ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
Τελευταία Ενημέρωση: 19:23
 

Τρικυμίες στη ναυτιλία λόγω αλλαγών στα καύσιμα

Χαοτική η κατάσταση στον κλάδο επισημαίνει ο πρόεδρος της Ένωσης Πλοιοκτητών Ανδρέας Χατζηγιάννης.

Της Μαρίας Ηρακλέους

Αντιμέτωπος ίσως με μία από τις μεγαλύτερες απειλές των τελευταίων χρόνων είναι ο κλάδος της ναυτιλίας. Το πρόβλημα που ξεπερνά τα κυπριακά και ευρωπαϊκά και απλώνεται στα διεθνή ύδατα, έχει τις ρίζες του στις αλλαγές που προωθεί στα καύσιμα ο διεθνής ναυτιλιακός οργανισμός IMO. Αλλαγές που θα ισχύσουν από την 1η Ιανουαρίου του 2020, και που θέλουν τα καύσιμα που χρησιμοποιούν οι μηχανές των πλοίων να μην ξεπερνούν σε περιεκτικότητα θείου το 0,5%, έναντι 3,5%.

Η αλλαγή άπτεται της προσπάθειας για περιορισμό των αρνητικών επιπτώσεων από την δραστηριότητα των πλοίων, στο περιβάλλον γενικότερα. Και μπορεί η φιλοσοφία να βρίσκει σύμφωνους τους φορείς, ωστόσο εκφράζεται έντονη ανησυχία για το κατά πόσο η ποσότητα στα νέου τύπου καυσίμων, θα είναι επαρκής για να διασφαλίσει σε βάθος χρόνου την απρόσκοπτη λειτουργία και ως εκ τούτου την κερδοφορία του τομέα.Πάντως οι διεθνείς παραγωγοί ισχυρίζονται ότι δεν θα υπάρχει ζήτημα ποσότητας ενώ ο διεθνής ναυτιλιακός οργανισμός ο οποίος αποφάσισε πριν από 18 μήνες ότι θα προχωρήσει με την νομοθεσία το βάσισε σε μελέτη σύμφωνα με την οποία θα υπάρχει η ποσότητα καυσίμων. Μπορεί όμως το καύσιμο να υπάρχει σε ποσότητα αλλά να μην είναι διαθέσιμο σε όλες τις αγορές, ή ακόμα και αν υπάρχει ποσοτικά, να υπάρχει θέμα ποιότητας και της συμβατότητας του καυσίμου σχολιάζουν φορείς της ναυτιλίας, εκφράζοντας την δυσπιστία τους για την αποτελεσματικότητα της απόφασης του IMO.

Χαρακτηριστική είναι η δήλωση που έρχεται διά στόματος του προέδρου της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών Ανδρέα Χατζηγιάννη, ο οποίος υπογραμμίζει ότι αν δεν ληφθούν άμεσα διορθωτικές αποφάσεις, η ναυτιλία οδηγείται σε χαοτική κατάσταση. Χάος το οποίο αιτιολογείται εφόσον τίθεται θέμα επαρκούς ποσότητας καυσίμων, ώστε να καλύπτονται σε βάθος χρόνου οι ανάγκες καυσίμων για την διακίνηση των πλοίων, όχι μόνο των κυπριακών αλλά διεθνώς. Αυτή την στιγμή υπολογίζεται ότι οι ανάγκες καυσίμου για την ναυτιλία ανέρχονται στα τρία εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου ημερησίως. Πρόκειται για ποσότητα η οποία δεν είναι βέβαιο ότι μπορεί να παραχθεί με βάση τα νέα δεδομένα. Είναι θέση που εκφράζεται από την πλειοψηφία των κυπριακών φορέων της ναυτιλίας ότι ο IMO(Διεθνής ναυτιλιακός οργανισμός) έχει υποχρέωση σε πρώτο επίπεδο να εξασφαλίσει ότι υπάρχει ποσότητα καυσίμου και μετά να προχωρήσει στις όποιες απαγορεύσεις. Είναι σαφές ότι σε περίπτωση έλλειψης καυσίμου, οι επιπτώσεις θα είναι αλυσιδωτές και θα ξεκινούν από την αύξηση του κόστους συνεπεία της αυξημένης ζήτησης και της μειωμένης προσφοράς από την μια, και από την άλλη, στην επισφαλή επιλογή πρόσμιξης καυσίμων.

Βάσει απόφασης του ΙΜΟ από την 1η Ιανουαρίου 2020 αναμένεται να απαγορευτεί η χρήση καυσίμων με περιεκτικότητα σε θείο 3,5%, εκτός της περίπτωσης χρήσης scrubber.

Η επιλογή των scrubbers

Ως μια πρώτη εναλλακτική, η οποία εντάσσεται στον κανονισμό του IMO, είναι η χρήση των scrubbers, στην μηχανή των πλοίων. Πρόκειται για μηχανισμό ο οποίος μπορεί να μειώσει το θείο στην ενδεικνυόμενη ποσότητα, πάλι όμως και σε αυτή την περίπτωση εκφράζονται επιφυλάξεις τόσο για το κόστος εγκατάστασης του, όσο και για το κατά πόσο τελικά η χρήση του δεν επιφέρει την όποια επίπτωση στο περιβάλλον. Σύμφωνα με τον κ. Χατζηγιάννη, ήδη κάποιες χώρες, με ισχυρή παράδοση στην ναυτιλία, όπως είναι η Κίνα η Γερμανία, η Γαλλία και η Αυστραλία προσανατολίζονται στην απαγόρευση των μηχανισμών scrubbers στα δικά τους χωρικά ύδατα. Πρόκειται την ίδια ώρα για πολύ ακριβή τεχνολογία με το κόστος να αγγίζει το εκατομμύριο, την οποία μόνο πολύ μικρό ποσοστό του διεθνούς στόλου έχει εγκαταστήσει στα πλοία του.

Συγκεκριμένα, μόλις δύο χιλιάδες πλοία από το σύνολο των 90 χιλιάδων του παγκόσμιου στόλου εκτιμάται ότι θα έχουν εγκατεστημένα συστήματα scrubberμε την έναρξη της εφαρμογής του κανονισμού. Υπάρχουν ωστόσο περιπτώσεις ακόμα και κυπριακών εφοπλιστών που προχώρησαν ήδη σε επενδύσεις πολλών δεκάδων εκατομμυρίων, προκειμένου να εντάξουν στον στόλο τους την συγκεκριμένη τεχνολογία.

Για παράδειγμα ο CEO της Safe Bulkers Inc Πόλυς Χατζηιωάννου, αναφέρει στην «Κ» ότι με στόχο την συμμόρφωση με τον κανονισμό ΙΜΟ Sulphur Cap 2020 η Safe Bulkers προχωρά στην πλήρη εφαρμογή του κανονισμού IMO Sulphur Cap 2020. Οι επενδύσεις της εταιρείας σε scrubbers είναι της τάξης των 40 εκατομμυρίων ευρώ για την εγκατάσταση εντός του 2019 συσκευών καθαρισμού καυσαερίων γνωστές ως Scrubbers στον μισό της στόλο. Για το υπόλοιπο μισό του στόλου αναφέρει, θα χρησιμοποιηθούν συμβατά με την νομοθεσία καύσιμα με περιεκτικότητα σε θείο 0.5%. «Έχουμε επιλέξει ως προμηθευτή Scrubber την Alfa Laval που είναι ένας από τους κορυφαίους κατασκευαστές τέτοιου εξοπλισμού και θα τα εγκαταστήσουμε στα ναυπηγεία της Cosco τα οποία έχουν σημαντική εμπειρία σε τέτοιου είδους εγκαταστάσεις», επισημαίνει. 

Ο κ. Χατζηιωάννου παραδέχεται ότι ναι μεν η αύξηση της ζήτησης των συμβατών καυσίμων ενδεχομένως να απαιτεί κάποιες προσαρμογές, ωστόσο εκφράζει την πεποίθηση ότι δεν αναμένονται προβλήματα δεδομένων των διαβεβαιώσεων των διυλιστηρίων και του γεγονότος ότι ακόμη και σήμερα τα περισσότερα καύσιμα είναι μίγματα προϊόντων απόσταξης και βαρέων υπολειμμάτων πετρελαίου. Θεωρούμε ότι το επόμενο χρονικό διάστημα μέχρι το τέλος του 2019 είναι απολύτως επαρκές για την περαιτέρω εξοικείωση της ναυτιλιακής κοινότητας.

Από την άλλη σύμφωνα με τον Αλέξανδρο Ιωσηφίδη, τεχνικό διευθυντή του Κυπριακού Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου, η αγορά του νέου καυσίμου δεν αναμένεται οικονομική. Μάλιστα το κόστος έχει υπολογιστεί ότι θα είναι ακριβότερο σε σχέση με το υφιστάμενο γύρω στα 200-300 δολάρια τον τόνο. Οι μέσες ανάγκες καυσίμου ανέρχονται στους 30-50 τόνους την ημέρα, οπότε είναι σαφές ότι πρόκειται για σημαντική διαφορά στο κόστος. Η εγκατάσταση του scrubber συνιστά μεγαλύτερη απώλεια εισοδημάτων αν συνυπολογιστεί και ο χρόνος που απαιτείται για την εγκατάσταση, αφού ο στόλος θα είναι αδρανής. Σε κάθε περίπτωση το κόστος του νέου καυσίμου παραμένει ένας αστάθμητος παράγοντας, ενώ εναπόκειται στον πλοιοκτήτη το πλάνο που θα ακολουθήσει.

Επισφαλή καύσιμα

Από την άλλη υπάρχει ανησυχία όσον αφορά τα καύσιμα τα οποία θα δημιουργηθούν με προσμίξεις ώστε να επιτυγχάνεται το καύσιμο με περιεκτικότητα 0,5% κατά πόσο θα είναι σταθερά και ασφαλή για τις μηχανές.Επισημαίνεται ότι η πρόσμιξη καυσίμων ενδεχομένως να έχει ασταθές αποτέλεσμα και υπάρχει ο κίνδυνος για την ασφάλεια του πληρώματος. Υπάρχει κίνδυνος ακόμα και στην περίπτωση που οι δεξαμενές καυσίμων περιέχουν έστω κάποια υπολείμματα παλαιού τύπου καυσίμου. Ως εκ τούτου πρέπει να προηγηθεί ενδελεχής καθαρισμός των δεξαμενών ώστε κατά την εξέταση από τον επιθεωρητή το ποσοστό να μην είναι μεγαλύτερο του 0,5%. Συνεπάγεται μια τεχνική διαδικασία για τους πλοιοκτήτες για καθαρισμό των δεξαμενών. Ήδη αριθμός ναυτιλιακών φαίνεται ότι προχωρά στην αγορά και την χρήση καθαρού καυσίμου στις δεξαμενές τους καθαρό καύσιμο που πληροί τα κριτήρια ούτως ώστε να είναι έτοιμες 1η Ιανουαρίου του 2020 να δεχτούν το νέο καύσιμο.

Ν. Πηλείδου: Αμφιλεγόμενη απόφαση

Αμφιλεγόμενη χαρακτηρίζει το Υφυπουργείο Ναυτιλίας την οδηγία του IMO για την μείωση του θείου. Η Υφυπουργός ξεκαθαρίζει και υπογραμμίζει το πόσο επωφελής θα είναι για το περιβάλλον η συμφωνία, ωστόσο εκφράζει επιφυλάξεις για το πώς αυτή η οδηγία μπορεί να εφαρμοστεί μέσα στους επόμενους εννέα μήνες, ώστε να μπορεί να εφαρμοστεί από την 1η Ιανουαρίου του επόμενου έτους. Μιλώντας στην «Κ» η υφυπουργός Ναυτιλίας Νατάσα Πηλείδου επισήμανε ότι τα κριτήρια τόσο για την εκπομπή των ρύπων, όσο και για το θέμα της χρήσης της νέας μορφής καυσίμου είναι απόφαση του διεθνούς ναυτιλιακού οργανισμού, στον οποίο η ΕΕ προβαίνει σε εισηγήσεις εκπροσωπώντας τα κράτη μέλη. Εκτός στην περίπτωση που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφασίσει να λάβει περιφερειακά μέτρα που ωστόσο μέχρι σήμερα δεν έχουν ληφθεί. Οι εξελίξεις προκαλούν τεράστια ανησυχία στη βιομηχανία, επισημαίνει η Υφυπουργός, και προσθέτει ότι είναι από τη μια τα θέματα ασφάλειας για τα πλοία και από την άλλη η επάρκεια καυσίμων για την διεθνή ναυτιλία. «Για κάποιους οι αποφάσεις είναι βοηθητικές για κάποιους άλλους ίσως όχι», επισημαίνει η Υφυπουργός.

Στέλνουμε έγγραφο στον IMO

Πέραν του κανονισμού για την χρήση νέου καυσίμου, θέμα συζήτησης αποτελεί και η μείωση της εκπομπής ρύπων, με τον διεθνή ναυτιλιακό οργανισμό να έχει ξεκινήσει από το 2018 πενταετές πλάνο πολιτικής για την μείωση των εκπομπών. Ο διεθνής οργανισμός ναυτιλίας έχει δεσμευτεί ότι το 2030 θα μειώσει κατά 40% τις εκπομπές. Σε αυτό το κομμάτι η Κύπρος κάνει εισηγήσεις για το πώς τα υφιστάμενα πλοία θα μειώσουν τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τα πλοία τους. Μέχρι τις 22 Μαρτίου η Κύπρος μέσω του Υφυπουργείου Ναυτιλίας αναμένεται να αποστείλει στον IMO έγγραφο επτά σελίδων με συγκεκριμένες εισηγήσεις για λήψη μεσοπρόθεσμων μέτρων ώστε να υπάρξει μείωση των εκπομπών θερμοκηπίου. Σύμφωνα με πληροφορίες , το πλάνο προσδιορίζει τον τρόπο εξοικονόμησης καυσίμων και της μείωσης των εκπομπών, με εισήγηση να υπάρχει μεν εισήγηση για υιοθέτηση συγκεκριμένων όρων για την μείωση των εκπομπών, ωστόσο να εναπόκειται στην κάθε εταιρεία να διαμορφώνει τον τρόπο επίτευξης του στόχου ανάλογα με τον τύπο και την ηλικία του πλοίου. Σημειώνεται ότι ο διεθνής ναυτιλιακός οργανισμός αριθμεί 174 μέλη και 40 μέλη του Συμβουλίου του, ένα εξ αυτών και η Κύπρος.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ
Login with email
Login with Facebook

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Της Μαρίας Ηρακλέους

Σχόλια αναγνωστών

Reuters: Δικτάτορες από την Καμπότζη απέκτησαν κυπριακό διαβατήριο

«Τί κέρδος έκανε το γραφείο των αππωμένων αδερφών?»
ΑΚΑ  |  08:54

Πηγές Ερντογάν: Η επιστολή Τραμπ πετάχτηκε στα σκουπίδια

«Ένας φλώρος προς άλλο φλώρο! »
ΑΚΑ  |  08:53

Προκλητικό ρεπορτάζ του CNN Turk από το Φατίχ

«Ναι ρε τσιακλή!!! »
ΑΚΑ  |  08:50

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση

X