ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Χαλαρή Ομοσπονδία και φιλολογία για δυο κράτη: Τι ισχύει και τι όχι

Οι εξελίξεις που οδηγούν σε συμπεράσματα, με τον παράγοντα χρόνο να κρίνει πλέον πολλά

Έχει ανοίξει για τα καλά πλέον η συζήτηση για το κυπριακό, μετά την κίνηση από την πλευρά Αναστασιάδη για αποκέντρωση εξουσιών από την κεντρική κυβέρνηση σε περίπτωση λύσης, με τις απόψεις να αφορούν και να φτάνουν παρασκηνικά και όχι μόνο, ως το ενδεχόμενο λύσης δυο κρατών. Σε αυτό έχουν αναφερθεί και στελέχη του ΑΚΕΛ, όπως ο Χρίστος Χριστοφίδης που τόνισε σήμερα μιλώντας στο ραδιόφωνο του Άστρα πως υπήρχε περιρρέουσα ατμόσφαιρα στο ζήτημα εδώ και καιρό.

Ισχύει και μάλιστα σε βαθμό τέτοιο, που ούκ ολίγες φορές τα κυπριακά ΜΜΕ το κάλυψαν ως προς τις συζήτησεις που είχε και ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας κατά καιρούς. 

 

Πολύ φοβάμαι ότι ανοίγουμε επικίνδυνα τα χαρτιά μας και στο τέλος της ημέρας δεν θα έχουμε κανένα αποτέλεσμα, λέει η κ. Μαρκουλλή

Η Ερατώ Μαρκουλλή από την άλλη δεν έκανε αυτό το βήμα (του κ. Χριστοφίδη) και σε συνέντευξή της στην "Κ", τόνισε πως πρόκειται για παράχωρηση που κακώς έγινε τώρα (για την αποκέντρωση εξουσιών) και θα έπρεπε να είχε λάβει χώρα μέσα στα πλαίσια της διαπραγμάτευσης. "Και αφού εξασφαλίζαμε σοβαρά ανταλλάγματα, τόσο όσο αφορά τον τρόπο λήψεως των αποφάσεων σε ομοσπονδιακό επίπεδο (για να έχουμε ένα πιο λειτουργικό κράτος), αλλά και σε άλλα θέματα ιδιαίτερα σημαντικά για μας, όπως αυτό της ασφάλειας και των εγγυήσεων και το εδαφικό. Διαφορετικά, πολύ φοβάμαι ότι ανοίγουμε επικίνδυνα τα χαρτιά μας και στο τέλος της ημέρας δεν θα έχουμε κανένα αποτέλεσμα", τόνισε. 

Ως προς το γιατί δεν είχε τεθεί νωρίτερα, ο κ. Προδρόμου τόνισε πως το θέμα όντως μπορεί να συζητηθεί

Από την πλευρά του ο Πρόδρομος Προδρόμου παραδέχθηκε επίσης με συνέντευξή του στην "Κ" πως τα περί αποκεντρωμένης ομοσπονδίας είναι θέση η οποία δεν έχει ακόμη διαμορφωθεί στην ολότητά της και ότι θα ζητηθεί και θα έχει και επιστημονική και τεχνοκρατική τεκμηρίωση η κυβέρνηση, αλλά και συνδρομή εμπειρογνωμοσύνης. 

Ως προς το γιατί δεν είχε τεθεί νωρίτερα, ο κ. Προδρόμου τόνισε πως το θέμα όντως μπορεί να συζητηθεί, παραδεχόμενως έμμεσα τη λάθος πορεία που πήρε η διαπραγμάτευση με το "φόρτωμα" επιπρόσθετων εξουσιών, αν και ο ίδιος ο Νίκος Αναστασιάδης αλλά και ο Γλαύκος Κληρίδης παλαιότερα είχαν εκφράσει αντίθετη άποψη. Άρα ισχύει η κριτική που ακούγεται, για το ότι καθυστερήσαμε να κάνουμε την εν λόγω κίνηση, αλλά και το ότι είχε πάρει άλλο δρόμο διαπραγμάτευσης ο Πρόεδρος Αναστασιάδης. 

Τι λέει το πλαίσιο 

Ένα σημείο που προκύπτει από τη συζήτηση είναι εκείνο που ξεκινά από τη συζήτηση για χαλαρή ομοσπονδία και οδηγεί στη φιλολογία για λύση δυο κρατών.

"Το θέμα της αποτελεσματικής συμμετοχής θα πρέπει να συζητηθεί περαιτέρω σε σχέση με το θέμα της «σταθμισμένης ψήφου» και πότε και υπό ποιες συνθήκες και προϋποθέσεις θα εφαρμόζεται. Άλλα εναπομείναντα στοιχεία στον καταμερισμό εξουσιών συμπεριλαμβανομένης της εκ περιτροπής προεδρία θα πρέπει να συζητηθούν όπως έχει απαιτήσει η τουρκοκυπριακή πλευρά, σύμφωνα με την αναλογία 2:1". Αυτό αναφέρει το πλαίσιο Γκουτέρες. 

Σε αυτό το σημείο υπάρχουν δυο θέματα. Όσο κι αν αντιλαμβάνεται ο Πρόεδρος Αναστασιάδης ότι δεν περνάει στην κοινωνία η εκ περιτροπής, δεν έχει επιλογή παρά να τη δεχτεί. Οπότε έπεσε το βάρος στις εξουσίες. 

Το ότι μπαίνει τώρα θέμα αρμοδιοτήτων της κεντρικής κυβέρνησης, αποτελεί σημείο τριβής που οδηγεί κλιμακωτά και στα δυο κράτη.  Και αυτό προκύπτει κυρίως από το ότι όσα αφορούν αυτές καθαυτές τις αρμοδιότητες, έχουν συμφωνηθεί. Άρα τι θα συζητήσουν περισσότερο οι Αναστασιάδης-Ακιντζί;

Παρασκηνιακά τονίζεται ότι θέλει να κερδίσει χρόνο ο Πρόεδρος Αναστασιάδης. Τόσο που να οδηγήσει την κατάσταση πραγμάτων σε λύση δυο κρατών, όπως θέλει μια εκ των αναγνώσεων που γίνεται.  

Στο πλαίσιο Γκουτέρες γίνεται αναφορά σε εναπομείναντα στοιχεία στον καταμερισμό εξουσιών συμπεριλαμβανομένης της εκ περιτροπής προεδρίας. Εναπομείναντα σημαίνει ότι έχουν συμφωνηθεί κάποια. Και σύμφωνα με πληροφορίες, εκκρεμότητες υπάρχουν σε πτυχές των αρμοδιοτήτων που αφορούν την άμυνα, τη σύνθεση του Συμβουλίου της Κεντρικής Τράπεζας και ρυθμιστικών οργάνων για τη ρύθμιση και εποπτεία του χρηματοπιστωτικού τομέα και του ανταγωνισμού, καθώς και σε θέματα που αφορούν την Περιοχή Πληροφοριών Πτήσεων, το Κέντρο Ελέγχου Πτήσεων και την κατανομή ευρωπαϊκών κονδυλίων.

Υπάρχει τώρα όντως περιθώριο διαπραγμάτευσης σε αυτά τα θέματα; Πηγές τόνισαν στην "Κ" πως όχι. Είναι στενά τα περιθώρια και αυτό υπονοεί ένα πράγμα. Πως απαιτείται διάθεση για υποχώρηση, ακριβώς γιατί είναι στενά τα περιθώρια. Από ποιόν; Από την ε/κ πλευρά που θέτει ζήτημα αποκέντρωσης; Ή  από την τ/κ πλευρά που θέλει να το συζητήσει; 

Ένα άλλο ερώτημα είναι αν ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας θέλει με την κίνηση για αποκέντρωση, να συζητήσει εφ όλης της ύλης και από την αρχή τα ζητήματα αυτά ή αν θα μπουν κάτω τα δεδομένα όπως υφίστανται σήμερα και να προχωρήσει από και πέρα η συζήτηση για αποκέντρωση. 

Για την ώρα η κυβέρνηση μένει στο ότι αφενός έχει κινηθεί το κυπριακό, που ως τώρα ήταν σε ακινησία, αφετέρου θα αναμένει τι θα πουν τα κόμματα στις 23, ενώ θα προχωρήσει και στη αναζήτηση συνδρομής, όπως αναφέρθηκε. Οπότε το μόνο που δεν υπάρχει για την ώρα, είναι μεγάλα χρονικά περιθώρια για να γίνουν όλα τα προαναφερόμενα. 

Δυο κράτη 

Μόνο ο χρόνος όμως δεν οδηγεί τη συζήτηση στα δυο κράτη. Κάποιοι βάζουν μέσα στη συζήτηση την ΟΥΝΦΙΚΥΠ. Η Κυπριακή Δημοκρατία έχει τη δεύτερη αρχαιότερη δύναμη στον κόσμο, από ιδρύσεως του Σώματος. Αυτό είναι επιχείρημα που ακούγεται έντονα εκτός Κύπρου, πολιτικές πηγές δε φαίνεται να έχουν ξεκινήσει ήδη να υιοθετούν εντός χώρας. Και πάλι όμως δεν θα είναι αυτός ο λόγος που θα ανακύψει λύση δυο κρατών.

Οι περισσότερες βολές που δέχεται ο Πρόεδρος Αναστασιάδης είναι για τα όσα ο ίδιος λέει σε κατά καιρούς συναντήσεις με πολιτικά και όχι μόνο πρόσωπα. Ανάλογα δημοσιεύματα είχαν βγει και στο Κρανς Μοντάνα, μετά από συνάντηση με τον Μεβλούτ Τσαβούσογλου, και εν πολλοίς δεν μπορεί να απορρίψει κανείς τον ισχυρισμό ότι ο ίδιος φέρεται να το έχει πει κατά καιρούς. 

Το ότι οδηγεί προς τα εκεί η ακινησία και εκ μέρους των πλευρών, είναι περισσότερο συμπέρασμα παρά πληροφορία. Θα μπορούσε να έχει και πολιτικές αποχρώσεις, να θέλει δηλαδή ο Πρόεδρος Αναστασιάδης να δοκιμάζει τα νερά, έστω και αν υπήρχαν και υπάρχουν έντονες αντιδράσεις σε ΔΗΣΥ και κυβέρνηση. Ωστόσο αυτό που πρέπει να λάβουμε υπόψη είναι το ότι δεν είναι αποκλειστικά κυπριακή υπόθεση η λύση δυο κρατών.  

Η Τουρκία επιμένει αλλά ωστόσο τα ζητήματα που ανακύπτουν είναι πολλά, με πιο επίκαιρο το τι θα γίνει με την ΑΟΖ σε αυτή την περίπτωση. Από την άλλη, τα μηνύματα από την ΕΕ ως ενδιαφερόμενο μέρος, δεν είναι καθόλου θετικά προς αυτήν την πορεία. Όσες φορές ρωτήθηκαν αξιωματούχοι, το αρνήθηκαν.  Εγείρουν ζητήματα ειδικής σχέσης, που κατά την τρέχουσα περίοδο και με το Brexit να τρέχει, θεωρείται απίθανο να υπάρχει δόκιμος χώρος για μια τέτοια συζήτηση όσο αφορά τα κατεχόμενα. Παράλληλα πληροφορίες τονίζουν πως δεν μπορεί να δει η ΕΕ να αναδύεται ακόμη μια περιοχή απόσχισης εντός της, μετά τη Βαρκελώνη. 

Επισήμως η κυβέρνηση δεν προτάσσει τη λύση των δυο κρατών. Το ότι όμως έχει μπει στη συζήτηση, όπως προκύπτει από όλα τα προαναφερόμενα, δύσκολα δεν γίνεται κατανοητό πλέον εδώ που έχουν φτάσει τα πράγματα.  

 

 

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Πολιτική: Τελευταία Ενημέρωση

X