
Kathimerini.gr
Σε θέση μάχης βρίσκονται μετά το ξέσπασμα του εμπορικού πολέμου πολλοί Κινέζοι επιχειρηματίες, οι οποίοι βιοπορίζονται από τις διαδικτυακές πωλήσεις στις Ηνωμένες Πολιτείες. Η απειλή που αντιμετωπίζουν από τους δασμούς είναι πρωτοφανής: οι ΗΠΑ είναι ο μεγαλύτερος εξαγωγικός προορισμός για το κινεζικό ηλεκτρονικό εμπόριο, καθώς εκεί καταλήγει τουλάχιστον το ένα τρίτο των πωλήσεων.
Πρόσφατο συνέδριο της κινεζικής Alibaba, του κολοσσού στις ηλεκτρονικές αγορές, παρείχε κάποιες ενδείξεις του πανικού που επικρατεί στη χώρα, αλλά και πιθανές λύσεις για την αντιμετώπιση της κρίσης. «Από την αρχή του Απριλίου ερευνούμε και συζητάμε σε αυτό το περιβάλλον, σε μία τόσο ταχέως μεταβαλλόμενη κατάσταση, ποια θα πρέπει να είναι η μέθοδος και η στάση μας», τόνισε στο πλαίσιο του συνεδρίου η Βανγκ Σαν, η οποία απασχολείται στο ψηφιακό μάρκετινγκ. «Ολοι συμφωνούν ότι οι επιχειρήσεις πρέπει να βγουν εκτός. Πιστεύουμε ότι αυτό που δοκιμάζεται στην τελική είναι η δική μας δυνατότητα», συμπλήρωσε.
Το μονοπάτι αυτό άνοιξε εν μέρει χάρη στο ευρύ οικοσύστημα που έχτισε η Κίνα για να στηρίξει την εξαγωγική της μηχανή. Εκτείνεται από τα εργοστάσια, τους εμπόρους και τις ναυτιλιακές εταιρείες μέχρι τους διαμεσολαβητές, οι οποίοι διαχειρίζονται τον εντοπισμό και την παράδοση των προϊόντων, τους influencers οι οποίοι τα διαφημίζουν και τους εμπορικούς συμβούλους οι οποίοι βοηθούν τις μικρές επιχειρήσεις στη χώρα να κάνουν πωλήσεις εκτός συνόρων.
Η Κίνα έχτισε το οικοσύστημα των διαδικτυακών πωλήσεων για να στηρίξει την εξαγωγική μηχανή της.
Πρόσφατα η κινεζική κυβέρνηση έθεσε ως προτεραιότητα την επέκταση των διεθνών ηλεκτρονικών πωλήσεων, προσφέροντας φοροαπαλλαγές στις εξαγωγικές επιχειρήσεις και ενθαρρύνοντας τα πανεπιστήμια να διδάσκουν σχετικά μαθήματα.
Τώρα με τους δασμούς η στήριξη ενισχύεται ακόμη περισσότερο. Αξιωματούχοι της πόλης Χανγκζού δεσμεύτηκαν να βοηθήσουν τις εταιρείες με τη γραφειοκρατία που απαιτείται για τη μετάβαση προς αγορές εκτός ΗΠΑ. Εργαζόμενοι της Amazon, η οποία έχει κατασκευάσει κέντρο στη Χανγκζού για εκπαίδευση ανθρώπων που πωλούν στην πλατφόρμα της, διοργάνωσαν μάθημα για τους δασμούς.
Στο πρόσφατο συνέδριο της Alibaba, το οποίο μπορούσε να παρακολουθήσει οποιοσδήποτε ενδιαφέρεται να πουλήσει στο εξωτερικό, οι εργαζόμενοι διαβεβαίωναν το κοινό ότι θα τους βοηθήσουν στις τελωνειακές διαδικασίες. Επίσης, οι ψηφιακές πλατφόρμες υποσχέθηκαν δεκάδες εκατομμύρια δολάρια στους εξαγωγείς, ώστε να διαφημίσουν τα προϊόντα τους εντός της Κίνας. Ετσι, ανάμεσα στους πολλούς επιχειρηματίες που βρέθηκαν στα κεντρικά της Alibaba για το συνέδριο επικρατούσε μεν ανησυχία, αλλά και ελπίδα.
Αρκετοί Κινέζοι επιχειρηματίες, πάντως, θεωρούν ότι η στροφή στο εξωτερικό είναι αναγκαιότητα παρά επιλογή, καθώς η εγχώρια αγορά της Κίνας είναι εξαιρετικά ανταγωνιστική και οι καταναλωτές διστάζουν πλέον να ξοδέψουν λόγω της επιβράδυνσης της ανάπτυξης.