ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Κίνητρα 45 εκατ. για την ηλεκτροκίνηση

Στο Υπουργικό σήμερα τα σχέδια - Χορηγίες για αγορές και απόσυρση ρυπογόνων και δημιουργία υποδομών

Της Μαρίας Ηρακλέους

Δύσκολη περίοδο διανύει η αγορά αυτοκινήτων, κάτι που φαίνεται από τα στατιστικά νέων εγγραφών μηχανοκίνητων οχημάτων. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσία, ο φετινός Οκτώβρης κατέγραψε μείωση της τάξης του 16,6% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2020, ενώ οι εγγραφές επιβατηγών αυτοκινήτων σαλούν μειώθηκαν κατά 21,1%. Η εικόνα αναμένεται ωστόσο ότι θα διαφοροποιηθεί το επόμενο διάστημα μετά και την ανακοίνωση των σχεδίων κινήτρων για απόσυρση παλαιού αυτοκινήτου και επιχορήγησης για αγορά ηλεκτροκίνητου οχήματος. Σύμφωνα με τελευταία ενημέρωση από το Υπουργείο Μεταφορών, τα σχέδια έχουν ολοκληρωθεί και αναμένεται να κατατεθούν ενώπιον του Υπουργικού Συμβουλίου στη σημερινή του συνεδρία και ακολούθως να ανακοινωθούν οι λεπτομέρειες. Αυτό που γνωρίζουμε είναι ότι μέσω της επιδότησης, θα καλύπτεται η διαφορά του κόστους αγοράς ενός οχήματος που χρησιμοποιεί συμβατικά καύσιμα και ενός ηλεκτροκίνητου οχήματος. Τα σχέδια έχουν προϋπολογισμό 45 εκατ. ευρώ και χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Πάντως, ουσιαστική διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στην αγορά αυτοκινήτου, αναμένεται από το 2025, όταν θα αυξηθεί και η παραγωγή από τις αυτοκινητοβιομηχανίες και ως εκ τούτου θα μειωθεί και η τιμή τους στην αγορά.

Και για υβριδικά

Παράλληλα με τα σχέδιο χορηγιών για την ηλεκτροκίνηση, θα υπάρχει και σχέδιο το οποίο θα αφορά τα plugin υβριδικά αυτοκίνητα, που είναι ένας συνδυασμός υβριδικού και ηλεκτρικού οχήματος. Το σχέδιο θα συνδυάζεται με απόσυρση παλαιού ρυπογόνου αυτοκινήτου. Ο στόχος είναι 1300 οχήματα τον χρόνο, σύμφωνα με τον αρμόδιο Υπουργό. Βάσει της πρώτης περιγραφής των σχεδίων, φαίνεται η προσπάθεια για ανανέωση του στόλου που κινείται στους κυπριακούς δρόμους, αφού δίνεται επιπλέον επιχορήγηση σε όποιον αποσύρει παλιό ρυπογόνο αυτοκίνητο. Μάλιστα θα περιλαμβάνεται ειδική πρόνοια βάσει της οποίας όποιος αποσύρει παλιό ρυπογόνο αυτοκίνητο θα δικαιούται επιπλέον επιχορήγηση.

Ηλεκτροκίνητα το 25%

Συνολικά, 36 χιλιάδες ηλεκτροκίνητα θα τεθούν σε κυκλοφορία μέχρι το 2030 σύμφωνα με πρόβλεψη του Υπουργείου Μεταφορών. Όπως ανέφερε στην Βουλή ο Γιάννης Καρούσος, αυτός ο αριθμός αντιστοιχεί στο 25% όλων των εγγραφών οχημάτων. Στόχος, ο οποίος περιλαμβάνεται στο ολοκληρωμένο πλαίσιο για την ηλεκτροκίνηση, είναι όπως ο αριθμός αυτός αυξάνεται περίπου 50% ανά έτος και μέχρι το 2035, η συντριπτική πλειοψηφία των οχημάτων να είναι ηλεκτροκίνητα. «Θα ξεκινήσουμε με 1.000 αυτοκίνητα ανά έτος. Μετά το 2025-2026 που υπολογίζεται να μπει η μαζική παραγωγή από τις βιομηχανίες, θεωρείται ότι θα μειωθεί και το κόστος και έτσι σημαντικός αριθμός ηλεκτροκίνητων οχημάτων θα κυκλοφορούν στους δρόμους». Σημειώνεται ότι αυτή την στιγμή οι εγγραφές ηλεκτροκίνητων οχημάτων είναι γύρω στις 200.

Σχέδια 89 εκατ. ευρώ

Στο ποσό των 30 εκατ. ευρώ ανέρχεται το κόστος του σχεδίου για την επιχορήγηση αγοράς ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Άλλα 15 εκατ. ευρώ αφορούν το σχέδιο απόσυρσης ρυπογόνων οχημάτων και παραχώρησης κινήτρων για εναλλακτικούς τρόπους διακίνησης με χαμηλές εκπομπές ρύπων.

Επιπλέον, προωθείται η προώθηση της ηλεκτροκίνησης στον δημόσιο τομέα, ύψους 3,81 εκατ. ευρώ. Συνολικά, 5 εκ. ευρώ θα διατεθούν για επαναφόρτιση ηλεκτροκίνητων οχημάτων.

Συγκεκριμένα, 200.000 ευρώ θα απορροφήσει η δημιουργία κανονιστικού πλαισίου για την ανάπτυξη μιας διαλειτουργικής και αποτελεσματικής υποδομής επαναφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων και για τη ρύθμιση της σχετικής αγοράς. Ποσό €790.000 θα δαπανηθεί για την εγκατάσταση 10 διπλών σημείων ταχείας επαναφόρτισης σε χώρους του κρατικού τομέα, όπως δημόσιοι χώροι στάθμευσης, νοσοκομεία, μουσεία και ταχυδρομεία, ενώ στα 4 εκατ. ευρώ ανέρχεται το κόστος του σχεδίου επιδότησης για εγκατάσταση 1.000 σημείων επαναφόρτισης σε δημοσίως προσβάσιμους χώρους, σε επιχειρήσεις και τοπικές αρχές.

Συνολικά πρόκειται για ποσό 57,8 εκατ. ευρώ για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης. Άλλα 31, 5 εκατ. ευρώ θα διατεθούν για την υλοποίηση έργων του σχεδίου βιώσιμης κινητικότητας.

Όλα τα έργα θα χρηματοδοτηθούν από το Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Αλλαγή ωραρίου θα λύσει το κυκλοφοριακό

Στόχος των σχεδίων είναι η μείωση των εκπομπών ρύπων. Είναι γνωστό ότι στην Κύπρο, το 50% των εκπομπών ρύπων προέρχεται από τις μεταφορές, ποσοστό διπλάσιο σε σχέση με το 25% που ισχύει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Πάντως, εκτός πάντως από την αλλαγή του στόλου, στόχος είναι και η μείωσή του- δηλαδή να κυκλοφορούν λιγότερα οχήματα στους δρόμους. Αυτό θα επιτευχθεί με την αξιοποίηση της τεχνολογίας- έξυπνα φώτα- τις δημόσιες επιβατικές μεταφορές και την υλοποίηση συγκεκριμένων οδικών έργων. Μια άλλη εισήγηση είναι και η αλλαγή στα ωράρια εργασίας, τόσο των δημόσιων υπαλλήλων, όσο και για το προσωπικό άλλων υπηρεσιών και σχολείων. Το επόμενο διάστημα θα τρέξει συγκεκριμένη μελέτη η οποία θα αναλύσει τα δεδομένα από τυχόν αλλαγή ωραρίου δημόσιας υπηρεσίας, σχολείων και άλλων υπηρεσιών στο κυκλοφοριακό. «Θέλουμε να λύσουμε το κυκλοφοριακό και όχι απλά να μεταφέρουμε από τις 7.30 το πρωί στις 9», τόνισε ο κ. Καρούσος. Μέσα από την μελέτη θα προκύψει η βάση και τα επιστημονικά δεδομένα και τεκμηριωμένες θέσεις για να τα τεθούν ως βάση σε διάλογο με τους κοινωνικούς εταίρους. «Πρέπει να έχουμε νούμερα και στατιστικά για να μπορούμε να προχωρήσουμε. Προσωπικά πιστεύω ότι με αλλαγή ωραρίων θα δούμε μεγάλη βελτίωση στο κυκλοφοριακό», επισήμανε. Η μελέτη θα διεξαχθεί στο πλαίσιο του σχεδίου βιώσιμης αστικής κινητικότητας Λευκωσίας.

25% πιο κάτω

Σημαντική βελτίωση στον γολγοθά των οδηγών στους δρόμους της πρωτεύουσας, αναμένεται να δώσουν τρία έργα τα οποία είναι σε εξέλιξη. Συγκεκριμένα, ο περιμετρικός Λευκωσίας η πρώτη φάση του οποίου είναι υπό κατασκευή, ενώ αναμένεται να προκηρυχθεί κα η επόμενη φάση μέσα στο 2022. Συνολικά το κόστος των δύο φάσεων ανέρχεται στα 98, 3 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με τον Υπουργό Μεταφορών, με την ολοκλήρωση του έργου θα μειωθούν τα αυτοκίνητα στο κέντρο της Λευκωσίας τουλάχιστον κατά 25%. Στην άμβλυνση του κυκλοφοριακού θα βοηθήσει και η αναβάθμιση Ιπποκράτους- Αργυρουπόλεως στο ΓΣΠ και η κατασκευή ενός ανισόπεδου κόμβου στην Σταυρού, όπου πλέον θα καταργηθούν τα φώτα του Καλησπέρα.

70% πιο κάτω

Σημαντική επίσης είναι η χρήση της τεχνολογίας και συγκεκριμένα η χρήση έξυπνων συστημάτων και αισθητήρων – έξυπνα φώτα- που θα δίνουν προτεραιότητα στα οχήματα.

Μέσα στο επόμενο τρίμηνο θα προκηρυχθούν οι προσφορές οι οποίες αφορούν την τοποθέτηση των συστημάτων σε 125 φώτα τροχαίας σε Λευκωσία (70) και Λεμεσό (55). Τα συστήματα θα επικοινωνούν μεταξύ τους με ευφυή νοημοσύνη και θα δίνουν προτεραιότητα σε ασθενοφόρα και λεωφορεία. Το σύστημα έχει ήδη δοκιμαστεί στην Αγία Φύλα και βάσει των αποτελεσμάτων, ο χρόνος διαδρομής έχει μειωθεί μέχρι και 70%. Πέραν τούτων, τους επόμενους 6-9 μήνες θα δημιουργηθούν και λεωφορειολωρίδες στην Λευκωσία, οι οποίες ακολούθως θα αξιοποιηθούν ως δίκτυο για το τραμ.

Έντυπη Έκδοση 

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ
Login with email
Login with Facebook

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Της Μαρίας Ηρακλέους

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση