

Της Δωρίτας Γιαννακού
Πνοή στη Λευκωσία θα προσδώσει η προώθηση σημαντικών πολεοδομικών έργων και η αναβάθμιση του οδικού δικτύου, σύμφωνα με τον Δήμο Λευκωσίας. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», ο Δήμος Λευκωσίας ετοίμασε και παρέδωσε στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Νίκο Χριστοδουλίδη σχετικό κατάλογο με τα έργα που βρίσκονται ψηλά στην ατζέντα του με κοστολόγηση άνω των €100 εκατ. Ο συγκεκριμένος κατάλογος τυγχάνει μελέτης από την κυβέρνηση τη δεδομένη στιγμή καθώς την ερχόμενη Δευτέρα ο Πρόεδρος θα παρουσιάσει τη στρατηγική της κυβέρνησης για τη Λευκωσία.
Στόχος του Δήμου Λευκωσίας είναι τα συγκεκριμένα έργα να υλοποιηθούν άμεσα καθώς θα αναβαθμίσουν την εικόνα της Λευκωσίας, θα ενισχύσουν τη λειτουργικότητα και τη βιωσιμότητά της, θα συμβάλουν στην αναζωογόνησή της, θα βελτιώσουν ουσιαστικά την καθημερινότητα των πολιτών, δίνοντας νέα προοπτική στην πρωτεύουσα. Ουσιαστικά, σύμφωνα με τον Δήμο Λευκωσίας, αυτό που πρέπει να επιδιωχθεί από μέρους της κυβέρνησης είναι η άμεση υλοποίηση των πολεοδομικών έργων που προνοούνταν στο Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) τα οποία πλην ορισμένων εξαιρέσεων δεν έχουν ακόμα προωθηθεί.
Εκκρεμούν
Προβληματική παραμένει η πολεοδομική διάταξη των δρόμων της Δυτικής Λευκωσίας καθώς σχεδιάστηκαν τη δεκαετία του ’80 χωρίς σύγχρονες κυκλοφοριακές πρόνοιες.
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον Δήμο Λευκωσίας, η Λεωφόρος Ηρώων, Λευκοθέου και Γρηγόρη Αυξεντίου συνεχίζουν να είναι δρόμοι δύο λωρίδων, χωρίς πεζοδρόμια, ποδηλατόδρομους ή αντιπλημμυρική προστασία. Στους δρόμους αυτούς προστίθενται πλέον και τα οχήματα από περιοχές όπως η Κοκκινοτριμιθιά, το Ακάκι αλλά και το σύνολο των ορεινών και ημιορεινών περιοχών της Λευκωσίας. Και όλα αυτά ενώ έχει δημιουργηθεί σταθμός μετεπιβίβασης λεωφορείων απέναντι από το Μακάρειο στάδιο, χωρίς καμία κυκλοφοριακή βελτίωση ή πρόνοια.
Ομοίως και στον κεντρικό άξονα της πρωτεύουσας όπου οι είσοδοι προς το Κέντρο όπως η Αρχιεπισκόπου Μακαρίου στη Λακατάμεια, η Στροβόλου στον Στρόβολο και η Λεωφόρος Λεμεσού παραμένουν χωρίς ουσιαστικές βελτιώσεις, χωρίς συνδετήριους κόμβους και χωρίς λεωφορειολωρίδες ή ποδηλατόδρομους καθιστώντας ανώφελη τη χρήση του λεωφορείου ή εναλλακτικών μέσων μεταφοράς. Ειδική μνεία πρέπει να γίνει και για τη Λεωφόρο Λάρνακος, έναν κρίσιμο άξονα ο οποίος ευρίσκεται σε τραγική κατάσταση, επικίνδυνη για τους πεζούς. Σύμφωνα με τον δήμαρχο Λευκωσίας Χαράλαμπο Προύντζο, ενώ η ανακατασκευή της Λάρνακος βρισκόταν στα σκαριά, συγκεκριμένα οικονομικά συμφέροντα της περιοχής σταμάτησαν το έργο βρίσκοντας πρόσφορο έδαφος στην υπό εξέλιξη προεκλογική εκστρατεία για τις βουλευτικές εκλογές.
Εξαιρετικά προβληματική είναι και η παράλληλη συνδεσιμότητα από ανατολικά προς δυτικά και αντίστροφα. Έργα όπως η Συμβουλίου της Ευρώπης, η Αλεξανδρουπόλεως, η Σταυρού και η Διγενή Ακρίτα αποτελούν κρίσιμα έργα για να αποφευχθεί η υπερφόρτωση των κεντρικών οδικών ακτινών που προαναφέρθηκαν και να καταστούν εφικτές διακινήσεις, που σύμφωνα με τις μετρήσεις διεξάγονται καθημερινά σε μεγάλους όγκους. Μικρότερα έργα όπως η Μακεδονίας και η επέκταση της Γλαύκου Κληρίδη στην Αγλαντζιά μπορούν να προχωρήσουν αν εγκαταλειφθούν λογικές μαζικής διακίνησης οχημάτων και περιοριστούν για να εξυπηρετηθούν οι συνοικίες της περιοχής με περιβαλλοντικά αποδεκτό σχεδιασμό.
Σημαντική ανάσα αναμένεται να δώσει στη Λευκωσία η υπό ανακατασκευή λεωφόρος Αμμοχώστου, η οποία αναμένεται να συνδέσει το σύνολο της Ανατολικής Λευκωσίας και να βελτιώσει την αντιπλημμυρική προστασία μιας πολύ ευάλωτης περιοχής. Με την προοπτική ανάπλασης του ΣΟΠΑΖ να παραμένει ανοιχτή, το έργο αποτελεί κρίσιμη υποδομή που δίνει πρόσβαση σε ολόκληρη την περιοχή Καϊμακλιού, Παλλουριώτισσας και Αγλαντζιάς από και προς τον αυτοκινητόδρομο Λευκωσίας - Λεμεσού μέσω Γερίου. Εξαιρετικά σημαντικός κρίνεται και ο Δυτικός Περιμετρικός, ο οποίος στο μέλλον θα μπορούσε να επεκταθεί προς τα ανατολικά.
Οι λεωφορειολωρίδες και το τραμ
Περισσότερες λεωφορειολωρίδες ζητά επιτακτικά ο Δήμος Λευκωσίας καθώς, όπως σημειώνει, σήμερα υπάρχουν μόνο τρεις από τις δεκάδες που προνοούνται στο ΣΒΑΚ. Στον αντίποδα, οι λεωφορειολωρίδες αποκλειστικής χρήσης επιφέρουν και τα περισσότερα προβλήματα σε ό,τι αφορά την εφαρμογή της στρατηγικής ΣΒΑΚ, σύμφωνα με την ανώτερη εκτελεστική μηχανικό του κλάδου βιώσιμης κινητικότητας στο Τμήμα Δημοσίων Εργων, Εύη Αναγιωτού. Όπως ανέφερε η κ. Αναγιωτού στην «Κ», o κόσμος δεν επιθυμεί την κατασκευή των λεωφορειολωρίδων και των ποδηλατόδρομων. Την ίδια ώρα, ο Δήμος Λευκωσίας επαναφέρει το ζήτημα της λειτουργίας του τραμ, σημειώνοντας ότι σχετικές μελέτες κατέδειξαν ότι το τραμ στη Λευκωσία θα ήταν βιώσιμο παρά το σημαντικό του κόστος (περί τα €300 εκατ.). Όπως είναι σε θέση να γνωρίζει η «Κ», ο Δήμος Λευκωσίας θέτει πλέον επιτακτικά την ανάγκη προώθησης των συγκεκριμένων έργων, αναλαμβάνοντας και το πολιτικό κόστος που του αναλογεί από την εφαρμογή τους. Σαφείς ήταν άλλωστε οι δηλώσεις του δημάρχου Λευκωσίας τόσο στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Μεταφορών όσο και στο Εργαστήρι του ΕΤΕΚ για τη Μακαρίου.
Το «έμφραγμα» των Λευκωσιατών
Η Λευκωσία ασφυκτιά κυκλοφοριακά από την ημικατοχή αλλά κυρίως από την ατολμία και απραξία των προηγούμενων δεκαετιών, επισημαίνει ο δήμαρχος Λευκωσίας υπογραμμίζοντας ότι η απουσία αναγκαίων επενδύσεων και πολιτικής βούλησης οδήγησαν σήμερα σε έμφραγμα την πόλη. Το κόστος σε απώλεια εργατοωρών, στην ψυχολογική υγεία αλλά κυρίως στο περιβάλλον και τη σωματική υγεία είναι τεράστιο, με την ποιότητα του αέρα να αποτελεί την 4η αιτία θανάτου στον τόπο, προσθέτει. Το οδικό δίκτυο, υποδεικνύει ο κ. Προύντζος, έχει ιδιότυπες ακτίνες, οι οποίες οδηγούν στο κέντρο, χωρίς τη δυνατότητα βόρειας περιμετρικής διακίνησης.