
Του Λάρκου Λάρκου
Έκτακτες συνθήκες, έκτακτες πολιτικές. Οι έκτακτες βοηθούν σε γρήγορες αποφάσεις: Όλες τις δυνάμεις και υπηρεσίες που ασκούν έργο Πολιτικής Προστασίας (Πυροσβεστική Υπηρεσία, Πολιτική Άμυνα, Τμήμα Δασών) κάτω από μία κοινή στέγη με επικεφαλής λ.χ. έναν γενικό γραμματέα Πολιτικής Προστασίας (ΓΓΠΠ) και με έδρα το Προεδρικό Μέγαρο.
Δίκτυο από συντονιστές/εθελοντές σε ημιεπαγγελματική βάση, ένα παλιό αίτημα της Πολιτικής Άμυνας. Σε συνεργασία με την Επίτροπο Ανθρωπιστικής Βοήθειας και Διαχείρισης Κρίσεων Χατζά Λαμπίμπ και σε πλήρη συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Δεξαμενή Πολιτικής Προστασίας, υποδομές για τον μηχανισμό rescEU με έδρα την Κύπρο και δικτύωση στην περιοχή. Ως γνωστόν, στη μεταβατική περίοδο για τα εθνικά μέσα που εντάσσονται στο μεταβατικό rescEU, προβλέπεται χρηματοδότηση από την Ε.Ε. σε ποσοστό 75% του κόστους.
Στο Ταμείο Ανάκαμψης/Ανθεκτικότητας, η εντολή: Στήριξη όλων των σχεδίων πολιτικής προστασίας, περιλαμβανομένου και του ζητήματος αγοράς πτητικών μέσων. Αίτημα για παρέκκλιση από τις τρέχουσες κοινοτικές διαδικασίες λόγω της επείγουσας φύσεως του θέματος που εδράζεται (και) στη γεωγραφική μας απόσταση. Έτσι θα συνεισφέρουμε και στον ευρωπαϊκό μηχανισμό κατάσβεσης.
Μπορεί να προσκληθούν στη νήσο εμπειρογνώμονες από την ευρωπαϊκή πολιτική προστασία για να μελετήσουν τις εκθέσεις και τα πορίσματα των αρχών της Κ.Δ. Η Πολιτική Άμυνα, ήδη από το 2016 στις ετήσιες εκθέσεις για τις «εκτιμήσεις κινδύνων/ risk assessments», κατατάσσει το δίπολο «δάση-φωτιά» ως τον υπ’ αριθμόν ένα κίνδυνο για τη νήσο.
Ο Ε. Τατάρ δήλωσε ότι «έχουμε διαβιβάσει την προσφορά για βοήθεια στην πυρόσβεση στα Η.Ε. αλλά και μέσω του συντονιστή των Τεχνικών Επιτροπών, ενημερώνοντάς τους ότι εξοπλισμός, προσωπικό και τεχνική υποστήριξη μπορούν να παρασχεθούν εάν χρειαστεί, μέσω της σχετικής Τ.Ε» (Πηγή: ΚΥΠΕ 23/7). Καμιά αντίδραση δεν υπήρξε από την πλευρά Ν. Χριστοδουλίδη, ούτε και όταν ο Ε. Τατάρ είπε δημόσια ότι «επικοινώνησα με τον Ν. Χριστοδουλίδη απευθείας μόλις έμαθα για την πυρκαγιά στη Λεμεσό». Μιλώντας στο Kıbrıs Postası TV, ο Ε. Τατάρ ανέφερε ότι « η ε/κ πλευρά απέρριψε αυτήν την προσφορά» (πηγή: Πολίτης 29/7). Μόνο δήλωση από τον κυβερνητικό εκπρόσωπο ότι «η Κυβέρνηση ενημερώθηκε για την πρόθεση του κ. Χαρματζί για το κατά πόσον υπήρχε ανάγκη για παροχή βοήθειας, αλλά υπήρχε επάρκεια σε επίγειες δυνάμεις. Οι ανάγκες ήταν κυρίως σε πτητικά μέσα» (πηγή: ΓΤΠ, 24/7).
Υπόθεση με ιστορία. Πυρκαγιά στην Κακοπετριά στις 16/6/16. Ο Ν. Αναστασιάδης δήλωσε ότι «είχα επικοινωνία με τον Τ/κ ηγέτη Μ. Ακιντζί. Ο κ. Ακιντζί, εξέφρασε προθυμία για προσφορά βοήθειας για την κατάσβεση της φωτιάς». Η πρόταση Ακιντζί αφορούσε την αποστολή πυροσβεστικών οχημάτων της «τδβκ» για να βοηθήσουν στην κατάσβεση της φωτιάς, αφού πρώτα αφαιρέσουν τα διακριτικά τους σήματα. Η πρόταση Ακιντζί απερρίφθη.
Ο γ.γ. του ΟΗΕ Α. Γκουτέρες στις 27/3/20 στην περίοδο του κορωνοϊού είπε: «αξιοποιήστε την ευκαιρία, συνεργαστείτε, φέρτε τις λύσεις πιο κοντά». Έγινε μια μόνο συνάντηση Αναστασιάδη-Ακιντζί και αυτή με πρωτοβουλία του ηγέτη των Τ/κ. Αλλά στις 31/3/20 ο Ν. Αναστασιάδης συνάντησε τον Β. Νετανιάχου και «συζήτησαν τρόπους που αφορούν την μάχη κατά του κορωνοϊού». Έτσι μια εξαιρετική ευκαιρία για τους Κυπρίους, για να «έρθουν λύσεις πιο κοντά», επέτασεν. Με την απόσταση του χρόνου, μπορούμε να έχουμε μία πιο καθαρή εικόνα στα τότε , που εν μέρει εξηγούν και τα σημερινά πράγματα.
Τα ζητήματα «χαμηλής πολιτικής» δεν λύνουν προβλήματα, όμως, αν αξιοποιηθούν εγκαίρως, διευκολύνουν την ατμόσφαιρα και αυτή με τη σειρά της διευκολύνει χειρισμούς. Η «διπλωματία των σεισμών» (1999) έπαιξε καταλυτικό ρόλο στην επικοινωνία Αθήνας-Άγκυρας και στην αλλαγή των όρων διεξαγωγής του παιχνιδιού. Από τον Ισμαήλ Τζεμ («αν η Κύπρος ενταχθεί στην Ε.Ε., θα αντιδράσουμε χωρίς όρια») στον Α. Γκιουλ (με κάποια καθυστέρηση, συμμετοχή του στην τελετή υπογραφής της Συνθήκης Προσχώρησης των 10 νέων μελών της Ε.Ε. στην Στοά του Αττάλου (η Κύπρος στους 10). Ενίοτε μέτρα «χαμηλής πολιτικής» αποκτούν τη δική τους δυναμική, η «διπλωματία των σεισμών» διευκόλυνε το δρόμο για την ένταξη της νήσου στην Ε.Ε. Η σιωπή Ν. Χριστοδουλίδη στην πρόταση Τατάρ μιλά από μόνη της, άλλωστε, δείχνει, ακόμη μία φορά, τις προτεραιότητές του. Ταυτόχρονα, βλέπουμε και την ποιοτική διαφορά ανάμεσα στους δύο κύριους διεκδικητές της ηγεσίας στην τ/κ κοινότητα. Η πρωτοβουλία Τ. Ερχιουρμάν να πάει στο συντονιστικό κέντρο στον Ύψωνα είναι ένα συμβολικό «σήμα» αλληλεγγύης για όλη την Κύπρο. Ο ίδιος εκφράζει το πολιτικό ρεύμα που κουβαλά την κληρονομιά Ακιντζί και Ταλάτ, που ενδιαφέρεται για τη μία Κύπρο. Μέσα από τις φωτιές, βγαίνουν οι «πρωταγωνιστές» της αλληλεγγύης, όπως ο Ορχούν Καράζογλου. Πήρε το όχημά του, το γέμισε πράγματα, πήγε Τρόοδος για να βοηθήσει με τον τρόπο του, τον τόπο του. Απρόθυμοι ηγέτες ψάχνουν ΜΟΕ και δεν βρίσκουν, ο κ. Καράζογλου όμως έδειξε τον δρόμο στα «ΜΟΕ των πολιτών»!