ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Οι αγωγοί έκλεισαν, η Μόσχα συνεχίζει να εφοδιάζει την Ε.Ε.

Τα δυτικά κράτη επιβάλλουν κυρώσεις στους Ρώσους και εξοπλίζουν τους Ουκρανούς.

Kathimerini.gr

Μπορεί να έκλεισε τη στρόφιγγα των αγωγών, αλλά η Μόσχα συνεχίζει να στέλνει συνεχώς στη διψασμένη για αέριο Ευρώπη φορτία LNG. Tα στοιχεία που παρουσιάζει η «Κ» αποτυπώνουν την παραδοξότητα που χαρακτηρίζει την αντιπαράθεση της Δύσης με τη Ρωσία από την αρχή της εισβολής στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο. Τα δυτικά κράτη επιβάλλουν κυρώσεις στους Ρώσους και εξοπλίζουν τους Ουκρανούς. Ταυτόχρονα, αγοράζουν ρωσικό αέριο και πετρέλαιο, χρηματοδοτώντας την πολεμική μηχανή του Πούτιν. Η παραδοξότητα αντανακλά το γεγονός ότι η Δύση, και κυρίως η Ευρώπη, αποκοιμήθηκε ικανοποιημένη από τις χαμηλές τιμές των ρωσικών ενεργειακών προϊόντων και ξύπνησε εγκλωβισμένη και εξαρτημένη από τη Μόσχα.

Η κινητικότητα στα ρωσικά λιμάνια από όπου αναχωρούν τα φορτία LNG για τις διεθνείς αγορές είναι η αδιαμφισβήτητη απόδειξη της δυσκολίας «απογαλακτισμού» της Γηραιάς Ηπείρου από το ρωσικό φυσικό αέριο. Τα μεγάλα λιμάνια της Ευρώπης, από τη Γαλλία, το Βέλγιο και την Ολλανδία και πιο βόρεια τη Φινλανδία και τη Νορβηγία μέχρι τον νότο στην Ισπανία, δεν σταμάτησαν να υποδέχονται ρωσικής προέλευσης φορτία LNG από τις 24 Φεβρουαρίου που ξεκίνησε η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Μέχρι και τις 24 Σεπτεμβρίου 2022, από τα ρωσικά λιμάνια απέπλευσαν 256 πλοία LNG, εκ των οποίων τα 195 κατευθύνθηκαν στην Ευρώπη και 61 στην Ιαπωνία. Από τα πλοία με προορισμό την Ευρώπη, τα 77 εκφόρτωσαν στο Βέλγιο, τα 46 στη Γαλλία, τα 17 στην Ολλανδία, 16 στη Φινλανδία, 4 στην Εσθονία, 2 στη Λετονία, 2 στη Νορβηγία και 31 στα λιμάνια της Ισπανίας.

Το ίδιο διάστημα, τάνκερ συνέχισαν να οργώνουν τις θάλασσες για τη μεταφορά ρωσικού αργού και πετρελαιοειδών. Τα συνολικά φορτία προς τη διεθνή αγορά εμφανίζονται μάλιστα αυξημένα σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2021. Από τα τρία ρωσικά λιμάνια αναχώρησαν προς διάφορους διεθνείς προορισμούς 1.859 τάνκερ στο διάστημα από 24 Φεβρουαρίου 2022 έως και 24 Σεπτεμβρίου 2022, από 1.844 το αντίστοιχο διάστημα του 2021. Οι ρωσικές εξαγωγές πετρελαιοειδών δεν σταμάτησαν ούτε προς τις ΗΠΑ, αν και περιορίστηκαν σε μόλις 9 φορτία, σε σχέση με τα 128 την αντίστοιχη περυσινή περίοδο. Στην Ευρώπη τα φορτία ρωσικού πετρελαίου και πετρελαιοειδών ακολούθησαν το συγκεκριμένο διάστημα φθίνουσα πορεία στο σύνολό τους, αν και μερικές χώρες αύξησαν σημαντικά τις εισαγωγές, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα. Συνολικά, κατά τη γεωπολιτικής έντασης αυτή περίοδο, 1.098 πλοία έφυγαν από τα ρωσικά λιμάνια με προορισμό την Ευρώπη, από 1.273 πέρυσι. Οι εξαγωγές προς την Ελλάδα αυξήθηκαν στα 101 φορτία από 87, όπως και προς την Ιταλία, 186 φορτία από 139, το Βέλγιο, τη Βουλγαρία και τις χώρες της Βαλτικής. Τα περισσότερα φορτία (231) και αυτή την περίοδο (από 241 πέρυσι) κατευθύνθηκαν στην Ολλανδία, που αποτελεί διεθνή κόμβο μεταφοράς πετρελαίου.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι τρέχουσες κυρώσεις της Ε.Ε. για το πετρέλαιο, οι οποίες συμφωνήθηκαν τον Ιούνιο, περιλαμβάνουν εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο που μεταφέρεται διά θαλάσσης, απαγόρευση της παροχής των υπηρεσιών που χρειάζονται για τη μεταφορά πετρελαίου (ασφάλιση, μεσιτεία και χρηματοδότηση), αλλά και εξαιρέσεις για τις παραδόσεις μέσω αγωγών. Αυτό το πακέτο πρόκειται να τεθεί σε ισχύ τον Δεκέμβριο όσον αφορά το αργό πετρέλαιο που μεταφέρεται διά θαλάσσης και στις αρχές του 2023 για τα προϊόντα διύλισης πετρελαίου.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ
Login with email
Login with Facebook

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.gr

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση