ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Μαρία Κουρούπη στην «Κ»: Χρονιά ρεκόρ το 2023 για την επιβατική κίνηση

Οι επιδόσεις Αυγούστου, το μομέντουμ για τη χειμερινή σεζόν και οι εκτιμήσεις για τον επόμενο χρόνο στη βιομηχανία

Της Μαρίας Ηρακλέους

Της Μαρίας Ηρακλέους

Ο καλύτερος μήνας όλων των εποχών ο φετινός Αύγουστος, και το 2023 αναμένεται ότι θα είναι νέα χρονιά ρεκόρ από πλευράς επιβατικής κίνησης. Ενθαρρυντικά είναι και τα στοιχεία για τον προγραμματισμό αεροπορικών εταιρειών για τη χειμερινή περίοδο, με αριθμό αυτών να διατηρεί το 90% των προγραμμάτων τους και τον χειμώνα. Αυτό είναι ένα βήμα προς την κατεύθυνση του να καταστεί η Κύπρος ολόχρονος τουριστικός προορισμός. Σε συνέντευξή της στην «Κ» η Μαρία Κουρούπη, ανώτερη διευθύντρια Αεροπορικής Ανάπτυξης, Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας της Hermes Airports τονίζει ότι η Κύπρος πρέπει να εκμεταλλευτεί αυτό το μομέντουμ και να αξιοποιήσει την ευκαιρία να ενισχύσει την ζήτηση για τη χειμερινή σεζόν.

-Να δούμε πρώτα πώς κινήθηκε ο Αύγουστος και το πώς κινήθηκε η χρονιά μέχρι στιγμής.

-Ο Αύγουστος έκλεισε στο 1,5 εκατ. επιβάτες και είναι ο καλύτερος μήνας όλων των εποχών. Καταγράφεται γενικότερα μια σταθερή άνοδος, και εκτιμούμε ότι όσον αφορά την επιβατική κίνηση ο χρόνος θα κλείσει πάνω από το 2019.

-Και η χρονιά θα είναι η καλύτερη χρονιά επιβατικά;

-Πιστεύω πως ναι. Πλέον κοιτάζουμε το 2024 και φαίνεται ότι ο χειμώνας θα είναι ακόμα καλύτερος από τον περσινό. Να σημειώσουμε ότι πέρσι, την περίοδο Νοεμβρίου-Μαρτίου, είχαμε 400 χιλιάδες θέσεις περισσότερες από την αντίστοιχη περίοδο του 2019- 2020. Την αντίστοιχη φετινή περίοδο βάσει του προγραμματισμού των αεροπορικών εταιρειών αναμένουμε μια επιπλέον αύξηση 400 χιλιάδων θέσεων. Δηλαδή σε σχέση με τη χειμερινή περίοδο του 2019- 2020, είμαστε 800 χιλιάδες θέσεις πιο πάνω, κάτι που αντιστοιχεί σε μια αύξηση 28% και αφορά όλους τους μήνες του χειμώνα και όχι μόνο τον Νοέμβριο ή τον Μάρτιο. Θεωρώ ότι αυτός ο προγραμματισμός δίνει μια σοβαρή προοπτική στην Κύπρο για να αναπτύξει τον ολόχρονο τουρισμό στη βάση προϊόντων και εμπειριών πέραν του ήλιου και της θάλασσας, κάτι που θα προσφέρει πολλά οφέλη σε σχέση και με τις προτεραιότητες της αειφορίας του προορισμού.

-Μπορεί η Κύπρος να καταστεί ολόχρονος προορισμός;

-Σίγουρα το σημαντικό είναι ότι μετά από πάρα πολλά χρόνια προσπαθειών, η αναλογία χειμερινής-καλοκαιρινής περιόδου σε επιβατική κίνηση από 20%-80% κυμαίνεται πλέον μεταξύ 25%- 75%. Πιστεύω ότι για να καθιερωθεί ο ολόχρονος τουρισμός χρειάζεται να υπάρξει ανταπόκριση από όλους τους φορείς της τουριστικής βιομηχανίας, να εξευρεθούν λύσεις στο θέμα του προσωπικού των ξενοδοχείων, να δημιουργηθούν υποδομές και προϊόντα/βιωματικές εμπειρίες και να προωθηθούν σωστά. Αυτό που μας ανησυχεί είναι να μην δουλέψουν ικανοποιητικά οι πτήσεις που έχουν προγραμματιστεί με αποτέλεσμα η Κύπρος να χάσει την ευκαιρία, το μομέντουμ.

-Πέραν της χειμερινής περιόδου, οι προβλέψεις για τη νέα χρονιά είναι αισιόδοξες ότι θα είναι καλύτερες από τη φετινή;

-Ναι, είμαστε αισιόδοξοι. Εκτός κάποιου απροόπτου γεγονότος, θεωρούμε ότι το 2024 θα είναι μια χρονιά σταθεροποίησης. Φέτος είχαμε μία αύξηση πέραν του 20%, και το 2024 αναμένουμε μια επιπλέον μικρή αύξηση, αλλά αυτό που προέχει είναι να διατηρήσουμε τη σταθερότητα στις πτήσεις και να συνεχίσουμε μια ανοδική πορεία.

-Πότε αναμένεται τελικά η πλήρης ανάκαμψη του τουρισμού;

-Νομίζω ότι πρέπει να δούμε πως θα κλείσουν οι τουριστικές αφίξεις και να δούμε πώς προχωρά και η επόμενη χρονιά και ο προγραμματισμός που υπάρχει. Θεωρώ όμως ότι πέραν των συνολικών αριθμών υπάρχουν και κάποια άλλα στοιχεία τα οποία είναι θετικά. Δηλαδή για τη φετινή χρονιά αυξήθηκε ποσοστιαία ο αριθμός των νέων δρομολογίων. Το 2019 τα νέα δρομολόγια ήταν γύρω στο 26% του συνόλου, φέτος είναι γύρω στο 46%, που σημαίνει ότι μπήκαν πολλά νέα δρομολόγια.

Αυτό σημαίνει ότι από τη μια κλείνουμε κενά που υπάρχουν και από την άλλη ότι μεγαλώνει το εύρος των προορισμών από τους οποίους η Κύπρος μπορεί να προσελκύσει τουρισμό. Το άλλο, που είναι επίσης πολύ θετικό και σχετίζεται και με μια διαχρονική αδυναμία που έχουμε, είναι ότι αυξήθηκαν οι εβδομαδιαίες συχνότητες για συγκεκριμένους προορισμούς, κάτι που δείχνει διείσδυση στις αγορές, που και τούτος είναι ένας στρατηγικός μας στόχος.

Νέες τάσεις

- Η τουριστική παλέτα των τουριστών της Κύπρου έχει αλλάξει. Ποιο είναι πλέον το νέο προφίλ του τουρίστα που επισκέπτεται την Κύπρο;

- Αυτή τη στιγμή επικαιροποιούμε την έρευνα για το προφίλ των επιβατών, επομένως αποτελέσματα δεν θα έχουμε μέχρι το τέλος του χρόνου. Φαίνεται όμως, από διάφορες πηγές και μιλώντας με τις αεροπορικές εταιρείες και αξιολογώντας και άλλα στοιχεία, ότι από την περίοδο της πανδημίας υπάρχει μια τάση προς τους μεμονωμένους επισκέπτες, χωρίς να σημαίνει ότι δεν εξακολουθούν να έρχονται οργανωμένα σύνολα. Νομίζω ότι είναι ένα θέμα το οποίο χρήζει περαιτέρω ανάλυσης από την ίδια τη βιομηχανία, γιατί πλέον υπάρχουν περισσότεροι μεμονωμένοι επισκέπτες, νέες εθνικότητες με συγκεκριμένες απαιτήσεις όσον αφορά τα καταλύματα που θα μείνουν και το πού θα κινηθούν στο νησί. Επομένως, αυτό που πρέπει να κάνουμε γενικά είναι να παντρέψουμε τις νέες τάσεις, τις νέες απαιτήσεις του κοινού, με το τι μπορούμε να προσφέρουμε.

Μαδρίτη και Βρυξέλλες

-Ποιους στόχους έχει θέσει η Hermes Airports όσον αφορά νέους προορισμούς το επόμενο διάστημα;

-Οι στόχοι μας είναι να καλύψουμε κενά που υπάρχουν με ευρωπαϊκές πρωτεύουσες. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν έξι ευρωπαϊκές πρωτεύουσες οι οποίες δεν εξυπηρετούνται –Βρυξέλλες, Μαδρίτη, Λιουμπλιάνα, Λουξεμβούργο, Ταλίν και Λισαβώνα. Σε πρώτο στάδιο επικεντρωνόμαστε στις Βρυξέλλες και τη Μαδρίτη. Από εκεί και πέρα σημαντικός στόχος είναι η αύξηση και η σταθεροποίηση της ολόχρονης συνδεσιμότητας σε όσο το δυνατόν περισσότερους προορισμούς, και το τρίτο είναι η διείσδυση σε αγορές με το να αυξήσουμε την εβδομαδιαία συχνότητα των πτήσεων. Ένας μεσοπρόθεσμος στόχος είναι να πετύχουμε συνδεσιμότητα με μακρινούς προορισμούς, είτε προς ανατολή είτε προς δύση. Αλλά αυτό είναι ένας στόχος που χρειάζεται μια συλλογική προσπάθεια και με το κράτος και με άλλους φορείς, τόσο στην Κύπρο όσο και στο εξωτερικό.

-Ποιοι προορισμοί μπορούν να είναι αυτοί;

-Έχουμε θέσει ως μεσοπρόθεσμο στόχο την έναρξη απευθείας πτήσεων προς την Αμερική, κοιτάζουμε επίσης προς την Ινδία και ευρύτερα στην Ασία.

-Υπάρχει ενδιαφέρον αεροπορικών εταιρειών να καλύψουν αυτά τα δρομολόγια;

- Πάντοτε το ενδιαφέρον είναι συνυφασμένο με τη ζήτηση. Υπάρχει μια βασική ζήτηση η οποία ταξιδεύει μέσω άλλου προορισμού προς την Κύπρο. Σίγουρα χρειάζεται συνεργασία πολλών εμπλεκομένων για το πώς επεκτείνεις τη ζήτηση και πώς αξιοποιούνται οι γειτονικοί προορισμοί, ούτως ώστε να υπάρχει μια συνεργασία και να δημιουργηθούν κάποιου είδους προγράμματα που θα είναι συνδυαστικά με γειτονικούς προορισμούς. Για παράδειγμα αυτή την περίοδο βλέπουμε ότι οι Αμερικανοί και αμερικανικές αεροπορικές εταιρείες κατεβαίνουν προς την Ανατολική Μεσόγειο, και υπάρχει σημαντική αύξηση στις πτήσεις στην Ελλάδα, το Ισραήλ, την Ιορδανία, και αλλού. Επομένως, υπάρχει κινητικότητα στην περιοχή. Θα μπορούσαν λοιπόν να γίνουν συμφωνίες και άλλες πρωτοβουλίες με διάφορα οργανωμένα σύνολα ή οργανωτές ταξιδιών, που δημιουργούν θεματικά προγράμματα για την περιοχή, και μέσω συνεργασιών να συμπεριληφθεί και η Κύπρος σε αυτά τα προγράμματα. Αυτό θα δώσει έναυσμα να αυξηθεί η ζήτηση ώστε να πειστούν οι αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες επεκτείνονται στην περιοχή, να βάλουν απευθείας πτήσεις.

-Είναι προορισμοί που θα δούμε εντός του 2024;

-Οπωσδήποτε όχι. Για να γίνει χρειάζεται αρκετή δουλεία και συνεργασία πολλών φορέων.

Το μήνυμα προς τα έξω

-Είδαμε επίσης ότι η κλιματική αλλαγή και οι πυρκαγιές διαφοροποιούν τη δημοτικότητα και το πόσο δημοφιλής είναι ένας προορισμός στην περιοχή μας. Επηρεάζει αυτό κατ’ επέκταση και την Κύπρο;

-Αυτό είναι ένα θέμα το οποίο σίγουρα θα έχει περισσότερη βαρύτητα τα επόμενα χρόνια τόσο από πλευράς νομοθεσιών και υποχρεώσεων αλλά και όσον αφορά τη ζήτηση. Και θεωρώ ότι είναι μια πολύ καλή ευκαιρία να διαφοροποιηθεί η Κύπρος και να αρχίσει από τώρα να χτίζει ένα προϊόν το οποίο θα προσφέρεται ολόχρονα, θα μπορέσει να αναπτύξει τις περιόδους μη αιχμής, χωρίς να σημαίνει ότι θα βάλει «Χ» στον ήλιο και τη θάλασσα. Πέρα από την κλιματική αλλαγή και την παρατεταμένη ζέστη, ο κόσμος πλέον έχει γίνει πιο ευαίσθητος στο τι προσφέρει ένας προορισμός. Αποζητά πιο αυθεντικές εμπειρίες, πιο βιωματικές. Θέλει να ξέρει ότι τα καταλύματα στα οποία μένει έχουν περιβαλλοντικές ευαισθησίες, οι οποίες είναι πιστοποιημένες και δεν κάνουν green washing, λαμβάνουν υπόψη τις ευρύτερες κοινωνικές πρακτικές που εφαρμόζονται κ.λπ. Η Κύπρος έχει πάρα πολλά πράγματα που μπορεί να εξελίξει και αυτό θα της δώσει μια καλή διαφοροποίηση και συγκριτικό πλεονέκτημα. Για να γίνουν όλα αυτά χρειάζεται συντονισμένη προσπάθεια από όλους, αλλαγή κουλτούρας, να κτίσουμε στα καλά πράγματα που έχουμε, και μια εκ βάθους αναθεώρηση πολλών πραγμάτων. Έχω την άποψη ότι η μαγιά υπάρχει.

Οι επαγγελματίες αλλά και γενικά ο κόσμος της Κύπρου έχει στην ψυχή του το αίσθημα της αυθεντικότητας και της φιλοξενίας και νομίζω ότι πρέπει να βοηθηθούν όλοι οι επαγγελματίες να τα αναπτύξουν.

-Ποια νομίζετε ότι είναι η μεγαλύτερη πρόκληση της τουριστικής βιομηχανίας στην Κύπρο;

-Νομίζω το να υπάρχει μια συνέπεια και ανάπτυξη στη στρατηγική και στο μήνυμα που βγαίνει προς τα έξω. Θεωρώ ότι βελτιώθηκε σε μεγάλο βαθμό η συνεργασία μεταξύ των φορέων, αν και υπάρχει περιθώριο για περαιτέρω αξιοποίηση της δυναμικής. Θεωρώ ότι η ανταλλαγή και καταγραφή πληροφοριών μεταξύ των εταίρων όχι μόνο για τα αποτελέσματα της Κύπρου σε επιβατική κίνηση είτε είναι κρατήσεις στα ξενοδοχεία, προτιμήσεις των τουριστών, αλλά και στο τι συμβαίνει στο εξωτερικό πρέπει να θεσμοθετηθεί άμεσα γιατί τα πράγματα αλλάζουν πάρα πολύ γρήγορα και πρέπει να είμαστε όλοι σε εγρήγορση. Μέχρι στιγμής, ο καθένας λειτουργεί μέσα στα δικά του πλαίσια και γίνονται επιμέρους πρωτοβουλίες, αλλά σίγουρα υπάρχει πολύ περιθώριο βελτίωσης.

Η πληροφόρηση δεν πρέπει να είναι μόνο κοιτάζοντας πίσω, αλλά και κοιτάζοντας μπροστά. Με ρώτησες πριν για την κλιματική αλλαγή. Η κλιματική αλλαγή είναι μια ολόκληρη κουλτούρα, δεν είναι μόνο περιβαλλοντικές οι αλλαγές, αλλά και οικονομικές και κοινωνικές και διαμορφώνει ένα ολόκληρο παγκόσμιο σκηνικό, μια νέα φουρνιά ανθρώπων, όπως και η τεχνολογία, που θα επηρεάσει οπωσδήποτε και τον τομέα του τουρισμού.

Τουρίστες στα κατεχόμενα

- Ένα από τα θέματα που προβάλλεται έντονα τους τελευταίους μήνες είναι ότι αριθμός τουριστών καταλήγει στα κατεχόμενα. Είπατε ότι είναι σε εξέλιξη μια έρευνα, φαντάζομαι καταγράφεται και τούτο το στοιχείο;

-Είναι ένα από τα ερωτήματα τα οποία τίθενται στην έρευνα και θεωρώ ότι θα έχουμε αξιόπιστα αποτελέσματα, τουλάχιστον από δικής μας πλευράς. Ίσως το κράτος να έχει και άλλους τρόπους εξακρίβωσης αυτών των αριθμών. Από την άλλη, είναι γεγονός ότι τα κατεχόμενα είναι εν δυνάμει ανταγωνιστές μας και αυτό που μπορούμε να κάνουμε εμείς είναι να διαφυλάξουμε τη συνδεσιμότητα στα δύο νόμιμα αεροδρόμια της Κύπρου και από εκεί και πέρα πρέπει να κάνουμε ότι χρειάζεται για να μεγιστοποιήσουμε τους αριθμούς των επισκεπτών που μένουν εδώ.

Αυξάνουν πτήσεις τον χειμώνα

-Πού οφείλεται η αύξηση της χειμερινής σεζόν;

-Καταρχάς, στο γεγονός ότι εταιρείες που έχουν βάση στην Κύπρο έβαλαν επιπλέον αεροπλάνα, και φέτος αποφάσισαν να κρατήσουν το 90% των προγραμμάτων τους και τον χειμώνα. Αυτό δεν είναι κάτι που πρέπει να θεωρήσουμε ως δεδομένο αλλά κάτι που εμείς ως Κύπρος πρέπει να το αξιοποιήσουμε και να επενδύσουμε ούτως ώστε και να έρθουν με καλές πληρότητες και να φύγουν ευχαριστημένοι οι επισκέπτες. Επίσης οφείλεται και στο γεγονός ότι και άλλες αεροπορικές εταιρείες που προσφέρουν και ανταποκρίσεις μέσω των βάσεών τους συνεχίζουν ή αυξάνουν τις πτήσεις τους. Σε κάθε περίπτωση, οι αριθμοί και ο προγραμματισμός των αεροπορικών εταιρειών καταδεικνύει πρωτίστως μια εμπιστοσύνη προς την Κύπρο –ακόμα και για τις περιόδους μη αιχμής– και τούτο είναι αποτέλεσμα προσπαθειών που γίνονται διαχρονικά τόσο από τη Hermes Airports αλλά και από άλλους φορείς και από άλλα σύνολα.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Της Μαρίας Ηρακλέους

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση