ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Άρχισε η απεξάρτηση από Βρετανία και Ρωσία

Αλλάζουν οι ισορροπίες στις τουριστικές αγορές, επενδύει στην Ε.Ε. η Κύπρος

Της Μαρίας Ηρακλέους

Της Μαρίας Ηρακλέους

Άρχισε η αντίστροφη μέτρηση για την τουριστική απεξάρτηση της Κύπρου από την Ρωσία και την Βρετανία. Ή τουλάχιστον αυτό φαίνεται να καταδεικνύουν τα δεδομένα και να τονίζουν μέσα από επίσημες τοποθετήσεις τους οι βασικοί συντελεστές του τουριστικού τομέα στο νησί. Όσον αφορά τα δεδομένα, η πρόσφατη έρευνα του European Travel Commision έφερε στην επιφάνεια τις αλλαγές που συντελούνται στις προτιμήσεις των τουριστών και οι οποίες προκύπτουν ένεκα πανδημίας. Για παράδειγμα το 32% των συμμετεχόντων στην έρευνα έδειξε την πρόθεσή τους να αποφύγουν προορισμούς με υψηλά επίπεδα υπερπληθυσμού, ενώ το 44% να εκφράζει προτίμηση για ταξίδια εκτός περιόδου αιχμής. Πρόκειται για τάση η οποία θα μπορούσε να θεωρηθεί ευνοϊκή για την Κύπρο ως προορισμός που επικεντρώνεται στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου.

Σημειώνεται ότι το δείγμα της έρευνας ήταν 6 χιλιάδες άτομα από Γερμανία, Βρετανία, Γαλλία, Ολλανδία, Ιταλία, Βέλγιο, Ελβετία, Ισπανία, Πολωνία και Αυστρία. Πρόκειται για αγορές ευρωπαϊκές, οι οποίες σύντομα θα εφαρμόσουν μαζί με την Κύπρο το κοινό πράσινο διαβατήριο - ένα σταθερό πλαίσιο ταξιδιού όπως το χαρακτήρισε ο υφυπουργός Τουρισμού Σάββας Περδίος. Στον αντίποδα καταγράφονται και φέτος άδειες κλίνες στα ξενοδοχεία, λόγω της απουσίας Βρετανών και Ρώσων και έντονη αβεβαιότητα που προκύπτει από την διστακτικότητα της βρετανικής και ρωσικής κυβέρνησης να επιτρέψουν τα ταξίδια σε κανονικούς ρυθμούς.

12 μήνες προθεσμία

Τα δεδομένα και οι συγκυρίες, δείχνουν ότι ίσως είναι η κατάλληλη στιγμή για την Κύπρο να μεταφέρει στην πράξη αυτό που επαναλαμβάνει τα τελευταία χρόνια : να απεξαρτηθεί τελικά από τις διαχρονικά παραδοσιακές αγορές τουρισμού της Μεγάλης Βρετανίας και της Ρωσίας αλλά και του Ισραήλ και να επενδύσει ουσιαστικά και στοχευμένα σε περισσότερες αγορές. Αυτό ήταν και το μήνυμα των όσων ανέφερε μιλώντας στο 43ο συνέδριο του Παγκύπριου Συνδέσμου Ξενοδόχων, ο υφυπουργός Τουρισμού Σάββας Περδίος ο οποίος ίσως για πρώτη φορά ξεκάθαρα τόνισε ότι οι αγορές Ρωσία και Βρετανία δεν είναι πια μονόδρομος ενώ διαμήνυσε ότι μέσα στους επόμενους δώδεκα μήνες οι προσπάθειες να πρέπει να επικεντρωθούν στην ευρωπαϊκή αγορά, ώστε να κερδηθούν μερίδια τουριστικής πίτας όταν ξεκλειδώσει ο τομέας το 2022. «Πρέπει όλοι να αντιληφθούμε ότι το επόμενο δωδεκάμηνο η ΕΕ είναι εκείνη που θα μας δώσει ένα σταθερό πλαίσιο ταξιδιού για να μπορέσουμε να προσελκύσουμε και από εκεί τουρισμό. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μας ενδιαφέρει η Ρωσία, η Βρετανία και το Ισραήλ. Βεβαίως θα συνεχίσουμε να επενδύουμε σε αυτές αλλά δεν μπορεί πλέον να είναι η μόνη κατεύθυνση», τόνισε. Ενδεικτικό της πρόθεσης για νέες αγορές είναι και η απόφαση να μειωθεί το κονδύλι για προώθηση της Κύπρου σε Βρετανία και Ρωσία στο 20% σε σχέση με το υπόλοιπο 80% που θα διατεθεί σε ευρωπαϊκές κυρίως αγορές.

Προς την ίδια κατεύθυνση φαίνεται να δείχνει και ο Παγκύπριος Σύνδεσμος Ξενοδόχων, τα μέλη του οποίου βλέπουν για 2η συνεχόμενη χρονιά τις ξενοδοχειακές κλίνες άδειες, λόγω ακριβώς της εξάρτησης από τις αγορές της Βρετανίας και της Ρωσίας και των συνεχών αναβολών στην έναρξη των ταξιδίων από Βρετανία και των ναυλωμένων πτήσεων από τη Ρωσία. Στην εναρκτήρια ομιλία του στο ετήσιο συνέδριο του ΠΑΣΥΞΕ, ο πρόεδρός του Χάρης Λοϊζίδης τόνισε την ανάγκη για αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος που προσφέρει η Κύπρος, με στόχο την προσέλκυση πιο ποιοτικού τουρισμού υψηλών εισοδημάτων.

Individual ταξιδιώτες

Στους στόχους και η προσέλκυση μεμονωμένων τουριστών οι οποίοι φαίνεται να κυριαρχούν στις τουριστικές τάσεις το επόμενο διάστημα. Εκτιμάται μάλιστα ότι το αποτύπωμα στα τουριστικά έσοδα που θα αφήσει ο τουρισμός αυτού του είδους, θα είναι πολύ μεγαλύτερο σε σχέση με τον τουρισμό του ηλίου και της θάλασσας και των οργανωμένων ταξιδίων που γέμιζαν τα ξενοδοχεία μέχρι σήμερα. Για να πετύχουμε να κερδίσουμε ποιοτικό τουρισμό «θα πρέπει να εργαστούμε για το rebranding του τομέα, να εμβολιάσουμε το μοντέλο ήλιος- θάλασσα με νέα στοιχεία επενδύοντας στην αυθεντικότητα της κυπριακής υπαίθρου, στην κυπριακή γαστρονομία και στην ανάπτυξη ειδικών μορφών τουρισμού με εξειδικευμένα προϊόντα και υπηρεσίες. Να αναζητήσουμε ευκαιρίες σε αγορές που δεν είχαμε διερευνήσει μέχρι σήμερα ενώ είμαστε υπόχρεοι να εργαστούμε για την προσέλκυση επενδύσεων στον τομέα» τόνισε ο κ. Λοϊζίδης, δίνοντας το στίγμα για το ποια θα είναι τα επόμενα βήματα. Ή τουλάχιστον ποια θα πρέπει να είναι. Αυτό που έχει ειπωθεί και τονιστεί τόσο εντός όσο και εκτός συνεδρίου είναι ότι πρωτοβουλίες προς αυτή την κατεύθυνση θα πρέπει να αναληφθούν τόσο από το αρμόδιο Υφυπουργείο όσο και από τους ίδιους τους ξενοδόχους, οι οποίοι πρέπει να πειστούν να αφήσουν πίσω τους το παραδοσιακό μοντέλο στο οποίο βασίζονταν διαχρονικά.

Διαχρονικές στρεβλώσεις

Για διαχρονικές στρεβλώσεις που κατέστησαν ενδεχομένως τον τουρισμό όμηρο των διοργανωτών ταξιδίων μίλησε ο υπουργός Οικονομικών Κωνσταντίνος Πετρίδης, ο οποίος τόνισε την ανάγκη για εμβολιασμό του τουριστικού προϊόντος με νέες μορφές τουρισμού. Ξεκαθάρισε ότι δεν πρέπει να χαθούν οι σχέσεις με τους διοργανωτές ταξιδίων αλλά να γίνουν επενδύσεις και σε άλλες μορφές, όπως τον μεμονωμένο τουρισμό και στα personal groups από άλλες χώρες ώστε να υπάρχει ισόρροπη ανάπτυξη στον τουρισμό. Τόνισε ότι το κυπριακό τουριστικό προϊόν δεν είναι μόνο ήλιος θάλασσα και για αυτό, όπως είπε, πρέπει να γίνει δουλειά με κυβερνητικές πολιτικές και ιδιωτικές πρωτοβουλίες.

Παρελθόν και επίσημα το «Ήλιος- Θάλασσα»

Σε αυτή την χρονική στιγμή όπου επικρατεί η αβεβαιότητα και η κατήφεια στον τουρισμό, παρουσιάστηκε το νέο τουριστικό λογότυπο και η τουριστική ταυτότητα της Κύπρου. Με το νέο λογότυπο θεωρείται ότι μπαίνει τέλος στην εποχή που ο ήλιος και η θάλασσα ήταν η ταυτότητα του τουριστικού προϊόντος της Κύπρου, και όπως τόνισε ο Υφυπουργός κατά την παρουσίασή του, «αρχίζει μια νέα εποχή με νέα ταυτότητα διαφορετική, πιο ανοιχτόμυαλη και πιο περιεκτική».

Το λογότυπο «Love Cyprus» παραμένει ουσιαστικά το ίδιο, ωστόσο αυτό που διαφέρει είναι η αποτύπωσή του σε διάφορα χρώματα και μορφή και να μετασχηματίζεται για να προσδιορίζει κάποια ειδική μορφή τουρισμού, όπως ο ποδηλατικός τουρισμός, ή ο τουρισμός της γαστρονομίας και να τους προσδώσει δική τους οντότητα. «Θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε αυτή την ταυτότητα για να δείξουμε στην υφήλιο ότι για τους τουρίστες υπάρχουν πολλά περισσότερα να εξερευνήσουν και ότι η Κύπρος συμπυκνώνει τη μεσογειακή εμπειρία και περιέχει εκπληκτική διαφορετικότητα πολιτισμών, εθνοτήτων και προσώπων, όπως ανέφερε.

Το τουριστικό φιλμάκι της Κύπρου, το οποίο προβλήθηκε και κατά τη διάρκεια του συνεδρίου των ξενοδόχων, επιχειρεί να προβάλει τις αυθεντικές εμπειρίες, τις διαφορετικές μορφές τουρισμού στις οποίες επενδύει πλέον η Κύπρος και τις μοναδικές ομορφιές του νησιού. Είναι εμφανής η προσπάθεια για να απομακρυνθούμε από το παραδοσιακό μοντέλο της Κύπρου που ήθελε τον ήλιο και την θάλασσα ως τα μοναδικά ατού για την Κύπρο και διευρύνει το πεδίο των εμπειριών που μπορεί να έχει ένας τουρίστας στο νησί- γαστρονομία, ειδικές μορφές τουρισμού, μεσογειακή εμπειρία. «Για πρώτη φορά, στα χρονικά του τουριστικού μάρκετινγκ έχει δημιουργηθεί ταυτότητα που μπορεί να αγκαλιάσει κάθε περίπτωση και κάθε εμπειρία στον τουρισμό και να χρησιμοποιηθεί για κάθε στιγμή», σημείωσε. Για αυτό τον σκοπό έχουν δημιουργηθεί πενήντα λογότυπα για κάθε ειδική μορφή τουρισμού δείχνοντας προς την ευελιξία που απαιτεί η νέα εποχή.

Σε γενικές γραμμές, λιγότερα commitment contracts, τουρισμός VFR(visit friends and relatives), χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας είναι οι νέες τάσεις που επικρατούν στον τουρισμό διεθνώς για τις οποίες μίλησε ο Υφυπουργός Τουρισμού. Ειδικότερα ανέφερε ότι η πανδημία έχει επισπεύσει την επιμόρφωση ατόμων και μεγαλύτερων ηλικιακών ομάδων να εξοικειωθούν με την ψηφιακή τεχνολογία, κάτι το οποίο υπό κανονικές συνθήκες θα έπαιρνε δεκαετία.

Έντυπη Έκδοση 

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Της Μαρίας Ηρακλέους

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση