ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Μουσική βιομηχανία, η αναμενόμενη πτώση και τα παράδοξα

Φέτος η συζήτηση περιστρέφεται εξ ολοκλήρου γύρω από τη δραματική πτώση στα έσοδα της βιομηχανίας

Newsroom Κ, Αθήνα

ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ

Το πρώτο εξάμηνο του 2020 ήρθε στο τέλος του και ως συνήθως οι αριθμοί για τις φετινές επιδόσεις της μουσικής βιομηχανίας βρίσκονται πλέον κοντά μας. Τα πορίσματα που προκύπτουν, ωστόσο, είναι πρωτοφανή. Παρότι, συνήθως, η λήξη του εξαμήνου θα πυροδοτούσε έντονες συζητήσεις για τον ανταγωνισμό μεταξύ των μεγαθηρίων της μουσικής, φέτος η συζήτηση περιστρέφεται εξ ολοκλήρου γύρω από τη δραματική πτώση στα έσοδα της βιομηχανίας – συνεπεία της πανδημίας και των μέτρων κοινωνικής αποστασιοποίησης ανά την υφήλιο.

Μερικές από τις πτυχές της κατακόρυφης πτώσης ήταν αναμενόμενες. Οι συναυλίες και η εμπειρία της ζωντανής μουσικής –οι μεγαλύτερες ροές εισοδήματος για τη βιομηχανία, οι οποίες αντιστοιχούν σε 25 δισεκατομμύρια δολάρια και πάνω από το 50% των συνολικών εσόδων– έχουν «παγώσει» ολοκληρωτικά μέχρι να κατευναστεί η αόρατη απειλή της COVID-19. Ταυτόχρονα, οι φυσικές πωλήσεις δίσκων μουσικής έχουν συρρικνωθεί κατά ένα τρίτο, γεγονός που επίσης δεν προκαλεί έκπληξη, δεδομένου του κλεισίματος των καταστημάτων.

Το παράδοξο, ωστόσο, είναι πως η πανδημία οδήγησε στην πρώτη σοβαρή μείωση στις ψηφιακές πωλήσεις και στο streaming, από την έναρξη της βασιλείας των πλατφορμών όπως το Spotify και το Apple Music. Τα δεδομένα δείχνουν πως η αναπαραγωγή μουσικής στις ψηφιακές πλατφόρμες έπεσε κατά 10% στις περισσότερες αγορές, προτού παρουσιάσει κάποια πρώτα σημεία ανάκαμψης στα μέσα του Ιουνίου. «Η σημαντική πτώση στις μετακινήσεις και τα κλειστά γυμναστήρια έχουν επηρεάσει σοβαρά τη συμπεριφορά των μουσικόφιλων», αναφέρει χαρακτηριστικά το Spotify στην παραδοσιακή εξαμηνιαία έκθεσή του.

Ενώ οι παραδοσιακοί δίαυλοι της μουσικής αντιμετωπίζουν αδιέξοδα, ένα νέο και απροσδόκητο φαινόμενο βρίσκεται σε πρωτοφανή άνθηση. Πρόκειται για την αναπαραγωγή μουσικής μέσω πλατφορμών αναπαραγωγής βίντεο, όπως το YouTube, το Instagram, αλλά και το σχετικά νεοσύστατο Twitch, το οποίο μέχρι πρότινος χρησιμοποιούνταν κυρίως για την αναμετάδοση αναμετρήσεων βιντεοπαιχνιδιών. Η αναμετάδοση μουσικής μέσω του τελευταίου έχει υπάρξει κάτι παραπάνω από εκθετική. Μόνο το δίμηνο Μαρτίου - Απριλίου, η χρήση του Twitch από τους μουσικόφιλους αυξήθηκε κατά 524%, από 92.000 χρήστες σε 584.000 τακτικούς ακροατές.

Η πτώση στην ακροαματικότητα φαίνεται πως επηρεάζει οριζοντίως σχεδόν κάθε είδος μουσικής, με την ποπ να παρουσιάζει απροσδόκητη «βουτιά» της τάξεως του 28% στις αναπαραγωγές. Μοναδικές εξαιρέσεις αποτελούν η κλασική μουσική και τα παιδικά τραγούδια, τα οποία όχι απλώς αντιστάθηκαν στην κατακόρυφη μείωση αλλά απολαμβάνουν πρωτοφανή δημοφιλία. Το ίδιο ισχύει και για τα σάουντρακ ταινιών και τις μουσικές συνθέσεις διαλογισμού. Αλλωστε, όπως αποκάλυψε η ετήσια έρευνα της Nielsen, πλέον δύο στους πέντε ακροατές στρέφονται σε νέα είδη μουσικής για να διαχειριστούν το πρωτόγνωρο άγχος του εγκλεισμού.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Μουσική: Τελευταία Ενημέρωση