ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Παραγωγές υψηλού κύρους στο Διεθνές Φεστιβάλ Αρχαίου Ελληνικού Δράματος

Κορωνίδα του φετινού προγράμματος, η συμμετοχή του Θεόδωρου Τερζόπουλου, ο οποίος παρουσιάζει τις «Βάκχες» του Ευριπίδη

Του Απόστολου Κουρουπάκη

Του Απόστολου Κουρουπάκη

kouroupakisa@kathimerini.com.cy

Το «Διεθνές Φεστιβάλ Αρχαίου Ελληνικού Δράματος», που διοργανώνουν το Φεστιβάλ διοργανώνουν το υφυπουργείο Πολιτισμού, το Κυπριακό Κέντρο Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου και το υφυπουργείο Τουρισμού, και αυτό το καλοκαίρι φέρνει στην Κύπρο υψηλού καλλιτεχνικού επιπέδου παραγωγές, με σύγχρονη αισθητική και καλλιτεχνική προσέγγιση και σπουδαίους συντελεστές.

Το φεστιβάλ ξεκινάει στις 10 Ιουλίου (διάρκεια του φεστιβάλ έως τις 5 Αυγούστου) με την κυπριακή παραγωγή της «Αντιγόνης» σε σκηνοθεσία Κώστα Σιλβέστρου και συνεχίζει με τις παραστάσεις από το Εθνικό Θέατρο της Ελλάδας, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδας και το Εθνικό Θέατρο της Ουγγαρίας, παρουσιάζοντας τις ευριπίδειες τραγωδίες «Τρωάδες», «Ιππόλυτος» και «Βάκχες» αντίστοιχα. Ο Χρίστος Γεωργίου, διευθυντής του Κυπριακού Κέντρου Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου και γενικός συντονιστής του Φεστιβάλ μιλάει στο «Σημειωματάριο» για τις φετινές παραγωγές και για το θετικό αποτύπωμα που αφήνει η διοργάνωση τα τελευταία χρόνια.

Η συνεργασία για ακόμη μία φορά με το Εθνικό Θέατρο Ελλάδας και το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, είναι ενδεικτική της εμπιστοσύνης που εμπνέει το Φεστιβάλ σε διακεκριμένους φορείς

–Τι θα μπορούσαμε να πούμε για τις φετινές παραγωγές που θα φιλοξενηθούν στο Φεστιβάλ, μεταξύ αυτών και η σημαντική παραγωγή του Θεόδωρου Τερζόπουλου «Βάκχες» του Ευριπίδη;

–Είμαστε ευγνώμονες για τη διαμόρφωση του φετινού προγράμματος, καθώς, παρά την αριθμητική μείωση των παραγωγών, δόθηκε από την Επιτροπή Επιλογής και τους διοργανωτές έμφαση στην ποιότητα και το επίπεδο. Το φετινό Φεστιβάλ έχει πολλά στοιχεία που προσωπικά θεωρώ κομβικά για τη σκέψη μας και τον τρόπο σύνθεσης του προγράμματος. Η συμμετοχή του βραβευμένου Κύπριου σκηνοθέτη, Κώστα Σιλβέστρου, ο οποίος μετά τον «Πλούτο» καταπιάνεται για πρώτη φορά με τη σοφόκλεια τραγωδία «Αντιγόνη» κι εκπροσωπεί επάξια την εγχώρια δημιουργία στο Φεστιβάλ. Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος παρουσιάζει μια ρηξικέλευθη ανάγνωση του έργου του Ευριπίδη, «Τρωάδες», σε σκηνοθεσία Χρήστου Σουγάρη και μουσική Στέφανου Κορκολή, με ένα εκλεκτό επιτελείο πρωταγωνιστών και τη Ρούλα Πατεράκη στον ρόλο της Εκάβης. Τον αριστουργηματικό «Ιππόλυτο» του Ευριπίδη παρουσιάζει το Εθνικό Θέατρο Ελλάδας, σε σκηνοθεσία της διακεκριμένης σκηνοθέτριας και καλλιτεχνικής διευθύντριας του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, με μια σπουδαία ομάδα συνεργατών. Η συνεργασία για ακόμη μία φορά με το Εθνικό Θέατρο Ελλάδας και το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, είναι ενδεικτική της εμπιστοσύνης που εμπνέει το Φεστιβάλ σε διακεκριμένους φορείς, ως θεσμός αλλά και ως μια επιθυμητή συνεργασία και σύμπραξη. Κορωνίδα του φετινού προγράμματος, η συμμετοχή του διεθνούς φήμης καταξιωμένου Έλληνα σκηνοθέτη, Θεόδωρου Τερζόπουλου, ο οποίος παρουσιάζει την έκτη κατά σειρά σκηνοθετική του προσέγγιση στις «Βάκχες» του Ευριπίδη, σε παραγωγή του Εθνικού Θεάτρου της Ουγγαρίας. Το Φεστιβάλ οφείλει να έχει ένα εύρος καλλιτεχνικών γλωσσών και προσεγγίσεων, πάντα ποιοτικών. Γι’ αυτό και αν παρατηρήσει κανείς, οι τέσσερις φετινές παραγωγές καλύπτουν μία ευρεία γκάμα επιλογών.


–Αυτή τη χρονιά έχουμε αύξηση στο ποσό αγοράς των κυπριακών παραγωγών, αυτό πώς ωφελεί την κυπριακή δημιουργία στο αρχαίο δράμα, αλλά και ευρύτερα.

–Μετά τη μη συμπερίληψη κυπριακής παραγωγής στο περσινό πρόγραμμα του Φεστιβάλ και τον όλο προβληματισμό που μας διακατείχε, οι διοργανωτές με στόχο την προσέλκυση των Κύπριων δημιουργών για υποβολή προτάσεων, οι οποίες να πληρούν τους όρους και τα κριτήρια συμμετοχής, αποφασίσαμε να δώσουμε μια περαιτέρω ώθηση ώστε να υποβληθούν προτάσεις για κυπριακές παραγωγές. Νοείται ότι στόχος δεν είναι απλώς να υπάρχει κυπριακή παραγωγή στο Φεστιβάλ, αλλά μέσω του Φεστιβάλ ο Κύπριος δημιουργός να τολμήσει, να πειραματιστεί, να μελετήσει και να παρουσιάσει παραγωγή αρχαίου ελληνικού δράματος ισοδύναμη με τις άλλες παραγωγές που συμμετέχουν στο Φεστιβάλ.

Έτσι, στη φετινή προκήρυξη αποφασίστηκε αύξηση του μέγιστου ποσού που είναι δυνατόν να διατεθεί για κάθε αγορά κυπριακής παραγωγής για παρουσίαση τριών παραστάσεών της στο Φεστιβάλ, από το ποσό των 30.000 ευρώ, σε ποσό μέχρι 40.000 ευρώ. Εκτός του ποσού αγοράς που δίνεται στο εκάστοτε κυπριακό θεατρικό σχήμα, το Φεστιβάλ αναλαμβάνει την κάλυψη και άλλων εξόδων της κυπριακής συμμετοχής (ενοίκιο θεατρικών χώρων, παροχή τεχνικού εξοπλισμού, έξοδα προβολής και διαφήμισης κ.ά.), ένα ποσό διόλου ευκαταφρόνητο.

Το Φεστιβάλ έχει βοηθήσει σημαντικά στην ανάδειξη παραστάσεων αρχαίου ελληνικού δράματος από Κύπριους δημιουργούς. Αν ανατρέξουμε στο πρόσφατο παρελθόν, θα παρατηρήσουμε ότι μέχρι το 2011 δεν είχε δοθεί κάποιο ιδιαίτερο βήμα δημιουργίας στα ελεύθερα θέατρα (εκτός του ΘΟΚ), για παρουσίαση παράστασης αρχαίου ελληνικού δράματος, παρότι είχαν γίνει μεμονωμένες προσπάθειες. Το 2011, το Φεστιβάλ ενέκυψε με ιδιαίτερο ενδιαφέρον στην κυπριακή δημιουργία δίνοντας βήμα στους Κύπριους καλλιτέχνες.

–Υπάρχει μία πρώτη εικόνα για την προπώληση των εισιτηρίων; Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται αύξηση στον αριθμό των θεατών…

–Από το 2016 μέχρι και σήμερα υπάρχει μια σταθερή ανοδική πορεία σε ό,τι αφορά το κοινό που ακολουθεί τις παραστάσεις του Φεστιβάλ. Αυτό καταγράφεται και στη φετινή προπώληση των εισιτηρίων, όπου από το πρώτο κιόλας 24ωρο της έναρξης της πώλησης των εισιτηρίων παρατηρείται αυξημένο ενδιαφέρον τόσο από θεατές εντός, όσο και εκτός Κύπρου. Ωστόσο, δεν μας εφησυχάζει η συνεχής αύξηση των εισιτηρίων, ούτε η καταξίωση του «Διεθνούς Φεστιβάλ Αρχαίου Ελληνικού Δράματος». Προσβλέπουμε στη συνεχή εξέλιξη και αναβάθμιση του Φεστιβάλ, ως ένας από τους σημαντικότερους πολιτιστικούς θεσμούς στην Κύπρο. Το ζητούμενο δεν είναι μόνο η εμπορική απήχηση, αλλά η διεύρυνση του πολιτιστικού και κοινωνικού αποτυπώματος του Φεστιβάλ.


–Μπορεί το Διεθνές Φεστιβάλ Αρχαίου Ελληνικού Δράματος να αξιοποιηθεί ως πολιτιστικό προϊόν υψηλού κύρους; Σε ποιες ανάγκες του χρειάζεται να εγκύψει περισσότερο η Πολιτεία;

–Το Φεστιβάλ, πέραν του πολιτιστικού στοιχείου, έχει αναπτύξει και ένα είδος πολιτιστικού τουρισμού. Λειτουργεί ως «πλατφόρμα», που καλλιεργεί και εγκαθιδρύει έναν αποτελεσματικό διάλογο για το αρχαίο ελληνικό δράμα, δημιουργώντας γέφυρες με τον υπόλοιπο κόσμο. Η Πολιτεία θα πρέπει να αξιοποιήσει το Φεστιβάλ ως κομβικό σημείο ανάπτυξης και επένδυσης του πολιτιστικού τουρισμού της χώρας μας, ως ένα πολιτιστικό γεγονός διεθνούς σημασίας, το οποίο έχει καταφέρει –στην πολύχρονη παρουσία του– να προσελκύσει το ενδιαφέρον, την εκτίμηση και την αναγνώριση αφενός σημαντικών Εθνικών Θεάτρων, οργανισμών και καλλιτεχνών από διάφορα μέρη του κόσμου και αφετέρου ξένων επισκεπτών, οι οποίοι ταξιδεύουν στην Κύπρο ειδικά για να παρακολουθήσουν τις παραστάσεις του Φεστιβάλ. Η σύνδεση της κληρονομιάς του αρχαίου δράματος με τη σύγχρονη παραστατική δημιουργία, η διεύρυνση των σκηνοθετικών και δραματουργικών προσεγγίσεων στο αρχαίο ελληνικό δράμα και η συνεχής εξέλιξη και αναβάθμιση του Φεστιβάλ, αποτελούν τους παρόντες στόχους των διοργανωτών του Φεστιβάλ.

Παραστάσεις από τις 10 Ιουλίου έως τις 5 Αυγούστου, στο Αμφιθέατρο Μακαρίου Γ΄, στο Αρχαίο Θέατρο Κουρίου και στο Αρχαίο Ωδείο Πάφου.

Αναλυτικά το πρόγραμμα του Φεστιβάλ: www.greekdramafest.com

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
Θέατρο  | 
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Θέατρο-Χορός: Τελευταία Ενημέρωση