
Γράφει ο Σταύρος Ιωαννίδης
Η Κίνα δείχνει αποφασισμένη να κόψει πρώτη το νήμα της ανάπτυξης μαχητικού αεροσκάφους 6ης γενιάς, αρπάζοντας τα σκήπτρα από τις Ηνωμένες Πολιτείες που είχαν έως τώρα την πρωτοκαθεδρία στην εξέλιξη της στρατιωτικής τεχνολογίας.
Τρεις ημέρες μετά την αποκάλυψη του αμερικανικού Πενταγώνου σχετικά με την έναρξη κατασκευής του πρωτότυπου F-47, του πρώτου αμερικανικού αεροσκάφους 6ης γενιάς, η Κίνα προχώρησε στη διαρροή φωτογραφιών του δικού της υπερσύγχρονου μαχητικού, του αποκαλούμενου J-50, το οποίο φαίνεται να βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο δοκιμών.
Το Πεκίνο κατάφερε να «σοκάρει» τον πλανήτη στα τέλη του 2024, όταν είδαν το φως της δημοσιότητας βίντεο του Chengdu J-36 να πραγματοποιεί τις πρώτες του δοκιμαστικές πτήσεις. Το πρώτο αεροσκάφος 6ης γενιάς με ρόλο κρούσης θεωρήθηκε τεχνολογικό άλμα, όμως, λίγους μήνες αργότερα η κινεζική αμυντική βιομηχανία ξαναχτυπά με το J-50.
Είναι ξεκάθαρο πλέον ότι η Κίνα προηγείται στην κούρσα της 6ης γενιάς μαχητικών, αναπτύσσοντας όχι ένα αλλά δύο αεροσκάφη, με τις ΗΠΑ να προσπαθούν να συμβαδίσουν, ενώ το ευρωπαϊκό μαχητικό (FCAS) κινδυνεύει να πέσει σε κενό αέρος όσο Γαλλία και Γερμανία ερίζουν για το ποιος θα έχει τον πρώτο λόγο στην ανάπτυξή του.
Τι μάθαμε για το J-50
Το νέο κινεζικό αεροσκάφος 6ης γενιάς, που απαθανατίστηκε να τροχοδρομεί, μοιράζεται αρκετά σχεδιαστικά στοιχεία με το μεγαλύτερο «αδελφάκι» του, το J-36. Το J-50 έχει και αυτό χαρακτηριστικά στελθ, εσωτερικές αποθήκες οπλισμού, είναι δικινητήριο με απολήξεις μεταβαλλόμενης ώσης (thrust vectoring), όπως του αμερικανικού F-22, που του επιτρέπουν να πραγματοποιεί απότομες στροφές και ελιγμούς και στο ουραίο τμήμα απουσιάζουν οι κατακόρυφοι σταθεροποιητές (κάθετες ουρές).
Το αεροσκάφος, εξαιτίας του ιδιαίτερου ουραίου τμήματος, έχει πολύ λείο και αεροδυναμικό σχήμα, ενώ στις άκρες των πτερύγων του διαθέτει περιστρεφόμενες επιφάνειες για μεγαλύτερο και πιο ακριβή έλεγχο κατά την πτήση, ώστε να ισοσκελιστεί η απουσία πτερύγων στην ουρά. Το μπροστινό τμήμα έχει το σχήμα διαμαντιού, όπως τα περισσότερα στελθ μαχητικά, και η καλύπτρα του πιλοτηρίου ακολουθεί το λείο περίγραμμα του αεροπλάνου με το διαχωριστικό να βρίσκεται εντός της καμπίνας, ενώ ξεχωρίζουν οι τραπεζοειδείς εισαγωγές των κινητήρων που διαθέτουν διάταξη υπερηχητικής εισόδου χωρίς εκτροπή (DSI).
Το αεροσκάφος που εικάζεται ότι είναι το δεύτερο μοντέλο δοκιμών, καθώς λείπουν ορισμένα συστήματα μετρήσεων που είχαν παρατηρηθεί από παλαιότερες διαρροές, είναι μονοθέσιο και εφοδιασμένο με ηλεκτροπτικό αισθητήρα στόχευσης (EOTS), τοποθετημένο στο κάτω μέρος του κώνου, ενώ δεν φαίνεται να διαθέτει την τυπική διάταξη πιλοτηρίου με οθόνη ενδείξεων HUD (Head up Display).
«Τρέχει» η Κίνα
Με δύο τύπους αεροσκαφών 5ης γενιάς, τα J-20 και J-35 και ακόμη δύο 6ης γενιάς σε προχωρημένη ανάπτυξη, η Κίνα δείχνει ότι παίρνει πολύ σοβαρά την εξέλιξη της στρατιωτικής τεχνολογίας. Πριν από λίγες ημέρες, το Πεκίνο πραγματοποίησε επιτυχημένη δοκιμή απονήωσης με χρήση ηλεκτρομαγνητικού καταπέλτη από το αεροπλανοφόρο Fujian, ένα σημαντικό ορόσημο για την πρόοδο της κινεζικής αμυντικής βιομηχανίας.
Μέρος του εξελιγμένου οπλοστασίου του Πεκίνου παρουσιάστηκε πρόσφατα στη στρατιωτική παρέλαση που έλαβε χώρα στην Τιενανμέν, με τις πυρηνικές δυνατότητες και τα αυτόνομα συστήματα να ξεχωρίζουν. Για πρώτη φορά, εμφανίστηκαν στο κοινό οι πυρηνικοί διηπειρωτικοί βαλλιστικοί πύραυλοι DF-61, αλλά και βλήματα μεγάλου βεληνεκούς που εκτοξεύονται από αεροσκάφη και υποβρύχια, το αντι-drone FK-351 αλλά και ένα αυτόνομο κατασκοπευτικό υποβρύχιο, το HSU-100, με ρόλο αναγνώρισης και συλλογής πληροφοριών στον ωκεανό.