ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Ο βασιλιάς είναι γυμνός

Του Σταύρου Χριστοδούλου

Τα Ιουλιανά

Τα Ιουλιανά

«Από μικρό και από τρελό μαθαίνεις την αλήθεια» λέει ο θυμόσοφος λαός. Ενίοτε και από τρελή. Όχι μια οποιαδήποτε τρελή αλλά την Τρελή του Ζανό, κατά κόσμον Θεοδώρα (Ντόρα) Θεοδώρου. Η οποία Ντόρα, έπειτα από επτά δεκαετίες ξενιτεμού στη μητέρα πατρίδα, έκανε θεαματικό comeback αναστατώνοντας τα σαλόνια της αστικής Λευκωσίας. Ή, εάν θέλουμε να ακριβολογούμε, τα σαλόνια της Ρενέ Κυπαρίσσι, που φιλοξένησαν τις κυρίες του διευρυμένου καρέ με αφορμή την κηδεία του Τέως.

Επειδή όμως μας διαβάζουν και αναγνώστες κάτω των 80 ετών, επιτρέψτε μου μια μικρή εισαγωγή για τον βίο και την πολιτεία της Θεοδώρας (Ντόρας) Θεοδώρου. Μοναχοκόρη ενός ζάμπλουτου εμπόρου, σε ηλικία 16 ετών παραχώρησε οικειοθελώς ό,τι πολυτιμότερο είχε σε ένα λιμοκοντόρο ονόματι Ζανό, ο οποίος την περνούσε δεκαπέντε ολόκληρα χρόνια. Ήταν χειμώνας του 1951, όταν ο Ζανό, ένας δεύτερης διαλογής ρολίστας στη θεατρική πιάτσα της Αθήνας, εμφανιζόταν στο περίφημο Μαγικό Παλάτι της λεωφόρου Ευαγόρου. Η νεαρή Θεοδώρα τον ερωτεύτηκε σφόδρα και του δόθηκε άνευ όρων, προκαλώντας σκάνδαλο στην κλειστή κοινωνία της Λευκωσίας.

Το τίμημα ήταν ο εγκλεισμός της στο αρχοντικό των Θεοδώρου μέχρι το 1953. Όταν όμως έγινε 18 ετών εγκατέλειψε την οικογενειακή εστία και ακολούθησε τον Ζανό στο φτωχικό διαμέρισμά του στη Νέα Σμύρνη. Από τότε η αστική Λευκωσία τη βάφτισε Τρελή του Ζανό και την ξέχασε, μέχρι την επιστροφή της στα πάτρια εδάφη σε βαθύ πλέον γήρας. «Γιατί κάλεσες την Τρελή του Ζανό στην τηλεθέαση της κηδείας του Τέως;» αναρωτήθηκε η Ιουλία. «Γιατί η Ντόρα παραμένει ακραιφνής οπαδός της βασιλείας κι αυτό προσθέτει στη μικρή μας σύναξη ένα κάποιο στιλ» απάντησε η Ρενέ.

Η κηδεία της Ελισάβετ ήταν ομολογουμένως υπερθέαμα, στην περίπτωση του τέως βασιλιά Κωνσταντίνου όμως το καρέ ταυτίστηκε περισσότερο. Ο συνδυασμός βασιλικού γκλάμουρ και οικειότητας υπήρξε ακαταμάχητος, με την Ντόρα να έχει για όλα κάποια πληροφορία να προσθέσει: από το φάγωμα της βασίλισσας Μαργκρέτε της Δανίας με τους γιους της, ώς το σπάσιμο του πάγου ανάμεσα στη Μαρί Σαντάλ και τη βασίλισσα Λετίθια της Ισπανίας. Περιττό να πούμε ότι ήταν η μόνη που αναγνώρισε τις γαλαζοαίματες με τα λευκά πέπλα, τη βασίλισσα Νουρ της Ιορδανίας και τις πριγκίπισσες Σαρβάθ και Ράγια. Όσο για τον Χουάν Κάρλος αυτά που είπε δεν γράφονται, καθότι συνιστούν λίβελλο, αν και στόλισε με τα χειρότερα επίθετα τον πρίγκιπα Γουίλιαμ, ο οποίος δεν εμφανίστηκε στην κηδεία του νονού του. Ως εδώ, όλα καλά.

Εκεί που δικαίωσε η Ντόρα το παρανόμι της ήταν όταν η συζήτηση οδηγήθηκε στην εγχώρια επικαιρότητα. Όπως εύστοχα σχολίασε και η Ιουλία: «Από μικρό και από τρελή μαθαίνεις την αλήθεια». Ή όπως σημείωσε η πιο ιντελεκτουέλ, ως συνταξιούχος φιλόλογος, Ευγενία Καλαμαρού: «Η ζωή δεν μιμείται μόνο την κακή τηλεόραση αλλά και τα παραμύθια του Άντερσεν». Αφορμή στάθηκε το ξέσπασμα της Τρελής του Ζανό, όταν πληροφορήθηκε για την επίσκεψη του Νίκου Αναστασιάδη στο βασιλικό κτήμα Μπαλμόραλ της Σκωτίας: «Ο βασιλιάς είναι γυμνός!» φώναξε η Ντόρα. «Ποιος καλέ; Ο Κάρολος;». «Όχι, ο βασιλεύς Κάρολος ανόητη. Για τον γιαλαντζί, λέω, τον δικό μας».

«Τουτέστιν;». «Τουτέστιν, την ώρα που ο Νίκαρος ποζάρει περιχαρής με την κυρία Άντρη, τον βασιλιά και την Καμίλα, η υφήλιος βοά για τα νέα ρεζιλίκια μας». «Ας μην υιοθετούμε τους ισχυρισμούς των ξένων ως θέσφατο» παρενέβη η Καλαμαρού. «Επειδή δηλαδή το 60 Minutes μάς παρουσιάζει σαν μια χώρα - πλυντήριο πρέπει να το καταπιούμε αμάσητο;». «Ο βασιλιάς είναι γυμνός» μουλάρωσε η Ντόρα και ζήτησε ένα ακόμα ποτηράκι ζιβανία για να συγκροτήσει τη σκέψη της. «Δεν ξέρω με τι μούτρα ο Αναστασιάδης κυκλοφορεί ακόμα, αλλά ας του πει κάποιος ότι αυτό που μας καταβρέχει δεν είναι ψιλόβροχο. Μας φτύνουν!» ολοκλήρωσε την ετυμηγορία της η Τρελή του Ζανό.

«Τι να πούμε τότε για τον Αβέρωφ;» απελπίστηκε η Καλαμαρού και κατέβασε δύο απανωτά σφηνάκια ζιβανίας για να ανακτήσει το κουράγιο της. Αφού έθαψαν μετά τιμών τον Τέως και έκραξαν τη διεθνή τουρνέ αυτοδικαίωσης του Νυν, έφτασε η άχαρη στιγμή για το κυπριώτικο σκετς της βδομάδας. Τίτλος: «Ο παπάς του χωρκού». Μια ακόμα παράσταση του καρατερίστα Φούλη στο κοινό της τιμημένης κυπριακής επαρχίας.

Καφενείο Φωτειακός Φρενάρου. Προεκλογική συγκέντρωση του Αβέρωφ Νεοφύτου με ομιλητή τον ίδιο και παρόντες μέλη της κυβέρνησης, την πρόεδρο της Βουλής και στελέχη της παράταξης. Ο Φούλης μιλά με τον γνωστό του οίστρο, μπαίνοντας για ακόμα μία φορά στο πετσί του ρόλου: «Όπως κάμνετε τη νύχτα στον Καλό Λόγο που πιάνετε που τον παπά το Άγιο Φως και μεταδίδει το ο ένας στον άλλον και σε ένα λεπτό όλοι οι πιστοί βαστούν τη λαμπάδα αναμμένη... Μην περιμένετε που τον παπά να δώσει το Φως σε όλους. Εκείνο που κάνουμε στον Καλό Λόγο να το κάνουμε. Μας έμειναν είκοσι μέρες. Και να σας πω κάτι… Οι δημοσκόποι θα σσιήσουν τα πτυχία τους». Γενικό πλάνο. Παγωμάρα. Κανείς στη αίθουσα δεν αντιδρά. Ούτε καν μειδιά. Αυλαία.

«Ο βασιλιάς είναι γυμνός» αναγκάστηκε να παραδεχτεί το διευρυμένο καρέ. Ακόμα κι αυτή η Ευγενία η Καλαμαρού, η οποία έπνιξε τον κομματικό της πατριωτισμό στην παρηγορητική επίδραση της παγωμένης ζιβανίας.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ
Login with email
Login with Facebook

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Τα Ιουλιανά

Τα Ιουλιανά: Τελευταία Ενημέρωση