ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Corona PASS και ενδεχόμενη αντισυνταγματικότητα του μέτρου

Του ΧΡΙΣΤΗ Θ. ΛΟΤΤΙΔΗ

Παρακολουθώ με μεγάλο ενδιαφέρον προέδρους Δικηγορικών Συλλόγων και ανθρώπους της νομικής επιστήμης με τόση ευκολία να τοποθετούνται ανερυθρίαστα «γνωματεύοντας» από το διαδίκτυο προφανώς σε αναζήτηση κάποιων λάικ, καταβαραθρώνοντας περισσότερο τον δημόσιο νομικό διάλογο. Σίγουρα εδώ και περισσότερο από έναν χρόνο όπως όλη η υφήλιος δοκιμάζεται σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής υγειονομικά, κοινωνικά, θεσμικά με πρωτόγνωρα ερωτήματα να αναδύονται καθημερινά. Σίγουρα, επίσης, δεν μπορεί κάποιος να διεκδικήσει το αλάθητο αλλά μπροστά σε μια πανδημία που έκλεισε σπίτια, ζωές, εργασίες και την εύρυθμη λειτουργία θεσμών και δομών οφείλουμε να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί, όταν τοποθετούμαστε προς όφελος του δημόσιου συμφέροντος.

Ο ιός δεν μολύνει δυστυχώς μόνο την υγεία αλλά και την ελευθερία. Η πανδημία του κορωνοϊού οδήγησε στη λήψη αρχικά ηπιότερων και στη συνέχεια αυστηρότερων μέτρων που περιορίζουν τα συνταγματικά δικαιώματα των πολιτών. Η επιβολή του λεγόμενου rapid test, η απαγόρευση κυκλοφορίας κ.λπ. αποτελούν περιορισμούς από τους οποίους εξαρτάται η άσκηση πολλών συνταγματικών δικαιωμάτων (εργασίας, εκπαίδευσης κ.ά.). Τέθηκε έτσι εύλογα το ζήτημα της συνταγματικής νομιμότητας της επιβολής και της έκτασης των μέτρων αυτών. Απάντηση στα πολλά και δύσκολα ερωτήματα που γεννώνται δίνει η θεσμική εφαρμογή των συνταγματικών δικαιωμάτων.

Το Σύνταγμα προβλέπει και ρυθμίζει αρμονικά δικαιώματα και θεσμούς. Τα συνταγματικά δικαιώματα ασκούνται είτε στη γενική σχέση κράτους - πολίτη χωρίς περιορισμούς είτε με περιορισμούς σε ειδικότερες έννομες σχέσεις. Η είσοδος των συνταγματικών δικαιωμάτων μέσα στους μερικότερους αυτούς νομικούς χώρους συνεπάγεται τη θεσμική τους προσαρμογή, την επιβολή δηλαδή απλών περιορισμών των οποίων η νομιμότητα εξαρτάται από την αιτιώδη συνάφεια που υπάρχει μεταξύ του δικαιώματος και του θεσμού. Ο συντακτικός νομοθέτης, προστατεύοντας τη δημόσια υγεία, ιδρύει και την ομώνυμη ειδική κυριαρχική σχέση κράτους - πολιτών. Μέσα στο μερικότερο νομικό πλαίσιο της ειδικής αυτής σχέσης δημόσιας υγείας ασκούνται τα συνταγματικά δικαιώματα των πολιτών. Και όπως συμβαίνει και με τις άλλες κυριαρχικές και λοιπές ειδικές σχέσεις, από το σύνολο των συνταγματικών δικαιωμάτων, άλλων μεν επιβάλλεται η συρρίκνωση, ενώ άλλων η αλώβητη, απεριόριστη άσκηση, καθ’ όλο το μήκος και πλάτος τους. Το μέτρο του περιορισμού ενός εκάστου των αιτιωδώς συνδεόμενων δικαιωμάτων καθορίζεται επίσης από το Σύνταγμα καθ’ όσον η αιτιώδης συνάφεια δεν καθορίζει μόνον το εάν αλλά και το πόσο, την έκταση δηλαδή του περιορισμού ενός εκάστου δικαιώματος. Περιορισμοί πέραν του ποσοτικά και χρονικά απαιτούμενου μέτρου δεν είναι σύμφωνοι προς το Σύνταγμα.

Βασική αρχή επίσης του νομοθέτη πρέπει να είναι και αρχή της αναλογικότητας των μέτρων ώστε να μη δημιουργούν υπέρμετρη στέρηση των θεμελιωδών δικαιωμάτων. Στην ειδική κυριαρχική σχέση δημόσιας υγείας η άσκηση ορισμένων συνταγματικών δικαιωμάτων και συγκεκριμένα εκείνων, που αιτιωδώς συνδέονται με το αγαθό της υγείας, απλώς περιορίζεται, δηλαδή προσαρμόζεται στις ειδικές συνθήκες της συγκεκριμένης ειδικής κυριαρχικής σχέσης. Πρόκειται για τα δικαιώματα εκείνα των οποίων η απεριόριστη άσκηση θέτει σε διακινδύνευση τη δημόσια υγεία κατά συνέπεια υγεία και την ατομική υγεία ενός εκάστου πολίτη. Σε περιπτώσεις πανδημίας υπάρχει μεγάλη απειλή της δημόσιας υγείας και διακινδύνευση της ατομικής υγείας ενός εκάστου.

Η ελευθερία κίνησης με αποδεικτικό ότι δεν υπάρχει επιμόλυνση από τον ιό: Συνταγματικό δικαίωμα που ιδιαίτερα συνδέεται με την αντιμετώπιση της πανδημίας είναι η ελευθερία κίνησης. Η αιτιώδης σχέση του δικαιώματος της ελεύθερης κίνησης με το αγαθό της δημόσιας υγείας στις περιπτώσεις πανδημίας, συνίσταται στο ότι η επαφή και επικοινωνία μεταξύ των ανθρώπων είναι η αιτία της μετάδοσης της νόσου στον πληθυσμό. Αυτό ακριβώς σημαίνει ότι η ελεύθερη άσκηση του δικαιώματος κίνησης εμπεριέχει μέγιστη διακινδύνευση του αγαθού της δημόσιας υγείας. Είναι επομένως αναγκαίος ο κατά χρόνο και τρόπο περιορισμός του δικαιώματος κατά το μέτρο πάντα που αυτό είναι αναγκαίο για την αντιμετώπιση της πανδημίας και σίγουρα με περιορισμένη ελεγχόμενη ισχύ.

Συμπερασματικά οι εν μέσω πανδημίας περιορισμοί των συνταγματικών δικαιωμάτων εφόσον είναι αιτιώδεις, είναι απλοί περιορισμοί και όχι προσβολές, δηλαδή συνταγματικά επιτρεπόμενοι περιορισμοί, μόνον εφόσον και κατά το μέτρο που επιβάλλονται από την αιτιώδη συνάφεια. Ο συντακτικός νομοθέτης ιδρύει ειδική κυριαρχική σχέση μέσα στην οποία και για την προστασία της δημόσιας υγείας υφίστανται ΘΕΣΜΙΚΗ ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ τα ασκούμενα συνταγματικά δικαιώματα περιοριζόμενα ποσοτικά και χρονικά κατά το επιβαλλόμενο μέτρο, όπως προκύπτει από την αιτιώδη συνάφεια μεταξύ της ειδικής κυριαρχικής σχέσης και ενός εκάστου συνταγματικού δικαιώματος. Η ειδική σχέση δημοσίου δικαίου ενεργοποιείται με την εμφάνιση της απειλής (π.χ. επιδημία) και εντείνεται ανάλογα προς την έντασή της απειλής, περιορίζοντας αναλόγως τα συνδεόμενα δικαιώματα. Η συνταγματικότητα των μέτρων εξαρτάται από την αλήθεια της απειλής.

Από τη στιγμή που η απειλή αιωρείται σαν δαμόκλειος σπάθη στη δημόσια υγεία, εφαρμόζοντας την αρχή της αναλογικότητας το corona pass οφείλει να εφαρμοστεί με συγκεκριμένη φειδώ και συγκεκριμένο χρονικό ορίζοντα πρακτική που ήδη εφάρμοσαν η Γερμανία, Δανία και Ισραήλ… Κλείνοντας σίγουρα εάν είναι συνταγματικό ή όχι το μέτρο του corona pass και για την υποχρεωτική εφαρμογή του μπορεί να κριθεί ενώπιον του αρμοδίου δικαστηρίου. 

Προσωπικότητες στην ''Κ'': Τελευταία Ενημέρωση