ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Δρόμος μετ’ εμποδίων για τον τουρισμό

Μειωμένα φέτος έσοδα και αφίξεις, πρόκληση και τα επόμενα χρόνια - Συνέντευξη του υφυπουργού Τουρισμού Σάββα Περδίου

Της Μαρίας Ηρακλέους

Της Μαρίας Ηρακλέους

Στα δύσκολα ξεκίνησε το Υφυπουργείο, αναφέρει ο υφυπουργός Τουρισμού Σάββας Περδίος, ο οποίος ανέλαβε σε μια χρονιά που ο ρυθμός των τουριστικών αφίξεων συνεχίζεται με μειωμένο ρυθμό. Μειωμένα και τα έσοδα, αφού στην προσπάθεια να κερδίσουμε μερίδια τουρισμού στην περιοχή, γίνονται εκπτώσεις στις τιμές των πακέτων στα ξενοδοχεία.

Τα δεδομένα δεν αναμένεται να αλλάξουν με το τέλος του 2019. Εξίσου δύσκολο αναμένεται να είναι και το 2020, εκτιμά ο κ. Περδίος και αναφέρεται στα πολλά μέτωπα τα οποία παραμένουν ανοικτά. Στις προτεραιότητές του, η ενίσχυση της αεροπορικής σύνδεσης και το άνοιγμα σε νέες αγορές ώστε η Κύπρος να γίνει πιο εξωστρεφής τουριστικά.

Στο εσωτερικό τρέχει η διαδικασία για το rebranding και την μείωση του διαχρονικού προβλήματος της οπτικής ρύπανσης. Παρά τις προκλήσεις, διαμηνύει ότι η περίοδος αυτή προσφέρεται για προβληματισμό και ανασύνταξη δυνάμεων όχι μόνο από το Υφυπουργείο, αλλά από όλους τους εμπλεκόμενους του τουριστικού κλάδου.

-Πιο χαμηλά μέχρι στιγμής τα πρόσημα στις αφίξεις. Πώς εκτιμάτε ότι θα κλείσει η φετινή σεζόν;

-Οι αφίξεις θα είναι μειωμένες σε σχέση με πέρσι, αν και δεν μπορούμε να δώσουμε πιο συγκεκριμένη εκτίμηση διότι δεν ξέρουμε πώς θα εξελιχθούν οι κρατήσεις της τελευταίας στιγμής. Αν και δεν προσφέρει σε κάτι να δώσουμε απλά ένα αριθμό, το σημαντικότερο είναι να δούμε στο τέλος της χρονιάς, και τον αριθμό των διανυκτερεύσεων, κάτι που θα γίνει με την βοήθεια των δήμων.

-Τι περισσότερο θα προσφέρει αυτό;

-Αν οι αφίξεις είναι τέσσερα εκατομμύρια αλλά ήρθαν όλοι από μία μέρα, είμαστε ευχαριστημένοι; Μπορεί οι αφίξεις να είναι τέλος της σεζόν -1% αλλά οι διανυχτερεύσεις να είναι -10%, και εκεί θα καταλάβουμε αν έχουμε θέμα. Γενικά χρειάζεται πιο βαθιά και ποιοτική ανάλυση το θέμα με τις αφίξεις μας για να πάρουμε την πληροφόρηση που χρειάζεται και να παίρνουμε τις σωστές αποφάσεις. Από την πλευρά μας, θα χειριστούμε το διαδίκτυο με πλατφόρμες οι οποίες να αξιοποιούν την αξιολόγηση των πελατών. Με αυτόν τον τρόπο θα μπορούμε να παρακολουθούμε τα ξενοδοχεία και τα εστιατόρια. Όμως, όσον αφορά την αποκόμιση στατιστικών στοιχείων θεωρώ ότι υστερούμε και ήρθε η ώρα να ξεκινήσουμε να απαιτούμε πιο βαθιά ανάλυσή τους.

-Από έσοδα πώς πάμε;

-Σίγουρα θα είμαστε πίσω διότι η προεργασία του υφυπουργείου για νέες αγορές δεν εφαρμόζεται από φέτος. Είμαστε σε περίοδο προετοιμασίας και ελπίζουμε ότι θα αποφέρει καρπούς τα επόμενα χρόνια. Δεν άλλαξε ουσιαστικά κάτι στις χώρες προέλευσης για φέτος, αλλά για να έρθουν οι πελάτες έγιναν πολύ σοβαρές μειώσεις στις τιμές, άρα περιμένουμε ότι και τα έσοδα θα είναι πιο μειωμένα. Από την στιγμή που ο επισκέπτης έρχεται λιγότερες μέρες επηρεάζεται και η ευρύτερη κοινωνία αφού για λιγότερες μέρες έχουμε λιγότερο κύμα εισροών σε χρήματα.

Κοντά, για νέα δρομολόγια

-Ξέρουμε ότι έχουν γίνει κάποιες ενέργειες για ενίσχυση της αεροπορικής μας σύνδεσης. Υπάρχουν κάποια αποτελέσματα δεδομένου ότι έχετε ήδη προχωρήσει σε κάποιες επαφές στην Γερμανία και σε άλλες χώρες.

-Τις συγκεκριμένες αποφάσεις για το πτητικό πρόγραμμα των αεροπορικών εταιρειών θα τις έχουμε τέλος του Αυγούστου. Προς το παρόν, οι συναντήσεις μας έχουν γίνει και αποσκοπούσαν στο να βεβαιωθούμε ότι είμαστε στα υπόψη των αεροπορικών εταιρειών για του χρόνου. Μας έχουν διαβεβαιώσει ότι το ενδιαφέρον υπάρχει, αλλά από τα λόγια στην πράξη έχει διαφορά. Εμείς για 3η φορά φέτος βρεθήκαμε με αεροπορικές εταιρείες και τουριστικούς πράκτορες από την Γερμανία.

-Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει απτό ενδιαφέρον;

Σίγουρα υπάρχει το ενδιαφέρον εκεί, αλλά εμείς θέλουμε να πιέζουμε όσο γίνεται ώστε να βεβαιωθούμε ότι θα προχωρήσουν με τις πτήσεις που μας λένε. Θέλουμε το ενδιαφέρον να μεταφραστεί πρακτικά σε πτήσεις.

-Για τι αριθμό εταιρειών μιλάμε;

-Δεν θέλω να μιλήσω για αριθμό εταιρειών. Αυτό που μπορώ να πω είναι ότι προσπαθούμε να βάλουμε 5-6 νέες πτήσεις την εβδομάδα.

-Θα αντισταθμιστεί λοιπόν το κενό της Germania και της Cobalt;

-Αν πετύχουμε αυτά τα δρομολόγια, θεωρώ ότι από τις αγορές της Γαλλίας και της Γερμανίας, ναι θα καλυφθεί το κενό. 

-Είμαστε δηλαδή κοντά στο να συνδεθούμε με το Παρίσι;

-Θεωρητικά το ενδιαφέρον υπάρχει. Θα πάμε σύντομα Γαλλία αλλά ήδη οι εταιρείες με τις οποίες έχουμε μιλήσει δείχνουν ενδιαφέρον και για αυτό το δρομολόγιο. Εξάλλου, είναι ένα δρομολόγιο το οποίο εμείς βάζουμε συνέχεια στο τραπέζι. Οπότε πρέπει τέλος του Αυγούστου να ξεκαθαρίσει το τοπίο.

-Αλλάζει η στόχευσή μας σε αγορές;

-Θεωρώ ότι είναι υποχρέωσή μας από την στιγμή που βλέπουμε την ανησυχία που υπάρχει γενικότερα από την βρετανική και την ρώσικη αγορά, να επιδιώξουμε ανάπτυξη άλλων αγορών. Σίγουρα ευελπιστούμε ότι τουλάχιστον σε πρώτη φάση θα προσπαθήσουμε να ανακτήσουμε το χαμένο έδαφος από την γερμανική αγορά. Αναπτύσσονται επίσης οι χώρες της ανατολικής Ευρώπης όπως η Πολωνία, η Τσεχία, η Ουκρανία.

-Πρόκειται όμως για πιο μικρές αγορές. Πώς θα καλυφθούν έτσι οι αριθμοί;

-Σίγουρα η οποιαδήποτε μείωση από δύο αγορές που μαζί φέρνουν περίπου δύο εκατομμύρια τουρισμό και περισσότερα, τότε ποσοτικά μεταφράζεται σε πολύ μεγάλους αριθμούς. Για να καλυφθούν οι μεγάλες διαφορές από τις πιο σημαντικές αγορές πρέπει να κτυπήσουμε σε άλλα δέκα μέτωπα. Για αυτό τα επόμενα χρόνια αποτελούν πρόκληση για την Κύπρο. Δεν είναι το πιο απλό πράγμα να φέρεις τουρίστες από άλλες αγορές. Επαναλαμβάνω, πρέπει να δούμε και το θέμα των διανυκτερεύσεων . Ένας Ισραηλινός θα έρθει τέσσερις μέρες και ένας Βρετανός οκτώ. Άρα για κάθε Βρετανό χρειαζόμαστε δύο Ισραηλινούς. Όμως αυτός είναι ο λόγος που είμαστε συνέχεια στο εξωτερικό, και που λανσάρουμε το νέο brand του χρόνου. Στα δύσκολα ξεκίνησε το Υφυπουργείο.

-Θα προλάβουμε με τις ενέργειες που γίνονται να έχουμε θετικά πρόσημα το 2020;

-Εγώ δεν περιμένω αυτή την στιγμή ότι η χρονιά του 2020 θα είναι καλύτερη από το 2019. Περιμένω ότι και το 2020 θα είναι δύσκολο και το λέω αυτό ούτως ώστε όλοι στην Κύπρο να προβληματιστούμε και να κάνουμε τις ενέργειες που πρέπει.

Δεν χρειάζεται πανικός

-Μπορεί να αλλάξει το σκηνικό;

-Εμείς αυτά τα λέγαμε πριν από πέντε μήνες. Δεν χρειάζεται πανικός, αλλά είναι ευκαιρία για προβληματισμό ως προς το πώς διευρύνουμε τα πλοκάμια μας. Αλλά δεν είναι μόνο δουλειά του Υφυπουργείου να φέρνει νέες αγορές. Όλοι μας πρέπει να αντιληφθούμε ότι ο ανταγωνισμός είναι πολύ μεγάλος. Θέλουμε την συμπαράσταση όλων, όχι μόνο άλλων υπουργείων αλλά και του ιδιωτικού τομέα. Δεν μπορεί το Υφυπουργείο να προσπαθεί να αναπτύξει άλλες αγορές, αλλά ο ιδιωτικός τομέας να συνεχίζει και να επιμένει στις δύο παραδοσιακές.

-Δεν υπάρχει συντονισμός;

-Θεωρώ ότι πλέον περνά το μήνυμα. Τώρα που βλέπουν έμπρακτα ότι έχουμε τα προβλήματα και τις προκλήσεις και ότι και του χρόνου θα είναι δύσκολη χρονιά, νιώθω ότι υπάρχει διάθεση από όλους να αγκαλιάσουν τις προσπάθειες του Υφυπουργείου για διεύρυνση της εικόνας της Κύπρου και των αγορών μας. Ωστόσο, θα χρειαστεί πολύ σοβαρή προσπάθεια από όλους τους φορείς του τουρισμού. Δεν είναι απλό το θέμα.

Rebranding μέχρι τον Φεβρουάριο

-Σε ποιο στάδιο είναι η διαδικασία για το rebranding;

-Έκλεισε ο πρώτος κύκλος με την προθεσμία για υποβολή των αιτήσεων και τώρα είμαστε στην επιλογή των επιλαχόντων με βάση την προϋπηρεσία τους και ακολούθως θα ζητηθούν συγκεκριμένα δείγματα ώστε να αποφασίσουμε με βάση την ποιότητα της δουλειάς τους ποιος θα πάρει το project. Τέλος Σεπτεμβρίου θα είμαστε έτοιμοι να δώσουμε την δουλειά. Από εκεί και πέρα, τέλος του Γενάρη, θα παραδοθεί όλο το υλικό ώστε να έχουμε χρόνο τον Φεβρουάριο να το τυπώσουμε και να στήσουμε αναλόγως το περίπτερό μας στο Βερολίνο. Δεν προλαβαίνουμε την έκθεση τουρισμού του Λονδίνου που είναι τον Νοέμβριο, αν και αρχικά αυτός ήταν ο στόχος.
Ήλιος και θάλασσα

-Σας απασχολεί καθόλου το θέμα της κλιματικής αλλαγής; Αναπόφευκτα είναι κάτι που επηρεάζει τον τουρισμό αφού αλλάζει το προφίλ των χωρών.

-Υπάρχει μεγάλη αντίδραση πλέον για την κλιματική αλλαγή και για τον τρόπο που ζούμε στον πλανήτη. Αυτό είναι καλό για την Κύπρο από την άποψη ότι δεν είμαστε βιομηχανικός προορισμός, ο αέρας μας είναι καθαρός, έχουμε ηλιοφάνεια αυθεντική, βουνά, η κυκλοφοριακή κίνηση δεν είναι πολλή σε σχέση με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες, δεν έχουμε υπερπληθυσμό. Άρα, από πλευράς ποιότητας ζωής, υπερτερούμε σε σχέση με τον ανταγωνισμό και σε σχέση με τις χώρες προέλευσης των επισκεπτών μας κι αυτό είναι θετικό. Η άλλη πτυχή είναι οι καμπάνιες που έχουν ξεκινήσει Fly and Shame. Ειδικά από την Σουηδία ξεκίνησαν να δακτυλοδείχνουν αυτούς που ταξιδεύουν με αεροπλάνο. Δεν είναι ωραίο να βλέπεις ότι οι πτήσεις και τα αεροπλάνα δακτυλοδείχνονται στο πλαίσιο μιας συζήτησης για την κλιματική αλλαγή.

-Αν συνεχίσουν οι ψηλές θερμοκρασίες και η ηλιοφάνεια στις χώρες της Κεντρικής Ευρώπης, τότε γιατί να αναζητήσουν οι τουρίστες αλλού αυτό που έχουν στην χώρα τους; Μήπως χάνουμε το συγκριτικό μας πλεονέκτημα;

-Εγώ δεν είμαι από αυτούς που πιστεύουν ότι τι συγκριτικό πλεονέκτημα της Κύπρου είναι ο ήλιος και η θάλασσα.

-Μέχρι να τελειώσει το rebranding, παραμένει να είναι αυτό.

-Για εμάς δεν παύει να είναι παρελθόν. Πάντα η Κύπρος θα προσελκύει τουρισμό ηλίου και θαλάσσης, αλλά στα πλαίσια των προσπαθειών και των ενεργειών που θέλουμε να κάνει η χώρα την επόμενη δεκαετία ευελπιστούμε ότι τα υπόλοιπα που έχει να προσφέρει η Κύπρος θα εμπλουτίσουν το τι είμαστε ώστε να μην είμαστε άμεσα επηρεαζόμενοι από αυτά.

Ετοιμάζουν πρόταση για την πλαστική καρέκλα

-Παρά τον προβληματισμό για τις αφίξεις βλέπουμε να γίνονται πολλές επενδύσεις σε ξενοδοχεία στην Κύπρο, Λάρνακα, Λευκωσία, Λεμεσό από διεθνείς αλυσίδες.

-Είναι πάρα πολύ θετικό το γεγονός ότι πρόκειται για διεθνή brands. Η πελατεία που θα φέρουν θεωρώ ότι είναι πολύ διαφορετική σε σχέση με το τι είχαμε μέχρι σήμερα και βάζει την Κύπρο στον χάρτη αγορών που δεν ήταν προηγουμένως. Άρα, να μην θεωρούμε ότι θα κλέψει από ένα εγχώριο επιχειρηματία. Τουναντίον, δείχνει ότι ως χώρα είμαστε σε θέση να έχουμε την εμπιστοσύνη ξένων εταιρειών. Νιώθουμε ότι θα φέρουν περισσότερο πλουραλισμό στον τουρισμό μας και ελπίζουμε ότι πλέον και τα ορεινά θα μπορέσουν να προσελκύσουν τέτοιες επενδύσεις. Το μεγάλο πλεονέκτημα των ορεινών περιοχών είναι ότι προσφέρονται για τουρισμό υγείας και ευεξίας. Έτσι ξεκινήσαμε να το δουλεύουμε προς τα έξω ούτως ώστε να ξεκινήσουμε να προσελκύουμε επενδυτές σε ξενοδοχεία στις ορεινές περιοχές, ανεξάρτητα από την στρατηγική για τις ορεινές περιοχές. Δεν είμαστε μόνο για τις παραλίες.

-Μπορεί να εξαφανιστεί η πλαστική καρέκλα από το Τρόοδος;

-Δεν σου το κρύβω ότι αυτό περιλαμβάνεται στη νέα πρόταση για τα εστιατόρια που ετοιμάζουμε αν και θεωρώ ότι θα χρειαστεί μια διετία για να κλείσει το θέμα. Μέσα στη νέα πρόταση θα ζητήσουμε κατηγοριοποίηση των χώρων εστίασης και θα ζητήσουμε από μια κατηγορία και πάνω να απαγορεύονται οι πλαστικές καρέκλες. Αν θέλεις να είσαι ταχυφαγείο, βάλε πλαστικές καρέκλες. Αλλά αν θέλεις να είσαι κανονικό εστιατόριο δεν έχει την επιλογή της πλαστικής καρέκλας. Και μόνο με αυτόν τον τρόπο μπορώ να φανταστώ να λυθεί αυτό το πρόβλημα. Να υπάρχει η επιλογή για πλαστική καρέκλα,αλλά να ξέρεις ότι απαγορεύεται για κανονικό εστιατόριο. Δεν προλαβαίνουμε τον Σεπτέμβρη, αλλά θεωρώ ότι μέχρι το τέλος του χρόνου θα είμαστε έτοιμοι να την καταθέσουμε. Πρέπει να προηγηθεί η διαβούλευση για τα κέντρα αναψυχής. Δυστυχώς πολλά από τα πράγματα που περίμεναν όλοι να κάνει το Υφυπουργείο μας, είναι πράγματα τα οποία δυστυχώς ενώ εμείς τα δουλεύουμε θέλουν τον χρόνο τους. Είναι ένα δεδομένο και αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις του Υφυπουργείου.

Τέλος του ‘19 το Φιλοξένια

-Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η διαδικασία για το συνεδριακό Φιλοξένια;

-Το συνεδριακό ήταν κάτω από τις αρμοδιότητες του Υφυπουργείου και ήταν ανέφικτο για ένα Υφυπουργείο να διαχειρίζεται στο βέλτιστο ένα έργο υποδομής όπως είναι το συνεδριακό κέντρο. Αυτή την περίοδο ετοιμάζουμε όρους ώστε να βγούμε σε προσφορές για την διαχείριση του συνεδριακού κέντρου. Είμαστε παράλληλα σε συνεννόηση με τα Υπουργεία Οικονομικών και Μεταφορών, για την καταγραφή του εξοπλισμού και ευελπιστούμε ότι μέχρι το τέλος του έτους θα ανακοινώσουμε τον διαγωνισμό, για την διαχείριση του συνεδριακού κέντρου από ιδιώτη. Η χρήση του δεν θα αλλάξει και αυτό είναι πολύ σημαντικό ειδικά για την Λευκωσία, που θα προσελκύσει συνεδριακό τουρισμό.

Κινέζος επενδυτής στην Thomas Cook

-Υπήρξε τελικά πρόβλημα με την Thomas Cook;

-Όταν μιλήσαμε πριν δύο μήνες για το θέμα είχα πει ότι οι πληροφορίες μας είναι ότι θα τα καταφέρουν. Φαίνεται ότι τα καταφέρνουν. Τα μηνύματα είναι ότι ο κινέζος επενδυτής θα προχωρήσει σε μεγάλη επένδυση στην Thomas Cook, οπότε οι ανησυχίες που υπήρχαν πριν δύο μήνες κατευνάζονται. Εξάλλου, είχαμε λάβει και επιστολή από την Thomas Cook ότι δεν θα επηρεαστούν πελάτες και πακέτα και ότι όλα βαίνουν κανονικά και ότι το μέλλον της Thomas Cook προδιαγράφεται θετικό. Είναι μεγάλη υπόθεση για την εταιρεία ότι ο Κινέζος επενδυτής αποφάσισε να διευρύνει το φιλέτο του. Έτσι εμείς θα συνεχίσουμε να είμαστε σε επαφή με την εταιρεία.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Της Μαρίας Ηρακλέους

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση

X