ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Επενδύσεις με κοινωνικό αντίκτυπο σημειώνει η ΕΥ

Οι μισές από τις επιχειρήσεις χρησιμοποιούν impactinvesting στα πλαίσια της φιλανθρωπίας

Δελτίο Τύπου

Σχεδόν οι μισές από τις επιχειρήσεις που συμμετείχαν σε έρευνα της ΕΥ χρησιμοποιούν τις επενδύσεις με κοινωνικό αντίκτυπο (impactinvesting)στα πλαίσια της φιλανθρωπικής τους δράσης, ενώ οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις αναπτύσσουν εντονότερη φιλανθρωπική δράση από τις μικρότερες. Αυτό προκύπτει από την τελευταία έρευνα του Κέντρου Αριστείας Οικογενειακών Επιχειρήσεων της ΕΥ.

Η έρευνα, Η φιλανθρωπική δράση των οικογενειακών επιχειρήσεων – δημιουργώντας διαρκή αντίκτυπο, εξέτασε τις απόψεις 525 ιδιοκτητών και διαχειριστών οικογενειακών επιχειρήσεων σε 21 χώρες σχετικά με την προσέγγιση της φιλανθρωπίας, τους παράγοντες που επηρεάζουν τις σχετικές αποφάσεις, το ρόλο των κινήτρων της πολιτείας και τους τρόπους μέτρησης και αξιολόγησης της φιλανθρωπικής δράσης.

Κεντρικός ο ρόλος των επενδύσεων με κοινωνικό αντίκτυπο

Σχεδόν οι μισοί (44%)από τους ιδιοκτήτεςκαι διαχειριστές οικογενειακών επιχειρήσεων που συμμετείχαν στην έρευνα δηλώνουν ότι συμμετέχουν ενεργά σε επενδύσεις με κοινωνικόαντίκτυπο, δηλαδή επενδύσεις οι οποίες επιδιώκουν συγκεκριμένους κοινωνικούς στόχους παράλληλα με την οικονομική απόδοση. Κατά μέσο όρο, οι οικογενειακές επιχειρήσεις παγκοσμίως επενδύουν το 3,1% της περιουσίας τους σε επενδύσεις με κοινωνικό αντίκτυπο, με τα υψηλότερα ποσοστά να καταγράφονται από τις επιχειρήσεις στη Μέση Ανατολή (3,5%), την Ευρώπη και την Ασία (3,4%).

Παράλληλα, η πλειοψηφία των ιδιοκτητών και διαχειριστών των οικογενειακών επιχειρήσεων εκτιμούν ότι η υποστήριξη της πολιτείας προς τις επενδύσεις με κοινωνικό αντίκτυπο είναι ισχυρότερη (28%) ή παρόμοια με (62%) τη στήριξη προς την παραδοσιακή φιλανθρωπία, παρά το γεγονός ότι στην πραγματικότητα μόνο μία χώρα, το Ηνωμένο Βασίλειο, έχει εισάγει συγκεκριμένη νομοθεσία για να τις ενθαρρύνει.

Ο PeterEnglisch, επικεφαλής της ΕΥ διεθνώς για τις οικογενειακές επιχειρήσεις, σχολιάζει:

«Ενώ οι οικογενειακές επιχειρήσεις επενδύουν σε ένα ευρύ φάσμα φιλανθρωπικών δραστηριοτήτων για να επιτύχουν μια σειρά από διαφορετικούς στόχους, είναι σαφές ότι μια σημαντική μερίδα επικεντρώνονται σήμερα στη σχετικά νέα έννοια των επενδύσεων με κοινωνικό αντίκτυπο. Αυτό δεν αποτελεί έκπληξη, καθώς η φιλανθρωπία των οικογενειακών επιχειρήσεων αντιμετωπίζεται όλο και περισσότερο ως μια κοινωνική επένδυση, με σαφή έμφαση στη δημιουργία αξιών και την επιθυμία να διαιωνισθούν οι αξίες αυτές για τις επόμενες γενεές».

Ποιοι διαχειρίζονται τη φιλανθρωπία των επιχειρήσεων;

Ο τρόπος οργάνωσης και διαχείρισης της φιλανθρωπίας από τις οικογενειακές επιχειρήσεις ποικίλλει. Το 70% των ιδιοκτητών οικογενειακών επιχειρήσεων οργανώνουν τις φιλανθρωπικές τους δράσεις μέσωενός οικογενειακού οχήματος ειδικού σκοπού, με το 40% να χρησιμοποιούν ένα οικογενειακό ίδρυμα ή fundκαι το 30% να λειτουργεί μέσω ενός οικογενειακού γραφείου (familyoffice). Ωστόσο, το 50% των ερωτηθέντων δηλώνουν ότι διαχειρίζονται τις φιλανθρωπικές δράσεις και απευθείας, μέσω της οικογενειακής επιχείρησης. Τα άτομα τα οποία εμπλέκονται στη διαχείριση της φιλανθρωπίας της οικογένειας είναι κατά κανόνα ενεργά και στην επιχείρηση, ιδίως ως Διευθύνοντες Σύμβουλοι (40%) ή ως μέλη του διοικητικού συμβουλίου (40%). Μόνο το 15% των ερωτηθέντων αναφέρουν ότι στις φιλανθρωπικές δραστηριότητες εμπλέκονται μέλη της οικογένειας τα οποία δεν δραστηριοποιούνται στην επιχείρηση.

Σε ότι αφορά την αξιολόγηση της επιτυχίας, το 56% των ιδιοκτητών οικογενειακών επιχειρήσεων επιβλέπουν προσωπικά την πρόοδο και την αποτελεσματικότητα των φιλανθρωπικών τους έργων. Οι πολύ μικρές και οι πολύ μεγάλες οικογενειακές επιχειρήσεις κατά κανόνα ασκούν μεγαλύτερο οικογενειακό έλεγχο σε σχέση με τις μεσαίου μεγέθους οικογενειακές επιχειρήσεις. Παρά την προσωπική ανάμιξη στον έλεγχο, το 59% των ιδιοκτητών-διαχειριστών θα ήθελαν να ενισχύσουν περαιτέρω την ικανότητά τους να αξιολογούν τα φιλανθρωπικά τους έργα.

Οι κυβερνήσεις βοηθούν ή δυσχεραίνουν την φιλανθρωπία;

Οι συμμετέχοντες στην έρευνα αναφέρουν ότι ο ρόλος των κινήτρων της πολιτείας και του ρυθμιστικού περιβάλλοντος αποτελεί βασικό καταλύτη ως προς τη φιλανθρωπία των οικογενειακών επιχειρήσεων. Στις περισσότερες χώρες, η φορολογία φαίνεται να θεωρείται ως βασικός παράγων ως προς τη φιλανθρωπία και τις επενδύσεις με κοινωνικό αντίκτυπο. Στις χώρες όπου η νομοθεσία προβλέπει φορολογικές ελαφρύνσεις, είναι πιθανότερο να προχωρούν σε φιλανθρωπικές δραστηριότητες οι επιχειρήσεις. Η αντίληψη των συμμετεχόντων στην έρευνα ως προς την υποστήριξη της πολιτείας διαφοροποιείται σημαντικά από χώρα σε χώρα. Ενώ στην Γερμανία και τη Γαλλία, η συντριπτική πλειοψηφία των ερωτηθέντων (92% και 90%, αντίστοιχα) πιστεύουν ότι θα λάβουν φορολογικές ελαφρύνσεις για την φιλανθρωπική τους δράση, στην Αυστραλία μόνο το 33% των ιδιοκτητών των οικογενειακών επιχειρήσεων έχουν την ίδια αίσθηση.

Ο PeterEnglisch καταλήγει:

«Είναι σαφές ότι οι οικογένειες είναι αφοσιωμένες στις φιλανθρωπικές τους δραστηριότητες, τόσο οικονομικά όσο και μέσα από μια επιθυμία να εμπλέκονται άμεσα στη διαχείριση και την αξιολόγηση της επιτυχίας τους. Καθώς οι επιχειρήσεις μεγαλώνουν, αυξάνεται και η δέσμευσή τους για φιλανθρωπικές δράσεις. Συνεπώς, είναι ζωτικής σημασίας οι κυβερνήσεις να αξιοποιήσουν αυτήν την πρόθεση των οικογενειακών επιχειρήσεων να ανταποδώσουν στην κοινωνία και να αφήσουν το αποτύπωμα τους.»

«Ενώ η έκθεση αναδεικνύει τις διαφοροποιήσεις και την ποικιλομορφία της φιλανθρωπικής δράσης των οικογενειακών επιχειρήσεων, η δουλειά (συνεργασία) μας με τις οικογενειακές επιχειρήσεις δείχνει ότι οι περισσότερες αντιμετωπίζουν την φιλανθρωπία ως ένα τρόπο διατήρησης των οικογενειακών δεσμών από γενιά σε γενιά. Η εστίαση στην φιλανθρωπία επιβεβαιώνει έμπρακτα τις βασικές αξίες της οικογένειας, τους επιτρέπει να δώσουν πίσω στις κοινότητες που τους περιβάλλουν και βοηθά τις νεότερες γενιές να συμμετάσχουν στην οικογενειακή επιχείρηση».

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
EY

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Δελτίο Τύπου

Επιχειρήσεις: Τελευταία Ενημέρωση

X