ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Μιλώντας με μια άλλη μουσική γλώσσα

Το πρότζεκτ ΕΛΕΚΡΗΤ είναι μία δημιουργική διαδικασία που θέλει να στοχεύει στο να δείξει και άλλους δρόμους

Του Απόστολου Κουρουπάκη

Του Απόστολου Κουρουπάκη

kouroupakisa@kathimerini.com.cy

Ένα πολύ ιδιαίτερο πρότζεκτ ετοιμάζουν να παρουσιάσουν ο Βαγγέλης Γέττος και ο Ευαγόρας Μπεκιάρης, με τίτλο «ΕΛΕΚΡΗΤ». Ο Βαγγέλης και ο Ευαγόρας είναι δύο ανήσυχοι νέοι, οι οποίοι με το ΕΛΕΚΡΗΤ Project σχεδόν εκφράζουν ένα μανιφέστο. Ο Βαγγέλης Γέττος παίζει λαούτο, φωνή και ηλεκτρική κιθάρα και ο Ευαγόρας Μπεκιάρης, ακουστική κιθάρα, πλήκτρα, synthesizer, ηλεκτρική κιθάρα, εφέ. Για το πολύ ιδιαίτερο πρότζεκτ τους συζητήσαμε αρκετή ώρα. Βασικό στοιχείο της δουλειάς τους, όπως μου εξήγησαν είναι οι διαστάσεις που μπορεί να λάβει η παραδοσιακή μουσική και η επιλογή της Κρήτης είναι μεν συγκεκριμένη, αλλά δεν είναι απόλυτη. Η αγάπη γι’ αυτή τη μουσική τούς ενεργοποιεί καλλιτεχνικά και όσο προχωράει το πρότζεκτ νιώθουν ότι έχουν βρει μια άλλη γλώσσα, με την οποία μιλάνε και περιεργάζονται την παράδοση. Βασική παράμετρος στο σκεπτικό τους είναι ότι η παράδοση δεν είναι κάτι που δεν μπορεί να μιλήσει σήμερα και να μεταδώσει κάτι. Η παράδοση και για τους δύο είναι κάτι που θα πρέπει να έρχεται στα σημερινά μέτρα, να έχει αφορμή από το χθες, αλλά να λαμβάνει χαρακτηριστικά του παρόντος.

Μιλώντας με τον Ευαγόρα και τον Βαγγέλη αντιλήφθηκα ότι ο σεβασμός στην κρητική μουσική, η οποία στα χέρια τους γίνεται εργαλείο και μέσο μεταφοράς μιας αρχέγονης κουλτούρας, μοιάζει να εξακτινώνεται και να συνομιλεί με την Κύπρο, με την Ανατολική Μεσόγειο, αλλά και με όλον τον κόσμο. «Έχουμε απεριόριστο σεβασμό στην κρητική μουσική παράδοση, αλλά και στην ιστορία» και αυτό είναι κάτι που δεν το διαπραγματεύονται, «Δεν θέλουμε να κάνουμε απλώς μία διασκευή ή να φέρουμε ένα παραδοσιακό κομμάτι σε μέτρα που δεν του ταιριάζουν κατ’ εμάς». Πολύ σημαντικό ρόλο παίζει η ιστορία, η ανάγκη που έχουν ο Ευαγόρας και ο Βαγγέλης να δημιουργήσουν μία μουσική βιβλιογραφία, να ντύσουν, αν θέλετε, την ιστορία με νότες και να δηλώσουν το παρών τους για ζητήματα του παρόντος με όχημα τους ήχους μιας αρχέγονης παράδοσης, τους οποίους συναντούν στην κρητική μουσική. «Η ιδέα δεν ήταν ξεκάθαρη από την αρχή, ξεκινήσαμε από το ότι παίζουμε κοντινές μουσικές και μετά από συζητήσεις που κάναμε είδαμε ότι συμβαδίζουμε και στο πώς αντιλαμβανόμαστε τον πολιτισμό», μου λέει ο Ευαγόρας, αλλά ξέραμε τι αγαπάμε και τι ζητάμε. «Θέλαμε να κάνουμε κάτι που θα είχε σχέση με παραδοσιακή μουσική, με τραγούδια, όπως όμως αυτά μπαίνουν στην εποχή μας», συνεχίζει και ο Βαγγέλης προσθέτει « Ουσιαστικά δηλαδή θέλαμε να πειραματιστούμε στο πώς προσεγγίζουμε μία διασκευή».

Όσον αφορά στην Κρήτη και πώς μπήκε στο κάδρο ο Βαγγέλης μου λέει: «Εγώ παίζω κρητικό λαούτο, ο Ευαγόρας παίζει κιθάρα, και όταν τζαμάραμε, κατέληξα στην ιδέα που είχα στο μυαλό μου. Η ιδέα ήταν πώς είναι η κρητική μουσική στο σήμερα μέσα από μία μουσική γεωγραφία, όχι σε στυλ ντοκιμαντέρ, ούτε κάτι το νοσταλγικό. Η ιστορία μάς ενδιαφέρει πάρα πολύ. Η Κρήτη μπήκε στο πλάνο μας με τις μουσικές επιλογές μας, βασικά» και ο Ευαγόρας, «Έχουμε αγάπη γι’ αυτή τη μουσική, και είναι κάτι που μας ένωσε. Στην Κρήτη η μουσική και η παράδοσή της είναι παντού και αυτό με κάνει να θέλω να δω, τι άλλο μπορώ να κάνω με αυτή».

Στην παράσταση θα ακουστούν παραδοσιακά κομμάτια με νέες συνθέσεις άλλων καλλιτεχνών, αλλά και δικά τους κομμάτια, εντελώς καινούργια, στίχος και μουσική και μία διασκευή, πάνω σε κρητικά μοτίβα όλα. «Δεν έχουμε ‘πειράξει’ τα κομμάτια επειδή προσπαθούμε να κάνουμε διασκευές με βάση άλλα είδη μουσικής, αν και μπαίνουν και άλλα είδη μουσικής, πέραν της κρητικής, αλλά επειδή τα περισσότερα από αυτά είτε τα έχουμε συνδέσει με κάποια ιστορία, και σε άλλα έχουμε προσθέσει ηχητικά εφέ, είτε πάνω μας ακούγονται μαρτυρίες (ιστορικές ή καλλιτεχνικές), τα άλλα ηχητικά τοπία μπαίνουν για να υποστηρίξουν αυτή τη σύνθεση, δεν πάμε να πειράξουμε τα τραγούδια», λέει ο Βαγγέλης και προσθέτει: «Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι ο πυρήνας τους, ο στιχουργικός και νοηματικός, τον δε μουσικό πυρήνα τον βλέπουμε ως πολιτιστική κληρονομιά και αφού υπάρχει και σήμερα γεμίζει κάτι. Θεωρώ ότι η κρητική μουσική δεν είναι μόνο τα γλέντια και η διασκέδαση, αλλά κάτι άλλο, γι’ αυτό συγκινεί ακόμα», ο Ευαγόρας σημειώνει ότι ήθελαν οπωσδήποτε να μπει η ηλεκτρονική μουσική, επειδή σου δίνει την ευκαιρία να προσθέσεις σε ένα κομμάτι απαγγελίες, αρχειακό υλικό κτλ. «Ουσιαστικά χρησιμοποιούμε μουσικά samples, που γίνονται οργανικά στοιχεία του κομματιού. Χωρίς αυτά τα στοιχεία το κομμάτι δεν υπάρχει, τα αντιμετωπίζουμε σχεδόν ως μουσικά όργανα. Βασικά, πιστεύω ότι ένα πολύ βασικό στοιχείο του πρότζεκτ μας είναι ακριβώς αυτό, ότι παντρεύει τα ηχητικά αυτά στοιχεία αρμονικά με το κομμάτι εν γένει».

Ο ενθουσιασμός και των δύο ήταν μεταδοτικός, και δεν άργησαν να μου τον μεταδώσουν. Μέσα από την κουβέντα μας αντιλήφθηκα πόσο σημαντικό είναι να ξέρεις τι θες να κάνεις ακριβώς, ή για να το πω καλύτερα πού θες να φτάσεις και ο Ευαγόρας με τον Βαγγέλη ήξεραν ότι πρέπει να πουν τη γνώμη τους με ήχους ηλεκτρονικούς και κοντυλιές, και να χαράξουν τον δικό τους δρόμο. Μένει να δούμε το αποτέλεσμα της δουλειάς τους και να αποφασίσουμε αν θα τους ακολουθήσουμε, εγώ πάντως ετοιμάζομαι.

Πληροφορίες: Σάββατο 4 Μαΐου και Κυριακή 5 Μαΐου, ώρα 8:00 μ.μ. Καφενείο ο Πλάτανος (Δίχωρο), Αρχ. Μακαρίου Γ΄ 96, Καϊμακλί, Λευκωσία. Κρατήσεις: 97843347.

Έντυπη

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Μουσική: Τελευταία Ενημέρωση

X