ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Θέλω ένα φεστιβάλ, που να το ζηλεύει όλη η Ευρώπη

Ο Βαρνάβας Κυριαζής λέει στην «Κ» πως έχουμε και εμείς να δείξουμε και να πούμε πράγματα για το αρχαίο ελληνικό δράμα

Του Απόστολου Κουρουπάκη

Του Απόστολου Κουρουπάκη

kouroupakisa@kathimerini.com.cy

Ο πρόεδρος του Κυπριακού Κέντρου του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου Βαρνάβας Κυριαζής μιλάει στην «Κ» για το Φεστιβάλ Αρχαίου Ελληνικού Δράματος και τι χρειάζεται ώστε να μεγαλώσει ακόμη περισσότερο, και ελπίζει ότι με τη δημιουργία του υφυπουργείου Πολιτισμού θα γίνουν κινήσεις ενίσχυσης του φεστιβάλ. Ο κ. Κυριαζής μιλάει και για τις σκέψεις που γίνονται ώστε να αναβαθμιστεί και να κάνει πιο έντονη την παρουσία του. Μεγαλεπήβολος στόχος, όπως λέει, είναι να δημιουργηθεί ένα φεστιβάλ που να πιάνει τις νοτιοανατολικές χώρες της Ευρώπης. Επίσης, λέει πως δεν θα είχε πρόβλημα παραστάσεις να γίνουν ακόμα και στους Σόλους ή και το αρχαίο θέατρο της Σαλαμίνας.

–Πώς αξιολογείτε την έως τώρα πορεία του φεστιβάλ, με τις τρεις παραστάσεις που έχουμε δει;

–Θεωρώ ότι ήταν καλές επιλογές, σημειώνοντας ότι για τις παραστάσεις που φιλοξενεί το Φεστιβάλ αποφάσισαν επτά πρόσωπα. Τώρα για ότι έχουμε δει μέχρι σήμερα πιστεύω ότι ήταν πήγαμε καλά και αριθμητικά. Οι τρεις παραστάσεις που έχουν ως σήμερα δοθεί άφησε η καθεμία το δικό της αποτύπωμα. Επίσης, να σου πω ότι και η Πάφος, όπου δεν περιμέναμε να έχουμε τόσο κόσμο, μας τίμησε με την παρουσία των θεατών, παρά τα τεράστια προβλήματα που έχει ο χώρος του Ωδείου. Πήγαμε καλά. Σημαντικό πολύ είναι το γεγονός πως στην Πάφο, ένα μεγάλο ποσοστό των θεατών ήταν ξένοι. Στην παράσταση της «Ηλέκτρας.25» το 75% ήταν επισκέπτες της πόλης. Το φεστιβάλ μπορεί να ενισχύσει την πολιτιστική «βιομηχανία του τόπου».

–Ποιο είναι το αποτύπωμα που αφήνει το φεστιβάλ και τι χρειάζεται περισσότερο;

–Είναι ένα φεστιβάλ που έχει μια ζωή 25 χρόνων. Σίγουρα, εκείνο που χρειάζεται από εδώ και πέρα, είναι το φεστιβάλ να μεγαλώσει και αυτό σημαίνει χρήματα. Ελπίζω στις προσεχείς συναντήσεις που θα κάνουμε με το υφυπουργείο Πολιτισμού να δώσουν πιο πολλά χρήματα, ώστε να μπορέσουμε κι εμείς να φέρνουμε περισσότερα σχήματα. Κάνουμε διάφορες σκέψεις, ακόμα και για την Πάφο. Επίσης, μία ακόμα σκέψη μου, λίγο μεγαλεπήβολη, είναι μήπως καταφέρουμε να κάνουμε ένα φεστιβάλ που να πιάνει τις νοτιοανατολικές χώρες της Ευρώπης. Θέλουμε, πάντως, σε κάθε περίπτωση ένα πιο πλούσιο φεστιβάλ με μεγαλύτερη ποικιλία σε παραστάσεις του εξωτερικού.

–Εχουν γίνει σκέψεις για παράλληλες δραστηριότητες όπως εργαστήρια, πειραματική σκηνή κ.ά.;

–Ναι, έχουμε κάνει τέτοιες σκέψεις. Για παράδειγμα στην Πάφο σκεφτήκαμε μήπως καταφέρουμε να κάνουμε μονοδράματα, λόγω χώρου. Ένα μικρό φεστιβάλ μονοδράματος, δεν ξέρω πώς θα αντιμετωπιστεί από τον δήμο Πάφου. Επίσης, έχουμε ήδη το συμπόσιο, και πεποίθησή μου ήταν και παραμένει να γίνεται κάθε χρόνο σε συνδυασμό με το συμπόσιο με μία θερινή ακαδημία, ιδιαίτερα στις ορεινές περιοχές, εκκρεμεί συνάντησή μας με τον Επίτροπο Ανάπτυξης Ορεινών Κοινοτήτων κ. Χαμπιαούρη.

–Με το φεστιβάλ Αρχαίου Ελληνικού Δράματος η Κύπρος θεωρώ πως εμπλουτίζει τις γνώσεις της... έρχονται νέες ιδέες, τεχνογνωσία...

–Βεβαίως, αλλά κι εμείς μπορούμε να δώσουμε ιδέες. Στην Κύπρο έχουν γίνει εξαιρετικές παραστάσεις... Έχουμε τον Νίκο Χαραλάμπους, μάθαμε από τον Νίκο, χάραξε μία δική του πορεία στο αρχαίο ελληνικό δράμα, και τελείως διαφορετική από εκείνη του Θεάτρου Τέχνης. Έχουμε λοιπόν και εμείς να δείξουμε και να πούμε πράγματα!

Θα πηγαίναμε στη Σαλαμίνα

–Στην Πάφο ο κ. Φαίδωνος θέλει ελλαδικές παραστάσεις πάντως... γιατί δεν πάνε;

–Θέλει ελλαδικές παραστάσεις, αλλά το θέμα είναι οικονομικό και πρακτικό. Ακόμα και να γεμίσεις το αρχαίο ωδείο, με 500 εισιτήρια, αν υπολογίσεις την υποδομή που χρειάζεται μια ελλαδική παραγωγή τα έξοδα είναι τεράστια... φώτα, καμαρίνια, ηχητικές εγκαταστάσεις... Φυσικά και θέλουμε να πηγαίνουμε, μακάρι να μπορούσαμε να παίζουμε παντού... ακόμα και στους Σόλους ή τη Σαλαμίνα...

–Θα πηγαίνατε στους Σόλους ή στη Σαλαμίνα ως φεστιβάλ;

–Βεβαίως και θα πηγαίναμε... γιατί να μην πάμε;

–Θα σας κατηγορούσαν όμως...

–Προσωπικά δεν με ενδιαφέρουν αυτές οι κατηγορίες.

–Μία τουρκοκυπριακή συμμετοχή... και να έπαιζε στα Κατεχόμενα;

–Το αρχαίο ελληνικό δράμα δεν έχει όρια. Μία τ/κ συμμετοχή θα την αξιολογούσαμε όπως όλες τις άλλες, φτάνει να είναι μία πρόταση μελετημένη.

–Σχετικά με την απουσία κυπριακής συμμετοχής... και τις τρεις ελλαδικές συμμετοχές πώς σχολιάζετε;

–Δεν είμαι της αρχής ότι σώνει και καλά πρέπει να υπάρχει κυπριακή συμμετοχή, γιατί είναι πρόταση κυπριακής παραγωγής. Κάθε πρόταση, έτσι και οι κυπριακές, κρίνεται ισότιμα με τις άλλες προτάσεις εκτός Κύπρου. Οι ελλαδικές παραστάσεις πάντα μας φέρνουν βέβαια κόσμο, αλλά δεν είναι πάντα στο φεστιβάλ, το 2015 δεν είχαμε καμία, μία τις χρονιές 2016 και 2017 και δύο την περίοδο 2018-2021. Φέτος, έτυχε να έχουμε τρεις. Φυσικά, όσες κυπριακές συμμετοχές έχουν λάβει ώς τώρα μέρος στο φεστιβάλ είχαν ένα επίπεδο και στάθηκαν επάξια μέσα στο φεστιβάλ. Μακάρι να έχουμε προτάσεις και αυτές, όπως σου είπα, θα αξιολογηθούν ισότιμα με τις άλλες...

–Αύξηση της επιχορήγησης των παραστάσεων ίσως να έφερνε περισσότερες προτάσεις από την Κύπρο;

–Ναι, πιστεύω ότι αν αυξηθούν τα κονδύλια, ίσως να υπάρξουν και πιο μελετημένες προτάσεις από την Κύπρο. Ο κανονισμός για την κυπριακή παραγωγή επιχορηγεί μέχρι 30.000, που δεν έχει δοθεί. Γενικά οι κυπριακές παραγωγές κυμαίνονται από 18.000 έως 25.000 ευρώ. Είναι λίγα τα χρήματα...

–Κ. Κυριαζή, τι σημαίνει στο σήμερα αρχαίο ελληνικό δράμα; Μας αφορούν τόσο πολύ ακόμα αυτά τα κείμενα...

–Το αρχαίο ελληνικό δράμα είναι μια πανανθρώπινη κατάθεση. Οι αξίες του αφορούν την ανθρώπινη υπόσταση... Για εμένα κρύβεται μέσα τους ένα ολόκληρο σύμπαν. Το αρχαίο ελληνικό δράμα έχει μια σχέση με δυνάμεις πέραν από το ανθρώπινο μυαλό. Ο λόγος είναι υπέροχος σε αυτά τα κείμενα...

–Κλείνοντας πιο θέλετε να είναι το μακρινό αύριο του Φεστιβάλ Αρχαίου Ελληνικού Δράματος;

–Να γίνει ένα φεστιβάλ, που να το ζηλεύει όλη η Ευρώπη! Να προσελκύει κόσμο απ’ όλη τον κόσμο, παράλληλα με τις διακοπές του! Μπορεί να γίνει πιστεύω!

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS

Θέατρο-Χορός: Τελευταία Ενημέρωση