ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Πρέπει να φτιάξεις εσύ τα αστεία, όχι απλώς να τα αφηγείσαι

Ο Γιώργος Χατζηπαύλου μιλάει στην «Κ» για τη stand up παράσταση για παιδιά που έρχεται για πρώτη φορά στην Κύπρο

Του Απόστολου Κουρουπάκη

Του Απόστολου Κουρουπάκη

kouroupakisa@kathimerini.com.cy

Το Comedy club για παιδιά, η Stand up comedy παράσταση για παιδιά 6 έως 12 ετών, που δημιούργησε ο Γιώργος Χατζηπαύλου και έρχεται για πρώτη φορά στην Κύπρο. Πρόκειται για μια παράσταση διασκεδαστική εξίσου για τα παιδιά που παρακολουθούν θέματα που αφορούν στη ζωή τους, αλλά και για τους γονείς τους, που μπαίνουν στην ψυχολογία των μικρών που θυμούνται πώς είναι να είσαι παιδί. Ο Γιώργος Χατζηπαύλου μιλάει στην «Κ» για την παράσταση που έχει ετοιμάσει στο Σιακόλειο Κέντρο και για την τέχνη του Stand up comedy, και τα όριά της. «Δεν πρέπει ποτέ να υποτιμήσεις τα παιδιά».

–Στην παράσταση να έλθουν μόνο παιδιά; Είναι μια παιδική υπόθεση;

–Όχι, φυσικά. Η παράσταση είναι φτιαγμένη με τέτοιο τρόπο που να αφορά και ενήλικες. Έχουμε σκεφτεί μία αναλογία όσον αφορά την προσέλευση, ένας γονιός και δύο ή τρία παιδιά. Είναι όμως η δομή της τέτοια, που αφορά μικρότερες ηλικίες, αλλά βέβαια και οι γονείς ή άλλοι συνοδοί θα την απολαύσουν εξίσου.

–Αλλάζει η θεματολογία βέβαια, έτσι δεν είναι;

–Η θεματολογία είναι σαφώς διαφορετική, η γλώσσα είναι πιο απλή, αλλά το επίπεδο του χιούμορ όχι. Θεωρώ ότι τα παιδιά και οι ενήλικες σε πολλά σημεία συγκλίνουν χιουμοριστικά, αλλά από την άλλη δεν μπορώ να το συγκρίνω με την παράσταση των ανηλίκων. Δεν μπαίνω σε αυτή τη διαδικασία γιατί ουσιαστικά έτσι θα καταργούσα την προσπάθεια και τη δουλειά. Δηλαδή ο σκοπός είναι να γίνει μία παράσταση, που θα μπορούν να απολαύσουν οι γονείς με τα παιδιά τους και προς αυτή την κατεύθυνση δουλεύω. Πάντα μία παράσταση, είτε ενηλίκων είτε ανηλίκων, είναι αυθύπαρκτη. Είναι εξίσου δύσκολο, και περίπλοκο και απαιτεί την ίδια διαδικασία μία παράσταση για ανήλικους. Δεν μπορείς να υποτιμήσεις τα παιδιά. Μετά από τρία χρόνια που τρέχει η παράσταση «Comedy Club» για παιδιά! κατάλαβα τι σημαίνει να μη φτιάχνεις μια απλοϊκή παράσταση, με φτηνό χιούμορ, πας πολύ ειλικρινά να δημιουργήσεις μία παράσταση που θα εκπλήξει ευχάριστα τα παιδιά και θα την απολαύσουν και οι γονείς τους.

–Από πού προκύπτει η θεματολογία μιας stand up κωμωδίας;

–Μου αρέσει να επιλέγω θέματα για τα οποία θέλω να μιλήσω, ζητήματα που με απασχολούν. Προσπαθώ να τα παρουσιάσω πιο αστεία. Ο κωμικός είναι αυτός που κάνει τα πράγματα αστεία, και όχι απλώς ο άνθρωπος που αναφέρει αστεία γεγονότα. Εκεί είναι και η ομορφιά, άλλωστε, κάτι που φαινομενικά δεν είναι αστείο, εσύ να το παρουσιάσεις ως τέτοιο. Σε αυτό πλαίσιο, λοιπόν, η καθημερινότητα μού δίνει πάρα πολλές αφορμές, αλλά πάντοτε φιλτράρονται αυτά τα γεγονότα – επειδή και η stand up κωμωδία είναι μια πολύ προσωπική μορφή τέχνης, μέσα από τον εκάστοτε κωμικό. Πρέπει να φτιάξεις εσύ τα αστεία, παρά να περιμένεις αυτά να περάσουν από μπροστά σου. Γι’ αυτό και ποτέ δεν συμπαθούσα τη σάτιρα της επικαιρότητας ή τα πολιτικά αστεία, γιατί έχουν μία ευκολία και ένα σύντομο κύκλο ζωής.

–Μιας που μιλάμε για σάτιρα, υπάρχουν όρια στην κωμωδία;

–Για εμένα εξ ορισμού δεν υπάρχουν όρια στη σάτιρα, υπάρχουν όμως αισθητικά κριτήρια. Φυσικά, υπάρχουν και τα προσωπικά όρια, τα οποία θα τα θέσει ο ίδιος ο καλλιτέχνης. Στην κωμωδία για εμένα το όριο είναι να υπάρχει το γέλιο. Πολλές φορές για να μιλήσουμε για ένα δύσκολο θέμα δεν πρέπει απλώς να γίνει αναφορά στο περιστατικό, και να μείνεις απλώς στην αναφορά. Θα πρέπει να υπάρχει γέλιο, αφού μιλάμε για κωμωδία, θα πρέπει να φτάσουμε σε αυτό το αποτέλεσμα. Το γέλιο είναι μια αυθόρμητη εκδήλωση, άρα ο στόχος του κωμικού έχει επιτευχθεί, ασχέτως αν μετά ίσως διαφωνήσεις με τον κωμικό. Τα κριτήρια εν ολίγοις, για να επανέλθω είναι αισθητικά, να υπάρχει ευγένεια, να μη θες να προσβάλλεις, και με αυτό το σκεπτικό δεν αναγνωρίζω κάποιο όριο, αρκεί να έχεις σκοπό να πετύχεις τον στόχο σου.

–Ποια είναι η διαφορά μιας stand up κωμωδίας και της αντίστοιχης θεατρικής πράξης;

–Είναι δύο διαφορετικά πράγματα. Στην θεατρική κωμωδία υπάρχει ένας ηθοποιός, ενώ στην stand up κωμωδία δεν υπάρχει αυτή η ιδιότητα πάντοτε, σχεδόν καθόλου θα έλεγα. Ο stand up κωμικός γράφει τα κείμενά του, τα προβάρει είτε μόνος του είτε μπροστά σε κοινό, η παράσταση είναι ο ίδιος ο κωμικός, σκηνοθετημένη από τον ίδιο, έχει όλο το βάρος μόνος του. Παγκοσμίως οι κωμικοί δεν είναι ηθοποιοί – υπάρχουν σαφώς οι περιπτώσεις – αλλά εξ ορισμού δεν είναι ηθοποιοί. Το stand up είναι άλλωστε πολύ δύσκολο για να σε καθοδηγήσει ένας σκηνοθέτης ή να σου γράψει ένα κείμενο. Η συγγραφή του είναι απαραίτητο να έχει γίνει από τον ίδιο τον κωμικό. Υπάκουει βέβαια σε υποκριτικούς και αισθητικούς κανόνες, αλλά με μία υπερβολή είσαι ο εαυτός σου λίγο μεγεθυμένος.

–Πώς πρόβαρει και πώς σκηνοθετείται ένας stand up κωμικός;

–Είναι μία διαδικασία απλή, από τη στιγμή που θα γράψεις ένα κείμενο που με την εμπειρία σου υποψιάζεσαι ότι είναι λειτουργικό, υπάρχουν οι βραδιές δοκιμών, όπου δοκιμάζεις το κείμενό σου μπροστά από κοινό. Για παράδειγμα, εγώ διοργανώνω βραδιές δοκιμών (Open mic nights) για τη νέα μου παράσταση που προετοιμάζω εδώ και ενάμιση χρόνο. Έπειτα, γίνονται τα work in progress που σιγά-σιγά διαμορφώνουν την παράσταση. Δεν είναι μία διαδικασία, λοιπόν, που την κάνεις σπίτι σου, πρέπει να γίνει μπροστά σε θεατές. Μέσα από τη διαδικασία που σου περιέγραψα δημιουργείται εν ολίγοις μια παράσταση. Δεν είναι ότι κάθισα σπίτι μου και έμαθα το κείμενο. Υπάρχουν και οι φορές που μέσα από την παρουσίαση μιας παράστασης αλλάζεις πράγματα, τα λες διαφορετικά. Ως κωμικός λειτουργείς συνδυαστικά με το κοινό σου.

Πληροφορίες:
Comedy club για παιδιά, με τον Γιώργο Χατζηπαύλου, Κυριακή 27 Ιανουαρίου, Αμφιθέατρο «Νίκος Κ. Σιακόλας», Σιακόλειο Εκπαιδευτικό Κέντρο Κλινικής Ιατρικής (ΣΕΚΚΙ). Πληροφορίες /κρατήσεις, τηλέφωνο 22894356, www.ucy.ac.cy/alumni.

 

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Πολιτισμός: Τελευταία Ενημέρωση