ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Οι νέες ταινίες της εβδομάδας: Όταν ο κυνισμός περνάει για αισιοδοξία

Το τρίγωνο της θλίψης είναι η ρυτίδα ανάμεσα στα φρύδια και στη βιομηχανία της ομορφιάς και είναι μάλλον ανεπιθύμητη όταν γίνεται ορατή

Kathimerini.gr

Των Αιμίλιου Χαρμπή , Μαρία Κατσουνάκη

Το τρίγωνο της θλίψης ★★★
ΣΑΤΙΡΑ (2022)
Σκηνοθεσία: Ρούµπεν Εστλουντ
Ερµηνείες: Χάρις Ντίκινσον, Σάρλµπι Ντιν

Το τρίγωνο της θλίψης είναι η ρυτίδα ανάμεσα στα φρύδια και στη βιομηχανία της ομορφιάς και είναι μάλλον ανεπιθύμητη όταν γίνεται ορατή. Οπότε επεμβαίνει το μπότοξ, για να «διορθωθεί» η φύση για χάρη… Αλήθεια, για τίνος χάρη; Ο Σουηδός σκηνοθέτης Ρούμπεν Εστλουντ (βραβευμένος στις Κάννες με τον Χρυσό Φοίνικα – για δεύτερη φορά μετά το 2017 και το «Τετράγωνο») μας καλεί να σταθούμε για λίγο και να σκεφτούμε. Το κάνει με καταιγιστικούς ρυθμούς στα δύο πρώτα μέρη της ταινίας του. Στο πρώτο, συστήνει τους ήρωές του, τη Γιάγια και τον Καρλ, δύο διάσημα μοντέλα, που ζουν στον κόσμο της μόδας, εκεί όπου «ο κυνισμός μεταμφιέζεται σε αισιοδοξία». Μπορούν να συνυπάρξουν ως ζευγάρι; Η σκηνή στο εστιατόριο με τον λογαριασμό μοιάζει τόσο σουρεαλιστική, γιατί μπορεί να είναι εντελώς πραγματική. Και αυτό είναι ένα χαρακτηριστικό των ταινιών του Εστλουντ. Τα συμβάντα φαίνονται ακραία διότι ο φακός του εστιάζει –μεγεθύνοντας με την επιμονή του συλλέκτη/παρατηρητή– σε στιγμές και εικόνες που προσπερνάμε ως «κανονικές». Στο δεύτερο μέρος, ο Καρλ και η Γιάγια επιβιβάζονται σε μια πολυτελή θαλαμηγό (τη θρυλική «Χριστίνα» του Ωνάση) με μια παρέα από απύθμενα πλούσιους συνεπιβάτες: έναν Ρώσο ολιγάρχη και τις συνοδούς του, ένα ηλικιωμένο ζευγάρι Βρετανών, που είναι έμποροι όπλων, κ.ο.κ. Στην αρχή όλα μοιάζουν ειδυλλιακά για ατσαλάκωτες αναρτήσεις στο Instagram. Βοηθάει και το εκτυφλωτικό τοπίο της Εύβοιας (Χιλιαδού), όπου γυρίστηκε η ταινία. Τα πρόσωπα, βέβαια, φωτίζονται διαρκώς από την οθόνη του κινητού τους. Εως τη στιγμή που μια καταιγίδα, η συνακόλουθη ναυτία και οι βίαιοι εμετοί μετατρέπουν το όνειρο σε εφιάλτη, ο οποίος ολοκληρώνεται με το ναυάγιο του σκάφους. Στο νησί όπου καταλήγουν ναυαγοί, η καθαρίστρια είναι η μόνη που μπορεί να επιβιώσει, καθώς ξέρει να ψαρεύει… Η εξασφαλισμένη (;) υπεροχή του πλούτου εξελίσσεται σε θρίλερ. Οσο το κοινωνικό σχόλιο του Εστλουντ τροφοδοτείται από τον σαρκασμό, είναι ευρηματικό, αποδομεί τα στερεότυπα, διαχειρίζεται με επιτυχία την υπερβολή που συμπορεύεται με τη γελοιότητα. Οταν όμως «δεσμεύεται» να δείξει την άλλη πλευρά, μέσα από την ανατροπή, πλατειάζει, μεταδίδοντας την αμηχανία μιας βεβιασμένης εξισορρόπησης. Στο τρίτο μέρος («Το νησί») η ταινία χάνει τον ρυθμό της και το κέφι της.

«Το τρίγωνο της θλίψης» βγαίνει στις αίθουσες από την Κυριακή 18 Σεπτεμβρίου.
ΜΑΡΙΑ ΚΑΤΣΟΥΝΑΚΗ

Ο άνθρωπος µε τις απαντήσεις ★★
∆ΡΑΜΑ (2021)
Σκηνοθεσία: Στέλιος Καµµίτσης
Ερµηνείες: Βασίλης Μαγουλιώτης, Αντον Βάιλ

Ο Στέλιος Καμμίτσης («Κωλόπαιδα») παρουσιάζει μια μάλλον τυπική ταινία δρόμου, η οποία έχει τις δικές της αρετές και αδυναμίες. Πρωταγωνιστής εδώ είναι αρχικά ο νεαρός Βίκτωρας, πρώην πρωταθλητής των καταδύσεων, τον οποίο βλέπουμε, μετά τον θάνατο της γιαγιάς του, να παίρνει το πλοίο για την Ιταλία. Εκεί θα συναντήσει τον λίγο μεγαλύτερο Ματίας, έναν αρκετά απερίσκεπτο Γερμανό, που θα «κολλήσει» δίπλα του, καθώς οι δυο τους ξεκινούν ένα ταξίδι με το αυτοκίνητο προς τη Βαυαρία. Στη μακριά διαδρομή και μέσα από διάφορες περιπέτειες, κρυμμένα μυστικά και επιθυμίες έρχονται στην επιφάνεια.

Ο Καμμίτσης σκηνοθετεί ένα από αυτά τα ειδυλλιακά road trip, με τους πρωταγωνιστές να αποφασίζουν να πάρουν τον «γραφικό» δρόμο, έξω από τους βαρετούς αυτοκινητοδρόμους και κατευθείαν μέσα στη μαγευτική ιταλική (κυρίως) εξοχή. Το ταξίδι είναι γι’ αυτούς τόσο εξωτερικό όσο και εσωτερικό, ειδικά όσον αφορά τον Βίκτωρα, ο οποίος δεν ανοίγεται εύκολα στις νέες προκλήσεις. Η φωτογραφία του φιλμ είναι πραγματικά όμορφη, σχεδόν καρτποσταλική, ωστόσο η δραματουργία παραμένει υπερβολικά προβλέψιμη και γνώριμη από αμέτρητες άλλες ταινίες του είδους.

Το ορφανό: πρώτος φόνος ★★
ΤΡΟΜΟΥ (2022)
Σκηνοθεσία: Γουίλιαµ Μπρεντ Μπελ
Ερµηνείες: Ιζαµπελ Φέρµαν, Τζούλια Στάιλς

Η επιτυχημένη ταινία τρόμου του 2009 αποκτά και δεύτερο μέρος ή μάλλον πρίκουελ, αφού η συγκεκριμένη μάς αφηγείται την αρχή της ιστορίας της Εστερ. Εδώ βλέπουμε το περίφημο νεαρό κορίτσι να βρίσκεται έγκλειστο σε κάποια ψυχιατρική κλινική-φυλακή της παγωμένης Εσθονίας. Αυτό ωστόσο δεν θα κρατήσει πολύ, καθώς η Εστερ ανοίγει με συνοπτικές διαδικασίες (και μπόλικο αίμα) δρόμο προς την ελευθερία, καταλήγοντας τελικά στην Αμερική, όπου καταφέρνει να εξαπατήσει την οικογένεια ενός αγνοούμενου παιδιού και να πάρει τη θέση του. Οταν η απάτη αποκαλύπτεται, φυσικά, τα πράγματα γίνονται επικίνδυνα. Τα ειδικά εφέ και το μακιγιάζ επιτρέπουν στην 25χρονη σήμερα Ιζαμπελ Φέρμαν να υποδυθεί τη 12χρονη παιδούλα, σε ένα φιλμ που περιέχει κάποιες απροσδόκητες εξελίξεις, αλλά και μια ισχυρή «αντίπαλο» στο πρόσωπο της μητέρας, Τζούλια Στάιλς. Κατά τα λοιπά, βέβαια, τίποτα εδώ, σεναριακά ή κινηματογραφικά, δεν είναι ιδιαίτερα πρωτότυπο ή εμπνευσμένο σχετικά με το σινεμά του τρόμου.

Αντίο, παιδιά ★★★★★
∆ΡΑΜΑ (1987)
Σκηνοθεσία: Λουί Μαλ
Ερµηνείες: Γκασπάρ Μανές, Ραφαέλ Φεϊτό

Μία από τις 2-3 καλύτερες ταινίες του Λουί Μαλ, βραβευμένη με τον Χρυσό Λέοντα της Βενετίας, έρχεται αυτή την εβδομάδα στις αίθουσες, σε ψηφιακά αποκατεστημένη κόπια. Ο Γάλλος κινηματογραφιστής υπογράφει εδώ ένα σενάριο βασισμένο σε προσωπικές του αναμνήσεις από το καθολικό οικοτροφείο όπου φοιτούσε κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής. Σε ένα τέτοιο ίδρυμα βρισκόμαστε και στην ταινία, με τον αυστηρό αλλά στοργικό πατέρα Ζαν να προσπαθεί να προστατέψει τα αγόρια από τους κινδύνους του πολέμου. Ταυτόχρονα, κρύβει τρία νεαρά Εβραιόπουλα, ρισκάροντας τη ζωή του. Ο Μαλ δημιουργεί ένα βαθιά τρυφερό φιλμ πάνω στην παιδική αθωότητα αλλά και τον τρόμο του πολέμου, εισάγοντας αρκετά ακόμη θέματα στο δεύτερο επίπεδο, όπως το «δύσκολο» της συνεργασίας με τον κατακτητή. Ολα αυτά τυλιγμένα σε ένα πέπλο απλότητας, που πάντως εντείνει ακόμη περισσότερο την αβίαστη συγκίνηση του θεατή.

ΑΙΜΙΛΙΟΣ ΧΑΡΜΠΗΣ

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Σινεμά: Τελευταία Ενημέρωση

Η προβολή και παρουσίαση της ταινίας μικρού μήκους του Ανδρέα Σεϊτάνη θα γίνει το Σάββατο 2 Δεκεμβρίου
Kathimerini.com.cy
 |  ΣΙΝΕΜΑ
X