ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Αργεί το νέο κτήριο της Βουλής

Ψηλό το κόστος των προσφορών, έτοιμοι να αναθεωρήσουν τα σχέδια αν χρειαστεί στο Υπουργείο Μεταφορών

Της Μαρίας Ηρακλέους

Της Μαρίας Ηρακλέους

Ο αρχικός στόχος και προγραμματισμός για το νέο κτήριο της Βουλής έκανε λόγο για ολοκλήρωση σημαντικού μέρους του έργου το 2021 και αποπεράτωση όλου του έργου εντός του 2023. Πρόκειται πλέον περί απομακρυσμένου σεναρίου μετά την απόφαση του Υπουργείου Μεταφορών να προχωρήσει στην ακύρωση του διαγωνισμού για υποβολή προσφορών για το έργο.

Κίνηση η οποία κρίθηκε ως αναγκαία από την στιγμή που οι υποβληθείσες προσφορές Ιουλίου είχαν σημαντική απόκλιση από το αρχικό εκτιμηθέν κόστος του έργου και χαρακτηρίστηκαν από το Υπουργείο Μεταφορών ως εξωπραγματικές. Συγκεκριμένα ο προϋπολογισμός του έργου εκτιμήθηκε στα 82 εκατομμύρια ευρώ. Πριν από δέκα μέρες ωστόσο, όταν το υπουργείο έλαβε και τις δύο προσφορές, διαπίστωσε ότι το κόστος της πρώτης προσφοράς από την Cyfield ήταν στα 119,7 εκατ., ευρώ και το κόστος της δεύτερης προσφοράς από την TERNA έφτανε στα 111,5 εκατομμύρια ευρώ. Ως εκ τούτου, η επιτροπή αξιολόγησης εισηγήθηκε στο συμβούλιο προσφορών να την ακυρώσει αφού η προσφορά κρίθηκε απαράδεκτη και ήταν πολύ πιο πάνω από το όριο που καθορίστηκε.

«Μετά την ακύρωση της προσφοράς το υπουργείο Μεταφορών που είναι ο Φορέας Εκτέλεσης του έργου, εφόσον παρέλθει ο χρόνος των ενστάσεων, θα επανεξετάσει την κατάσταση για να δει πως προχωρεί με νέες προσφορές», δηλώνει στην «Κ» ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Μεταφορών Σταύρος Μιχαήλ. Σε περίπτωση που δεν υποβληθούν ενστάσεις από τις εταιρείες, μέσα στο χρονικό πλαίσιο των 15 ημερών τότε Βουλή και Υπουργείο Μεταφορών θα προχωρήσουν σε νέα προκήρυξη προσφορών. Υπενθυμίζεται ότι η προθεσμία για υποβολή ενστάσεων από πλευράς των εταιρειών λήγει την προσεχή Παρασκευή.

Αν δεν υποβληθούν ενστάσεις αναμένεται ότι Βουλή και Τμήμα Δημοσίων Έργων θα προχωρήσουν εκ νέου σε συνάντηση για τον διαγωνισμό και τα σχέδια.Ένα άλλο θέμα το οποίο θα δουν Τμήμα Δημοσίων Έργων και Βουλή, είναι το κατά πόσο τα σχέδια για την ανέγερση του έργου ανταποκρίνονται πλέον στις σημερινές και μελλοντικές ανάγκες χρήσης του κτηρίου.

Τρία σενάρια

Με δεδομένες τις εξελίξεις, το πότε η Βουλή θα ξεκινήσει να συνεδριάζει στις νέες της εγκαταστάσεις παραμένει ερώτημα χωρίς συγκεκριμένη απάντηση. Σε περίπτωση που προκηρυχθεί νέος διαγωνισμός με τα ίδια δεδομένα, τότε το έργο θα προχωρήσει κανονικά πιθανώς με κάποια χρονική παρέκκλιση κάποιων μηνών.

Στην περίπτωση που θεωρηθεί απαραίτητο να αλλάξουν τα σχέδια, ώστε να μειωθεί το κόστος του έργου, τότε η κατάσταση διαφοροποιείται και είναι σαφές ότι το έργο θα πάρει νέα παράταση. Παράταση η οποία δικαιολογείται αφού με τις αλλαγές στον σχεδιασμό του έργου και την αλλαγή των απαιτήσεων, τότε αλλάζει και το ποσό που απαιτείται για το έργο. Θα επιδιωχθεί λοιπόν ο επόμενος διαγωνισμός να προσελκύσει περισσότερους ενδιαφερόμενους και με πιο χαμηλό κόστος.

Στην περίπτωση που υποβάλουν ένσταση οι εταιρείες, τότε αναλαμβάνει η Αναθεωρητική Αρχή Προσφορών, η οποία βάσει νόμου έχει 40 μέρες για να αποφασίσει αλλά πρόκειται για χρονοδιάγραμμα το οποίο θεωρείται ότι δεν τηρείται λόγω φόρτου εργασίας. Για το καθένα από αυτά τα σενάρια το χρονοδιάγραμμα για υλοποίηση του πολυσυζητημένου έργου διαφοροποιείται.

Μόνο δύο εταιρείες

Προβληματισμό προκαλεί και το μειωμένο ενδιαφέρον που έχει εκφραστεί για την υλοποίηση του έργου, αφού δεν ανταποκρίθηκε στις αρχικές εκτιμήσεις Βουλής και Τμήματος Δημοσίων Έργων. Από το Υπουργείο Μεταφορών το χαμηλό ενδιαφέρον έχει αποδοθεί στο ότι δεν υπάρχει ικανοποιητικός αριθμός εταιρειών στην Κύπρο που να είναι σε θέση να αναλάβουν έργα τέτοιας έκτασης. Υπενθυμίζεται ότι εκ των δύο ενδιαφερόμενων η Cyfield είναι κυπριακή και η TERNA ελληνική.

Φυσικά η εταιρεία δεν είναι άγνωστη στην κυπριακή αγορά, καθώς το κτήριο της Βουλής είναι το τρίτο οικοδομικό έργο το οποίο ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ διεκδικεί στην Κύπρο. Έχει αναλάβει από κοινού με την Άβαξ την κατασκευή του καζίνο City of Dreams Mediterannean στην Λεμεσό με προϋπολογισμό της τάξεως των 550 εκατ. ευρώ καθώς και την 1η και την 2η φάση κατασκευής της μαρίνας στην Αγία Νάπα ύψους 250 εκατομμυρίων ευρώ. Στην περίπτωση που η ανέγερση του κτηρίου της Βουλής καταλήξει στα χέρια της TERNA τότε, τα έργα της εταιρείας στην Κύπρο θα πλησιάζουν σε κόστος το 1 δισ. ευρώ.

Εδώ και δύο δεκαετίες

Η ανάγκη για νέο κτήριο της Βουλής δεν είναι σημερινό θέμα αφού συζητείται τα τελευταία 20 χρόνια. Από τον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό που προκηρύχθηκε το 1994 παραμένει να είναι ένα έργο στα χαρτιά. Σύμφωνα με το σχεδιασμό, το νέο κτήριο της βουλής θα ανεγερθεί στο λόφο του Αγίου Γεωργίου, πίσω από το κτήριο της ΠΑΣΥΔΥ στο κέντρο της Λευκωσίας.

Εκεί εντοπίστηκαν αρχαιότητες, και η συνύπαρξη των δύο αποτέλεσε διαχρονικά τον λόγο που το έργο παρέμενε στον πάγο. Έτσι τα χρονοδιαγράμματα υλοποίησης του διαφοροποιήθηκαν στο πέρασμα των χρόνων λόγω της ανάγκης για ανάδειξη και προστασία των αρχαίων που βρέθηκαν στο χώρο ανέγερσης του. Από το 2008 όταν υπουργός Μεταφορών ήταν ο Νίκος Νικολαΐδης και τον στόχο που είχε τεθεί για ολοκλήρωση του μέχρι το 2012, το έργο ακόμη εκκρεμεί. Οι ενστάσεις σε σχέση με τα αρχαία ξεπεράστηκαν το 2018 με την υπουργό Βασιλική Αναστασιάδου, όταν αποφασίστηκε η προστασία των αρχαιοτήτων με τα κατάλληλα έργα και τη δημιουργία αρχαιολογικού πάρκου στην αυλή της βουλής. Παρά την εξεύρεση της χρυσής τομής, το νέο κτήριο της Βουλής δεν φαίνεται να στεριώνει αφού νέα εμπόδια κόστους και διαδικαστικά, καθυστερούν αυτή την φορά το έργο.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
Βουλή  |  Κτήριο  |  Έργο  | 
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Της Μαρίας Ηρακλέους

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση

X