ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Ξεκινάει την Τετάρτη 16 Σεπτεμβρίου το 15ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Λεμεσού

Κάθε ταινία που επιλέγουμε είναι μικρά και απρόβλεπτα ταξίδια, λέει στην «Κ» ο Γιάγκος Χατζηγιάννης

Του Απόστολου Κουρουπάκη

Του Απόστολου Κουρουπάκη

kouroupakisa@kathimerini.com.cy

Το 15ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Λεμεσού (16-23 Σεπτεμβρίου) ξεκινάει αυτή την Τετάρτη 16 Σεπτεμβρίου, με δύο κυπριακά ντοκιμαντέρ και στη διαδικτυακή «Κ» μίλησε ο Γιάγκος Χατζηγιάννης, καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ. Ο κ. Χατζηγιάννης λέει ότι στο φεστιβάλ έχουν την πολυτέλεια όλες οι ταινίες που επιλέγουν να είναι από το «πάνω ράφι», με τις επιλογές τους να βασίζονται σε δύο άξονες: καινοτομία και αξία από κινηματογραφική άποψη, και να καταπιάνονται με θέματα που είναι σημαντικά και επείγοντα, που αφορούν την κοινωνία του σήμερα.

 

–Σύγχρονος άνθρωπος, κοινωνικό, φυσικό και πολιτικό περιβάλλον, ρίχνοντας μια ανήσυχη ματιά στην κοινωνική πραγματικότητα. Φαντάζομαι ότι θα δυσκολευτήκατε να επιλέξετε;

–Ναι, σε γενικές γραμμές η διαδικασία επιλογής είναι μια επίμονη και μακροχρόνια διαδικασία, αφού έχουμε να επιλέξουμε λίγες σχετικά ταινίες. Τα μεγάλα φεστιβάλ προβάλλουν πέρα των 200 ταινιών, ενώ εμείς γύρω στις 20, έτσι το εύρος των επιλογών μας είναι πολύ πιο μικρό. Από την άλλη, έχουμε την πολυτέλεια όλες οι ταινίες που επιλέγουμε να είναι από το «πάνω ράφι», από τις καλύτερες της τρέχουσας χρονιάς. Κι όπως πάντα, οι επιλογές μας βασίζονται σε δύο άξονες: αφενός τα έργα να έχουν αξία και να είναι καινοτόμα από κινηματογραφική άποψη, και, αφετέρου, να καταπιάνονται με θέματα που είναι σημαντικά και επείγοντα, που αφορούν την κοινωνία του σήμερα.

 –Όταν καταρτίζετε το πρόγραμμα του φεστιβάλ τι έχετε κατά νου;

–Όπως είπα και πιο πάνω, κατά νου έχουμε πάντα τον θεατή. Το ερώτημα που θέτουμε πρώτα στον εαυτό μας είναι: Τι εμπειρία θα προσφέρει η θέαση μιας συγκεκριμένης ταινίας σε αυτόν/ην που θα την παρακολουθήσει. Ο γνωστός Αμερικάνος σκηνοθέτης Alan Berliner είχε πει σε μια ομάδα από φοιτητές κινηματογράφου ότι: «Η κάθε ταινία είναι ένα ταξίδι. Ξεκινάς από κάποιο σημείο, κι αν είσαι τυχερός καταλήγεις κάπου που ποτέ δεν θα μπορούσες να φανταστείς». Κάπως έτσι σκεφτόμαστε κι εμείς κάθε ταινία που επιλέγουμε: ως μικρά, απρόβλεπτα ταξίδια.

 –Μετά από 14 διοργανώσεις τι νιώθετε ότι έχει επιτύχει το φεστιβάλ;

–Πιστεύω ότι πλέον έχει καθιερωθεί ως μια εκδήλωση που προσφέρει ποιοτικό περιεχόμενο και είναι δομημένη με έναν τρόπο που ο θεατής είναι το επίκεντρο. Ποτέ δεν μας ενδιέφερε να κάνουμε ένα διαγωνιστικό φεστιβάλ με βραβεία, επιτροπές, αγορά κ.τ.λ. Ο βασικός μας στόχος είναι να δίνουμε την ευκαιρία στον Κύπριο θεατή να δει και να απολαύσει μερικές από τις καλύτερες ταινίες ντοκιμαντέρ της χρονιάς, παρακινώντας τον να σκεφτεί, να συζητήσει, να θέσει ερωτήματα.

 –Πόσο εύκολα μπορεί κάποιος να διακρίνει την έμμεση προπαγάνδα μέσα από κάποιο ντοκιμαντέρ; Και δεν μιλάω για τις κραυγαλέες καθεστωτικές παραγωγές, αλλά από «ανεξάρτητους» παραγωγούς…

–Το πόσο εύκολα ή δύσκολα μπορεί κάποιος να διακρίνει τι υπάρχει όχι μόνο πίσω από μια ταινία ντοκιμαντέρ αλλά από το κάθε «πολιτιστικό» προϊόν, πιστεύω πως έγκειται στον καθένα από μας, βάσει των γνώσεων και των εμπειριών του και, κυρίως, από τη διάθεση που έχει να αμφισβητήσει και να θέσει ερωτήματα. Δυστυχώς, πολλές φορές, ειδικά στις μέρες μας, η πληροφορία έρχεται κοντά μας με τόσο καταιγιστικούς ρυθμούς που χρειάζεται πολύς κόπος ώσπου να διακρίνεις το νοούμενο.

 –Ντοκιμαντέρ και δημοσιογραφικό ρεπορτάζ, πόσο κοντά και πόσο μακριά μπορούν να σταθούν;

–Καθόλου κοντά θα έλεγα. Το ντοκιμαντέρ του δημιουργού, και αυτό είναι που μας ενδιαφέρει, φέρει έντονα την προσωπική σφραγίδα του σκηνοθέτη και προκύπτει μέσα από μια χρονοβόρα και κοπιαστική δημιουργική διαδικασία. Μέσα από τη διεισδυτική και απόλυτα συνειδητοποιημένη ματιά του, ο σκηνοθέτης/τρια μιας ταινίας ντοκιμαντέρ επιχειρεί να εκφράσει δημιουργικά και ευφάνταστα την πραγματικότητα όπως αυτός/η την αντιλαμβάνεται και δεν προσπαθεί να καμουφλάρει την παρουσία του/της στο τελικό αποτέλεσμα. Παράλληλα, μέσα από το απόλυτα συνειδητοποιημένο βλέμμα των δημιουργών του, το ντοκιμαντέρ προκαλεί τη σκέψη του θεατή και ενεργοποιεί την κριτική του ικανότητα, δίνοντάς του ερεθίσματα παρμένα μέσα από τις κοινωνικές, οικονομικές, πολιτικές και περιβαλλοντικές αλλαγές που μας περιβάλλουν. Από την άλλη, ζούμε σε μια εποχή που κυριαρχείται από τη συνεχή ροή πληροφοριών, με το τηλεοπτικό ρεπορτάζ να περιορίζεται στον πρόσκαιρο εντυπωσιασμό και στη δημιουργία πανικού για να αποσπάσει την προσοχή του θεατή-καταναλωτή. Φυσικά, η εμπειρία αυτή διαρκεί όσο και η «είδηση» αφού αμέσως μετά θα τη διαδεχτεί μια άλλη και ούτω καθεξής.

 

Σε εξελικτική πορεία το ντοκιμαντέρ στην Κύπρο

–Μιλήστε μας για τις κυπριακές παραγωγές, και πώς βλέπετε εξελικτικά την ντοκιματερίστικη κινηματογραφική παραγωγή από την πρώτη χρονιά του φεστιβάλ, μέχρι σήμερα;

–Παρότι ως κινηματογραφικό είδος το δημιουργικό ντοκιμαντέρ δεν είναι τόσο διαδεδομένο στο τόπο μας, συντελείται εδώ και μερικά χρόνια μα εξελικτική πορεία του είδους. Αυτό συμβαίνει κυρίως γιατί υπάρχουν νέα παιδιά με σπουδές και εμπειρίες από το εξωτερικό που προσπαθούν να βρουν και να εκφράσουν τη δική τους φωνή μέσα από το έργο τους.

–Πώς κρίνετε την κινηματογραφική κουλτούρα της Κύπρου; Μπορούμε να γίνουμε, αλλά δεν θέλουμε να γίνουμε ελκυστικός κινηματογραφικός προορισμός;

–Εμείς διοργανώνουμε ένα φεστιβάλ προσπαθώντας να το κάνουμε όσο καλύτερα μπορούμε. Με αυτό το τρόπο, πιστεύω, βάζουμε το δικό μας λιθαράκι στο πολιτιστικό τοπίο του τόπου μας. Από εκεί και πέρα, κατά πόσο μπορούμε να γίνουμε ελκυστικός κινηματογραφικός προορισμός κ.τ.λ., νομίζω είναι ένα πολύ σύνθετο ερώτημα για το οποίο υπάρχουν άτομα πιο κατάλληλα από μας για να το απαντήσουν.

 –Ποιες δυσκολίες αντιμετωπίσατε κατά την προετοιμασία του, λόγω του covid-19;

–Θα έλεγα αρκετά δύσκολη, κυρίως λόγω της αβεβαιότητας που επικρατούσε και της συνεχούς μεταβολής των δεδομένων. Παρόλα αυτά, εμείς προχωρούσαμε με τις διαδικασίες ετοιμασίας και προγραμματισμού της εκδήλωσης. Έχουμε προσαρμόσει όλες τις παραμέτρους του φεστιβάλ, ως οφείλαμε, τηρώντας όλα τα σχετικά πρωτόκολλα με πρώτο γνώμονα την ασφάλεια και υγεία όλων. Όσον αφορά την κράτηση εισιτηρίων, τον αριθμό των θέσεων κ.τ.λ., οι διαδικασίες θα είναι διαφορετικές φέτος, προσπαθούμε όμως πολύ για να κάνουμε τις συνθήκες όσο πιο εύκολες γίνεται για τους θεατές μας. Όλες οι σχετικές πληροφορίες υπάρχουν στην ιστοσελίδα μας: www.filmfestival.com.cy

–Σκεφτήκατε ποτέ να αναβάλλετε το φεστιβάλ ή είχατε σκεφτεί εξ αρχής εναλλακτικούς τρόπους διοργάνωσής του;

–Την αναβολή όχι, πάντα ελπίζαμε ότι θα μας δοθεί η ευκαιρία να κάνουμε την εκδήλωσή μας, έστω και με μια άλλη, πιο απλοποιημένη μορφή, χωρίς παράλληλες εκδηλώσεις, φιλοξενούμενους από το εξωτερικό κ.τ.λ. Επικεντρωθήκαμε στο να το κάνουμε «ζωντανά» και δεν είχαμε στο μυαλό μας άλλες μορφής διεξαγωγής, όπως διαδικτυακές προβολές κ.τ.λ.

 

Δείτε αναλυτικά το πρόγραμμα προβολών: https://www.filmfestival.com.cy/2020-screenings 

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Σινεμά: Τελευταία Ενημέρωση

Η προβολή και παρουσίαση της ταινίας μικρού μήκους του Ανδρέα Σεϊτάνη θα γίνει το Σάββατο 2 Δεκεμβρίου
Kathimerini.com.cy
 |  ΣΙΝΕΜΑ
X