ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Ο χορευτής είναι ταυτόχρονα και αθλητής

Η χορογράφος Νεφέλη Τσιούτη μιλάει στην «Κ» για το 2ο Συμπόσιο Επιστήμης Χορού Κύπρου, που διοργανώνεται στη Λευκωσία

Του Απόστολου Κουρουπάκη

Του Απόστολου Κουρουπάκη

kouroupakisa@kathimerini.com.cy

Διοργανώνεται το 2ο Συμπόσιο Επιστήμης του Χορού στην Κύπρο από το διεθνές ερευνητικό project για χορευτές Project Breakalign, με την υποστήριξη του οργανισμού MITRA Χοροθέατρο της Κύπρου. Το Project Breakalign από το 2013 εργάζεται για να παρέχει εκπαίδευση, αλλά και θεραπεία σε χορευτές, με σκοπό την πρόληψη τραυματισμών. Η χορογράφος Νεφέλη Τσιούτη, μία εκ των ομιλητών του Συμποσίου, μιλάει στην «Κ» για τους στόχους του Συμποσίου, τους ποιο συνηθισμένους τραυματισμούς, καθώς και για τις σχολές χορού στην Κύπρο.

Η Νεφέλη λέει ότι το κενό ανάμεσα στην επιστήμη και τον χορό μπορεί να γεφυρωθεί από τους επιστήμονες και τους ιατρούς χορού, αλλά και από τους ίδιους τους χοροδιδάσκαλους, οι οποίοι οφείλουν να προσέχουν τους μαθητές τους και να γνωρίζουν όλα όσα χρειάζονται για να μεταφέρουν ολοκληρωμένη και ασφαλή εκπαίδευση στους νεότερους χορευτές.

–Τι ακριβώς θα έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν οι συμμετέχοντες στο σεμινάριο που διοργανώνεις;

–Το 2ο Συμπόσιο Επιστήμης Χορού Κύπρου θα παρουσιάσει διαλέξεις, πρακτικά εργαστήρια και ανοικτές συζητήσεις πάνω σε διάφορα θέματα που θα βοηθήσουν χορευτές μαθητές, αλλά και ενήλικες (επαγγελματίες ή μη), να κατανοήσουν καλύτερα το σώμα τους, τις αντοχές τους, τα όριά τους, την ασφαλή πρακτική χορού, την ενδυνάμωση, κινησιολογία/ανατομία, τραυματισμούς, έτσι ώστε να μην τραυματίζονται, αλλά και να βοηθάνε τους μαθητές τους να μην τραυματίζονται. Γνώσεις που βρίσκονται μόνο στα συνέδρια στο εξωτερικό και σε διαλέξεις, έρχονται αυτό τον Σεπτέμβριο στην Κύπρο και προσφέρονται από τον Νίκο Κολοκυθά, ο οποίος έχει διδακτορικό σε ενδυνάμωση σε έφηβες χορεύτριες στην Αγγλία από το University of Wolverhampton, και από εμένα, ως επιστήμονα χορού με επιστημονικές έρευνες πάνω σε εμβιομηχανική, φυσιολογία και τραυματισμούς σε Breakers, και φοιτήτρια Φυσικοθεραπείας στο Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου, δουλεύοντας κλινικά με χορευτές. Θα δοθεί ολοκληρωμένη γνώση πάνω σε διάφορες θεματικές που θα ωφελήσουν τους συμμετέχοντες.

–Πώς μπορεί να γεφυρωθεί το κενό ανάμεσα στην επιστήμη και τον χορό;

–Με τους επιστήμονες και τους ιατρούς χορού. Επιστήμονες που έχουν ερευνήσει και σπουδάσει τον χορευτή, όχι μόνο από την καλλιτεχνική του πλευρά, αλλά κυρίως με επιστημονικό μάτι που περιλαμβάνει εμβιομηχανική του χορού, φυσιολογία του χορευτή, ψυχολογία του χορευτή, τραυματισμούς και την πρόληψη τους στον χορό, νευρομυϊκό συντονισμό και άλλες θεματολογίες. Έπειτα, αφού δουλέψουν σε διεπιστημονικές ομάδες μεταξύ τους οι επιστήμονες, και μαζί με τους χορευτές ή δασκάλους χορού, μεταφράζουν τη γνώση, έτσι ώστε η επιστήμη να μεταδώσει τα ευρήματά της στο κοινό που τα χρειάζεται περισσότερο από όλους, τους χορευτές/δασκάλους χορού. Αυτός είναι και ο σκοπός του διοργανωτή του συμποσίου άλλωστε, του Project Breakalign, που από το 2013 εργάζεται για να παρέχει εκπαίδευση, αλλά και θεραπεία σε χορευτές, με σκοπό την πρόληψη τραυματισμών.

–Ο χορευτής είναι και αθλητής ταυτόχρονα, χρειάζεται αυστηρό πρόγραμμα;

–Αυτό εξαρτάται από το πόσο σοβαρά το παίρνει ο καθένας. Από τη στιγμή που ο χορευτής το κάνει επαγγελματικά είναι αθλητής και πρέπει να τηρεί κάποιους κανόνες για να μπορεί να συνεχίσει αυτό που κάνει, χωρίς εμπόδια όπως τραυματισμούς. Τέτοιοι τομείς μπορεί να είναι η διατροφή του, αλλά μπορεί να φτάνει και μέχρι το πόσες ώρες κοιμάται την ημέρα, πόσο έντονη είναι η προπόνησή του, ή ακόμα και πόση ώρα κάνει ζέσταμα πριν να χορέψει. Από την άλλη, οι δάσκαλοι χορού έχουν παρόμοιους κανόνες, μόνο που αυτοί, ως εκπαιδευτές, οφείλουν να προσέχουν τους μαθητές τους και να γνωρίζουν όλα όσα χρειάζονται για να μεταφέρουν ολοκληρωμένη και ασφαλή εκπαίδευση στους νεότερους χορευτές, μια πολύ μεγάλη ευθύνη, που θεωρώ πρέπει να παρθεί περισσότερο στα σοβαρά, και αυτή είναι και δική μας υπευθυνότητα σαν επιστήμονες χορού.

–Ποιοι είναι οι πιο συνηθισμένοι τραυματισμοί στους χορευτές;

–Αυτό εξαρτάται από πολλούς παράγοντες όπως το φύλο, την ηλικία, το είδος χορού, τη φυσική κατάσταση του χορευτή και πολλά άλλα. Γενικότερα, αναλόγως του είδους χορού, υπάρχουν συγκεκριμένες καταπονήσεις που επαναλαμβάνονται με την πάροδο του χρόνου. Για παράδειγμα, στο μπαλέτο, ιδίως σε ηλικίες εφηβείας υπάρχουν πολύ συχνά τραυματισμοί στην περιοχή του αστραγάλου, από το πολύ έντονο point, το οποίο δεν ακολουθείται πάντοτε με την απαιτούμενη ενδυνάμωση και μπορεί να καταλήξει σε προβλήματα οστικά, μυϊκά ή και συνδεσμικά. Από την άλλη, κάποιος που ξεκινάει Breaking είναι αναμενόμενο να τραυματιστεί στους καρπούς του, μιας και τα χέρια χρησιμοποιούνται ως επί το πλείστον σε αυτό το στυλ, όπως τα πόδια σε άλλα στυλ, και το σώμα δεν είναι συνήθως έτοιμο να λάβει όλα εκείνα τα φορτία που του βάζουμε. Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτοί οι τραυματισμοί στον καρπό, μπορούν να συνεχίσουν μέχρι και επαγγελματικό επίπεδο, λόγω συνεχούς καταπόνησης και όχι σωστής αποκατάστασης, βασισμένο πάνω στις ανάγκες του χορευτή.

Έχουμε πλέον καταξιωμένους χορογράφους 

–Ποιο είναι το επίπεδο των χορευτών μας στην Κύπρο;

–Μετά από την 12χρονη απουσία μου από το νησί και την επιστροφή μου το 2016, με χαρά μου είδα ότι οι αριθμοί των χορευτών έχουν ανεβεί στην Κύπρο. Πολλοί νέοι έχουν επιστρέψει στην Κύπρο από σπουδές, και αυτό έχει βοηθήσει τη σκηνή να ανεβάσει επίπεδο σίγουρα, έχουμε πλέον καταξιωμένους/ες χορογράφους που χορογραφούν για δεκαετίες πλέον, όχι μόνο τοπικά, αλλά και στο εξωτερικό, και υπάρχει γενικά ένα κύμα μόδας τα παιδιά να πηγαίνουν για μαθήματα χορού, το οποίο είναι πολύ θετικό, να έχουν τις επιρροές από τέχνες από νεαρές ηλικίες δηλαδή, είτε το ακολουθήσουν επαγγελματικά ή όχι.

–Γίνεται πολύς λόγος για τις σχολές χορού, είναι αρκετό το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας τους;

–Δυστυχώς στην Κύπρο δεν υπάρχει κάποιος νόμος που να έχει ψηφιστεί, ο οποίος να ζητάει από τις σχολές χορού να πληρούν κάποια κριτήρια έτσι ώστε, και οι χοροδιδάσκαλοι να είναι όντως γνώστες του αντικειμένου σε επίπεδο παιδαγωγικών, αλλά και η σχολή σαν χώρος να πληροί τις προδιαγραφές ενός ασφαλούς χώρου εκπαίδευσης (π.χ. σωστό πάτωμα για χορό, χωρίς απλή επικάλυψη μαρμάρου). Πρέπει να ομολογήσω ότι μερικές σχολές τα παίρνουν στα σοβαρά αυτά, κι ας μην υπάρχει νόμος να τους πιέζει και μπράβο τους. Μια μέρα - ελπίζω σύντομα - να χρειαστεί όλοι να τηρήσουν κάποιους κανόνες, με σκοπό να μειωθούν δραματικά οι τραυματισμοί, όπως γίνεται και σε κάποιες χώρες του εξωτερικού ήδη. Και όταν γίνει αυτό, το μέλλον θα είναι πιο ασφαλές, με περισσότερη ποιότητα.

–Τι θα συμβούλευες έναν γονέα που θα ήθελε να στείλει το παιδί του σε μία σχολή χορού;

–Κατ’ αρχάς θα έλεγα ότι ο χορός θα προσφέρει κάτι πολύ θετικό στο παιδί του, σε όλες τις πτυχές της ανάπτυξής του. Θα τον συμβούλευα να κάνει μια έρευνα όμως. Με τον ίδιο τρόπο που θα προτιμήσω να αγοράσω φρέσκα φρούτα, από μια φρουταρία που ξέρω ότι είναι καλή, είτε επειδή ρώτησα είτε επειδή δοκίμασα, αντί να αγοράσω κατεψυγμένα από μια φρουταρία απλώς και μόνο επειδή είναι δίπλα στο σπίτι μου. Θεωρώ ότι όσο υπεύθυνος είναι ο χοροδιδάσκαλος να ξέρει τι γνώση προσφέρει, τόσο υπεύθυνος είναι και ο γονιός να σιγουρευτεί πως εκεί που στέλνει το παιδί του, του αρμόζει και του κάνει καλό, όχι μόνο την ώρα του μαθήματος, αλλά και εβδομάδες, μήνες, χρόνια μετά.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ:

2ο Συμπόσιο Επιστήμης Χορού Κύπρου, 7-8 Σεπτεμβρίου. Future Dance Centre, Αγίου Μελετίου 22, Αρχάγγελος, Λευκωσία. Για πληροφορίες και εγγραφές: 99462320, dancesciencecyprus@gmail.com, www.dancesciencecyprus.com

 

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Πολιτισμός: Τελευταία Ενημέρωση

X