ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Απεικονίζοντας τη γυναικεία σαγήνη

Η Λεβέντειος Πινακοθήκη προσαρμόζεται στις συνθήκες που επιβάλλει η πανδημία και εκθέτει έργα του Κισσονέργη ψηφιακά

Της Λουΐζας Λούη

Μπαίνοντας πλέον σε μια νέα εποχή, όπου το διαδίκτυο φαίνεται, προς το παρόν τουλάχιστον, είναι η μόνη δίοδος που μπορεί κάποιος να έχει με τον έξω κόσμο, έτσι και τα οι χώροι πολιτισμού (μουσεία, πινακοθήκες, γκαλερί κ.λπ.) έχουν αναπροσαρμοστεί, προσφέροντας εκθέσεις που το φιλότεχνο κοινό μπορεί να απολαύσει από την άνεση του σπιτιού του. Έτσι, σκέφτηκε και η Λεβέντειος Πινακοθήκη, η οποία ξεκίνησε τις διαδικτυακές δραστηριότητές της από ψηφιακές πλατφόρμες.

Συγκεκριμένα, η Λεβέντειος Πινακοθήκη οργανώνει τη διαδικτυακή έκθεση στην ιστοσελίδα της πινακοθήκης με τίτλο «Ιωάννης Κισσονέργης – Απεικονίζοντας τη γυναικεία σαγήνη». Την έκθεση επιμελούνται η δρ Ελένη Σ. Νικήτα, επιμελήτρια της Κυπριακής Συλλογής της Λεβεντείου Πινακοθήκης και η Κατερίνα Στεφανίδη, επιμελήτρια και Υπεύθυνη Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων της Λεβεντείου Πινακοθήκης.

Η υπεύθυνη Εκδηλώσεων και Επικοινωνίας της Πινακοθήκης Ειρήνη Δράκου λέει στην «Κ» πως η έκθεση επικεντρώνεται στο πρώιμο και άγνωστο σε πολλούς έργο του καλλιτέχνη και εστιάζει σε έργα του που αντλούν τα θέματά τους κυρίως από τη μυθολογία ή τη Βίβλο και ευρύτερα σε έργα στα οποία πρωταγωνιστεί το γυναικείο γυμνό. «Η σημαντικότερη πηγή έμπνευσης του Κισσονέργη για αυτές τις δημιουργίες είναι έργα τα οποία κινούνται στο πνεύμα της ακαδημαϊκής τέχνης και βρίσκεται κοντά σε Γάλλους καλλιτέχνες, ως και το δεύτερο μισό του 19ου αιώνα» και τονίζει: «Μια εικονική έκθεση δεν διαφέρει και πολύ από το να ετοιμάζεις μια κανονική έκθεση».

Γέφυρα επικοινωνίας

Ζούμε άραγε σε μια εντελώς νέα εποχή, περισσότερο διαδικτυακή, όπου δύσκολα προβλέπεται το μέλλον;, ρωτήσαμε την κα Δράκου: «Ζούμε όντως σε εποχές που επιβάλλουν αναγκαστικά μια τεράστια αλλαγή σε ό,τι αφορά τη λειτουργία και το έργο που έχουν να επιτελέσουν τα μουσεία. Οι σημερινές συνθήκες δημιουργούν αποστάσεις με το κοινό, τις οποίες καλούμαστε να καλύψουμε. Η τεράστια επιτυχία των τελευταίων 20 χρόνων και οι νέες προτάσεις των μουσείων που άνοιξαν έναν όμορφο διάλογο με τους επισκέπτες τώρα δεν μπορεί να λειτουργήσει», άρα το διαδίκτυο αποδεικνύεται σημαντικός παράγοντας επικοινωνίας και διάδρασης… «Το διαδίκτυο αποτελεί ίσως με τα σημερινά δεδομένα μια σημαντική γέφυρα επικοινωνίας, αφού ο κόσμος δυστυχώς δεν είναι τόσο εύκολο να επισκεφθεί τον χώρο μας πλέον. Ωστόσο, ιστορικά ομιλώντας, τα μουσεία πάντα αποτελούσαν χώρους εκπαίδευσης, πολιτισμού, κουλτούρας, ψυχαγωγίας, τέχνης και τα σημερινά δεδομένα δεν μπορούν να το αποτρέψουν αυτό. Χρησιμοποιούμε όλα τα μέσα που έχουμε στη διάθεσή μας και παραμένουμε κοντά στον κόσμο ως χώρος εκπαίδευσης τέχνης και πολιτισμού».

«Αν, λοιπόν, οι συνθήκες δεν μας επιτρέπουν να δεχόμαστε επισκέπτες στο χώρο μας, “The show must go ON(line)”».

Πλέον μπαίνοντας στη διαδικτυακή εποχή υπάρχει μεγάλη μερίδα του κόσμου που πιστεύει ότι αυτή θα είναι πλέον η καινούργια πραγματικότητα, όμως η Ειρήνη Δράκου εξήγησε στην «Κ» ότι «η φυσική επαφή με ένα έργο τέχνης μάς προσφέρει απίστευτα συναισθήματα. Άλλο να βλέπει κάποιος το έργο από κοντά στο μέγεθος που το ζωγράφισε, στα χρώματα που το χρωμάτισε ο καλλιτέχνης και άλλο να το βλέπεις μέσα από την οθόνη ενός τηλεφώνου, ενός τάμπλετ ή ενός υπολογιστή. Ένα έργο τέχνης από κοντά δεν συγκρίνεται με μια φωτογραφία στο διαδίκτυο. Ωστόσο, όχι μόνο τώρα λόγω πανδημίας αλλά και πιο πριν τα μουσεία χρησιμοποιούσαν το διαδίκτυο, γιατί αυτό επιτρέπει την προβολή των δράσεών τους και των συλλογών του με διάφορους τρόπους. Το διαδίκτυο προσφέρει όντως διάδραση, εικόνα, προβολή βίντεο και εύκολα προσβάσιμες πληροφορίες. Αν λοιπόν οι συνθήκες δεν μας επιτρέπουν να δεχόμαστε επισκέπτες στο χώρο μας, “The show must go ON(line).”»

Στήριξη των ΜΕΘ

Ο κλάδος του πολιτισμού βιώνει πολύ βαριές επιπτώσεις εξαιτίας της πανδημίας, η Ειρήνη τόνισε, «Ο κλάδος του Πολιτισμού είναι ίσως εκείνος που έχει πληγεί περισσότερο και που δεν έχει δεχθεί καμιά ουσιαστική στήριξη από κανέναν τουλάχιστον στον τόπο μας. Τα μουσεία έχουν πλέον ελάχιστους επισκέπτες και έχουν περιορίσει δραματικά τις δραστηριότητες τους – τουλάχιστον εκείνες που αφορούν φυσική παρουσία. Η Λεβέντειος Πινακοθήκη προτίμησε να αναστείλει το διεθνές εκθεσιακό πρόγραμμά της και συμβαδίζοντας με τις ανάγκες των καιρών να ζητήσει από το Ίδρυμα Α. Γ. Λεβέντη να αξιοποιήσει το αντίστοιχο αυτό ποσό για να στηρίξει το εθνικό σύστημα υγείας και τις μονάδες εντατικής θεραπείας».

(Un)fixed limits

Η Λεβέντειος Πινακοθήκη παράλληλα με την έκθεση για τον Κισσονέργη παρουσιάζει και τη διαδραστική έκθεση «(Un)Fixed Limits» στο Instagram της Λεβέντειου και όπως μας εξηγεί η κα Δράκου «Αυτή τη φορά η εικονική μας έκθεση είναι ουσιαστικά διαδραστική, αφορά ακριβώς την αλληλεπίδραση και τα όρια που ορίζει στον κάθε επιμελητή ένα έργο από τις συλλογές κυρίως της Πινακοθήκης και πόσο καθορίζονται ή όχι τα όρια διάδρασης του επιμελητή με το έργο. Η ζωή είναι γεμάτη ‘όρια’ και όλοι αντιμετωπίζουν αυτά τα όρια με διαφορετικό τρόπο. Ωστόσο, ανεξάρτητα από το πόσο περιορισμένοι αισθανόμαστε, πάντα υπάρχει επιλογή. Αυτή η έκθεση θέτει ερωτήματα σχετικά με αυτά τα όρια με τη μορφή δημοσκοπήσεων (polls) στα Instagram stories και το κοινό καλείται να δώσει τις απαντήσεις του. Το κοινό επιλέγει και εκφράζεται παρά τους πρακτικούς ή νοητούς περιορισμούς που βιώνουμε και δημιουργείται έτσι μια κοινωνική εικόνα που αφορά τα συναισθήματα του κοινού καθώς και τις αντιλήψεις αλλά και τις προσωπικές του αντιδράσεις και συναισθήματα του για την τέχνη και τον πολιτισμό».

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Εικαστικά: Τελευταία Ενημέρωση