ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Η ενέργεια και η ευαισθησία της πινελιάς

Ο κύπριος ζωγράφος Κωνσταντίνος Κυρτής μίλησε στην «Κ» για την συμμετοχή του σε ένα από τα πιο εμβληματικά μουσεία της Ευρώπης

Της Λουΐζας Λούη

Εν καιρώ πανδημίας ο Κύπριος Κωνσταντίνος Κυρτής κατάφερε να είναι παρών και να εκθέσει σε ένα από τα πιο σημαντικά μουσεία της Ευρώπης, το Museu Europeu d’Art Modern, στη Βαρκελώνη, για την ομαδική έκθεση με τίτλο «EROS». Η «Κ» μίλησε με τον Κωνσταντίνο Κυρτή για τη συμμετοχή του στην έκθεση και πώς τα κατάφερε από την μικρή μας Κύπρο να ξεπεράσει τα σύνορα και να ξεκινήσει μια διεθνή καριέρα.

Ο καλλιτέχνης Κωνσταντίνος Κυρτής 

–Πώς έγινε η πρόταση για να συμμετάσχεις στην ομαδική έκθεση του Museu D’Art Modern; Και πως ήταν η συνεργασία σου με ένα τόσο σημαντικό επιμελητή τέχνης όπως ο Golucho;

–Η πρόταση έγινε μετά τη συμμετοχή μου στο διεθνές διαγωνισμό Figurativas 19 με διοργανωτή το Museu Europeu d’Art Modern. Ένας διαγωνισμός για τη ρεαλιστική και αντιπροσωπευτική ζωγραφική. Γίνεται κάθε δύο χρόνια και λαμβάνουν μέρος πολλοί καταξιωμένοι ζωγράφοι από όλο τον κόσμο με συγκεντρωτικό αριθμό περίπου 3000 έργων. Το δικό μου έργο με τίτλο «Ithaca» ήταν στους φιναλίστ και μετά την παρουσίαση αγοράστηκε από το ίδιο το μουσείο για τη μόνιμη συλλογή του. Ο Golucho, ένας από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες της Ισπανίας και στο παγκόσμιο με προσωπικές εκθέσεις στο ίδιο μουσείο είδε το έργο μου και με μεγάλη μου τιμή με κάλεσε στην ομαδική που επιμελείται.

–Το έργο σου αποπνέει έντονα την έννοια του ερωτισμού…

«Το “οργανωμένο” τυχαίο και το αναπάντεχο είναι για έμενα καλλιτεχνική εξέλιξη»

–Ο πίνακάς μου για την ομαδική έκθεση απεικονίζει την κοπέλα μου και ζωγράφο Carolina Souss, η οποία επίσης ετοιμάζει δουλειά για το ίδιο μουσείο σε μια προσωπική μας στιγμή στην πόλη καταγωγής της, το Μπουένος Άιρες. Ο ερωτισμός, όπως και όλες οι άλλες αισθήσεις για να είναι πραγματικές πρέπει να εκφράζονται ασυνείδητα από τον καλλιτέχνη, στη δίκη μου περίπτωση στον καμβά. Ο ζωγράφος, αφού μάθει την τέχνη της ζωγραφικής, τοποθέτηση, χρωματισμό, πινελιά κτλ., πρέπει να τα αφήσει αυτά πίσω χωρίς να τον καταβάλλουν, να αφεθεί στο συναίσθημά του και πώς βλέπει εσωτερικά το πρόσωπο που απεικονίζει, το τοπίο, την ιστορία που θέλει να πει. Όσο πιο πλούσιος είναι ο εσωτερικός του κόσμος τόσο πιο εκφραστικός θα εκτυπωθεί στον καμβά. Η τεχνική είναι το αλφάβητο και το συναίσθημα το κείμενο που θα γράψεις. Άρα η έννοια του ερωτισμού στο έργο μου είναι κάτι εσωτερικό, εκτός από την απεικόνιση του προσώπου ερμηνεύεται με την ενέργεια και την ευαισθησία της πινελιάς.

–Tι σημαίνουν για εσένα ερωτισμός και αισθησιασμός;

–Ο αισθησιασμός και ο ερωτισμός εκφράστηκε και ακόμη εκφράζεται στη ρεαλιστική ζωγραφική και γλυπτική κυρίως με το γυμνό. Αυτές οι δύο αισθήσεις είναι ένα κίνητρο έκφρασης στη δουλειά μου με την ίδια δυναμικότητα όπως όλες οι υπόλοιπες. Δεν μου αρέσει να είμαι άμεσος στα έργα μου. Ένα γυμνό μπορεί να μην εκφράσει τόσο ερωτισμό όσο ένα βλέμμα. Το γυμνό στην τέχνη χωρίς να έχει λόγο ο εικονιζόμενος να παρουσιάσει τον εαυτό του έτσι δεν με αντιπροσωπεύει. Ζωγραφίζοντας την ανατομία του σώματος ή το ανθρώπινο δέρμα δεν δείχνει πάντα ερωτισμό. Πολλές φορές δείχνει τη ευαλωτότητα του ανθρώπου. Εμένα με εκφράζει το αίσθημα του ερωτισμού στο βλέμμα και τον χαρακτήρα του αλλού. Το μυαλό εκπέμπει πιο πολύ αισθησιασμό από ό,τι το σώμα.

Έργο του καλλιτέχνη

Το «οργανωμένο» τυχαίο

–Ένας Κύπριος καλλιτέχνης σε αυτό το ιστορικό μουσείο, νιώθεις ότι επιτεύχθηκε κάποιος σου στόχος και ποιος είναι ο επόμενος;

–Βρισκόμαστε σε μια εποχή παγκοσμιοποίησης και πρέπει η τέχνη στην Κύπρο όπως και οι Κύπριοι καλλιτέχνες να φύγουν από τα σύνορά τους. Ένας από τους στόχους μου έχει επιτευχθεί. Το συγκεκριμένο μουσείο είναι πολύ ξεχωριστό, από τα λίγα μουσεία στην Ευρώπη που υποστηρίζει την αντιπροσωπευτική τέχνη, τη δεξιοτεχνία και τη σπουδή πίσω από κάθε δημιουργία από καλλιτέχνες εν δράσει. Έχω μια πολύ καλή σχέση με τη διεύθυνσή του, μου έδειξαν την εκτίμηση τους για τα έργα μου, και έχουμε σχέδια για μελλοντικές συνεργασίες. Ο επόμενος στόχος είναι όπως και ο πρωταρχικός μου στόχος δηλαδή η εξέλιξή μου ως καλλιτέχνη. Θέλω κάθε νέα μου δουλειά να με ικανοποιεί σύμφωνα με το επίπεδο που είμαι στη συγκεκριμένη περίοδο, αλλά να μου δημιουργεί και μια εντύπωση. Η πιο μεγάλη ικανοποίηση ενός ζωγράφου αφού φύγει κάθε βράδυ από το στούντιο είναι να του έχει δημιουργηθεί η αίσθηση της έκπληξης. Το «οργανωμένο» τυχαίο και το αναπάντεχο είναι για έμενα καλλιτεχνική εξέλιξη.

–Τι συμβουλές θα έδινες σε έναν νέο καλλιτέχνη που θα ήθελε να μπει σε ένα τέτοιο μουσείο;

–Η έκθεση σε ένα τέτοιο μουσείο ήρθε μετά από αμέτρητες ώρες δουλειάς, μελέτης και ξενύχτια μπροστά από τον καμβά. Ένας νέος καλλιτέχνης πρέπει να έχει την αυτοπεποίθηση ότι μπορεί να φτάσει σε αυτό το επίπεδο και να επιδιώκει με πάθος για ό,τι κάνει. Αλλά για εμένα το πιο σημαντικό είναι να ικανοποιήσει τον ίδιο του εαυτό και τις βλέψεις του για το κάθε έργο και να προσπαθεί να το φτάσει στα όρια του. Πολλές φορές όμως ίσως το παραδουλεύσει με αποτέλεσμα τη καταστροφή του έργου. Είναι όμως και αυτό μέρος της δουλείας και της εξέλιξης. Πρέπει να λαμβάνει μέρος όσο πιο συχνά μπορεί σε διαγωνισμούς όπως το Figurativas στην Ισπανία και το ARC ( Art Renewal Center) στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής. Πάντα όμως αναφέρομαι στο τομέα τις τέχνης που κάνω και για εμένα αυτοί οι δυο διαγωνισμοί είναι οι πιο σημαντικοί. Έχω καταφέρει να είμαι φιναλίστ και στις τρεις φορές που συμμετείχα. Όσο αφορά τη συνεργασία του με το μουσείο αλλά και με τις γκαλερί, να είναι επαγγελματίας με μια άρτια παρουσία των έργων του.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Εικαστικά: Τελευταία Ενημέρωση

Ο Αρθουρ Μπραντ στο σπίτι του, δίπλα στο περίφημο πορτρέτο «Buste de Femme» («Dora Maar», 1938), που κλάπηκε το 1999 και το βρήκε ο ίδιος το 2019

Στα ίχνη των έργων τέχνης

Ο «Ιντιάνα Τζόουνς» της τέχνης, Αρθουρ Μπραντ, μιλάει στην «Κ» για τις κλοπές έργων και τις προσπάθειες εντοπισμού τους
Newsroom Κ, Αθήνα
 |  ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ