
Υπάρχει κάποιο μυστικό που εξηγεί γιατί ορισμένοι άνθρωποι φαίνονται τόσο σίγουροι για τον εαυτό τους και κατά κάποιον τρόπο «cool»; Πρόσφατη μελέτη διαπιστώνει ότι αυτοί οι άνθρωποι τείνουν να έχουν έξι χαρακτηριστικά: Θεωρούνται σε μεγάλο βαθμό εξωστρεφείς, ηδονιστές, ισχυροί, περιπετειώδεις, ανοιχτοί και αυτόνομοι.
Η μελέτη, η οποία δημοσιεύθηκε τον Ιούνιο στο Journal of Experimental Psychology: General, εξέτασε σχεδόν 6.000 συμμετέχοντες από 12 χώρες. Οι πεποιθήσεις τους για το τι είναι «cool» ήταν παρόμοιες ανεξάρτητα από τον τόπο διαμονής τους και παρά τις διαφορές στην ηλικία, το εισόδημα, την εκπαίδευση ή το φύλο.
«Αυτό που με εντυπωσίασε ήταν το γεγονός ότι το αποτέλεσμα ήταν σχεδόν το ίδιο παντού», δήλωσε ο Caleb Warren, ένας από τους συγγραφείς της μελέτης και καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Αριζόνα, ο οποίος ερευνά την ψυχολογία των καταναλωτών εδώ και δύο δεκαετίες.
Παλαιότερες έρευνες έδειχναν ότι το «coolness» θεωρείται συνήθως κάτι θετικό: οι άνθρωποι που είναι «cool» είναι επίσης φιλικοί, ικανοί, μοντέρνοι και ελκυστικοί. Ωστόσο, ο Δρ Warren και η ομάδα του ήθελαν να μάθουν τι καθιστά κάποιον ξεκάθαρα «cool» και όχι απλώς «καλό».
Έτσι, οι ερευνητές ζήτησαν από τους συμμετέχοντες να σκεφτούν συγκεκριμένα άτομα: κάποιον που είναι cool, κάποιον που δεν είναι cool, έναν που είναι καλός και έναν που δεν είναι καλός. Στη συνέχεια, ζήτησαν από τους συμμετέχοντες να αξιολογήσουν κάθε άτομο απαντώντας σε ερωτηματολόγια που μετρούσαν συνολικά 15 διαφορετικά χαρακτηριστικά.
Τα cool και τα καλά άτομα είχαν σε γενικές γραμμές κοινά χαρακτηριστικά. Ωστόσο, τα καλά άτομα θεωρούνταν πιο συμμορφωτικά, παραδοσιακά, ασφαλή, θερμά, ευχάριστα, ευσυνείδητα και ήρεμα. Οσοι θεωρούνταν ικανοί θεωρούνταν εξίσου cool και καλοί.
Άλλες μελέτες έχουν δείξει ότι υπάρχουν σημαντικές πολιτισμικές διαφορές που μπορούν να επηρεάσουν τα χαρακτηριστικά που εκτιμά ο καθένας.
«Παράγοντες όπως η επιθετικότητα μάς δίνουν υψηλότερο κύρος σε ορισμένες δυτικές κουλτούρες και ταυτόχρονα μας δίνουν χαμηλότερο κύρος στην Ανατολή», είπε ο Mitch Prinstein, επικεφαλής ψυχολόγος της Αμερικανικής Ψυχολογικής Εταιρείας, ο οποίος έχει γράψει δύο βιβλία για τη δημοτικότητα.
Η έρευνα σχετικά με το «coolness» υποδηλώνει ότι η επιθυμία να είναι κανείς «cool» είναι ιδιαίτερα έντονη κατά την εφηβεία και επηρεάζει όχι μόνο το ποιον θαυμάζουν οι άνθρωποι, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο μιλούν και διασκεδάζουν.
Στη μελέτη του Δρ. Warren, τα χαρακτηριστικά που συνήθως συνδέονται με την καλοσύνη θεωρούνταν συχνότερα «καλά» και όχι «κουλ». Είναι λοιπόν το «coolness» ένα χαρακτηριστικό που αξίζει να επιδιώξουμε; Σχετικά με αυτό, ο Δρ. Warren δήλωσε: «Έχω σοβαρές αμφιβολίες».
Το «coolness» που συνεπάγεται ανάληψη ρίσκου και πρόωρη κοινωνική ωριμότητα κατά την εφηβεία μπορεί να προσφέρει δημοτικότητα στις μικρές ηλικίες, αλλά μια μελέτη του 2014 διαπίστωσε ότι πολλοί έφηβοι που συμπεριφέρονταν με αυτόν τον τρόπο αντιμετώπιζαν αργότερα προβλήματα μετά τα 20, αναπτύσσοντας προβλήματα με το αλκοόλ, τα ναρκωτικά και τις σχέσεις τους.
Για τα δημοφιλή παιδιά στο σχολείο, «το κύρος είναι κυριαρχία, ανάδειξη, προσοχή», είπε ο Δρ Prinstein. Αλλά, πρόσθεσε, αυτό που συμβάλλει στη μακροπρόθεσμη επιτυχία είναι το πόσο αγαπητός είναι κανείς.
moneyreview.gr με πληροφορίες από NYT