ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Αδαμάντιος Διαμαντής (1900 - 1994) - Ο Κόσμος της Κύπρου, 1967-1972

Αυτή την Κυριακή μαζί με την ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Newsroom K

H Λεβέντειος Πινακοθήκη και η Εφημερίδα Η Καθημερινή φέρνουν τους πρωτοπόρους κύπριους ζωγράφους σε κάθε κυπριακό σπίτι:

Αδαμάντιος Διαμαντής, IΙωάννης Κισσονέργης, Λουκία Νικολαΐδου – Βασιλείου, Μιχάλης Μιχαηλίδης, Γιώργος Γεωργίου

Aπό αυτή την Κυριακή κάντε κτήμα σας ένα κόμματι της κυπριακής τέχνης και ιστορίας ανυπολόγιστης αξίας σε ακριβές αντίγραφο προσφορά της Λεβέντειου Πινακοθήκης, μέσω του προγράμματος “Μένω σπίτι - γνωρίζω του Κύπριους Δημιουργούς της πρώτης γενιάς”.

Λίγα λόγια για το έργο:

Το μνημειακό αυτό έργο, ο Αδαμάντιος Διαμαντής ζωγράφισε από το 1967 έως το 1972. Όπως μας αποκαλύπτει ο ίδιος στο βιβλίο του «Ο Κόσμος της Κύπρου- Αφήγηση», η δημιουργία του ήταν αποτέλεσμα μιας επιτακτικής εσωτερικής ανάγκης. Στις πολύχρονες περιπλανήσεις του στο νησί, είχε αποτυπώσει σε εκατοντάδες σχέδια όλα τα στοιχεία που συγκροτούσαν τη φυσιογνωμία των ανθρώπων και του τοπίου της πατρίδας του.

Όλο αυτό το θησαύρισμα έπρεπε κάπου να το αποθέσει για να ελευθερωθεί και να διαφυλάξει τη θύμηση του κόσμου που γνώρισε και ζωγράφισε «είτε σαν επισκέπτης, είτε σαν λάτρης». Ενός κόσμου που «έπλασε μια ζωή λογαριασμένη και πλήρη, μ’ όλες τις δυσκολίες και το στενό περιθώριο των μέσων του».

Η μεγαλόπνοη σύνθεση αποτελείται από εξήντα επτά χαρακτήρες. Για τη δημιουργία των εξήντα ενός ο καλλιτέχνης βασίστηκε πάνω σε σχέδια από το φυσικό που ζωγράφισε από το 1931 μέχρι το 1959 σε διάφορα χωριά της Κύπρου. Μόνο έξι μορφές αποτελούν δημιούργημα του καλλιτέχνη. Παλαιότερα σχέδια, εικοσιπέντε στον αριθμό, από διάφορες περιοχές του νησιού, χρησιμοποίησε και για το τοπίο του φόντου.

Το μακρόστενο σχήμα και οι μεγάλες διαστάσεις του έργου (17,5 μ. Χ 1,75 μ.), καθώς και η συνθετική δομή του με τη μελετημένη εναλλαγή των ανθρώπινων χαρακτήρων, το κατατάσσουν στον τύπο της ζωοφόρου. Μια ζωοφόρο από τη ζωή της παραδοσιακής Κύπρου. Παρότι ο καλλιτέχνης έχει ως αφετηρία αναγνωρίσιμες μορφές, υπερβαίνει τα συγκεκριμένα ατομικά προσωπογραφικά χαρακτηριστικά και δίνει ανθρώπινους τύπους, μορφές-σύμβολα που συνθέτουν τον κόσμο που γνώρισε και αγάπησε, περνώντας από το ατομικό στο καθολικό.

«Σ’ αυτούς τους ανθρώπους αντελήφθηκα τη σημασία του άνδρα που δημιούργησε ένα σπιτικό, με γυναίκα και κόρες και γιούδες και γαμπρούς και εγγόνια που έπιαναν τόπο - γέμιζαν τα ευρύχωρα σπίτια…». Στο έργο η γυναίκα εμφανίζεται διακριτικά στο δεύτερο επίπεδο, όπως ακριβώς ήτανε η παρουσία της στην παραδοσιακή κοινωνία, αφιερωμένη στην οικογένεια έμενε πάντα στο περιθώριο της κοινωνικής και πολιτικής ζωής «με τη μεγάλη δύναμη της μάνας πάντα ζωντανή και κυρίαρχη».

Στο πακέτο της ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ αυτή την εβδομάδα θα μπορείτε να βρείτε και το περιοδικό must.

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Newsroom K

Σχόλια αναγνωστών

#PoliticsBlog Γιατί τα άλλαξε ο Άντρος για τον γενικό ελεγκτή;

«Προφανώς ο Τσσκ Νόρις τον απείλησε ότι θα βγάλει στην φόρα τα δάνεια του Ακελ στα συνεργατικά....»
Αρμαγεδών  |  11:34

Αγία Σοφία: Ένα αιώνιο πολιτικό σχέδιο

«Εν τω μεταξύ η δύση και η Ρωσσία σφυρούν αφιάφορα....»
Αρμαγεδών  |  08:48

Αρμόδιον ζητώ!

«Και ο κτίστης θα ηθελε ( μπορεί και είναι) καλλιτέχνης, όπως και πολλοί άλλοι ιδιώτες... βασικά όλοι ...»
Αρμαγεδών  |  20:40

Προσφορές: Τελευταία Ενημέρωση

X