ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Ψευδαίσθηση και ρευστότητα στον χρόνο

Η Μισέλ Παντελή και ο Κυριάκος Θεοχάρους μίλησαν στην «Κ» για την έκθεση «The Trade Secrets of a Long Distance Relationship»

Πηγαίνοντας στα εγκαίνια της έκθεσης «The Trade Secrets of a Long Distance Relationship» μου κίνησε το ενδιαφέρον να μάθω περισσότερα για τα έργα, αλλά και για τους ίδιους τους καλλιτέχνες Μισέλ Παντελή και Κυριάκο Θεοχάρους. Ο τίτλος είναι ένα λογοπαίγνιο «long distance» που σημαίνει εξ αποστάσεως λόγω απόστασης αλλά και λόγω χρόνου. Μέσα από τα έργα τους ήθελαν, όπως είπαν στην «Κ», να βγάλουν έναν γερμανικό ρομαντισμό. Οι δύο καλλιτέχνες μού λένε πως το προτζεκτ λίγο μετά από το πρώτο lockdown.

Με τον Κυριάκο και τη Μισέλ ως ξεναγούς σταθήκαμε στο έργο «Samla», που σημαίνει συλλογή στα σουηδικά. «Στο σπίτι που μένουμε, που είναι κοντά στο πάρκο της Αθαλάσσας, είναι και το χωράφι του παππού. Πηγαίνοντας με τον σκύλο μας τον Charlie βόλτες εκεί μάζεψα κάποια όστρακα, κάποια πρόσφατα, κάποια πιο παλιά. Θησαυρισμός αντικειμένων λέγεται. Έτσι αυτά τα όστρακα τα φύλαξα και τα έβαλα μέσα σε αυτά τα κουτιά του μεγάλης αλυσίδας προκατασκευασμένων επίπλων, είναι η ιδέα του βιομηχανικού κουτιού σε σύνθεση με την οργανικότητα του αγγείου». Στον ίδιο χώρο υπάρχει και το πρώτο χαρακτικό έργο της έκθεσης. Ακολουθώντας τους, ο Κυριάκος μού λέει πως στο χωράφι του παππού του, όταν έβρισκε τα όστρακα έβαζε GPS και κατέγραφε το γεωγραφικό τους στίγμα, και έτσι μπορεί το κοινό να δει τις συντεταγμένες αυτές ως χαρακτικό έργο».

Στην έκθεση το κοινό μπαίνει σε ένα παιχνίδι με τον χρόνο, παίζοντας μεταξύ του παρελθόντος του παρόντος αλλά και του μέλλοντος

Αμέσως μετά συναντάμε το ζωγραφικό έργο της Μισέλ, η οποία μού λέει πως οι διαστάσεις του έργου είναι 2Χ2 μέτρα, που έχει να κάνει με τα 2 μέτρα απόστασης κατά τη διάρκεια της πανδημίας. «Ήθελα να απεικονίσω τον ουρανό που έβλεπα εκείνη την περίοδο. Ήθελα επίσης να το δημιουργήσω σε 15 λεπτά που πάλι ήταν ο χρόνος που μπορείς να έρθεις σε επαφή με το άλλο άτομα χωρίς να κολλήσεις. H ιδέα του ουρανού παραπέμπει σε κάτι ονειρικό, ρομαντικό αλλά και ελπιδοφόρο. Ίσως ήταν και το σήμα της ελευθερίας που έβγαινες από τον εγκλεισμό και κοίταγες τον ουρανό».

Προχωρώντας, είδαμε δύο χαρακτικά έργα του Κυριάκου και ένα μεγάλο έργο της Μισέλ. Το πρώτο χαρακτικό έργο, όπως μού λέει ο Κυριάκος είναι χάραξη με laser πάνω σε plexiglass: «μετά το εκτύπωσα κανονικά με μελάνι οξυγραφίας σε χειροκίνητη πρέσα, αρά είναι αναλογική εκτύπωση και ψηφιακή χάραξη μαζί. Το ένωσα με φωτογραφίες από μικροσκόπιο που φτιάχνει η φίλη και συνεργάτης Ελίνα Παντελή που είναι από μια έρευνα με νανοσωματίδια σε σχέση με τον κορωνοϊό».

Μια ιστορία ωμή

Το έργο της Μισέλ μάς βάζει σε μια πιο ονειρική εποχή, αποπνέει παιδικότητα και μια αθωότητα. Η ίδια λέει στην «Κ», «αυτή η δουλειά ξεκίνησε από την ιδέα, όταν ήμασταν μικροί που προσπαθούσαμε με μια γραμμή να σκιτσάρουμε το σπιτάκι αυθόρμητα. Έρχομαι τώρα και αντιστρέφω τη διαδικασία, παίρνω ένα χαρτί και το χρωματίζω με κιμωλία και προσπαθώ με το σβηστήρι με μια γραμμή να σχηματίσω πάλι το σπιτάκι. Άρα έρχεται η αυθόρμητη κίνηση και διαδικασία να γίνει πιο σκεπτική πιο μη αυθόρμητη. Το σπίτι ήταν το χώρος που είμασταν στο lockdown, ήταν όλες οι αξίες που θεωρούσαμε σταθερές αλλά τις βλέπαμε σύγχρονος όσο περνά ο καιρός να αναθεωρούνται και να μεταβάλλονται».

Στο τέταρτο δωμάτιο ο Κυριάκος παρουσιάζει τα έργα με τίτλο «Zoomies» και «Μακρόκοσμος και Μικρόκοσμος». «Το zoomies ένα λογοπαίγνιο, είναι αυτό που κάνει ο σκύλος όταν χαρεί πάρα πολύ και είχα τοποθετήσει το κινητό μου πάνω στον σκύλο και τον άφησα ελεύθερο να κάνει τα zoomies στο χωράφι ενώ εγώ να τα κατέγραφα. Επίσης το zoomies προέρχεται από το zoom που μέσα στην καραντίνα το χρησιμοποιούσαμε για να επικοινωνήσουμε με φίλους, οικογένεια ή επαγγελματικά. Και τέλος, το τελευταίο έργο μου στην έκθεση είναι φωτογραφίες από μικροσκόπιο και αλλά αντικείμενα που μάζεψα και έβγαλα αυτό το τύπωμα» μού εξηγεί ο Θεοχάρους.

Το πιο μεγάλο έργο της έκθεσης λέγεται «Δίψα για Ουρανό» και είναι της Μισέλ. Πρόκειται για ένα installation που έχει να κάνει με τα τρία στρώματα της χειρουργικής μάσκας, τα υφάσματα που χρησιμοποιούν για να τη φτιάξουν. Εξηγώντας στην «Κ» ότι αυτά τα υφάσματα προέρχονται από την Πολωνία μια από τις συγκεκριμένες χώρες που τα παράγουν. «Πήρα αυτά τα υλικά και δημιούργησα τον ουρανό που πάλι συσχετίζεται με το όριο του ανθρώπου, ως όνειρο αλλά και με τις φιλοδοξίες, που στο τέλος είναι αυτό που μένει στον άνθρωπο ότι καταστάσεις και εάν βιώσει».

Ανατρέχοντας στις ρίζες του πολιτισμού θα ανακαλύψουμε ότι ο χρόνος αντιμετωπιζόταν πάντα ως πρωταρχική φιλοσοφική έννοια. Στην έκθεση το κοινό μπαίνει σε ένα παιχνίδι με τον χρόνο, παίζοντας μεταξύ του παρελθόντος, του παρόντος αλλά και του μέλλοντος. Όλη η έκθεση μοιάζει ως μια μεγάλη εγκατάσταση. Μία ιστορία από δύο καλλιτέχνες που είναι μαζί στη ζωή, αφήνοντας χώρο στο κοινό να τους παρακολουθήσει, κινώντας το ενδιαφέρον του θεατή με όλες τις ανησυχίες, προβληματισμούς αλλά και τα φιλοσοφικά ερωτήματα που φέρνει μαζί της η έκθεσή τους.

Πληροφορίες

«The Trade Secrets of a Long Distance Relationship», Μισέλ Παντελή & Κυριάκος Θεοχάρους. Επιμέλεια: Ευαγόρας Βανέζης.
Κυριάκου Μάτση 5, Παλλουριώτισσα. Διάρκεια έως 10 Απριλίου

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Εικαστικά: Τελευταία Ενημέρωση

Ο ζωγράφος και συγγραφέας Ανδρέας Καραγιάν μιλάει στην «Κ» με αφορμή την αναδρομική έκθεση για το έργο του στη Λεμεσό
Του Απόστολου Κουρουπάκη
 |  ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ