ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Σκοπιμότητες πίσω από την υποτιθέμενη ρήξη μου με τον Αβέρωφ

Οι σχέσεις με την Πινδάρου, τα περί λύσης δύο κρατών από τον Πρόεδρο, η κριτική που δέχεται ως ΥΠΕΞ και το 2023

Της Μαρίνας Οικονομίδου

Της Μαρίνας Οικονομίδου

economidoum@kathimerini.com.cy

Η μόνη μορφή λύσης που επιτρέπει επιστροφή εδαφών υπό ε/κ διοίκηση και διασφαλίζει την πλειοψηφία των ανησυχιών του λαού είναι η διζωνική δικοινοτική ομοσπονδία, ανέφερε στο πρώτο μέρος της συνέντευξής του στην «Κ» ο Νίκος Χριστοδουλίδης και απαντώντας στις ανησυχίες του Χάρη Γεωργιάδη σημείωσε πως ούτε οι περιουσίες χάθηκαν ούτε οι πρόσφυγες έφυγαν. «Ναι θα γίνουν συμβιβασμοί και η λύση δεν θα είναι ιδανική όμως ούτε η νομιμοποίηση του status quo, ούτε τα δύο κράτη πρέπει να συζητούνται».

Στο δεύτερο μέρος της συνέντευξης καλείται να απαντήσει αν ο Πρόεδρος μίλησε ποτέ για λύση δύο κρατών και για ποιο λόγο όλοι οι συνομιλητές του έχουν αντιληφθεί κάτι τέτοιο. Περιορίζεται στο να αναφέρει πως ο Πρόεδρος έχει ξεκαθαρίσει τη θέση του και πως «όλοι κρινόμαστε στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων και στις προτάσεις που υποβάλλονται στο πλαίσιο των συνομιλιών». Απορρίπτει τα περί ρήξης με τον Αβέρωφ Νεοφύτου και με άλλα στελέχη του ΔΗΣΥ, βλέποντας σκοπιμότητες πίσω από όποιους διαρρέουν κάτι τέτοιο. Ενοχλημένος, χαρακτηρίζει προσβλητικά τα όσα λέγονται για τον ίδιο ότι ασκεί εξωτερική πολιτική για εσωτερική κατανάλωση και απαντά στο αν σκέφτηκε να παραιτηθεί και σε ποια περίπτωση θα το κάνει.

Πρόσφατα εκφράσατε ανησυχίες ότι στόχος της Τουρκίας είναι η προσάρτηση των κατεχομένων μέχρι το 2023. Πού το βασίζετε;  

Μέσα στο πλαίσιο της συζήτησης στην Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής για παρουσίαση του Προϋπολογισμού του Υπουργείου Εξωτερικών και σχολιάζοντας την ευρύτερη πολιτική της Τουρκίας, είχα αναφέρει ότι οι διεθνείς εκτιμήσεις είναι ότι το 2023 αποτελεί χρονιά σταθμό για τον Ερντογάν, λόγω της συμπλήρωσης 100 χρόνων από την ίδρυση της σύγχρονης Τουρκίας, και μέσα στο πλαίσιο των ευρύτερών του επιδιώξεων για την «νέα Τουρκία» δεν θα απέκλεια να  επιχειρήσει να μεγαλώσει εδαφικά την Τουρκία, κάνοντας συγκεκριμένες αναφορές για περιοχές στη Βόρεια Συρία, στο Βόρειο Ιράκ και τις κατεχόμενες περιοχές στην Κύπρο. Είναι προφανές, και επαναλαμβάνω ότι αυτή είναι η διεθνής εκτίμηση στη βάση της συμπεριφοράς του κ. Ερντογάν στην ευρύτερη περιοχή, ότι τίποτα δεν πρέπει να αποκλείεται. Βλέπουμε ξεκάθαρα ότι προωθεί μια «νέο-οθωμανική προσέγγιση» που στόχο έχει να κάνει την «Τουρκία και πάλι μεγάλη» και την ηγέτιδα χώρα του Μουσουλμανικού κόσμου. Είναι ακόμη ένας λόγος που Ελληνοκύπριοι και Τουρκοκύπριοι έχουμε συμφέρον να ενισχυθούν χωρίς καθυστερήσεις οι προσπάθειες για επίλυση του κυπριακού στη βάση του συμφωνημένου πλαισίου.

Δεν καθόμαστε με σταυρωμένα χέρια αξιοποιούμε ο,τι μέσα έχουμε

 Εμείς τι κάνουμε γι’ αυτό; Επειδή ωραίες είναι οι ακαδημαϊκές προσεγγίσεις, αλλά στρατηγική αποτροπής έχουμε;  

Δεν θα προσέγγιζα με κανένα λόγο υποτιμητικά ακαδημαϊκές αναλύσεις και προσεγγίσεις. Αντιθέτως, αν είναι κάτι που λείπει στην Κύπρο, σε αντίθεση με άλλες χώρες, είναι η αξιοποίηση της ακαδημαϊκής σκέψης και ανάλυσης και μάλιστα έγκαιρα όχι κατόπιν εορτής. Σε σχέση με τη «στρατηγική αποτροπής» έχω κατ’ επανάληψη αναφέρει ότι αξιοποιούμε όλα τα διαθέσιμα μέσα τα οποία η Κυπριακή Δημοκρατία έχει στη διάθεσή της, τα οποία αντιλαμβάνεστε είναι πολύ συγκεκριμένα και συνίστανται από διπλωματικά, νομικά και πολιτικά εργαλεία. Επιδιώκοντας και κτίζοντας συνεχώς συμμαχίες, περιφερειακές και διεθνείς, ενισχύοντας τη θέση μας εντός ΕΕ και σε περιφερειακά σχήματα, ενισχύοντας σημαντικές διμερείς σχέσεις με κράτη που έχουν επιρροή και ρόλο ειδικά στην περιοχή μας. Απουσιάζει, δυστυχώς, η αποτρεπτική ισχύς που ένα νησιώτικο κράτος σε αυτή τη συγκεκριμένη γεωγραφική περιοχή θα έπρεπε να είχε αλλά αυτό δεν είναι της παρούσης. Σε σχέση με την ουσία του ερωτήματός σας, η εξέλιξη που θα απέκλειε ένα τέτοιο σενάριο, το οποίο να σημειώσω ότι θεωρώ ούτε η συντριπτική πλειοψηφία των Τουρκοκυπρίων θα επιθυμούσε, είναι η επίλυση του κυπριακού στη βάση της συμφωνημένης μορφής λύσης, και εκεί επικεντρώνεται η προσπάθειά μας, παράλληλα με άλλες προσπάθειες που ενισχύουν την θέση μας στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων. Η συνέχιση της υφιστάμενης απαράδεκτης κατάστασης πραγμάτων σίγουρα θα οδηγήσει σε χειρότερα αποτελέσματα, με μόνο βέβαιους χαμένους τους Ελληνοκύπριους και Τουρκοκύπριους. Δεν καθόμαστε με σταυρωμένα τα χέρια. Αξιοποιούμε ό,τι μέσο διαθέτουμε.

Ως υπουργός Εξωτερικών έχετε κατά διαστήματα δεχτεί κριτική πως κάνετε εξωτερική πολιτική για εσωτερική κατανάλωση. Πώς απαντάτε;  

Είμαι λόγω της ιδιότητάς μου δημόσιο πρόσωπο. Επομένως υπόκειμαι σε κριτική και μάλιστα προσβλέπω σε αυτή, ειδικά εάν στο πλαίσιο της υπάρχουν και τεκμηριωμένα επιχειρήματα που με βοηθούν. Δεν διεκδικώ, σε αντίθεση ίσως με άλλους, την απόλυτη σοφία, το αλάθητο, μελετώ συστηματικά και ακούω λαμβάνοντας υπόψη τις γνώμες των ειδικών καθώς και την κριτική. Καταβάλλω κάθε δυνατή προσπάθεια με ό,τι μέσο διαθέτω, και είμαι ικανοποιημένος για την ενίσχυση των σχέσεων της Κύπρου με σημαντικά κράτη της περιοχής μας και όχι μόνο. Παρόλα αυτά, αναφορές περί «κουτόχορτου για τους ιθαγενείς» και περί της «εξωτερικής πολιτικής για εσωτερική κατανάλωση», τις θεωρώ ιδιαιτέρα προσβλητικές κυρίως για τον Κυπριακό λαό του οποίου την κρίση σέβομαι απόλυτα.  Διότι αυτοί που ισχυρίζονται κάτι τέτοιο εννοούν ότι ο Κυπριακός λαός δεν έχει κριτήριο και δεν αντιλαμβάνεται και «τρώει» ότι του σερβίρεται. Δηλαδή προσβάλλουν περισσότερο το λαό από ότι εμένα. Η δική μου επαφή με τον κόσμο μου λέει ότι όλοι αυτοί που ισχυρίζονται κάτι τέτοιο είναι σε μεγάλη απόσταση από την κοινωνία ή/και λόγω της υποτιμητικής τους προσέγγισης να μην θεωρούν σκόπιμο να είναι ανάμεσα στον κόσμο και να συζητούν μαζί του. Δεν αφουγκράζονται την κοινωνία. Πρόκειται για μια ιδιαίτερα προσβλητική προσέγγιση. Ο κόσμος και η κοινωνία γενικότερα, ειδικότερα σήμερα, γνωρίζουν και αντιλαμβάνονται, και πολλές φορές είναι πολύ πιο μπροστά από όλους όσοι συμμετέχουν στη δημόσια ζωή του τόπου και δεν μπορείς να τους κοροϊδεύεις. Αν δουλεύεις και προσπαθείς το αντιλαμβάνονται. Δεν τρώνε κουτόχορτα. Ο κόσμος έξω έχει εξελιχθεί και το επίπεδο μόρφωσης της κοινής γνώμης είναι πλέον πολύ υψηλό. Για αυτό και η απαξίωση στους πολιτικούς, για αυτό και οφείλουμε να ακούμε περισσότερο και προσεκτικά τον κόσμο. Από την άλλη, τέτοιες προσβλητικές αναφορές δείχνουν και έλλειψη γνώσης για το πώς λειτουργεί η διεθνής πολιτική, πρακτικά, και πώς ασκείται η διπλωματία. Είναι εύκολο να ασκείς κριτική από τον καναπέ σου, και να ρητορεύεις στο εσωτερικό. Εκεί που δοκιμάζεσαι όμως είναι όταν πρέπει να πείσεις 27 εταίρους με διαφορετικές θέσεις και συμφέροντα και πώς θα ανοίξεις ορίζοντες και θα κτίσεις συμμαχίες με ισχυρά κράτη. Στο τέλος της ημέρας από το έργο μας κρινόμαστε όλοι και αυτό το αξιολογεί ο κυπριακός λαός. Αυτοί που ισχυρίζονται τα περί «εξωτερικής πολιτικής για εσωτερική κατανάλωση» έχουν έλλειψη στοιχειωδών γνώσεων για το πώς καθορίζεται και λειτουργεί η εξωτερική πολιτική ενός μικρού κράτους υπό κατοχή, ΚΜ της ΕΕ που βρίσκεται σε μια περιοχή με τόσα πολλά προβλήματα και προκλήσεις. Στην ουσία, αυτοί που ισχυρίζονται κάτι τέτοιο, θεωρούν ότι μπορούμε εμείς να «παρασύρουμε» την Αίγυπτο, το Ισραήλ, τη Γαλλία, τις ΗΠΑ και άλλες χώρες να συνεργαστούν μαζί μας σε επικοινωνιακό επίπεδο για να εξυπηρετήσουμε εσωτερικές ανάγκες! Εκείνο που προφανώς γίνεται είναι κριτική της εξωτερικής πολιτικής για να κερδίσουμε πόντους στο εσωτερικό. Στο τέλος όμως κάνουμε ζημιά στον τόπο μας και αυτό πρέπει να μας προβληματίσει πολύ έντονα.

Βεβαίως δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στις κυρώσεις. Δεν πέσαμε τελικά έξω στις προβλέψεις περιοριζόμενοι στη «συμπερίληψη πέντε ναυτών στη λίστα»;

Κατά διαστήματα παρατηρείται από κάποιους, πιστεύω λόγω άγνοιας και έλλειψης γνώσεων, μια προσέγγιση υποβάθμισης της απόφασης που επιτεύχθηκε για υιοθέτηση περιοριστικών μέτρων ενάντια σε φυσικά και νομικά πρόσωπα που εμπλέκονται στις παράνομες ενέργειες της Τουρκίας στην ΑΟΖ της Κύπρου. Χωρίς καμιά διάθεση ωραιοποίησης, αλλά και μακριά από την όποια απαξιωτική προσέγγιση, να σημειώσω τα ακόλουθα:  Από την αρχή είχαμε δημόσια δηλώσει ότι ως αντίδραση στις παράνομες ενέργειες της Τουρκίας, θα αξιοποιήσουμε όλα τα διαθέσιμα μέσα της Κυπριακής Δημοκρατίας που συνοψίζονται σε ενέργειες στο πολιτικό, διπλωματικό και νομικό επίπεδο και το επιχειρήσαμε βάσει ολοκληρωμένης στρατηγικής. Δεν μπορούσαμε να μείνουμε απαθής και ούτε να συνεχίζουμε «bussines as usual» στην ΕΕ την ώρα που η Τουρκία συνέχιζε και κλιμάκωνε ως προς τις γεωτρήσεις και την ώρα που η ΕΕ έρχεται και εφαρμόζει κυρώσεις για άλλα ζητήματα σε βάρος τρίτων χωρών με τη συναίνεση μας.

Δεν πονέσαμε όμως την Τουρκία…

Η εγκαθίδρυση του νομικού πλαισίου των κυρώσεων και η ενίσχυσή του, υπήρξε βασικός στόχος μας. Μπορεί να μην οδήγησε στον τερματισμό των παράνομων τουρκικών ενεργειών, όπως και οι κυρώσεις εναντίον μιας άλλης τρίτης χώρας δεν παρεμπόδισαν, ούτε ανέτρεψαν τα τετελεσμένα στην Κριμαία και σε άλλες παρόμοιες περιπτώσεις, όμως υφίστανται και ενισχύονται. Δεν θεωρούσαμε όταν ξεκινούσαμε αυτό το δύσκολο εγχείρημα ότι θα σταματούσε η Τουρκία. Γνωρίζαμε καλά το μέγεθος της ισχύς του εργαλείου. Είναι ξεκάθαρο, όμως, και στην περίπτωση της Κύπρου αποκτά μεγαλύτερη σημασία ελλείψει αποτρεπτικής ισχύος την οποία και δεν αποκτήσαμε στις δεκαετίες που ακολούθησαν την τουρκική εισβολή, ότι το καθεστώς κυρώσεων από την ΕΕ ως σύνολο διασφαλίζει, πολιτικά και νομικά, τα συμφέροντα της Κυπριακής Δημοκρατίας και ενισχύει τη διαπραγματευτική της ισχύ, τόσο στο τραπέζι των συνομιλιών για επίλυση του κυπριακού όσο και σε ενδεχόμενη δικαστική διευθέτηση του θέματος με την Τουρκία ως προς την πτυχή του ενεργειακού προγράμματος. Γιατί συμβαίνει αυτό; Πρώτον, η απόφαση που αφορά τις κυρώσεις ταυτίζεται απόλυτα με τις θαλάσσιες ζώνες της Κυπριακής Δημοκρατίας ακόμα και για τις μη οριοθετημένες περιοχές. Δεύτερον, αποτελούν σημείο αναφοράς και στο πλαίσιο των συνομιλιών για επίλυση του Κυπριακού, ως μία ακόμη επιβεβαίωση των νομικών μας θέσεων για την ΑΟΖ της Κύπρου. Τρίτον, η απόφαση της ΕΕ για τις κυρώσεις δύναται να χρησιμοποιηθεί στο πλαίσιο προσφυγής στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης ή σε ενδεχόμενη διμερή διαπραγμάτευση ανάμεσα στην Κύπρο και την Τουρκία. Τέταρτον, η εν λόγω απόφαση οδήγησε αριθμό εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον τομέα της Ενέργειας να μην αποδεχθούν να συνεργαστούν με την Τουρκική Εταιρεία Πετρελαίου σε παράνομες δραστηριότητές της εντός της ΑΟΖ της Κύπρου. Μόνο ενισχυτικά λειτουργεί αυτό το εργαλείο και το αντιλαμβάνεται κάποιος αν λάβει υπόψη πόσες προσπάθειες κατέβαλε η Τουρκία στο ανώτατο επίπεδο να εμποδίσει την ύπαρξη και ενίσχυσή του. Επιπλέον, η νομική πράξη των κυρώσεων αποτελεί πλέον μέρος του κοινοτικού κεκτημένου ως νομική πράξη της ΕΕ και δεσμεύει όλα τα κράτη μέλη. Αυτό έχει βεβαίως μεγάλη σημασία στο πλαίσιο της λύσης του κυπριακού επί της συγκεκριμένης πτυχής.  Γενικά, είναι τέτοιας ισχύος η προπαγανδιστική μηχανή της Άγκυρας, η οποία βέβαια συνοδεύεται από την ισχύ των όπλων για να γίνει «πειστική», που δεν έχουμε την πολυτέλεια να μην αξιοποιούμε κάθε μικρό ή μεγάλο επιχείρημα νομικής και πολιτικής σημασίας. Εξάλλου, η νομική θωράκιση των θαλασσίων ζωνών της Κύπρου, είναι άμεσα σχετιζόμενη και με τη θωράκιση της ίδιας της κρατικής υπόστασης της Κυπριακής Δημοκρατίας και το εργαλείο των κυρώσεων ήταν το ενδεικνυόμενο μέσο. Ο εύκολος δρόμος ήταν να μην διεκδικήσουμε αυτό το εργαλείο και να μείνουμε στην λεκτική υποστήριξη και στα μηνύματα αλληλεγγύης. Όμως επιλέξαμε τον δύσκολο δρόμο και, παρόλο που δεν το αντιλαμβάνονται εύκολα όλοι, πλέον υπάρχουν συλλογικές αποφάσεις της ΕΕ και ενεργοποίηση για πρώτη φορά εργαλείων της ΕΕ εναντίον της τουρκικής παραβατικότητας και αυτό ενισχύει τις θέσεις μας στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων και θεμελιώνει την πτυχή του διεθνούς δικαίου ως προς το επιδιωκόμενο περιεχόμενο λύσης.  Όταν η αποτρεπτική ισχύς απουσιάζει, η προσήλωση στο διεθνές και ευρωπαϊκό δίκαιο με την αξιοποίηση όλων των μέσων που έχουμε στη διάθεσή μας, είναι η δική μας γραμμή άμυνας για να πετύχουμε και την προάσπιση των δικαιωμάτων μας και τον στόχο της επιστροφής στις συνομιλίες και επίλυσης του κυπριακού στη βάση του συμφωνημένου πλαισίου λύσης. Δεν πρέπει να φοβόμαστε να διεκδικούμε ακόμη και αν θέλει χρόνο και κόπο να έλθει το αποτέλεσμα, ακόμη και αν τσαλακωθούμε.

Ανάμεσα στους επικριτές είναι και ο Πρόεδρος του ΔΗΣΥ Αβέρωφ Νεοφύτου αν λάβουμε υπόψη το τι να κάνουμε τις κυρώσεις για πέντε ναύτες.  Εξαιτίας των θέσεών του νιώσατε την ανάγκη να γράψετε άρθρο υπερασπιζόμενος την πολιτική των κυρώσεων; 

Έκρινα σκόπιμο να αναλύσω το περιεχόμενο, τον σκοπό και την προστιθέμενη αξία ενός εργαλείου που για πρώτη φορά η ΕΕ δέχθηκε να ενεργοποιήσει, μετά από δική μας πρωτοβουλία και έντονη προσπάθεια σε πολλά επίπεδα για μήνες εναντίον της Τουρκίας διότι αντιλήφθηκα ότι υπήρχε από κάποιους δυσκολία κατανόησης και ορθής αποτίμησης. Βεβαίως αντιλαμβάνομαι ότι δεν είναι ένα εύκολο αντικείμενο να επεξηγηθεί όμως με ικανοποίηση εισέπραξα θετικά σχόλια ως προς το ότι το άρθρο ήταν χρήσιμο και διαφωτιστικό. Τελικά είναι σημαντικό να απευθύνεσαι στον κόσμο και να επεξηγείς τις δράσεις σου, ειδικότερα όταν αυτό δεν εμποδίζει το αποτέλεσμα στη δουλειά σου. Διότι στο Υπουργείο Εξωτερικών είναι τέτοιας φύσεως τα περισσότερα θέματα, απόρρητα, που τυχόν δημοσιοποίησή τους κάνει ζημιά στο αποτέλεσμα που επιδιώκουμε, για αυτό και όταν μας δίνονται ευκαιρίες και είναι ανώδυνο για τον σκοπό μας είναι καλό να ενημερώνουμε τον κόσμο.

Υπήρξαν βεβαίως και άλλες φορές που διαφάνηκε διάσταση απόψεων μεταξύ σας και του Αβέρωφ Νεοφύτου, όπως τότε στη Νέα Υόρκη κατά τη συνάντησή σας με τον Τούρκο ομόλογό σας στους διαδρόμους. Υπάρχει όντως ρήξη στη σχέση σας;  

Γνωρίζετε πολύ καλά ότι η συγκεκριμένη συνάντηση έγινε εντελώς τυχαία, και ειδικά εσείς μπορείτε να το επιβεβαιώσετε αφού ο ανταποκριτής σας στη Νέα Υόρκη ήταν παρών και γνωρίζει από πρώτο χέρι  πώς ακριβώς έγινε. Ακούγονται πολλά, όντως, όμως πρέπει να μάθουμε να μην πιστεύουμε σε ό,τι ακούμε και επίσης να μην μεταφέρουμε αβασάνιστα ό,τι ακούμε. Ουδεμία ρήξη ή σκιά στις σχέσεις μας υπάρχει όπως και με κανένα άλλο στέλεχος του ΔΗΣΥ. Ενδεχομένως αυτοί που τα διαδίδουν έχουν δικές τους σκοπιμότητες να εξυπηρετήσουν που εμένα δεν με αφορούν. Μπορεί σε κάποια θέματα να υπάρχουν διαφορετικές προσεγγίσεις ή και διαφορετικές αναγνώσεις, βρισκόμαστε και σε διαφορετικές θέσεις, αλλά αυτό δεν είναι κάτι που επηρεάζει είτε τις σχέσεις μας είτε τη συνεργασία μας και είναι και αποδεκτό στο πλαίσιο του πλουραλισμού και της δημοκρατίας. Ως Υπουργός Εξωτερικών οφείλω να καταβάλλω κάθε προσπάθεια για την ενίσχυση της εξωτερικής πολιτικής της Κύπρου και την υποβοήθηση για λύση του κυπριακού στη βάση του συμφωνημένου πλαισίου. Το κάνω με απόλυτη σοβαρότητα, μελετημένα και με πλήρη συναίσθηση της ευθύνης.

Αλλοίμονο μέσα σε αυτό το περιβάλλον ο οποιοσδήποτε να σκέφτεται το 2023…

Κάποιοι λένε πως υπάρχει ανταγωνισμός με ορίζοντα το ποιος θα είναι ο υποψήφιος του κόμματος για το 23…   

Έχω προαναφέρει ότι αυτοί που διαδίδουν φήμες ενδεχομένως να θέλουν να εξυπηρετήσουν άλλους σκοπούς. Μένω προσηλωμένος στην πολύ δύσκολη δουλειά που μου έχει ανατεθεί από τον Πρόεδρο, προσπαθώ να κλείνω τα αυτιά μου σε όποιου είδους σειρήνες, και να συνεχίζω με σοβαρότητα. Προσπαθώ καθημερινά να γίνομαι πιο χρήσιμος και ωφέλιμος για τον τόπο μου. Έχουμε ενώπιον μας σοβαρότατες προκλήσεις τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό, η κοινωνία δικαιολογημένα σε μεγάλο βαθμό αποστασιοποιείται και απαξιώνει την πολιτική και τους πολιτικούς, και αλλοίμονο μέσα σε αυτό το περιβάλλον ο οποιοσδήποτε να σκέφτεται το 2023. Καλύτερα να επικεντρωθούμε στο πώς θα γίνουμε πιο ωφέλιμοι και παραγωγικοί για να αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις μέχρι το 2023 και να δώσουμε ελπίδα στον κόσμο.

Είστε ένας από τους στενότερους συνεργάτες του Προέδρου της Δημοκρατίας. Επειδή το τελευταίο διάστημα εντείνονται οι φωνές που θέλουν τον Πρόεδρο να έχει βολιδοσκοπήσει στο παρελθόν διάφορους με στόχο τη λύση δύο κρατών, ισχύει; Είναι δυνατόν όλοι να παρερμήνευσαν τα λόγια του;

Ο Πρόεδρος έχει δημόσια τοποθετηθεί ξεκάθαρα για το θέμα. Από εκεί και πέρα να σας αναφέρω ότι όλοι κρινόμαστε στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων και στις προτάσεις που υποβάλλονται στο πλαίσιο των συνομιλιών, και οι θέσεις και προτάσεις που έχει υποβάλει η ελληνοκυπριακή πλευρά είναι σε όλους γνωστές και είναι ξεκάθαρο ότι είναι εντός του συμφωνημένου πλαισίου λύσης.

Θα παραιτηθώ αν νιώσω ότι έχω μεγάλες ιδεολογικές δυσκολίες…

 Υπάρχει μία μερίδα που επιρρίπτει ευθύνες σε σας προσωπικά για τα όσα συμβαίνουν στην εξωτερική πολιτική. Σκεφτήκατε το ενδεχόμενο να παραιτηθείτε;

Θα είμαι σαφής. Η εξωτερική μας πολιτική τα τελευταία χρόνια έχει βοηθήσει τη χώρα και έχει ανοίξει νέες, σημαντικές προοπτικές. Επομένως δεν θα παραιτούμουν γιατί πήγαμε λάθος στην εξωτερική μας πολιτική, διότι αυτό δεν ισχύει. Μπορείτε να ρωτήσετε υπουργούς Εξωτερικών τρίτων χωρών και της ΕΕ για την άποψή τους για την εξωτερική πολιτική της Κυπριακής Δημοκρατίας, ενός κράτους υπό κατοχή σε μίας τέτοιας γεωστρατηγικής σημασίας περιοχή με περιορισμένους πόρους, ανθρώπινους και οικονομικούς. Εκτιμούν και τη συνέπεια και την επιμονή μας. Κανείς δε σε σέβεται πραγματικά αν ενώ έχεις δίκαιο μένεις παθητικός και δεν διεκδικείς για να είσαι τάχα αρεστός στα κέντρα λήψης αποφάσεων. Αυτό έχω διαπιστώσει από την μακροχρόνια ενασχόληση με τη διπλωματία. Είμαι συνεπώς ικανοποιημένος από την πορεία της εξωτερικής μας πολιτικής και από τα κεκτημένα που διασφαλίσαμε με τις δράσεις μας σε περιφερειακό επίπεδο, στην Ε.Ε αλλά και την ενίσχυση των σχέσεών μας με τρίτα κράτη. Τούτων λεχθέντων να σας υπενθυμίσω ότι έχω μιλήσει πολλές φορές για το ότι είμαστε προσωρινοί ως προς τα αξιώματα και ότι πρέπει καθημερινά να κάνουμε αυτοκριτική για το αν φτάσαμε τους στόχους μας και αν συνεχίζουμε να είμαστε ωφέλιμοι στον τόπο και το λαό μας. Παραμένω ο πιο αυστηρός κριτής του εαυτού μου και επιζητώ συνεχώς την κριτική. Όταν αντιληφθώ ότι δεν είμαι πλέον όσο παραγωγικός επιθυμώ ή ότι έχω μεγάλες ιδεολογικές δυσκολίες βεβαίως και η παραίτησή μου θα είναι στις επιλογές μου. Εξυπακούεται επίσης ότι αν ο Πρόεδρος δεν είναι ικανοποιημένος με τη δουλειά μου και πάλι η παραίτησή μου θα είναι στη διάθεσή του

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Της Μαρίνας Οικονομίδου

Πολιτική: Τελευταία Ενημέρωση

X