ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Nέο τοπίο στις πλατφόρμες ταξί: Η περίπτωση της Beat και τα νέα ακριβότερα κόμιστρα

Το κόστος προμίσθωσης, οι πρακτικές της μητρικής Free Now και το κλειστό επάγγελμα του ταξί

Money Review

Μπορεί η χρέωση των 2 ευρώ για κλήση ταξί μέσω της εφαρμογής της Beat να κρίθηκε επιβεβλημένη λόγω των γενικευμένων ανατιμήσεων όμως, η κίνηση αυτή φαίνεται να απομακρύνει ακόμη περισσότερο τη δημοφιλή εφαρμογή από τις ρίζες της.

Το app δηλαδή που δημιούργησε και λάνσαρε τον Μάρτιο του 2011 ο Νίκος Δρανδάκης είχε ως βασικά συγκριτικά πλεονεκτήματα τη δυνατότητα αξιολόγησης μέσω και γραπτών σχολίων-η δυνατότητα αυτή έχει περιοριστεί μέσω του συστήματος της υποβολής αστεριών- των οδηγών, αλλά και τη δωρεάν χρήση της. Σήμερα, τίποτα από αυτά δεν υπάρχει. Και μετά την πρόσφατη αλλαγή τιμολογιακής πολιτικής, η Beat, που εξαγοράστηκε, έναντι 43 εκατ. ευρώ, τον Φεβρουάριο του 2017 από τη Μy Taxi, θυγατρική της Daimler (έχει μετονομασθεί σε Free Now), μοιάζει να έχει απωλέσει το…ηθικό πλεονέκτημα.

Διατηρεί όμως, το ανταγωνιστικό της πλεονέκτημα. Δεν είναι τυχαίο ότι οι συνεργαζόμενοι με την εταιρεία οδηγοί υποδέχτηκαν με θέρμη το μέτρο, όπως προκύπτει από όσα αναφέρουν σε διαδικτυακό φόρουμ, σχολιάζοντας την ανάρτηση με την οποία η Beat γνωστοποίησε, την περασμένη Τετάρτη, την επιβολή της χρέωσης. «Σας ακούσαμε και από αύριο Πέμπτη 16 Ιουνίου στις 12 το μεσημέρι, εισάγεται στην πλατφόρμα μας χρέωση προμίσθωσης για άμεσες και προγραμματισμένες διαδρομές συν 1,92 ευρώ ή 2 ευρώ (ανάλογα με τον τύπο ταξίμετρου) για τον επιβάτη σε κάθε διαδρομή σας!» ανέφερε η εταιρεία.

Αιτιολογώντας προς το επιβατικό κοινό το σκεπτικό της πίσω από το κόστος προμίσθωσης, η Beat σημείωσε πως οι οδηγοί θα εισπράττουν απευθείας το ποσό των 2 ευρώ, ώστε να εξισορροπείται η εκτόξευση των τιμών των καυσίμων και να είναι δυνατή η ευκολότερη εύρεση ταξί. Τα τελευταία χρόνια, ο εντοπισμός ταξί μέσω της Beat έχει γίνει πολύ δυσκολότερος. Ο λόγος; Η αύξηση της ζήτησης για μετακινήσεις με ταξί λόγω και της πανδημίας, ενθάρρυνε τους οδηγούς να επιλέγουν να επιβιβάζουν πελάτες που δεν κάνουν χρήση της εφαρμογής, ώστε να αποφεύγουν την καταβολή της προμήθειας 9,7% (συν ΦΠΑ) στην τελική αξία κάθε διαδρομής στην εταιρεία.

Ως αποτέλεσμα, είχε δημιουργηθεί ένας φαύλος κύκλος: η προσφορά αυτοκινήτων μέσω της εφαρμογής έφθινε, ενώ η ζήτηση ενισχυόταν. Σύμφωνα με την Beat, που διαθέτει περισσότερους από 8.000 εγγεγραμμένους οδηγούς ταξί, από το 2019 η ζήτηση έχει αυξηθεί κατά 61%, ενώ το κόστος των υπηρεσιών ταξί στην Ελλάδα «είναι από τα χαμηλότερα στην Ευρώπη, χωρίς να έχει αυξηθεί για σχεδόν μια δεκαετία».

Τα νέα κόμιστρα των ταξί

Η έναρξη όμως, εφαρμογής-το μεσημέρι της περασμένης Πέμπτης- του κόστους προμίσθωσης συνέπεσε με την επικείμενη αναπροσαρμογή του κομίστρου που παρέμενε σταθερό ύστερα από 13 χρόνια. Συγκεκριμένα, η πτώση της σημαίας θα αυξηθεί στο 1,80 από 1,19 ευρώ, ενώ η αποζημίωση για την ελάχιστη διαδρομή θα διαμορφωθεί στα 4 ευρώ από 3,16 ευρώ σήμερα. Μετά δηλαδή, τις ανατιμήσεις της εταιρείας και της πολιτείας (όταν τεθούν σε ισχύ με την έκδοση του ΦΕΚ), η ελάχιστη μετακίνηση μέσω Beat θα κοστίζει σχεδόν διπλάσια, 6 ευρώ, κινητροδοτώντας τους οδηγούς να επιστρέψουν στην πλατφόρμα.

Το γεγονός αυτό μοιάζει να αποτελεί βασικό συστατικό του επιχειρηματικού σχεδίου της Free Now, η οποία χρεώνει, εκτός Ελλάδας, την κλήση ταξί μέσω της ομώνυμης πλατφόρμας της-που είναι λειτουργική σε 10 ευρωπαϊκές χώρες-1,50 ευρώ. Κι αν το κόστος προμίσθωσης στην Ελλάδα είναι απόρροια της αύξησης του κόστους καυσίμων, στο εξωτερικό, σύμφωνα με τη Free Now, τα έσοδα της αντίστοιχης χρέωσης κατευθύνονται στη βελτιστοποίηση των υπηρεσιών της και σε επενδύσεις στην ηλεκτροκίνηση.

Κλειστό επάγγελμα

Την ίδια στιγμή, το ελληνικό ρυθμιστικό καθεστώς βάσει του οποίου το επάγγελμα του ταξί παραμένει κλειστό, καθώς δεν προβλέπεται η έκδοση νέων αδειών, αν και, κατά το δημιουργό του Beat Νίκο Δρανδάκη, αποτελεί την αιτία της επιβολής του κόστους προμίσθωσης, εξασφαλίζει στην εταιρεία την πρωτοκαθεδρία στην αγορά των περίπου 11.400 ταξί.

Εάν δηλαδή, οι επιβάτες στραφούν σε ανταγωνιστικές εφαρμογές (π.χ. Uber, Taxiplon), δεν είναι βέβαιο ότι θα εξυπηρετηθούν επειδή είτε οι αυτοκινητιστές θα προτιμούν να συνεργάζονται με την Beat για να εισπράττουν την επιπρόσθετη χρέωση είτε θα επιλέγουν να επιβιβάζουν πελάτες χωρίς κράτηση για να γλιτώνουν την προμήθεια.

«Είχα συμβουλεύσει την τότε διοίκηση να πιέσει τη νέα (τότε, 2019) κυβέρνηση να αλλάξει το νομοθετικό πλαίσιο ώστε να ανοίξει κατά το δυνατόν το επάγγελμα. Μια δυναμική οικονομία που αναπτύσσεται χρειάζεται περισσότερους οδηγούς για να εξυπηρετούνται οι πελάτες. […] Όμως η διοίκηση της Beat τότε δεν με άκουσε, και αυτό ήταν ίσως το μεγαλύτερο τους λάθος. Πίστευαν ότι θα κατάφερναν να κρατήσουν τους οδηγούς κοντά με ημίμετρα και “έξυπνες” ιδέες. […] Σήμερα είμαστε εδώ που είμαστε. Οι κακοί επαγγελματίες οδηγοί επικρατούν έναντι των καλών. […] Είναι πολύ κρίμα που τίποτα δεν δείχνει να μένει από αυτό που ξεκίνησε το Μάιο του 2011, και ο κλάδος του ταξί επανέρχεται στις προηγούμενες δεκαετίες» αναφέρει σε ανάρτησή του στο Facebook ο δημιουργός του Beat.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Money Review

Money Review: Τελευταία Ενημέρωση