ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Γιώργος Νταλάρας: Η Κύπρος δεν είναι για πλάκα

Στο «σαλόνι της μνήμης» του μεγάλου καλλιτέχνη που γιορτάζει τα 70χρονα του μας ξεναγεί ο Θανάσης Λάλας

Kathimerini.com.cy

info@kathimerini.com.cy

Από την παρουσίαση του βιβλίου του Θανάση Λάλα για τον Γιώργο Νταλάρα με τίτλο: «Και το καλοκαίρι κρυώνω», η «Κ» τιμής ένεκεν για τη 70χρονα του καλλιτέχνη (γεννήθηκε 29/09/1949) επέλεξε αποσπάσματα που σχετίζονται με την μακρόχρονη σχέση του με την Κύπρο. Η «Κ» γνωρίζοντας την ουσία της σχέσης Νταλάρα με το νησί μας αφιερώνει σήμερα ένα μικρό απόσπασμα της παρουσίασης του βιβλίου του Θ. Λάλα στη Λεμεσό, από τον δρα Μενέλαο Αβραάμ.

Του δρα ΜΕΝΕΛΑΟΥ ΑΒΡΑΑΜ

«Η Κύπρος πάντοτε αποτελούσε αναπόσπαστο κομμάτι του καλλιτεχνικού έργου αλλά και της κοινωνικοπολιτικής παρέμβασης του Γιώργου Νταλάρα. Αφού ο κεντρικός μπούσουλας της κοσμοθεωρίας του είναι το δίκαιο και η πάλη ενάντια στο άδικο, το κυπριακό πρόβλημα, ως πρόβλημα ιμπεριαλιστικών σχεδιασμών και επεμβάσεων που μετεξελίχθηκε σε πρόβλημα εισβολής και κατοχής, δεν μπορούσε να μην αγγίξει τις χορδές της ψυχής και της φωνής του. Συμμετείχε σε συναυλίες στα προσφυγικά τσαντίρια το 1974, πρωτοπόρησε με τις διεθνείς συναυλίες για την άμυνα της Κύπρου, έλαβε μέρος σε πάμπολλες εκδηλώσεις αλληλεγγύης προς τον κυπριακό λαό και μέχρι σήμερα δεν μένει συναυλία του που να μην αφιερώσει κάτι για την Κύπρο. Ο Γιώργος τραγούδησε όσο κανείς άλλος μεγάλους ποιητές της Κύπρου όπως Βασίλη Μιχαηλίδη, Θοδόση Πιερίδη, Κώστα Μόντη, Μιχάλη Πασιαρδή. Τραγούδησε συνθέσεις του Μιχάλη Χριστοδουλίδη, του Μάριου Τόκα, του Δημήτρη Λάγιου. Ο Γιώργος και η Διάσταση πρωτοτραγούδησαν ύμνους για την Κύπρο όπως το «Καρτερούμεν μέραν νύχτα να φυσήσει ένας αέρας», το «Λογαριάσατε λάθος με τον νου σας εμπόροι», το «Δεν είναι η πρώτη σας φορά που μας πουλήσατε», το «Ανασήκωσε τις πλάτες κι απόσεισε τους Πενταδάκτυλε » τον «Βαγορή» και την «Αμμόχωστο». Ο Γιώργος επίσης είναι που τραγούδησε τους στίχους της συμπατριώτισσας μας Νεσιέ Γιασίν «Η δική μου η πατρίδα έχει μοιραστεί στα δυο, πιο από τα δυο κομμάτια πρέπει ν’ αγαπώ», σύμβολο της αντίστασης στην κατοχή και τη διχοτόμηση, σύμβολο επαναπροσέγγισης και ειρηνικής συμβίωσης Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων.

Όταν λοιπόν κάποιοι επιχείρησαν να ειρωνευτούν τον Νταλάρα, ότι προσπάθησε να εκμεταλλευτεί το Κυπριακό πρόβλημα για ιδιοτελείς σκοπούς και δόξα, αυτήν την πισώπλατη μαχαιριά του φθόνου και της κακεντρέχειας, ο Γιώργος την πολέμησε ακόμη και με προσφυγές στα δικαστήρια. Τόσο τον έπνιγε το άδικο. Τη στιγμή που αυτός με τον δικό του καλλιτεχνικό τρόπο, συμπαρασύροντας και άλλους καλλιτέχνες προσπαθούσε να συμβάλει στη διεθνοποίηση του Κυπριακού, να αναδείξει το πρόβλημα των αγνοουμένων και των προσφύγων και να συλλέξει λεφτά για την Κύπρο, άλλοι με τον «φερετζέ της σάτιρας» αμφισβητούσαν την ανιδιοτέλεια και τις προθέσεις του. Όπως μαρτυρεί και ο Θανάσης τσακώθηκε και μαζί του, όταν αυτός ως ραδιοφωνικός παραγωγός πήγε να του κάνει φάρσα. «Σε μένα – του είπε ο Νταλάρας – κάνε όσες πλάκες θέλεις, αλλά μην παίζεις με την Κύπρο, είναι πολύ σοβαρό πράγμα, κρύβει πολύ χυμένο αίμα. Ένας φίλος μου πρέπει να τα ξεχωρίζει αυτά!», «Έκανε – γράφει ο Λάλας – να μου μιλήσει έξι μήνες». Έχεις δίκιο Γιώργο. Η Κύπρος δεν είναι για πλάκα.

Ο μαντατοφόρος

Εμείς που σε γνωρίζουμε, ξέρουμε πόσο πόνο αισθάνεσαι για τον τόπο μας, ξέρουμε τις αγωνίες και τις ανησυχίες σου. Γι’ αυτό συνεχώς μελετάς την ιστορία του τόπου μας και ρωτάς διαφορετικούς ανθρώπους και συγκρίνεις απόψεις και στάσεις. Και προβληματίζεσαι. Μου θυμίζεις Γιώργο τις αγωνίες του Σεφέρη στο ποίημά του «Σαλαμίνα της Κύπρος»: «Τη γνώμη των δυνατών ποιος θα μπορέσει να τη γυρίσει/ Ποιος θα μπορέσει να ακουσθεί/ Καθένας χωριστά ονειρεύεται και δεν ακούει τον βραχνά των άλλων». Για να απαντήσει στη συνέχεια: «Ναι. Όμως ο μαντατοφόρος τρέχει/ και όσο μακρύς και αν είναι ο δρόμος του/ Θα φέρει σ’ αυτούς που γύρευαν ν’ αλυσοδέσουν τον Ελλήσποντο/ το φοβερό μήνυμα της Σαλαμίνας».

Γι’ αυτό και εσύ Γιώργο μην σταματήσεις να πολεμάς το άδικο. Παρέμεινε και εσύ μαντατοφόρος, καρτερικός τραγουδιστής της ελπίδας και της ανάστασης για όλους. Με τη σοφία όμως της ιστορικής γνώσης και την εμπειρία της πολιτικής πραγματικότητας έτσι ώστε οι αγώνες των λαών να μην είναι μάταιοι, να μην είναι κατά τον Σεφέρη πάλι, «για ένα πουκάμισο αδειανό, για μια Ελένη». Στο βιβλίο του Θ. Λάλα θα βρείτε πάρα πολλά ενδιαφέροντα πράγματα. Τις εκτιμήσεις του Νταλάρα για τους Έλληνες συνθέτες, ποιητές και τραγουδιστές, παλαιότερους και νεότερους. Θα βρείτε τις προσωπικές του λίστες, με ότι και όσους αγαπάει. Θα μάθετε πολλά ενδόμυχά του. Θα ήταν παράλειψή μου όμως αν δεν έκανα αναφορά και σε τρία αγαπημένα πρόσωπα του Γιώργου. Το ένα είναι η Άννα, το Α και το Ω της ζωής του. Μια σχέση ερωτική που δοκιμάστηκε στον χρόνο. Η Άννα υπήρξε και είναι το «παυσίλυπο» του Γιώργου. Η γυναίκα που με το «βιτριολικό» χιούμορ της τον κάνει να γελάει. Η παραγωγός της καλλιτεχνικής του πορείας που παρ’ όλους τους επαγγελματικούς καυγάδες έχει πάντα δίκιο. Το πρώτο τους ραντεβού έγινε 17 του Νιόβρη. Ο Λάλας εύστοχα το εντοπίζει και με το δικό του χιούμορ το αποδίδει ως τρομοκρατική ενέργεια. Μια μονάχα φράση του Γιώργου τα λέει όλα: «Της χρωστάω τα πάντα». Τα άλλα δύο αγαπημένα πρόσωπα είναι ο Μάριος Παπαδόπουλος και ο αείμνηστος Πανίκος Σχοινής, οι παραγωγοί και φίλοι του με τους οποίους έκτισε μια σχέση αμάραντη, απόσταγμα της οποίας ήταν όλα εκείνα τα τραγούδια για την Κύπρο και οι αμέτρητες συναυλίες στην Κύπρο και στο εξωτερικό. Ο Μάνος Χατζιδάκις ήταν αυτός που μίλησε για τα 4 πρόσωπα του Νταλάρα: «Το ένα περιέχει την παράδοση. Το άλλο, το πάθος του για το τραγούδι, κάθε λογής τραγούδι. Το τρίτο, την ερωτική του σχέση με το κοινό. Και το τέταρτο, την τελειολογία και την τάση του για τα άστρα».

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Πολιτισμός: Τελευταία Ενημέρωση

X