ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Μπαίνοντας στο σκοτάδι του ορυχείου με μόνο μας φακό το πάθος για τη μία, την όλη μουσική

Ο Βαγγέλης Γέττος, η Αναστασία Δημητριάδου και ο Hugo Enrique Olivos καταδύονται στο άχρονο σπήλαιο της κρητικής μουσικής

Του Απόστολου Κουρουπάκη

Του Απόστολου Κουρουπάκη

kouroupakisa@kathimerini.com.cy

Ο Βαγγέλης Γέττος, η Αναστασία Δημητριάδου και ο Hugo Enrique Olivos καταδύονται στο άχρονο σπήλαιο της κρητικής μουσικής και ανασύρουν πρωτότυπες συνθέσεις που εκκινούν από τα ηχοχρώματα της Μεσογείου και εκτείνονται μέχρι το prog rock, το stoner, το power metal, το flamenco και το funk. Για το «Ιδαίον Project» μας μιλάει ο Βαγγέλης Γέττος, ο οποίος σημειώνει πως υπήρχε η ανάγκη να εκφραστούν πέρα από δημιουργικά στεγνά και σύνορα, μιλώντας για ζητήματα που τους απασχολούν. Όσο για τον ήχο λέει πως το stoner, το power metal, το flamenco, το fusion, το progrockκαι φυσικά οι παραδοσιακοί κρητικοί ρυθμοί είναι κάποιοι από τους αρμούς που δομούν το «Ιδαίον Project».

–Ποια ανάγκη έφερε τη δημιουργία του «Ιδαίον Project»;

–Στην τέχνη όπως και στη ζωή δεν υπάρχει ύπαρξη αλλά μόνο συνύπαρξη. Πες ότι γράφεις 11 κομμάτια, σαν και αυτά που θα παρουσιάσουμε ως group. Τι να τα κάνεις αν δεν τα μοιραστείς; Αυτά σε πιο...υπαρξιακό επίπεδο. Σε πιο πρακτικό επίπεδο, είχαμε την ανάγκη να εκφραστούμε πέρα από δημιουργικά στεγνά και σύνορα, μιλώντας για ζητήματα που μας απασχολούν – από ένα, ας πούμε, ασήμαντο καθημερινό συμβάν που μπορεί να εμπλέκει έναν ή δύο ανθρώπους μέχρι τεκτονικής σημασίας ιστορικά γεγονότα που αφορούν εκατομμύρια.

–Πόσο εύκολη ήταν η κατάδυση στο άχρονο σπήλαιο της κρητικής μουσικής για το σύνολο;

–Η αιώνια, η διαχρονική, η υπερβατική και ταυτόχρονα χθόνια μουσική σού προσφέρει την απαιτούμενη άπλα ώστε να στήσεις το δημιουργικό σου γεωτρύπανο και να ψάξεις για τον ορυκτό σου ήχο. Αν δεν χτυπήσεις φλέβα με την πρώτη, θα χτυπήσεις με τη δεύτερη ή με την τρίτη. Μου έρχεται στο μυαλό το οροπέδιο της Ίδας, απέναντι από τη σπηλιά «Ιδαίον Άντρον», στις κορυφές του Ψηλορείτη. Μάλλον αυτό το συναίσθημα των αστείρευτων δημιουργικών πόρων είναι που μου δημιουργεί και έχει γίνει εδώ και χρόνια το προσωπικό μου προσκύνημα.

–Θα ήθελα να μου εξηγήσεις τι σημαίνει «ορυκτός ήχος», μιλάς για ακατέργαστη μουσική ή ίσως για γήινη μουσική γέννηση;

–Παίζοντας με τον Hugo και την Αναστασία νιώθω σαν σκαπανέας, σαν εργάτης εξορύξεων. Σκάβουμε, ψάχνουμε, ανασύρουμε, καθαρίζουμε και περιεργαζόμαστε. Η συνθέσεις που μπαίνουν στο στούντιο της πρόβας – και σύντομα ευχόμαστε και της ηχογράφησης – είναι απλώς η πυρίτιδα που ανοίγει το τούνελ. Μετά, μπαίνουμε και οι τρεις στο σκοτάδι του ορυχείου με μόνο μας φακό το πάθος μας για τη μία, την όλη μουσική.

–Τρεις μουσικοί πόσο διαφορετικοί και πόσο κοντά σε ακούσματα και στυλ;

–Ένας Έλληνας, ένας Μεξικάνος και μία Ουκρανογεωργιανοκύπρια: θα μπορούσαμε να είμαστε και ανέκδοτο! Και με κάποιο τρόπο υπάρχει ένα εγγενές ποιητικό χιούμορ στη συνάντησή μας. Ένας «παραδοσιακός» λαουτιέρης, ένας μεταλλάς drummer και μία fusion και folk τραγουδίστρια έχουν δύο επιλογές: ή να ξεκινήσουν το ταξίδι της σύνθεσης των καταβολών τους, είτε να μην το αποτολμήσουν καν. Είμαστε και οι τρεις πολύ πωρωμένοι για να κάτσουμε στην αποβάθρα να κοιτάμε το καράβι.

–Ποιος είναι ο καινοτόμος ήχος του «Ιδαίον Project»;

–Νομίζω το γεγονός ότι εμείς τουλάχιστον που τον δημιουργούμε, νιώθουμε ότι δεν έχουμε ξανακούσει κάτι παρόμοιο. Αυτό δεν σημαίνει ότι είναι σπουδαίος. Άλλωστε στο τέλος το κοινό είναι που θα κληθεί να αποφανθεί.

–Τι θα περιλαμβάνει το σπονδυλωτό storytelling και πώς θα δέσει με τις μουσικές;

–Η αφήγηση είναι ένα από τα μεγάλα μου κολλήματα. Πάντα μου άρεσαν οι ιστορίες πίσω από τα τραγούδια, το τι προηγήθηκε της στιγμής που ένας μουσικός πιάνει την κιθάρα του ή κάθεται στο πιάνο και ξετυλίγει το αδιόρατο μέχρι εκείνη τη στιγμή μουσικό αφήγημά του. Αυτό θα προσπαθήσουμε να κάνουμε: να μοιραστούμε όχι μόνο τα κομμάτια μας αλλά και τί τελικά μας έφερε ενώπιον του κοινού.

–Το είδος μουσικής του «Ιδαίον Project» είναι κάποιου είδους πειραματισμός;

–Προσωπικά πιστεύω στις ταυτότητες. Η δουλειά μας πάνω στα κομμάτια είναι συγκροτημένη και έχει στόχο να συνενώσει τα στοιχεία που προηγουμένως ρευστοποίησε. Είμαστε εκλεκτικοί, αν αυτό απαντά στην ερώτησή σου, αλλά όχι και εξεζητημένοι. Η μουσική μας είναι φυγόκεντρη, αλλά δεν περιπλανιέται στο διάστημα χωρίς βαρύτητα. Το stoner, το powermetal, το flamenco, το fusion, το prog rock και φυσικά οι παραδοσιακοί κρητικοί ρυθμοί είναι κάποιοι από τους αρμούς που δομούν το «Ιδαίον Project»

–Θα σκεφτόσουν να εντάξεις και κυπριακή μουσική στο «Ιδαίον Project»; Να συνομιλήσουν οι μεγαλόνησοι!

–Ένα από τα κομμάτια μας, το «Cancion των 57» που έχει ως αναφορά τους 57 Κύπριους εθελοντές του Ισπανικού Εμφυλίου, είναι γραμμένο στην κυπριακή διάλεκτο. Η μουσική του γραμμή διασχίζει την Ανδαλουσία, την Ανατολική Μεσόγειο και μέσω των στίχων προσαράζει στην Κύπρο.

–Έχει μουσικό προσδιορισμό το πρότζεκτ; Παραδοσιακότροπη, ας πούμε... ή δεν το χρειάζεται;

–Όπως είπα και παραπάνω, θεωρώ ότι οι ταυτότητες στη μουσική είναι χρήσιμες. Δεν μιλάω για άκαμπτους ορισμούς, για τεχνητά «ταμπούρια», όπως έλεγε και ο Σιδηρόπουλος («από ’δω τα μπουζούκια, από ’κει οι ηλεκτρικές κιθάρες»). Το «Ιδαίον Project» είναι ένα μουσικό πλαίσιο που συνομιλεί ισάξια και με την παράδοση και με την υπέρβασή της. Και με τη συνέχεια και με την ασυνέχεια.

–Τι σημαίνει για σένα εμποτίζω την παράδοση; Πότε αρχίζει η παραδοσιακή μουσική να γίνεται πυξίδα για κάτι νέο;

–Σημαίνει συμβουλεύομαι και επιλέγω. Ακούω προσεκτικά τον άγνωστο που μου εξηγεί τον συντομότερο και τον μακρύτερο δρόμο, τον ευκολότερο και τον πιο δύσβατο δρόμο, και αναλόγως της διάθεσης, επιλέγω μόνος μου και προχωρώ. Η παράδοση είναι ο δρόμος που η ίδια ανοίγει για τους επόμενους.

Πληροφορίες Λευκωσία: Αίθουσα «Μελίνα Μερκούρη» (Πύλη Αμμοχώστου, Λεωφόρος Αθηνάς, Λευκωσία 1017) στις 25, 26 και 27 Οκτωβρίου 2021, στις 8:30 μ.μ. Κρατήσεις: 96130158. Λεμεσός: Καφενείο «Καφενείο Σουβενίρ», Αθηνών 72, Λεμεσός στις 23 Οκτωβρίου 2021, στις 8:30 μ.μ. Κρατήσεις: 99371496

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Μουσική: Τελευταία Ενημέρωση