

Της Δωρίτας Γιαννακού
Σε τροχιά μεγάλων οδικών έργων βρίσκεται η Κύπρος, με στόχο τη βελτίωση της συνδεσιμότητας, της ασφάλειας και της περιφερειακής ανάπτυξης. Από τον μπλοκαρισμένο δρόμο Πάφου – Πόλης Χρυσοχούς έως την υπό υλοποίηση Τσερίου και τον Περιμετρικό Λευκωσίας, τα έργα αυτά συνθέτουν ένα χάρτη υποδομών που θα επηρεάσει καθοριστικά την καθημερινότητα των πολιτών.
Ωστόσο, όπως διαπιστώνεται από προηγούμενα παραδείγματα, σημαντικό ρόλο στην υλοποίηση τους διαδραματίζουν η επιτάχυνση των διαδικασιών προσφοροδότησης, η αποτελεσματική επίλυση ενστάσεων από τους αρμόδιους φορείς και η διαφάνεια στη διαχείριση τους.
Δρόμος Πάφου – Πόλης Χρυσοχούς: Εν αναμονή της απόφασης της Αναθεωρητικής Αρχής Προσφορών
Σε ένα περίπου μήνα αναμένεται η απόφαση της Αναθεωρητικής Αρχής Προσφορών σε σχέση με τις ενστάσεις που εξετάζονται από μετά από σχετικό αίτημα του πρώην αναδόχου του έργου δηλαδή της εταιρείας «AKTOR ΟΜΙΛΟΣ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ». Όπως πληροφορείται η «Κ» της απόφασης θα προηγηθούν οι αγορεύσεις των δυο πλευρών ενώπιον της αρμόδιας Αρχής οι οποίες έχουν οριστεί για τις 3 Οκτωβρίου για το τμήμα δημοσίων έργων, ενώ των αιτητών –της AΚΤΩΡ- για τις 15 του Σεπτέμβρη.
Υπενθυμίζεται ότι η νέα διαδικασία προσφοροδότησης για το έργο που ανακοίνωσε στις αρχές Αυγούστου το Υπουργείο Μεταφορών και αφορούσε τη συμπλήρωση μελέτης και κατασκευής της πρώτης φάσης του αυτοκινητόδρομου Πάφου – Πόλης Χρυσοχούς, από την Αγία Μαρινούδα μέχρι το Στρουμπί, με εκτιμώμενο κόστος €90.200.000, έχει προσωρινά παγώσει, καθώς εξετάζονται ενστάσεις από την εν λόγω εταιρεία στην Αναθεωρητική Αρχή Προσφορών.
Η ΑΚΤΩΡ προσέφυγε ενώπιον της Αναθεωρητικής Αρχής Προσφορών καταγγέλλοντας τους όρους επαναπροκήρυξης του Διαγωνισμού (διαφωνώντας με πρόνοιες τους), που δημοσιεύτηκαν στην Επίσημη Εφημερίδα της Κυπριακής Δημοκρατίας στις 08/08/2025. Το αντικείμενο του Διαγωνισμού αφορά στη συμπλήρωση της μελέτης και κατασκευής του Έργου του Αυτοκινητόδρομου Πάφου – Πόλης Χρυσοχούς, Τμήμα 1 – Φάση (Α) το οποίο δεν ολοκληρώθηκε, λόγω τερματισμού της σχετικής Σύμβασης. Οι αιτητές με την προσφυγή τους ζήτησαν και την έκδοση προσωρινών μέτρων, αίτημα στο οποίο τα Δημόσια Έργα έφεραν ένσταση. Η ένσταση της ΑΚΤΩΡ αφορούσε τεχνικές, οικονομικές και χρηματοοικονομικές προδιαγραφές.
Βελτίωση Παλαιού Δρόμου Πάφου – Πόλης Χρυσοχούς: Τελική ευθεία για παράδοση
Στο μεταξύ, περί τα τέλη του έτους αναμένεται σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα που έχουν τεθεί να παραδοθεί η διαπλάτυνση και αναβάθμιση του παλιού- υφιστάμενου δρόμου Πάφου – Πόλης Χρυσοχούς που ανέλαβε η λιβανεζικών συμφερόντων κατασκευαστική εταιρεία ARACO. Πρόσφατα η εταιρεία έχει προχωρήσει στην ενίσχυση των μέτρων ασφάλειας και της τροχαίας κίνησης με κύρια επιδίωξη την ομαλή εξέλιξη του σύμφωνα με τις αρμόδιες υπηρεσίες.
Περιμετρικός Λευκωσίας – Φάση Β3: Σε εξέλιξη το έργο ύψους €29 εκατ
Το έργο της φάσης B3 ξεκίνησε στις 28 Ιουλίου 2025 και έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης τον Ιούνιο του 2028. Εκτείνεται από τη Λεωφόρο Αρχιεπισκόπου Μακαρίου στη Δευτερά μέχρι τους κυβερνητικούς συνοικισμούς στην Ανθούπολη, αξιοποιώντας τον υφιστάμενο δρόμο Λευκωσίας – Παλαιχωρίου. Το έργο έχει συνολικό κόστος €29 εκατ. συν ΦΠΑ και συγχρηματοδοτείται κατά 85% από το πρόγραμμα «Θάλεια». Ανάδοχος είναι η κοινοπραξία Ιacovou–Cyfield.
Περιμετρικός Λευκωσίας – Φάση Γ: Προσφοροδότηση τον Οκτώβρη
Παράλληλα, σε φάση ετοιμασίας των απαραίτητων εγγράφων για την προσφοροδότηση της φάσης Γ του περιμετρικού Λευκωσίας βρίσκεται το τμήμα δημοσίων έργων. Σύμφωνα με όσα ανέφερε στην «Κ» ο διευθυντής του τμήματος δημοσίων έργων Λευτέρης Ελευθερίου, η προσφοροδότηση αναμένεται να πραγματοποιηθεί τον Οκτώβριο του 2025. Η Γ φάση του Περιμετρικού αφορά το τμήμα από τον κόμβο Ανθούπολης μέχρι τον κυκλικό κόμβο στους Εργάτες. Ο εκτιμώμενος προϋπολογισμός για την κατασκευή του έργου ανέρχεται στα €85 εκατομμύρια συν ΦΠΑ ενώ ο χρόνος εκτέλεσης υπολογίζεται σε 3 έτη, με 85% συγχρηματοδότηση από το πρόγραμμα «Θάλεια».
Δρόμος Δένειας – Προχωρά με βάση τη δέσμευση για νότια όδευση
Η κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Δένειας - Αστρομερίτη μέσω της νότιας χάραξης έχει πλέον επιβεβαιωθεί από το τμήμα δημοσίων έργων. Υπάρχει κυβερνητική δέσμευση για την υλοποίηση του έργου σύμφωνα με τον ήδη εγκεκριμένο σχεδιασμό. Το έργο αναμένεται να βελτιώσει σημαντικά την πρόσβαση προς και από την περιοχή της Δένειας, αναβαθμίζοντας την οδική ασφάλεια και μειώνοντας τους χρόνους μετακίνησης σύμφωνα με τις αρμόδιες κυβερνητικές πηγές. Υπενθυμίζεται ότι οι εκπρόσωποι των κοινοτήτων της ορεινής Λευκωσίας και οι Βουλευτές της επαρχίας, οι Κοινοτάρχες των κοινοτήτων Αστρομερίτη, Περιστερώνας και Ακακίου είχαν εκφράσει τη διαφωνία τους ως προς τη νότια χάραξη του δρόμου, προτάσσοντας εναλλακτικές διαδρομές.
Η Τσερίου: Παράδοση το πρώτο τρίμηνο του 2026
Το πρώτο τρίμηνο του 2026 αναμένεται να παραδοθεί η Τσερίου η οποία βρίσκεται υπο την επίβλεψη του τμήματος δημοσίων έργων και εκτείνεται από τον κυκλικό κόμβο του Θεόκτιστο εως τον νέο κόμβο που συνδέεται με τον περιμετρικό. Όπως πληροφορούμαστε, έχει δοθεί δικαιολογημένη παράταση στον εργολάβο δηλαδή την κοινοπραξία Cyfield–Iakovou για το συγκεκριμένο έργο που ξεκίνησε τον Φεβρουάριο του 2023. Σύμφωνα με τον αρχικό προγραμματισμό τα χρονοδιαγράμματα προνοούσαν όπως ολοκληρωθεί τον Σεπτέμβριο φέτος κάτι που άλλαξε στη συνέχεια λόγω απρόβλεπτων αναγκών σύμφωνα με τον εκτελεστικό μηχανικό του τμήματος δημοσίων έργων ο οποίος το φετινό Φεβρουάριο είχε θέσει νέο ορίζοντα ολοκλήρωσης τον Δεκέμβριο φέτος. Πιο συγκεκριμένα, όπως μας είχε αναφέρει, ο εργολάβος εντόπισε δυσκολία ως προς τη μετακίνηση των υπόγειων καλωδίων αλλά και την κατασκευή του αγωγού του Τμήματος Αναπτύξεως Υδάτων του υδατικού έργου Βασιλικός – Λευκωσία.
Με την ολοκλήρωση του έργου ύψους €23 εκατ. ευρώ, θα ενωθούν η οδός Ιπποκράτους και η λεωφόρος Τσερίου με τη Λακατάμια και η οδός Αργυρουπόλεως και η λεωφόρος Τσερίου με τον κυκλικό κόμβο του ΓΣΠ.
Αναφορικά με το δεύτερο έργο που τρέχει στην Λεωφόρο Τσερίου, από το «Θεόκτιστο» μέχρι τη λεωφόρο Στροβόλου, βρίσκεται υπό την επίβλεψη του Δήμου Στροβόλου και το έχει επίσης αναλάβει η εταιρεία Cyfield Construction Ltd. Τα κατασκευαστικά έργα για το συγκεκριμένο κομμάτι, ξεκίνησαν τον Οκτώβριο του 2024 μετά από μια δεκαετία περίπου προσπαθειών και καθυστερήσεων και το κόστος του έργου ανέρχεται στα 9,8 εκατ. ευρώ (ακριβές ποσό € 9.836.275,20) πλέον Φ.Π.Α. Το έργο, κατόπιν της απόφασης του Υπουργικού Συμβουλίου, θα πραγματοποιηθεί ως πολεοδομικό, με τη δαπάνη να επιμερίζεται 80% στο Κράτος και 20% στον Δήμο Στροβόλου.