώπη.

- Κάποια πράγματα έχουν να κάνουν και με τον χειρισμό των ίδιων των κυβερνήσεων; Από την προηγούμενη κυβέρνηση βλέπαμε κάποιες ακραίες δηλώσεις, περίεργες πρακτικές όπως συρματοπλέγματα στην πράσινη γραμμή, ενώ σήμερα βλέπουμε περισσότερο πρακτικές λύσεις.

Δεν θα ήθελα από το γραφείο μου στις Βρυξέλλες να αναγορευτώ σε έναν σχολιαστή της κυπριακής πολιτικής επικαιρότητας, ούτε να κρίνω τον τόνο δηλώσεων ή παρεμβάσεων. Έχω μάθει σε όλη μου τη δημόσια ζωή να ασχολούμαι και να δίνω προτεραιότητα στο πρακτέο, όχι στα λόγια. Και αυτό που έχει σημασία είναι ότι η κατάσταση βελτιώνεται στο πεδίο, αυτό μετράει, αυτό μετράει για την Ευρώπη, αυτό μετράει για την Κύπρο, αυτό περιμένουν και οι πολίτες.

- Βάλατε πρόσφατα στο τραπέζι και μια πρόταση ως Κομισιόν που σχετίζεται με την άλλη πλευρά του μεταναστευτικού, τη νόμιμη είσοδο και απασχόληση, το EU Talent Pool.

Θελήσαμε να παρουσιάσουμε την πρόταση για το EU Talent Pool σε μια χρονική στιγμή όπου η κυρίως διαπραγμάτευση για το σύμφωνο θα είχε προχωρήσει. Δεν θέλαμε αυτές οι δύο διαδικασίες να συμπέσουν γιατί θα βαραίναμε πάρα πολύ το σύστημα. Νομίζω ήταν η σωστή απόφαση. Τώρα που φαίνεται η συμφωνία για το σύμφωνο, είναι η στιγμή να μιλήσουμε για το EU Talent Pool.

Έχουμε μια κρίση δεξιοτήτων και απασχόλησης στην Ευρώπη η οποία γίνεται ενδημική. Το 75% των μικρομεσαίων επιχειρήσεων μας λένε ότι δεν έχουν τον κόσμο που χρειάζονται. Οι δημογραφικοί μας ρυθμοί δυστυχώς δεν είναι τέτοιοι που θα μπορέσουν να λύσουν το πρόβλημα και όσο και αν συνεχίζουμε να εξαντλούμε κάθε περιθώριο βελτίωσης του εσωτερικού μετώπου της απασχόλησης στην Ευρωπαϊκή Ένωση, η Ευρώπη δεν θα τα καταφέρει χωρίς ένα νόμιμο τρόπο οργανωμένης μετακίνησης απασχόλησης προς τις αγορές εργασίας μας.

Το EU Talent Pool είναι το πρώτο στην ιστορία ευρωπαϊκό σχήμα για οργανωμένη μετακίνηση. Θα είναι ένα μια πλατφόρμα που θα μπορεί να κάνει σύζευξη μεταξύ των κενών στις αγορές εργασίας μας σε τομείς αιχμής για την ευρωπαϊκή οικονομία - όπως είναι η γεωργία, ο τουρισμός, η μεταποίηση, η φροντίδα υγείας σε ηλικιωμένους - με πολίτες τρίτων χωρών που έχουν τις απαραίτητες δεξιότητες.

Όταν λοιπόν αυτή η σύζευξη μεταξύ προσφοράς και ζήτησης επιτυγχάνεται μέσω της πλατφόρμας, η πλατφόρμα θα κοινοποιεί στο κράτος μέλος το αποτέλεσμα και θα είναι στην αρμοδιότητα του κράτους μέλους να εκδώσει τις απαραίτητες άδειες εργασίας, βίζες και τα λοιπά. Ένα σύστημα δηλαδή κατά βάση προαιρετικό, αλλά θα είναι τόσο ελκυστικό που πιστεύουμε ότι στην πράξη δεν θα μπορούν να το αγνοήσουν ούτε τα κράτη μέλη ούτε η αγορά εργασίας. Προσβλέπω σε μια σύντομη έγκρισή του, έτσι ώστε να αρχίσει να εφαρμόζεται το γρηγορότερο δυνατό.

- Πότε προβλέπετε ρεαλιστικό ότι μπορεί να εφαρμοστεί δεδομένων των διαπραγματεύσεων πρέπει να γίνουν; Όχι σε αυτή την Επιτροπή;

Ναι, δεν θα είναι ρεαλιστικό να υπάρξει συμφωνία πριν τις ευρωεκλογές του 2024, αλλά νομίζω ότι δεν πρέπει να πάμε και πέρα από τον επόμενο χρόνο. Δηλαδή το νέο Κοινοβούλιο και η νέα Επιτροπή πρέπει να κάνουν ότι χρειάζεται με τα κράτη μέλη ώστε το σχήμα να είναι πλήρως επιχειρησιακό μέχρι το τέλος του επόμενου χρόνου.

- Ο πόλεμος στη Μέση Ανατολή έχει δημιουργήσει και ένα ζήτημα αύξησης του αντισημιτισμού στην Ευρώπη, αλλά και της ισλαμοφοβία. Μπορεί να βρεθεί μια προσέγγιση αντιμετώπισής του σε επίπεδο Ευρώπης δεδομένων των διαφορετικών πολιτικών φιλοσοφιών;

Μας απασχολούν οπωσδήποτε και τα δύο θέματα, αλλά υπάρχει μια διαφορά ποιοτική ανάμεσά τους. Ο αντισημιτισμός είναι ένα θέμα θεμελιώδους σημασίας για την Ευρώπη. Είναι ένας λεκές το Ολοκαύτωμα στην ιστορία της Ευρώπης, είναι μια από τις πιο μαύρες σελίδες στην ιστορία μας και η θεαματική αύξηση των περιστατικών αντισημιτισμού στην Ευρώπη, ειδικά μετά την 7η Οκτωβρίου, είναι κάτι που μας απασχολεί πολύ. Είναι ένας υπαρκτός κίνδυνος.

Η ισλαμοφοβία είναι ένας υφέρπων κίνδυνος, ο οποίος όμως μπορεί και αυτός να να πάρει άσχημες διαστάσεις. Πρέπει λοιπόν να έχουμε στο μυαλό μας και τις δύο αυτές πηγές ανησυχίας. Κάναμε πριν 10 μέρες μια σημαντική ανακοίνωση στην οποία λέμε πως θα παλέψουμε αυτούς τους κινδύνους, όχι μόνο με καμπάνιες, με δράσεις εκπαίδευσης και ενημέρωσης, αλλά και με την συνεργασία των τεχνολογικών πλατφορμών, οι οποίες τώρα έχουν υποχρεώσεις νομικές να μας βοηθήσουν. Χρειαζόμαστε περισσότερη συνεργασία από τις πλατφόρμες και τώρα έχουμε τα μέσα για να τις αναγκάσουμε να συνεργαστούν.

Χρειαζόμαστε επίσης πολύ σημαντική αναβάθμιση της ασφάλειας των τόπων λατρείας, των συναγωγών και των τζαμιών στην Ευρώπη και χρειαζόμαστε και πολύ καλύτερη ενίσχυση των αστυνομικών δομών και τόσο των ευρωπαϊκών όσο και των εθνικών αστυνομικών αρχών, οι οποίες πρέπει να ευαισθητοποιηθούν περισσότερο απέναντι σε αυτούς τους κινδύνους.

- Σε πολιτικό επίπεδο όμως, από πλευράς ΕΕ υπήρξε αρχικά μια διγλωσσία, μια δυσκολία να παντρευτούν οι δύο προσεγγίσεις. Είχαμε τις επικρίσεις προς την Πρόεδρο Φον ντερ Λάιεν, διαφωνίες στην πράξη μεταξύ Επιτρόπων.

Η Ευρώπη είναι μια δύναμη καλού στη διαχείριση του Μεσανατολικού. Ήδη πριν τις 7 Οκτωβρίου η Ευρώπη ήταν η μόνη που είχε απομείνει ως χρηματοδότης των Παλαιστινίων. Κανένας άλλος δεν συμμετείχε. Με το που έγινε η κρίση, ανακοινώσαμε τον τριπλασιασμό της ανθρωπιστικής βοήθειας και είμαστε αποφασισμένοι να βοηθήσουμε και για τη μέρα μετά με λύσεις οι οποίες θα είναι συμβατές με τις συμφωνίες του Όσλο για τα δύο κράτη που θα μπορέσουν να ζήσουν με ασφάλεια και ειρήνη.

Όλοι όσοι επιτέθηκαν στην Πρόεδρο στην αρχή επειδή εξέφρασε τον αποτροπιασμό της με την τρομοκρατική επίθεση της Χαμάς απέναντι στο Ισραήλ, ουσιαστικά διεκδικώντας το μονοπώλιο για αυτούς της έκφρασης εξωτερικής πολιτικής, τα κράτη μέλη, ο Ύπατος Εκπρόσωπος, δεν νομίζω ότι με τις μετέπειτα δράσεις τους κατάφεραν να πείσουν ότι θα είχαν καλύτερη αντιμετώπιση ως κράτη μέλη. Αυτοί που δεν άφησαν την Ούρσουλα να μιλήσει, δεν μπόρεσαν μόνοι τους να διαμορφώσουν μια κοινή ευρωπαϊκή θέση σε αυτά τα θέματα, όπως απέδειξαν οι ψηφοφορίες στον ΟΗΕ.

Πιστεύω λοιπόν ότι σωστά η Πρόεδρος θέλησε να δώσει τον τόνο μιας ισχυρής γεωπολιτικής Ευρώπης η οποία δεν δέχεται την τρομοκρατία. Κάλεσε και το Ισραήλ να δράσει με σεβασμό στο διεθνές δίκαιο, αλλά πιστεύω ότι οι επιθέσεις ενάντια στην Πρόεδρο ήταν πολύ άδικες, ειδικά όπως αποδείχτηκε εκ των υστέρων. Γιατί οι επιτιθέμενοι δεν μπόρεσαν να προσφέρουν κάτι καλύτερο, πιο συνεκτικό από αυτό που πρόσφερε η Πρόεδρος με την πολύ δυνατή αξιακή της αντίδραση στα γεγονότα.

- Όμως χρειάζεται η κοινή προσέγγιση και από τους 27 και από την Κομισιόν, έτσι ώστε να έχει επιρροή η Ευρωπαϊκή Ένωση στην περιοχή. Γιατί αυτή τη στιγμή, πέρα από την οικονομική βοήθεια που δίνεται, δεν θεωρούμαστε σοβαρός παράγοντας.

Η απάντηση εδώ είναι ότι στον επόμενο πολιτικό κύκλο που θα ανοίξει από τον Ιούνιο, το όλο θέμα “Ευρώπη στον κόσμο” θα πρέπει να γίνει αντικείμενο επανασχεδιασμού. Νομίζω ότι τα γεγονότα αυτού του τρέχοντος κύκλου, οι κρίσεις γύρω μας, η Ουκρανία, το μεταναστευτικό, τώρα το Μεσανατολικό, αποκαλύπτουν ότι υπάρχει ένας κατακερματισμός των εργαλείων, των πόρων και της δύναμης πυρός της Ευρώπης στις εξωτερικές σχέσεις. Πολλές φορές υπάρχουν πολλά κοκόρια που λαλούν, υπάρχει μια πολυφωνία και πολλές φορές το πέρασμα από την πολυφωνία στην κακοφωνία είναι πολύ εύκολο.

Πρέπει λοιπόν, και αυτό αφορά τους αρχηγούς κρατών και κυβερνήσεων, να διαμορφωθεί ένα πλαίσιο στην επόμενη Επιτροπή ώστε όλες οι πτυχές της εξωτερικής δράσης της Ευρωπαϊκή Ένωσης, οι διπλωματικές, οι ανθρωπιστικές, το εμπόριο, οι θεωρήσεις, οι εξωτερικές πτυχές της μετανάστευσης, να χωνευθούν με έναν πιο ομοιόμορφο, πιο αποτελεσματικό, πιο συντονισμένο τρόπο.

- Μιλώντας λοιπόν για τις ευρωεκλογές, ποια θεωρείτε ότι είναι τα κυριότερα ζητήματα που θα απασχολήσουν προεκλογικά και που θεωρείτε πως πρέπει να αποτελέσουν το διακύβευμα;

Πιστεύω ότι το βασικό διακύβευμα σε αυτές τις ευρωεκλογές δεν θα είναι τόσο οι κοινωνικοοικονομική διάσταση, δεξιά - αριστερά, όσο η διαμόρφωση δύο πόλων. Ένας που θα προσέλθει σε ευρωεκλογές με ένα καταγγελτικό προς την Ευρώπη τρόπο, λέγοντας ουσιαστικά ότι οι λύσεις ή απαντήσεις στα μεγάλα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε είναι απαντήσεις εθνικές, περιχαρακώσης στα εθνικά σύνορα, απεμπόλησης των διεθνών μας υποχρεώσεων, επιστροφή στο τι είναι εθνικό και εθνοκεντρικό.

Μια άλλη σχολή η οποία σίγουρα είναι η δικιά μου, θα θελήσει να υπερασπιστεί την Ευρώπη όχι τόσο ως φάρο αξιών, αλλά ως έναν ιμάντα παραγωγής λύσεων που κάνει τη ζωή των Ευρωπαίων καλύτερη. Ως μια ασπίδα προστασίας τους απέναντι στις απειλές αλλά και ως ένα δόρυ εκεί που έχουμε πλεονέκτημα. Και έχουμε πολλά στον τρέχοντα πολιτικό κύκλο να δείξουμε που να αποδεικνύουν την αξία της Ευρώπης ως ιμάντα λύσεων. Στα εμβόλια, στη διαχείριση του μεταναστευτικού, στην δημιουργία του Ταμείου Ανάκαμψης, στο πιστοποιητικό κινητικότητας, σε πράγματα που κάναμε συνθλίβοντας ταμπού δεκαετιών. Εκεί θα παιχτεί το παιχνίδι των ευρωεκλογών.

- Και ποια θεωρείτε πρέπει να είναι τα πλάνα της Επιτροπής για τον επόμενο κύκλο, οι μεγάλες προτεραιότητες;

Στον επόμενο πολιτικό κύκλο βλέπω ότι το βασικό θέμα είναι πώς αυτή η “Ευρώπη στον κόσμο” θα μπορέσει να απαντήσει με εργαλεία και με δομές πολύ πιο συντονισμένες, πολύ πιο έτσι αποσαφηνισμένες που δεν θα είναι ανταγωνιστικές μεταξύ τους, αλλά συγκλίνουσες.

Το άλλο θέμα που επίσης θα μας απασχολήσει είναι η ανθεκτικότητα, για το οποίο σε αυτή την Επιτροπή ιχνογραφήσαμε το ζητούμενο, το τι πρέπει να γίνει, στην επόμενη όμως θα πρέπει να βρεθούν και οι απαντήσεις στο πώς θα είμαστε πιο ανθεκτικοί. Στην ενέργεια, στην παραγωγή πρώτων υλών, στην προσέλκυση green tech, στην προσέγγιση εξειδικευμένων εργατών, το πώς θα μπορέσουμε να χτίσουμε την αυτονομία μας σε τομείς όπως τα μικροτσίπς.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Του Γιώργου Κακούρη

Πολιτική: Τελευταία Ενημέρωση