ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Οι πέντε πυλώνες για τους έκτακτους δημόσιους υπαλλήλους

Εναρμόνιση της Κύπρου με την Ευρωπαική οδηγία του 1999

Του Παναγιώτη Ρουγκάλα

Του Παναγιώτη Ρουγκάλα

Νομοσχέδιο που βάζει τέλος στην εργασιακή ανασφάλεια των εκτάκτων υπαλλήλων στο πλαίσιο της δημόσιας υπηρεσίας, παρουσίασε σήμερα στους εμπλεκόμενους ο υφυπουργός παρά το προέδρω Κωνσταντίνος Πετρίδης. Είναι το υπ’ αριθμόν 7 μεταρρυθμιστικό προσχέδιο που αφού αφορά όλους τους έκτακτους δημόσιους υπαλλήλους, παράλληλα «μπαίνει στα χωράφια» της συμφωνίας μεταξύ Κυβέρνησης και της Παγκύπριας Συντεχνίας Δημοσίων Υπαλλήλων (ΠΑΣΥΔΥ) για την απασχόληση των εκτάκτων. Στόχος του νομοσχεδίου είναι να εναρμονιστεί η Κύπρος με την Ευρωπαική οδηγία του 1999 για τις συμβάσεις ορισμένου χρόνου, ενώ συγχρόνως όπως υποστηρίζει ο κ. Πετρίδης, να γίνουν σημαντικές εξοικονομήσεις διοικητικού κόστους. 

Αλλαγές που επιφέρει

Οι επικείμενες αλλαγές που έρχονται με αυτό το νομοσχέδιο αφορούν 5 πυλώνες. Όλα τα συμβόλαια απασχόλησης των εκτάκτων υπαλλήλων θα είναι 6μηνης διάρκειας  και θα ανανεώνονται, νοούμενου ότι συνεχίζουν να υφίστανται υπηρεσιακές ανάγκες και υπό την προϋπόθεση ότι η απόδοση του υπάλληλου αξιολογείται ως επαρκής, στη βάση ειδικού απλοποιημένου εντύπου, το οποίο περιλαμβάνεται στη νομοθεσία. 

Εν συνεχεία, οι συμβάσεις εργασίας των υπαλλήλων οι οποίοι έχουν συμπληρώσει ή θα συμπληρώνουν 30 μήνες απασχόλησης, είτε με συνεχείς είτε με διαδοχικές συμβάσεις εργασίας, θα μετατρέπονται σε αορίστου χρόνου,

Επίσης τερματίζεται η αποκοπή του 10%, κατ’ αναλογία των προνοιών για τη μείωση της μισθοδοσίας των μόνιμων νεοεισερχομένων στη Δημόσια Υπηρεσία, για όσους υπάλληλους έχουν συμπληρώσει ή συμπληρώνουν 24 μήνες απασχόλησης.

Πρόσθετα, διασφαλίζεται ότι «οι υπηρεσίες όλων των εργοδοτουμένων αορίστου χρόνου δεν τερματίζονται λόγω πλεονασμού». Σημειώνεται ότι η διασφάλιση αυτή καλύπτει σχεδόν όλους τους σημερινούς εργοδοτουμένους αορίστου χρόνου που απασχολούνται σήμερα, δηλαδή 3267  υπαλλήλους, από τους οποίους οι 1135 στο Υπουργείο Υγείας και τα Τμήματα του

Τέλος, μπαίνουν σε διάλογο με τις συντεχνίες για ρύθμιση των όρων απασχόλησης των εκτάκτων υπαλλήλων (άδειες ασθενείας, άδειες μητρότητας, άδειες, κτλ) 

Οι σκοποί του νομοσχεδίου όπως παρουσιάστηκαν, είναι οι παρακάτω:

Απλοποίηση του σημερινού θεσμικού πλαισίου αφού θα καταργηθούν όλοι οι άλλοι νόμοι και θα υπάρχει ένα ενιαίο νομοθετικό  κείμενο που θα ρυθμίζει συνολικά πλέον τους όρους πρόσληψης και απασχόλησης των εκτάκτων υπαλλήλων στη δημόσια υπηρεσία.

Κατάργηση των πολλών κατηγοριών εκτάκτων υπαλλήλων σε σχέση με τη διάρκεια των συμβολαίων τους και η κατάταξη των υπαλλήλων αυτών στις κατηγορίες αορίστου και ορισμένου χρόνου.

Διασύνδεση της δυνατότητας πρόσληψης έκτακτου προσωπικού με τη διαδικασία του ετήσιου Προϋπολογισμού. Συγκεκριμένα οι προτάσεις των Υπουργείων/ Τμημάτων/ Ανεξάρτητων Υπηρεσιών που υποβάλλονται στον Υπουργό Οικονομικών στα πλαίσια του καταρτισμού του περί Προϋπολογισμού Νόμου και θα πρέπει να περιλαμβάνουν και τις ανάγκες για πρόσληψη προσωπικού σε έκτακτη βάση. Στα πλαίσια αυτά, η έγκριση εν όλω ή εν μέρει ή η μη έγκριση των προτάσεων των Υπουργείων/ Τμημάτων/ Ανεξάρτητων Υπηρεσιών θα εναπόκειται στον Υπουργό Οικονομικών, ο οποίος θα καθορίζει παράλληλα τον ανώτατο αριθμό εργοδοτουμένων ορισμένου χρόνου που το συγκεκριμένο Υπουργείο / Ανεξάρτητο Γραφείο / Υπηρεσία μπορεί να προσλάβει κατά τη διάρκεια του έτους. Κατά συνέπεια, ανάγκες για προσωπικό που δεν προβλέφθηκαν κατά την υποβολή του Προϋπολογισμού, θα εξετάζονται μόνο στην περίπτωση υποβολής συμπληρωματικού Προϋπολογισμού, εφόσον βέβαια, συντρέχουν ειδικές περιστάσεις όπως καθορίζονται στο περί Δημοσιονομικής Ευθύνης και Δημοσιονομικού Πλαισίου Νόμο.

Σε περίπτωση μετατροπής συμβάσεων εργασίας εργοδοτουμένων ορισμένου χρόνου σε συμβάσεις εργασίας αορίστου χρόνου, παρέχεται η δυνατότητα λήψης απόφασης από τον Υπουργό Οικονομικών για κατάργηση αριθμού μόνιμων εγκεκριμένων θέσεων, όπως ήθελε κρίνει αναγκαίο.

Ο καθορισμός ανώτατου ορίου αναφορικά με τον αριθμό των έκτακτων υπαλλήλων που θα απασχολούνται στη δημόσια υπηρεσία.

Η θεσμοθέτηση της αξιολόγησης της απόδοσης των εκτάκτων υπαλλήλων, η οποία μάλιστα θα αποτελεί κριτήριο για την ανανέωση της σύμβασης τους.

Δεν θα μπορούσε να αφορά μόνο εκτάκτους υπαλλήλους Υγείας

Η ρύθμιση της απασχόλησης των εκτάκτων υπαλλήλων θα πρέπει να είναι καθολική και να μην περιορίζεται στους υπαλλήλους που απασχολούνται στο Υπουργείο Υγείας και τα Τμήματα του, διότι νομικά είναι δύσκολο να δικαιολογηθεί η ρύθμιση της απασχόλησης μόνο των εκτάκτων του Υπουργείου Υγείας, και όχι και των εκτάκτων υπαλλήλων και των άλλων Υπουργείων / Τμημάτων, δεδομένου ότι το προσωπικό αυτό προσλήφθηκε και απασχολείται δυνάμει των ιδίων νομοθεσιών

Εν συνεχεία, η μεγάλη πλειοψηφία των εκτάκτων υπαλλήλων απασχολείται στο Υπουργείο Υγείας και τα Τμήματα του, ως εκ τούτου ο αριθμός των υπαλλήλων που απασχολούνται σε άλλα Υπουργεία / Τμήματα της Δημόσιας Υπηρεσίας αλλά και το συνεπαγόμενο κόστος είναι τέτοια που ευνοούν την προώθηση μιας συνολικής προσέγγισης ως προς τη ρύθμιση του θέματος της απασχόλησης εκτάκτων στη δημόσια υπηρεσία. 

«Κατά κράτος» οι εργαζόμενοι του Υπ. Υγείας ή τμήματα του

Αξίζει να σημειωθεί ότι από το σύνολο των 1382 υπαλλήλων, μόνο οι 193 δεν εργάζονται στο Υπουργείο Υγείας και τα Τμήματα του, ενώ από το συνολικό κόστος για την κατάργηση της αποκοπής του 10% επί της μισθοδοσίας των υπαλλήλων που συμπλήρωσαν/ συμπληρώνουν 24 μήνες απασχόλησης και το οποίο ανέρχεται στα 3.119.844€, μόνο οι 201.942€ αφορούν στο προσωπικό που απασχολείται εκτός του Υπουργείου Υγείας.

Διοικητικό κόστος

Η σημερινή κατάσταση με τις διαφορετικές κατηγορίες εκτάκτων και η διαχείριση των υπαλλήλων αυτών δημιουργεί μεγάλο διοικητικό κόστος και αχρείαστο φόρτο εργασίας στα διάφορα Υπουργεία/ Τμήματα ιδιαίτερα στο Υπουργείο Υγείας το οποίο απασχολεί τον μεγαλύτερο αριθμό προσωπικού.

Η συνολική ρύθμιση του θέματος με τη δημιουργία ενός ενιαίου πλαισίου απασχόλησης των εκτάκτων υπαλλήλων αναμένεται ότι θα βάλει σε τάξη το σημερινό πολύπλοκο και δαιδαλώδες καθεστώς και θα απλοποιήσει σε μεγάλο βαθμό των χειρισμό των θεμάτων που προκύπτουν από την απασχόληση του προσωπικού αυτού στη δημόσια υπηρεσία. Ιδιαίτερα, σημειώνεται ότι, τόσο τα διάφορα θέματα που αφορούν στις διαδικασίες πρόσληψης, όπως προκήρυξη θέσεων, καταρτισμός καταλόγων, μοριοδότηση, σύναψη συμβολαίων σε 15ήμερη ή άλλη βάση, εξέταση ενστάσεων κτλ, όσο και θέματα που αφορούν στην απασχόληση των εκτάκτων υπαλλήλων, όπως υπολογισμός και παραχώρηση αδειών ανάπαυσης/ ασθένειας/ άνευ απολαβών, μισθοδοτικά ζητήματα, διαχείριση του προσωπικού μέσω της εναλλαξιμότητας κ.τ.λ. αναμένεται να εκλείψουν από την εφαρμογή του νέου συστήματος. 

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Του Παναγιώτη Ρουγκάλα

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση