

Του Απόστολου Κουρουπάκη
«Ο πολιτισμός δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς ελευθερία και εξελίσσεται μέσα από τον διάλογο και την πολυφωνία» λέει η υφυπουργός Πολιτισμού κα Λίνα Κασσιανίδου, σχετικά με το ζήτημα της λογοκρισίας, που συζητήθηκε έντονα το προηγούμενο διάστημα με αφορμή τον κατάλογο της κυπριακής συμμετοχής στην Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής. Για το αν η κα Κασσιανίδου σκέφτηκε την παραίτηση μετά από όσα συνέβησαν με τον κατάλογο της Μπιενάλε απαντά πως όσο εξακολουθεί να έχει την εμπιστοσύνη του Προέδρου της Δημοκρατίας, οφείλει να συνεχίσει να εργάζεται εντατικά, με διαφάνεια και συνέπεια για την ενίσχυση της πολιτιστικής ζωής της χώρας. Σχετικά με τα μεγάλα έργα για τον πολιτισμό λέει πως αυτή την περίοδο, το υφυπουργείο Πολιτισμού εργάζεται εντατικά για μια σειρά από μεγάλα έργα πολιτιστικής υποδομής που θα σηματοδοτήσουν μια νέα εποχή για τον πολιτισμό στην Κύπρο. Η υφυπουργός Πολιτισμού αναφέρει επίσης πως για το νομοσχέδιο για το καθεστώς του Καλλιτέχνη ετοιμάζουν έναν νέο κύκλο διαβουλεύσεων, τον οποίο θα ανακοινώσουν σύντομα, ξεκινώντας με τη δημιουργία ομάδων εργασίας με εκπροσώπους από όλους τους τομείς των τεχνών, από οργανωμένους φορείς, αλλά και από τα αρμόδια Υπουργεία.
–Πώς απαντάτε στις καταγγελίες για αδιαφανείς διαδικασίες (Προεδρία Ε.Ε., Φεστιβάλ Κύπρια κ.ά.);
–Θεωρώ εξαιρετικά σημαντικό να αποσαφηνιστεί ότι όλες οι διαδικασίες που αφορούν τη λειτουργία του υφυπουργείου Πολιτισμού και ειδικότερα του Τμήματος Σύγχρονου Πολιτισμού, διέπονται από απόλυτη διαφάνεια, θεσμικό έλεγχο και συλλογικότητα στη λήψη αποφάσεων. Κάθε πρόγραμμα ή καλλιτεχνική δράση, υλοποιείται με βάση εγκεκριμένους κανονισμούς, κριτήρια αξιολόγησης και επιτροπές που απαρτίζονται από άτομα με σχετικά προσόντα και πείρα. Οι διαδικασίες αυτές πραγματοποιούνται με την τήρηση πρακτικών, ενώ οι αποφάσεις εγκρίνονται θεσμικά από την αρμόδια διεύθυνση και, όπου απαιτείται, από το Υπουργικό Συμβούλιο.
Οι διαφανείς διαδικασίες αποτέλεσαν εξαρχής πρωταρχικό μου μέλημα και γι’ αυτό και επέμεινα συστηματικά στη δημοσιοποίηση όλων των φορέων και προσώπων που λαμβάνουν χορηγίες από το Υφυπουργείο, ώστε οι σχετικές πληροφορίες να αναρτώνται άμεσα στην επίσημη ιστοσελίδα του Υφυπουργείου, αλλά και στον Τύπο. Παράλληλα, κρίθηκε απαραίτητο να ανανεώνονται περιοδικά οι αξιολογητές και τα μέλη των Επιτροπών Αξιολόγησης. Θα ήθελα επίσης να υπογραμμίσω ότι, όπου κατέστη δυνατόν, η επιλογή των μελών των επιτροπών πραγματοποιήθηκε μέσω ανοικτής πρόσκλησης και υποβολής ενδιαφέροντος.
–Στη δημόσια σφαίρα έχει τεθεί επίσης το ζήτημα λογοκρισίας από πλευράς του υφυπουργείου Πολιτισμού. Πώς σχολιάζετε; Μετά από όσα συνέβησαν με τον κατάλογο της Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής σκεφτήκατε την παραίτηση;
–Ο πολιτισμός δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς ελευθερία και εξελίσσεται μέσα από τον διάλογο και την πολυφωνία. Το υφυπουργείο Πολιτισμού δεν ασκεί λογοκρισία, αντιθέτως, προασπίζεται το δικαίωμα της καλλιτεχνικής έκφρασης και το έχει αποδείξει εμπράκτως με τη στήριξη των πολλαπλών καλλιτεχνικών δράσεων τόσο στην Κύπρο όσο και στο εξωτερικό. Η υπόθεση που προέκυψε με την Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής δεν αφορούσε σε καλλιτεχνική παρέμβαση ή προσπάθεια ελέγχου περιεχομένου, αλλά σε διοικητικό ζήτημα τήρησης των διαδικασιών και θεσμικής ορθότητας. Επιπλέον, το Υφυπουργείο προχώρησε σε εσωτερική αξιολόγηση των διαδικασιών, ώστε να αποφευχθούν παρόμοια περιστατικά στο μέλλον και να ενισχυθούν οι μηχανισμοί εποπτείας και επικοινωνίας με τους φορείς. Όσον αφορά το ερώτημά σας περί παραίτησης, θεωρώ ότι ο ρόλος μου είναι να παραμένω παρούσα, και όσο εξακολουθώ να έχω την εμπιστοσύνη του Προέδρου της Δημοκρατίας, οφείλω να συνεχίσω να εργάζομαι εντατικά, με διαφάνεια και συνέπεια για την ενίσχυση της πολιτιστικής ζωής της χώρας.
Καθεστώς καλλιτέχνη και μεγάλα έργα
–Σε ποιο στάδιο βρίσκεται το ζήτημα του καθεστώτος του καλλιτέχνη;
–Το ζήτημα του καθεστώτος του καλλιτέχνη είναι ένα από τα πλέον ουσιαστικά ζητήματα που απασχολούν την πολιτιστική πολιτική και το αντιμετωπίζουμε με τη δέουσα σοβαρότητα και ευθύνη. Αποτελεί μία από τις σημαντικότερες θεσμικές μεταρρυθμίσεις που θέλουμε να προωθήσουμε, καθώς αφορά άμεσα την εργασιακή, κοινωνική και ασφαλιστική κατοχύρωση των ανθρώπων του πολιτισμού. Όπως γνωρίζετε, κατά τη διάρκεια της συζήτησης του σχετικού νομοσχεδίου στην αρμόδια Κοινοβουλευτική Επιτροπή, διαφάνηκε η επιθυμία όλων των μερών –και ιδιαίτερα των ίδιων των καλλιτεχνικών φορέων– να συνεχιστούν οι διαβουλεύσεις, με στόχο τη βελτίωση των προνοιών του νομοσχεδίου πριν αυτό επανέλθει στη Βουλή των Αντιπροσώπων. Άμεσα, το υφυπουργείο Πολιτισμού απηύθυνε γραπτό αίτημα προς όλους τους συλλογικούς φορείς των καλλιτεχνών να υποβάλουν εκ νέου εισηγήσεις μέχρι τις 31 Μαΐου 2025, ώστε να μπορέσουμε να ξεκινήσουμε έναν νέο, ουσιαστικό κύκλο διαβουλεύσεων. Οι εισηγήσεις που λάβαμε επικεντρώνονται κυρίως στη σχέση των καλλιτεχνών με το Ταμείο Κοινωνικών Ασφαλίσεων και στην ανάγκη να εξευρεθούν δίκαιες και βιώσιμες λύσεις που να ανταποκρίνονται στη φύση της καλλιτεχνικής εργασίας, η οποία συχνά είναι ευέλικτη, εποχιακή ή πολυμορφική.
Με βάση αυτά τα δεδομένα, ετοιμάζουμε ήδη έναν νέο κύκλο διαβουλεύσεων, τον οποίο θα ανακοινώσουμε σύντομα, ξεκινώντας με τη δημιουργία ομάδων εργασίας με εκπροσώπους από όλους τους τομείς των τεχνών, από οργανωμένους φορείς, αλλά και από τα αρμόδια Υπουργεία. Στόχος μας είναι να καταλήξουμε σε ένα πλαίσιο, λειτουργικό και εφαρμόσιμο, δημιουργώντας ένα ολοκληρωμένο θεσμικό πλαίσιο που θα αναγνωρίζει τον ρόλο του καλλιτέχνη, θα ρυθμίζει τις σχέσεις του με την Πολιτεία και θα ενισχύει την επαγγελματική του υπόσταση.
–Πώς προχωράνε οι σχεδιασμοί για τα μεγάλα έργα υποδομής, όπως η Κυπριακή Βιβλιοθήκη, το Νέο Μουσείο;
–Αυτή την περίοδο, το υφυπουργείο Πολιτισμού εργάζεται εντατικά για μια σειρά από μεγάλα έργα πολιτιστικής υποδομής που θα σηματοδοτήσουν μια νέα εποχή για τον πολιτισμό στην Κύπρο. Ξεκινήσαμε με τον διορισμό συμβουλευτικής επιτροπής για την Κυπριακή Βιβλιοθήκη, η οποία έχει ήδη ετοιμάσει το στρατηγικό σχέδιο που θα εγκριθεί εντός του μήνα από το Υπουργικό Συμβούλιο. Όσον αφορά την κτιριακή υποδομή της Κυπριακής Βιβλιοθήκης, εργαζόμαστε παράλληλα σε δύο άξονες – ένα μεσοπρόθεσμο και ένα μακροπρόθεσμο. Ο μακροπρόθεσμος είναι προφανώς η ανέγερση του κτηρίου της Κυπριακής Βιβλιοθήκης. Ετοιμάστηκε και εγκρίθηκε από τη Γενική Διεύθυνση Ανάπτυξης, Σημείωμα Έργου και αρχές του 2026 θα προκηρύξουμε διαγωνισμό για τη μελέτη βιωσιμότητας που απαιτεί το Υπουργείο Οικονομικών για κάθε νέο έργο υποδομής. Επειδή όμως υπάρχουν σοβαρά θέματα με τα υφιστάμενα κτήρια, μεταξύ των οποίων η έξωση της Κυπριακής Βιβλιοθήκης από το κτήριο της Φανερωμένης, όπου στεγάζεται το αναγνωστήριο, εργαζόμαστε εντατικά για μια μεσοπρόθεσμη λύση που είναι η μετακόμιση σε άλλο κτήριο. Οι διαδικασίες του Δημοσίου είναι εξαιρετικά χρονοβόρες και παρόλο που ήλπιζα ότι θα είχαμε ήδη βρει το κτήριο αυτό, ακόμα δεν έχουν ευοδωθεί οι εντατικές προσπάθειες της Διοίκησης του Υφυπουργείου. Αλλά, σύντομα θα έχουμε λύση.
Παράλληλα, έχει ήδη διοριστεί Συμβουλευτική Επιτροπή από το Υπουργικό Συμβούλιο, η οποία εργάζεται για τη δημιουργία του Μουσείου Μοντέρνας και Σύγχρονης Τέχνης ως νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου. Το Μουσείο αυτό θα καλύψει ένα σημαντικό κενό στη σύγχρονη πολιτιστική υποδομή της Κύπρου, συνδέοντας τη χώρα μας με τις διεθνείς εξελίξεις στον χώρο της σύγχρονης τέχνης και ενισχύοντας την πολιτιστική της παρουσία στη Μεσόγειο και την Ευρώπη. Παράλληλα, καταβάλλονται προσπάθειες για την εξεύρεση κατάλληλου χώρου στέγασης, ο οποίος να ανταποκρίνεται στις λειτουργικές και εκθεσιακές ανάγκες ενός σύγχρονου μουσείου ευρωπαϊκών προδιαγραφών.
Θεωρώ ότι τα έργα αυτά –η Πινακοθήκη Σύγχρονης Τέχνης και το υπό ίδρυση Μουσείο Μοντέρνας και Σύγχρονης Τέχνης μαζί με το Αρχαιολογικό Μουσείο Κύπρου– αποτελούν τον πυρήνα της νέας πολιτιστικής υποδομής της Κύπρου, με στόχο να συνδέσουν το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον του πολιτισμού μας μέσα από ένα ενιαίο όραμα: την ανάδειξη της Κύπρου σε κόμβο πολιτισμού και σύγχρονης καλλιτεχνικής δημιουργίας.
–Πρόσφατα παρουσιάσατε την πλατφόρμα «Let’s Culture». Ποια είναι τα οφέλη της για την καλλιτεχνική κοινότητα;
–Η δημιουργία και λειτουργία της πλατφόρμας αποτελεί για εμάς ένα πολύ σημαντικό βήμα στον ψηφιακό μετασχηματισμό του πολιτισμού στην Κύπρο. Μέσα από την πλατφόρμα, όλοι οι φορείς πολιτισμού έχουν πλέον τη δυνατότητα να προβάλλουν δωρεάν τις δράσεις και τις εκδηλώσεις τους, είτε πρόκειται για θέατρο, μουσική, κινηματογράφο, χορό, εικαστικά, λογοτεχνία, εκπαιδευτικά, αρχαιολογία, ιστορία κ.λπ. Από την άλλη πλευρά, οι πολίτες αποκτούν άμεση πρόσβαση σε ένα ενιαίο ημερολόγιο πολιτιστικών δραστηριοτήτων.
–Είστε κοντά στο όραμα που έχετε για την πολιτιστική πραγματικότητα της χώρας;
–Νιώθω ότι τα τελευταία δύο χρόνια έχουμε κάνει σημαντικά βήματα προς την κατεύθυνση του οράματος που θέσαμε εξαρχής. Το υφυπουργείο Πολιτισμού έχει πλέον αποκτήσει σαφή ταυτότητα τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό, εφαρμόζει στρατηγικό σχεδιασμό και λειτουργεί με πολιτικές που στηρίζονται σε τεκμηριωμένα δεδομένα, σε συνεργασία με τους ίδιους τους δημιουργούς και τους φορείς του πολιτισμού. Παράλληλα, εργάζεται συστηματικά για την υλοποίηση των στόχων που έθεσε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας για τον πολιτισμό στο πρόγραμμα διακυβέρνησης.
Το όραμά μου είναι ένας πολιτισμός συμμετοχικός και ζωντανός που διαχέεται σε όλη την κοινωνία εντός και εκτός Κύπρου. Οι μεταρρυθμίσεις που υλοποιούνται και αφορούν στήριξη των καλλιτεχνών και βελτίωση των υποδομών ή πολιτιστική εξωστρέφεια και ψηφιακό μετασχηματισμό, θέτουν τα θεμέλια για μια νέα εποχή, όπου ο πολιτισμός θα λειτουργεί ως κεντρικός πυλώνας της ανάπτυξης της κοινωνίας. Γνωρίζω ότι υπάρχουν πολλά ακόμη που μπορούν και πρέπει να γίνουν. Κυρίω,ς να πείσουμε ότι ο πολιτισμός είναι αναπόσπαστο μέρος της βιώσιμης ανάπτυξης, αλλά και της οικονομίας στην οποία προσφέρει ποικιλοτρόπως.
Τέσσερις βασικοί πολιτιστικοί πυλώνες
Ήδη έχει εγκριθεί ο νέος στρατηγικός σχεδιασμός του Τμήματος Σύγχρονου Πολιτισμού και το νέο οργανόγραμμα, ενώ τα νέα οργανογράμματα του Τμήματος Αρχαιοτήτων και της Υπηρεσίας Κυπριακής Χειροτεχνίας βρίσκονται υπό μελέτη, λέει η κα Κασσιανίδου.
Η υφυπουργός Πολιτισμού Λίνα Κασσιανίδου, με την ευκαιρία της συνέντευξής της στην «Κ» κάνει και απολογισμό για τα δύο χρόνια παρουσίας της στο τιμόνι του Υφυπουργείου. Η κα Κασσιανιδου σημειώνει πως μετά από δύο χρόνια στο υφυπουργείο Πολιτισμού, θεωρεί ότι έχουν διανύσει μια πορεία σταθερής και ουσιαστικής προόδου, έχοντας επικεντρωθεί σε τέσσερις βασικούς πυλώνες.
–Μετά από δύο χρόνια στο υφυπουργείο Πολιτισμού, τι απολογισμό θα κάνατε; Πού πετύχατε και πού χρειάζεται ακόμα δουλειά;
–Μετά από δύο χρόνια στο υφυπουργείο Πολιτισμού, μπορώ να πω ότι έχουμε διανύσει μια πορεία σταθερής και ουσιαστικής προόδου. Βάσει του στρατηγικού μας σχεδιασμού, επικεντρωθήκαμε σε τέσσερις βασικούς πυλώνες: την προστασία και ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, την προώθηση της πολιτιστικής παιδείας, την ενίσχυση της σύγχρονης πολιτιστικής δημιουργίας και την ανάπτυξη της πολιτιστικής εξωστρέφειας της Κύπρου. Από το 2023, εστιάσαμε στην οργάνωση της δομής του Υφυπουργείου, ενισχύοντας με ανθρώπινο δυναμικό, αναπτύσσοντας την τεχνική υποδομή, και σχεδιάζοντας νέα οργανογράμματα και στρατηγικά σχέδια για κάθε Τμήμα και Υπηρεσία. Ήδη έχει εγκριθεί ο νέος στρατηγικός σχεδιασμός του Τμήματος Σύγχρονου Πολιτισμού και το νέο οργανόγραμμα, ενώ τα νέα οργανογράμματα του Τμήματος Αρχαιοτήτων και της Υπηρεσίας Κυπριακής Χειροτεχνίας βρίσκονται υπό μελέτη. Πολύ σύντομα θα ενταχθεί στο Υφυπουργείο και το Κρατικό Αρχείο Κύπρου, κάτι που θεωρώ εξαιρετικά σημαντικό βήμα για τη διαφύλαξη της συλλογικής μνήμης και των αρχείων του τόπου μας.
Πολιτιστική Κληρονομιά –Αναβάθμιση της εμπειρίας των επισκεπτών και νέα έργα υποδομής
Στο Κυπριακό Μουσείο ολοκληρώνουμε εκτεταμένες εργασίες, για να αναδειχθεί η μοναδική συλλογή του κυπριακών αρχαιοτήτων με νέα μουσειογραφική μελέτη, ανακαινισμένες προθήκες, σύγχρονο φωτισμό και ενημερωτικό υλικό σε έξι γλώσσες. Στον Αρχαιολογικό Χώρο της Χρυσοπολίτισσας, στην Κάτω Πάφο, οι πεζογέφυρες συντηρούνται και ανακαινίζονται, ώστε το μνημείο, να καταστεί ξανά επισκέψιμο. Οι υποδομές στον αρχαιολογικό χώρο του Κουρίου, ανακαινίζονται και εκσυγχρονίζονται. Μέχρι το τέλος του χρόνου θα ολοκληρωθούν τα έργα στην Πύλη Αμμοχώστου, στην Καστελιώτισσα και στην Οικία Χατζηγεωργάκη Κορνέσιου, η ενοποίηση τεσσάρων αρχαιολογικών χώρων στον Δήμο της Πόλης Χρυσοχούς και η ανάπλαση της Ιεράς Μονής Αγίου Ηρακλειδίου.
Το μεγαλύτερο έργο πολιτιστικής υποδομής είναι αναμφίβολα το Αρχαιολογικό Μουσείο Κύπρου που θα αποτελέσει σημείο αναφοράς διεθνώς με μια πλούσια και εμπλουτισμένη αρχαιολογική συλλογή που θα περιλαμβάνει και ευρήματα πρόσφατων ανασκαφών. Έχουμε επίσης εργαστεί μεθοδικά, ώστε οι χώροι μας να καταστούν ελκυστικοί για όλους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η τοποθέτηση 80 ενημερωτικών πινακίδων με QR Codes σε Κούριο, Αμαθούντα, Παλαίπαφο, Νέα Πάφο και Τάφους των Βασιλέων, δίνοντας τη δυνατότητα στους επισκέπτες να αντλούν άμεσα πληροφορίες μέσα από το κινητό τους. Το έργο αυτό θα επεκταθεί σε όλους τους αρχαιολογικούς χώρους.
Επιπρόσθετα, η Υπηρεσία Κυπριακής Χειροτεχνίας ανακαίνισε πλήρως το πωλητήριο της Λευκωσίας που θα ανοίξει ξανά τέλη Οκτωβρίου 2025, ενώ προχωρά στην αναβάθμιση άλλων χώρων της. Έχει επίσης ανακαινιστεί το Θέατρο Παλλάς, το οποίο φιλοξενεί τη Συμφωνική Ορχήστρα Κύπρου (ΣΟΚ).
Ενίσχυση της σύγχρονης πολιτιστικής δημιουργίας
Προχωρήσαμε σε ουσιαστική ενίσχυση της σύγχρονης πολιτιστικής δημιουργίας, αναβαθμίζοντας τα χορηγικά μας προγράμματα και αυξάνοντας σημαντικά τους διαθέσιμους πόρους. Ακόμα, μέσα από ένα νέο χορηγικό πρόγραμμα, δίνουμε τη δυνατότητα σε οργανισμούς και ιδιώτες να αναβαθμίσουν τεχνολογικά και ψηφιακά τις υποδομές τους. Επιπλέον, για το 2026 ετοιμάζουμε νέα χορηγικά προγράμματα για κυπρολογικές εκδόσεις, για στήριξη της παραγωγής μουσικής, στήριξη νέων μουσικών, καθώς και για ενίσχυση των πολιτιστικών εκδηλώσεων των κατεχόμενων κοινοτήτων.
Ιδιαίτερα σημαντική καινοτομία αποτέλεσε η δημιουργία της ψηφιακής πλατφόρμας Grants4Arts, μέσω της οποίας οι αιτήσεις υποβάλλονται και αξιολογούνται ηλεκτρονικά.
Πρόγραμμα «ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΙΙ» και προοπτικές
Το Πρόγραμμα «Πολιτισμός ΙΙ» αποτέλεσε τον πυρήνα έμπρακτης στήριξης του υφυπουργείου Πολιτισμού για τη σύγχρονη πολιτιστική δημιουργία, αφού είναι μέσα από αυτό που στηρίζονται εκατοντάδες φορείς και καλλιτέχνες σε όλους τους τομείς. Το 2026 θα εφαρμοστεί το «Πολιτισμός ΙΙΙ», ο σχεδιασμός του οποίου βασίστηκε στα αποτελέσματα του ερευνητικού προγράμματος ΑΤΛΑΣ, έτσι ώστε να ανταποκρίνεται καλύτερα στις πραγματικές ανάγκες του πολιτιστικού οικοσυστήματος.
Κινηματογράφος και εξωστρέφεια
Ο κυπριακός κινηματογράφος διανύει μια νέα δημιουργική εποχή. Μέχρι σήμερα, το Υφυπουργείο έχει αναπτύξει συνεργασίες με 31 διπλωματικές αποστολές, προβάλλοντας τις κυπριακές ταινίες σε διεθνή και ευρωπαϊκά φεστιβάλ και άλλες πολιτιστικές δράσεις, προβάλλοντας ταινίες μικρού και μεγάλου μήκους Κυπρίων δημιουργών. Αξίζει να αναφέρω ότι φέτος προχωρήσαμε σε πιλοτική εφαρμογή του Προγράμματος Στήριξης Μονοαιθουσιακών Κινηματογράφων, αποσκοπώντας στη διατήρηση και ενίσχυση του θεσμού του μονοαιθουσιακού κινηματογράφου.
Πολιτιστική Παιδεία – «Παιδιά Πρεσβευτές Πολιτισμού»
Ιδιαίτερη χαρά μού δίνει η επιτυχία του προγράμματος «Σχολεία Πρεσβευτές Πολιτισμού – Παιδιά Πρεσβευτές Πολιτισμού» που ξεκίνησε πιλοτικά πέρυσι και επεκτείνεται δυναμικά. Φέτος, το πρόγραμμα επεκτείνεται σε 30 σχολεία, ενώ ο κατάλογος των «Πρεσβευτών Πολιτισμού» αριθμεί 165 δημιουργούς από όλους τους τομείς των τεχνών.
Κάρτα Πολιτισμού Νέων και Φιλαναγνωσία
Η Κάρτα Πολιτισμού Νέων αποτελεί ένα από τα πιο επιτυχημένα μας εγχειρήματά μας. Έχουν ήδη εγγραφεί πέραν των 9.000 νέων ηλικίας 18–21 ετών που με τα 220 ευρώ που τους προσφέρει το Υφυπουργείο, μπορούν να αγοράσουν εισιτήρια για συναυλίες, θέατρα, φεστιβάλ, κινηματογράφους, μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους, όπως και να αγοράσουν βιβλία. Παράλληλα, συνεχίζεται για δεύτερη χρονιά το πρόγραμμα «Φιλαναγνωσίας – Διαδρομές σε Βιβλιοθήκες» σε επτά βιβλιοθήκες της Κύπρου.
Πολιτιστική διπλωματία και διεθνείς συνεργασίες
Τα τελευταία δύο χρόνια επενδύουμε διαρκώς στην πολιτιστική διπλωματία. Αξίζει να αναφερθώ στην υπογραφή της Διακρατικής Συμφωνίας Ελλάδας-Κύπρου για τον Πολιτισμό με το υπουργείο Πολιτισμού της Ελλάδας, καθώς και Μνημόνιο Συναντίληψης με το υπουργείο Πολιτισμού της Ιταλίας για την καταπολέμηση της παράνομης διακίνησης αρχαιοτήτων και την ενίσχυση της πολιτιστικής συνεργασίας. Σημαντική επίσης είναι η στελέχωση των Πολιτιστικών Κέντρων σε Αθήνα, Λονδίνο και Βερολίνο και οι ενέργειες που δρομολογούνται για δημιουργία Πολιτιστικού Κέντρου στο Παρίσι.