ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Julian Wheatland: Τα δεδομένα είναι το νέο πετρέλαιο

Του Γιάννη Ιωάννου

Του Γιάννη Ιωάννου

Με την παρουσίαση του Julian Wheatland, πρώην CEO της Cambridge-Analytica, άνοιξε σήμερα την αυλαία του το συνέδριο της Digital Agenda Cyprus. Ο Βρετανός entrepreneur στην παρουσίασή του («Digital Democracy and Elections») μπήκε κατευθείαν στα βαθιά αναλύοντας τις σύγχρονες τάσεις στην παγκόσμια πολιτική και στις εκλογικές εκστρατείες υπό το βάρος της επελαύνουσας ψηφιακής Δημοκρατίας και του ψηφιακού μετασχηματισμού της σύγχρονης πολιτικής ζωής -καθώς η τεχνολογία προοδεύει και τα ΜΚΔ και η ψηφιακή διαφήμιση αντικαταστούν τα παραδοσιακά Μέσα καθώς και τα ποιοτικά χαρακτηριστικά της Δημοκρατίας όπως την γνωρίσαμε, ιστορικά, ως σύστημα διακυβέρνησης.

Η saga της Cambridge Analytica

Ο Wheatland εξιστόρησε στο κοινό την σύντομη εμπειρία του από το σκάνδαλο της Cambridge-Analytica όπως αυτό προέκυψε μετά το 2018 και την διαρροή προσωπικών δεδομένων από την δημοφιλή πλατφόρμα του Facebook. Ήταν εξάλλου ο άνθρωπος (σ.σ. δείτε το ντοκιμαντέρ του Netflix του 2019, The Great Hack) που όπως χαρακτηριστικά παρέθεσε βρέθηκε στο «λάθος μέρος την λάθος στιγμή» ως CEO της εταιρείας προκειμένου να διαχειριστεί μια διαρροή δεδομένων που έβαλε την βρετανική συμβουλευτική εταιρεία στο επίκεντρο του παγκόσμιου ενδιαφέροντος. Ο Βρετανός επιχειρηματίας ωστόσο στάθηκε παραπάνω στο πως, μετά το 2013, η ψηφιοποίηση της πολιτικής ζωής και οι σύγχρονες πρσεγγίσεις ως προς την ανάλυση δεδομένων άλλαξαν άρδην τον τρόπο με τον οποίο προσέγγιζε κάποιος τις πολιτικές καμπάνιες και την συμπεριφορική των εκλογικών σωμάτων μέσα από εκστρατείες –που γίνονταν πλέον στο Διαδίκτυο. Η μετάβαση από το χτίσιμο ενός ψυχολογικού προφίλ –του ψηφοφόρου- με παραδοσιακά Μέσα και μοντέλα profiling έδωσε, σταδιακά, την θέση του σε τυποποιήσεις δεδομένων από τον τρόπο, ουσιαστικά, που κάποιος αλληλεπιδρούσε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ο Wheatland επεξήγησε αυτή την μετάβαση μέσα από μια προσωπική και βιωματική αξιολόγηση του ίδιου του σκανδάλου ως προς τα διδάγματα που θα μπορούσε κανείς να αποκομίσει αλλά και μέσω μιας τεχνογνωσιακής προσέγγισης στην οποία τα επιμέρους αμφιλεγόμενα στοιχεία υπάρχουν μεν αλλά με το μεγάλο debate να ορίζεται ως προς την συνέχιση ή μη της τεχνολογικής προόδου. Φυσικά δεν παρέλειψε να σταθεί και στα των αμερικανικών εκλογών του 2016 μιας και η Cambridge Analytica υπήρξε σύμβουλος της καμπάνιας Τραμπ –για τον οποίο ο Βρετανός επιχειρηματίας σημείωσε ότι ούτε και οι ίδιοι πίστευαν πως θα εκλεγεί στην εξουσία. Αποτιμώντας τον απόηχο του σκανδάλου ο Wheatland σημείωσε πως η πρακτική της δημιουργίας ψυχολογικών προφίλ –εκτός παραδοσιακών μεθόδων profiling- ήρθε για να μείνει και πως χώρες όπως η Ρωσία, το Ιράν και η Κίνα θα μπορούσαν να συνεχίσουν τις επιθετικές τους καμπάνιες εκεί ακριβώς που άφησε τα πράγματα η Cambridge Analytica.

O... νέος χρυσός

Στο σύντομο Q&A που ακολούθησε o Julian Wheatland είχε μια αναστοχαστική συζήτηση με την κα Μαρία Τερζή, ερευνήτρια στο κέντρο KIOS του Πανεπιστημίου Κύπρου. Η συζήτηση περιστράφηκε γύρω, φυσικά, από τα big data τα οποία ο κ. Wheatland περιέγραψε ως το καινούργιο πετρέλαιο –μια κλασική αποτίμηση αυτών που αξιολογούν την σημασία της σύγχρονης ανάλυσης τους προκειμένου να εξαχθούν πολύτιμα μοτίβα με πολλαπλές εφαρμογές. Η συζήγηση φυσικά στάθηκε και γύρω από σύγχρονες πτυχές σε σχέση με την τεχνητή νοημοσύνη και το machine learning αλλά και σε δύο ηθικούς άξονες. Την εποπτεία και τον σεβασμό της ιδιωτικότητας (privacy). Ως προς το πρώτο ο Wheatland είχε την κλασική προσέγγιση του αγγλοσαξονικού κόσμου που στέκεται κριτικά ως προς την αμερικανική προέλευση του Facebook και τα όρια του εποπτικού ελέγχου στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Σημείωσε μάλιστα, χαρακτηριστικά, πως σε σχέση με την εποπτεία χρειάζεται μάλλον μια ευρύτερη, παγκοσμίων προεκτάσεων, αρχή έναντι των εθνικών νομοθετικών αρχών. Ως προς την ηθική της ιδιωτικότητας ο Wheatland στάθηκε, καταληκτικά, στην ανάγκη διαχωρισμού κι επαναπροσδιορισμού του όρου ως προς τον διαμοιρασμό των δεδομένων μας μεταξύ ενός προφίλ στα ΜΚΔ και ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων όπως λχ τα στοιχεία ενός τραπεζικού λογαριασμού.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ
Login with email
Login with Facebook

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Του Γιάννη Ιωάννου

Geek: Τελευταία Ενημέρωση

Τέλος ο Internet Explorer το 2022

Τέλος ο Internet Explorer το 2022

Ένας από του πιο δημοφιλείς browser καταργείται οριστικά - Η Microsoft ανακοίνωσε τον Ιούνιο του 2022 ως ημερομηνία λήξης ...
Kathimerini.gr
 |  ΝΕΑ