ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Ξανά στο προσκήνιο οι σχολικοί συνοδοί – Εκατοντάδες «Μάριοι» στο περίμενε

Η έναρξη του διαλόγου, οι 200 μαθητές που εξέφρασαν ανάγκη και η νομοθεσία που δεν εφαρμόζεται

Του Παύλου Νεοφύτου

Ένα πρόβλημα που χρονίζει, αυτό της κάλυψης των αναγκών των μαθητών με σχολικούς βοηθούς επανήρθε στο προσκήνιο για ακόμα μία νέα σχολική χρονιά. Αφορμή στάθηκε η περίπτωση του Μάριου Χριστοδουλίδη, ο οποίος φοιτά φέτος στην Ά Τάξη στο Λύκειο Αραδίππου. Ο Μάριος πάσχει, μεταξύ άλλων, από εγκεφαλική παράλυση (σπαστική διπληγία) και χρειάστηκε η παρέμβαση την Τρίτη (26/9) του βουλευτή του ΑΚΕΛ Λάρνακας, Ανδρέα Πασιουρτίδη, όπως και η ευρεία δημοσιότητα που έλαβε το θέμα, ώστε το Υπουργείο Παιδείας να επαξετάσει το αίτημα της οικογένειάς του για αποκλειστικό συνοδό και να δώσει αυθημερόν λύση στο ζήτημα, με καταφατική απάντηση. Την ίδια ώρα, περιπτώσεις όπως αυτή του Μάριου, εντοπίζονται και σε άλλα σχολεία της Κύπρου. Μία συνομιλία με βουλευτές, οι οποίοι είναι συχνά αποδέκτες τέτοιας φύσεως παραπόνων, είναι αρκετή, για να σχηματίσει κανείς την εικόνα. Βέβαια, το βάθος του προβλήματος γύρω από τους σχολικούς βοηθούς είναι σε γνώση της κυβέρνησης και δεν υπάρχει αμφιβολία ότι θα απασχολήσει τον διάλογο για την Ειδική Εκπαίδευση, που εξήγγειλε για να αρχίσει την προσεχή Δευτέρα, 2 Οκτωβρίου, η υπουργός Παιδείας, Αθηνά Μιχαηλίδου, με τη σχετική πρόσκληση να έχει ήδη σταλεί προς όλους τους φορείς για κατάθεση απόψεων. Μάλιστα την έναρξη αυτού του διαλόγου θα την κάνει ο ίδιος ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Νίκος Χριστοδουλίδης, επιδιώκοντας διά της παρουσίας του να δείξει τη σημασία που αποδίδει η κυβέρνηση στην εξεύρεση λύσεων. Σε σχέση με τα χρονοδιαγράμματα, η υπουργός Παιδείας δήλωσε στην «Κ» ότι η εφ’ όλης της ύλης συζήτηση για την Ειδική Εκπαίδευση, που θα περιλάβει και τους σχολικούς συνοδούς, ώστε, μεταξύ άλλων να εξεταστούν επίσης το προφίλ και οι απολαβές τους, θα ολοκληρωθεί τον Μάιο του 2024, προκειμένου τα νέα μέτρα να εφαρμοστούν την επόμενη σχολική χρονιά (2023 - 2024).

Δύο συνοδοί για 12 παιδιά - 200 περιμένουν απάντηση

Περιγράφοντας το περιβαλλόν που επικρατεί σήμερα στην κυπριακή εκπαίδευση και τις διαστάσεις του προβλήματος, ο πρόεδρος τη Επιτροπής Παιδείας της Βουλής, Παύλος Μυλωνάς, επιβεβαίωσε στην «Κ» ότι κάθε χρόνο προκύπτει μεγάλο ζήτημα απαιτήσεων για σχολικούς συνοδούς. Ενδεικτικά αναφέρθηκε στην περίπτωση σχολείου στη Λεμεσό, όπου τρεις συνοδοί ορίστηκαν για να καλύψουν τις ανάγκες 13 παιδιών. Όπως πληροφορήθηκε από τον πρόεδρο του Συνδέσμου Γονέων του σχολείου, το ένα από αυτά τα παιδιά κρίθηκε ότι χρειάζεται έναν αποκλειστικό συνοδό, συνεπώς απομένουν δύο συνοδοί για 12 παιδιά, με τον κ. Μυλωνά να διερωτάται εάν μπορεί με αυτόν τον τρόπο να λειτουργήσει η διαδικασία συμμετοχής στην εκπαίδευση για αυτά τα παιδιά. Μιλώντας στην «Κ», ο βουλευτής του ΑΚΕΛ, Ανδρέας Πασιουρτίδης, σχολίασε την πρόσφατη απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου για πρόσληψη 90 σχολικών συνοδών, εκφράζοντας προβληματισμό για την ιεράρχηση μαθητών που θα χρειαστεί να γίνει. Το ιδανικό, σύμφωνα με τον κ. Πασιουρτίδη, είναι κάθε παιδί που έχει ανάγκη και επιθυμεί αποκλειστικό σχολικό συνοδό, να του εξασφαλίζεται, με τον αριθμό αυτών των παιδιών, σύμφωνα με τον βουλευτή, να είναι γύρω στα 200.

Η έναρξη του διαλόγου για την Ειδική Εκπαίδευση θα γίνει από τον ίδιο τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, κ. Νίκο Χριστοδουλίδη, στις 2 Οκτωβρίου.

Η νομοθεσία που δεν εφαρμόζεται

Για τον κ. Μυλωνά το πρόβλημα συνεχίζει να υφίσταται λόγω της μη εφαρμογής από το Υπουργείο Παιδείας της νομοθεσίας που ψήφισε το 2022 η Βουλή για αλλαγή στον τρόπο αξιολόγησης τόσο των παιδιών που χρειάζονται συνοδούς, όσο και του αριθμού των μαθητών για κάθε συνοδό, ώστε στην επιστημονική επιτροπή να ενταχθούν και οι ειδικιοί γιατροί, ανάλογα με την κάθε περίπτωση. «Πρέπει να αποφασίζουν οι ειδικοί γιατροί, και όχι, όπως προνοείται σήμερα, ένας σχολικός έφορος ή ένας ψυχολόγος. Ο ψυχολόγος είναι για συγκεκριμένες ανάγκες. Αλλά αν τα προβλήματα ενός παιδιού είναι νευρολογικά; Αν είναι ψυχιατρικά; Αν είναι κινητικά; Ποιος θα αποφασίσει; Κι εδώ θα πρέπει να αναφέρουμε ότι επείγει, τόσο η υπουργός Παιδείας όσο και η υπουργός Υγείας, να προχωρήσουν άμεσα στη σύσταση των επιτροπών, όπως προνοεί η νομοθεσία που ψηφίσαμε. Δεν μπορεί να περιμένει άλλο αυτό το ζήτημα», είπε.

Από την πλευρά της, η κα Μιχαηλίδου ανάφερε ότι μέχρι στιγμής εκκρεμεί η εφαρμογή της νομοθεσίας για τη σύσταση νέων επιτροπών, διότι το Υπουργείο έχει καταθέσει ορισμένες αλλαγές, οι οποίες, κατά την εκτίμησή της, θα διευκολύνουν την υλοποίηση της νομοθεσίας. Σημείωσε ότι μόλις γίνουν οι αλλαγές που έχουν ζητήσει και μέσα από τον διάλογο για την Ειδική Εκπαίδευση που θα αρχίσει την προσεχή Δευτέρα και θα ολοκληρωθεί τον Μάιο του 2024, οι νέες επιτροπές θα μπορούν να λειτουργήσουν την επόμενη σχολική χρονιά.

Τα κονδύλια και οι προϋπολογισμοί

Την ίδια ώρα η κα Μιχαηλίδου απέρριψε αναφορές, όπως την Τρίτη για την περίπτωση του Μάριου, ότι αιτήματα για αποκλειστικούς συνοδούς δεν ικανοποιούνται λόγω μικρού κονδυλίου. Από την άλλη, ο κ. Μυλωνάς τόνισε ότι αν ισχύει αυτό, θα πρέπει επιτέλους να αποφασίσει η Πολιτεία (κυβέρνηση, κόμματα και κοινωνικοί εταίροι) εάν κατά την ψήφιση των προϋπολογισμών η προτεραιότητα θα πρέπει να είναι οι αναπτυξιακές δαπάνες, όπως για παράδειγμα αυτές των δημόσιων πανεπιστημίων, ή τα παιδιά και ο άνθρωπος. Ο κ. Πασιουρτίδης τόνισε ότι δεν θα έπρεπε να γίνονται παρεμβάσεις βουλευτών για θέματα αυτονόητα, όπως είναι η εξασφάλιση αποκλειστικών σχολικών συνοδών σε παιδιά, προσθέτοντας πως δεν πρέπει να υπάρχουν οικονομικά προσκόμματα σε τέτοιες ανάγκες, ενώ για την περίπτωση του Μάριου σημείωσε ότι η οικογένεια κατέβαλε προσπάθειες εδώ και 4-5 χρόνια.

«Μία προβληματική διαδικασία»

Σύμφωνα με την υπουργό Παιδείας, επί του παρόντος είναι αδύνατο να γίνεται πρόβλεψη για τις συνεχείς ανάγκες σε σχολικούς συνοδούς, λόγω της υφιστάμενης νομοθεσίας, στην οποία, όπως είπε χαρακτηριστικά, υπάρχει μία προβληματική διαδικασία. Εξήγησε ότι η νομοθεσία επιτρέπει ανά πάσα στιγμή να υποβάλλονται αιτήματα για σχολικούς συνοδούς, τα οποία, είπε, είναι αδιανόητο να ικανοποιηθούν άμεσα. «Θα πρέπει η καινούρια νομοθεσία, της οποίας ο διάλογος θα αρχίσει την επόμενη Δευτέρα, να προβλέπει, ώστε το Υπουργείο να γνωρίζει έγκαιρα, από την προηγούμενη σχολική χρονιά, τις ανάγκες των παιδιών. Με αυτόν τον τρόπο θα ξεκινά η νέα σχολική χρονιά τον Σεπτέμβρη και οι σχολικοί συνοδοί θα βρίσκονται στις θέσεις τους», ανάφερε η κα Μιχαηλίδου. Σύμφωνα με την υπουργό, κάποια από τα αιτήματα για σχολικούς συνοδούς δεν είναι δικαιολογημένα. Πρόσθεσε ότι λόγω της διαπίστωσης ότι υπάρχουν αυξημένοι αριθμοί σχολικών συνοδών, ορισμένοι γονείς αιτούνται την τελευταία στιγμή πρόσθετες στηρίξεις στα θέματα των συνοδών. Παρ’ όλα αυτά, σημείωσε, το Υπουργείο Παιδείας βλέπει την κάθε περίπτωση πολύ σοβαρά.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Του Παύλου Νεοφύτου

Παιδεία: Τελευταία Ενημέρωση