ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Στα ύψη οι τιμές βασικών αγαθών στα κατεχόμενα

Άρχισαν να παρατηρούνται ελλείψεις διαφόρων ειδών – Αναζητούν φόρμουλα για αντιμετώπιση της κατάστασης

Δύο στελέχη της νέας «συγκυβέρνησης» στα κατεχόμενα, ο τουρκικής καταγωγής «Υπουργός Οικονομικών» Ντουρσούν Ογούζ και ο «Υπουργός Οικονομίας και Ενέργειας» Σουνάτ Ατούν, μετέβησαν στην Τουρκία, όπου συμμετείχαν σε συνεδριάσεις της Οργάνωσης Ισλαμικής Συνεργασίας, στην οποία λαμβάνει μέρος η τ/κ πλευρά με την ιδιότητα του παρατηρητή. Επίσης, οι δυο Τ/κ πολιτικοί συζήτησαν με τους εκπροσώπους της τουρκικής κυβέρνησης την τροπή των εξελίξεων στο πεδίο της οικονομίας. Στις συναντήσεις με τους εκπροσώπους του τουρκικού Υπουργείου Εμπορίου στο προσκήνιο βρέθηκε το οικονομικό αδιέξοδο στα κατεχόμενα.

Μετά την επιστροφή τους στο νησί, στους τ/κ δημοσιογραφικούς κύκλους κυκλοφόρησε η πληροφορία ότι η «κυβέρνηση» του Φαΐζ Σουτζούογλου εξασφάλισε οικονομικά κονδύλια για την πληρωμή των μισθών και των συντάξεων του «δημόσιου» τομέα. Καλά ενημερωμένες τ/κ πηγές αναφέρουν ότι η Άγκυρα αποφάσισε να υποστηρίξει οικονομικά την νέα «κυβέρνηση» για να μην φέρει την τ/κ Δεξιά σε δύσκολη θέση, λίγες εβδομάδες πριν από τις πρόωρες «βουλευτικές εκλογές». Την παρούσα στιγμή, η καταβολή των μισθών και συντάξεων δεν είναι το μοναδικό ζήτημα που προβληματίζει τους Τ/κ πολιτικούς. Η ελεύθερη πτώση της τουρκικής λίρας φέρνει τους Τ/κ αντιμέτωπους με πρωτόγνωρες προκλήσεις, η αντιμετώπιση των οποίων εξαρτάται από την λήψη ριζοσπαστικών μέτρων και πρωτοβουλιών. Τη στιγμή που δυσκολεύει η πρόσβαση του μέσου Τ/κ σε βασικά προϊόντα, Τ/κ πολιτικοί και Άγκυρα καλούνται να συμφωνήσουν για την αλλαγή ορισμένων δεδομένων και πρακτικών στις διμερείς οικονομικές σχέσεις.

Συναλλαγές με λίρα

Ένα ζήτημα, στο οποίο εστίασαν στις νέες επαφές τους με τους Τούρκους αξιωματούχους οι Ογούζ και Ατούν ήταν αυτό της χρήσης της τουρκικής λίρας στις συναλλαγές των κατεχομένων με την Τουρκία. Πρόκειται για ένα πάγιο αίτημα των Τ/κ πολιτικών και επιχειρηματιών, το οποίο ήρθε στην επιφάνεια τις προηγούμενες εβδομάδες, στην σκιά της νέας πτώσης της αξίας της τουρκικής λίρας. Τ/κ οργανώσεις ζητούν την άμεση κατοχύρωση της χρήσης της λίρας σε όλες τις εμπορικές και οικονομικές συναλλαγές με την Τουρκία.

Στο ζήτημα των οικονομικών και εμπορικών συναλλαγών η Τουρκία προσεγγίζει τα κατεχόμενα ως μια υποτιθέμενη ξένη «χώρα». Με βάση αυτήν την προσέγγιση, τα κατεχόμενα εισάγουν προϊόντα και υπηρεσίες από την Τουρκία χρησιμοποιώντας το αμερικανικό νόμισμα. Η συγκεκριμένη πρακτική, εν μέσω της εντεινόμενης οικονομικής κρίσης και πανδημίας, πλήττει τα τ/κ συμφέροντα. Λ.χ. πριν από μια πενταετία, οι Τ/κ εισήγαγαν προϊόντα και υπηρεσίες από την Τουρκία, την στιγμή που η αξία του δολαρίου στην τουρκική αγορά κυμαινόταν στο επίπεδο του 3,5. Πέντε χρόνια μετά, κατά τις τελευταίες εβδομάδες του 2021, τα τουρκικά και ξένα προϊόντα φτάνουν στα κατεχόμενα από την Τουρκία με την αντιστοιχία του δολαρίου να έχει ξεπεράσει τις 13 μονάδες.

Ο Ατούν συζήτησε το πιο πάνω ζήτημα στην πρόσφατη συνάντησή του με τον Υπουργό Εμπορίου της Τουρκίας, Μεχμέτ Μους. Σύμφωνα με πληροφορίες από τον τ/κ τύπο, σε αυτήν την συνάντηση ο Ατούν επεσήμανε ότι ορισμένα προϊόντα που παρέχονται στην τουρκική αγορά σε τουρκικές λίρες, εισάγονται στα κατεχόμενα σε ξένο νόμισμα. Και λόγω διακυμάνσεων της αξίας του συναλλάγματος αυτή η πρακτική έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση του πληθωρισμού στα κατεχόμενα.

Σχετικά με τα όσα επεσήμανε μετέδωσε ότι κατά τις επόμενες ημέρες στην τουρκική πρωτεύουσα θα πραγματοποιηθούν έκτακτες συσκέψεις για την μελλοντική χρήση της λίρας στις διμερείς συναλλαγές Τουρκίας-κατεχομένων. Στις συσκέψεις που αναμένεται να λάβουν μέρος υψηλόβαθμα στελέχη της τ/κ ηγεσίας, θα εξεταστούν οι πολυδιάστατες επιπτώσεις της πτώσης της αξίας της λίρας στην τ/κ οικονομία.

Στα ύψη η τιμή βασικών αγαθών

Μέχρι την πραγματοποίηση των νέων συσκέψεων στην Άγκυρα για την τ/κ οικονομία, το σίγουρο είναι ότι τα τ/κ νοικοκυριά θα εξακολουθήσουν να αντιμετωπίζουν μια ιδιαίτερα δύσκολη οικονομική συγκυρία. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της αγοράς των καυσίμων. Λίγο μετά την εξαφάνιση των φιαλών υγραερίου από τις τ/κ υπεραγορές, στα τ/κ πρατήρια καυσίμων παρατηρείται εκ νέου έλλειψη ορισμένων προϊόντων. Λ.χ. την Κυριακή τα πρατήρια καυσίμων στην κατεχόμενη Αμμόχωστο δεν διέθεταν «diesel» καύσιμα. Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, οι Τ/κ προμηθευτές αναμένουν την νέα αύξηση της τιμής των καυσίμων για να παρέχουν εκ νέου αποθέματα «diesel» στην αγορά.

Εκτός από την αγορά των καυσίμων, η μεγάλη οικονομική κρίση γίνεται πλέον πιο εμφανής με την εικόνα που παρουσιάζουν οι τιμές διαφόρων προϊόντων στα ράφια των καταστημάτων των κατεχομένων. Λ.χ. συσκευασίες ειδών κοτόπουλου, περίπου ενός κιλού, που πριν από λίγα εικοσιτετράωρα επωλούντο για 35 λίρες, πλέον διατίθενται στην αγορά στην τιμή των 50 λιρών. Παρόμοια εικόνα παρουσιάζουν και άλλα βασικά προϊόντα και είδη. Σε ορισμένες περιπτώσεις, η αύξηση των τιμών ξεπερνά το 50-60%.

Για τις ραγδαίες αυξήσεις των τιμών των ειδών πρώτης ανάγκης, η «Κίμπρις Ποστασί», σε σχετικό άρθρο γνώμης, αναφέρει ότι το τελευταίο διάστημα στα κατεχόμενα παρατηρείται σηνατική αύξηση των ατόμων και οικογενειών που απευθύνουν δημόσια έκκληση για βοήθεια για την κάλυψη των βασικών τους αναγκών. Εν μέσω πανδημίας και εντατικοποιημένης κρίσης, οι οικονομικά ασθενέστερες τάξεις των κατεχομένων στηρίζουν τις ελπίδες τους στην φιλανθρωπία για την αντιμετώπιση των μεγάλων προκλήσεων που ακολουθούν κατά τους μήνες του χειμώνα.

Ουρές στα οδοφράγματα

Εκτός από την περιορισμένη οικονομική βοήθεια και υποστήριξη της Άγκυρας, την παρούσα στιγμή υπάρχει μια άλλη οικονομική πηγή που παρέχει περιθώρια ανάσας στην τ/κ οικονομία. Αυτή η πηγή ακούει στο όνομα «οδόφραγμα». Η νέα πτώση της αξίας της τουρκικής λίρας, έχει ως αποτέλεσμα την μεγέθυνση των ουρών οχημάτων και πολιτών που περνούν τα οδοφράγματα για να προμηθευτούν υπηρεσίες και προϊόντα σε ελκυστικές τιμές στην τ/κ αγορά.

Όπως είναι σε θέση να γνωρίζει η «Κ», κατά την διάρκεια του Σαββατοκυρίακου, κατά διαστήματα παρατηρήθηκε για μια ακόμη φορά αυξημένη κίνηση σε ορισμένα οδοφράγματα. Λ.χ. στα δυο οδοφράγματα που βρίσκονται στα όρια των περιοχών των βρετανικών βάσεων, κατά διαστήματα, ο μέσος χρόνος αναμονής των οχημάτων για μετάβαση στα κατεχόμενα ξεπέρασε τα 45 λεπτά. Τα περισσότερα οχήματα που πέρασαν στα κατεχόμενα κατευθύνθηκαν προς τα πρατήρια καυσίμων και τα μεγάλα καταστήματα.

Έντυπη Έκδόση 

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση