ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Κοντά σε ανάκαμψη τα τουριστικά έσοδα

Το 2023 θα είναι ικανοποιητική χρονιά λέει ο ο υφυπουργός Τουρισμού Σ. Περδίος

Της Μαρίας Ηρακλέους

Της Μαρίας Ηρακλέους

Λίγο μετά την επίσκεψή του σε Νέα Υόρκη και Ουάσιγκτον, ο υφυπουργός Τουρισμού Σάββας Περδίος μιλά στην «Κ» για την επένδυση του Υφυπουργείου στην συγκεκριμένη αγορά και γιατί θα πρέπει να κτιστούν σταδιακά οι βάσεις για ενίσχυση των αφίξεων Αμερικανών τουριστών στην Κύπρο. Παραθέτει επίσης τις εκτιμήσεις του για το πώς θα κινηθεί η φετινή τουριστική χρονιά, αναφέροντας ότι τα τουριστικά έσοδα θα πλησιάσουν την πλήρη ανάκαμψη το 2023. Σαφώς αυξημένες αναμένει τις τουριστικές αφίξεις της χειμερινής περιόδου, ενώ εκφράζει ικανοποίηση και για τις αναζητήσεις της Κύπρου ως προορισμός, αλλά και στο σκορ της Κύπρου σε σχέση με το guest satisfaction.

-Οι πρόσφατες εκτιμήσεις της Κεντρικής Τράπεζας κάνουν λόγο για ανάκαμψη του τουρισμού στα επίπεδα του 2019, το 2024, δηλαδή σε ένα χρόνο από σήμερα. Συμμερίζεστε αυτές τις εκτιμήσεις και πώς πιστεύετε ότι θα κινηθεί το 2023;

- Θεωρώ ότι σε σύγκριση με το 2019, φέτος θα πλησιάσουμε την πλήρη ανάκαμψη, τουλάχιστον σε σχέση με τα έσοδα. Πέρσι ήμασταν στο 90%. Αν αναλογιστεί κανείς τις ανακοινώσεις των αεροπορικών εταιρειών για έξτρα αφίξεις φέτος, πιστεύω ότι αυτό θα έχει θετική επίπτωση σε επίπεδο εσόδων και ότι θα είμαστε πολύ κοντά στα δεδομένα του 2019. Αυτό σε αφίξεις δεν ξέρω πώς θα μεταφραστεί. Από την στιγμή που χάσαμε και την ρωσική και την ουκρανική αγορά, ξέρουμε ότι μπορεί να πάρει περισσότερο χρόνο για να φτάσουμε τις αφίξεις του 2019. Σίγουρα δεν είναι εφικτό να αναπληρώσουμε 800 χιλιάδες αφίξεις σε μερικά χρόνια, αλλά αν η Κύπρος μπορεί να πιάνει τα έσοδα από λιγότερο τουρισμό, τότε υπάρχει ικανοποίηση. Έτσι, με βάση αυτά που έχουμε ενώπιόν μας σήμερα, φαίνεται ότι θα είναι μια ικανοποιητική χρονιά. Υπολογίζουμε, και με βάση τις ανακοινώσεις των αεροπορικών εταιρειών που έγιναν προς το τέλος της χρονιάς (Ryanair, WizzAir και Cyprus Airways), ότι θα αυξηθεί το ποσοστό των αφίξεων από ΕΕ φέτος. Αν το 2022 έκλεισε με 41% των αφίξεων από την ΕΕ, υπολογίζουμε ότι φέτος θα κυμαίνεται από 45-50% το αντίστοιχο ποσοστό, το οποίο είναι τεράστια βελτίωση σε σχέση με πριν την πανδημία.

-Αυτή την περίοδο, από πλευράς αφίξεων, βλέπετε να έχει αποτέλεσμα η επένδυση στον χειμερινό τουρισμό;

-Πιστεύω πως ναι, μπορούμε να πούμε ότι ξεκινήσαμε να βλέπουμε τα αποτελέσματα διότι οι αφίξεις του χειμώνα το 2022- τους μήνες Γενάρη, Φλεβάρη, Μάρτη, Απρίλη, Νοέμβρη, Δεκέμβρη, είναι στο 100% του τι ήταν το 2019. Οι συνολικές αφίξεις ήταν στον 80% του 2019, αλλά οι χειμερινές αφίξεις ήταν στο 100%- σε ποσοστό επί του συνόλου ήταν στο 25%, όπως ήταν το 2019, έτσι και το 2022. Εγώ θεωρώ ότι πρέπει να μας ικανοποιήσει και να μην ξεχνούμε ότι από τον Γενάρη ως τον Απρίλη του 2022 είχαμε μεγάλους περιορισμούς στην διακίνηση και έξαρση της Όμικρον. Άρα αν αναλογιστούμε αυτό το δεδομένο, είναι πολύ ενθαρρυντικό ότι πιάσαμε τους ίδιους αριθμούς με το 2019 και με τα δρομολόγια που ανακοινώθηκαν από την WizzAir και την Ryanair φέτος, για τα επόμενα 2-3 χρόνια, θα αυξηθεί ακόμα παραπάνω το ποσοστό των αφίξεων του χειμώνα, του χρόνου κτλ. Φαίνεται λοιπόν ότι φέτος οι αφίξεις του χειμώνα του 2023 θα είναι πιο ψηλές από πέρσι.

Στο +30% οι αναζητήσεις για Κύπρο

-Έχετε εικόνα από τις αναζητήσεις στην Google;

-Είμαστε στο +30% στις αναζητήσεις της Κύπρου σε σχέση με το 2019, το οποίο είναι ψηλότερο από πολλούς από τους ανταγωνιστές μας. Το 2022 έκλεισε με 86% guest satisfaction για την Κύπρο, η Ελλάδα ήταν στο 87%, και η Τουρκία στο 88%. Αυτά είναι τα τοπ τρτία στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου. Αν αφαιρέσεις από την Τουρκία και την Ελλάδα, high quality destinations όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη, η Αθήνα, η Κωνσταντινούπολη και προορισμοί, όπως η Αττάλεια, το Μπόντρουμ, η Κρήτη, η Ρόδος, η Κως κτλ, τότε το guest satisfaction των ανταγωνιστικών προορισμών είναι γύρω στο 80%. Είναι επίσης αξιοσημείωτο ότι αυτά τα στοιχεία τα επιβεβαίωσε με δική του μελέτη ο ΣΕΤΕ (Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων).

Περισσότερα στατιστικά στοιχεία

-Τι γίνεται με το θέμα της αναβάθμισης των στατιστικών στοιχείων στην Κύπρο σε σχέση με τον κυπριακό τουρισμό; Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η διαδικασία;

-Είμαστε έτοιμοι, περί τα μέσα Φεβρουαρίου, να ξεκινήσουμε να εκδίδουμε, σε συνεννόηση με την Στατιστική Υπηρεσία, ένα ολιστικό πακέτο στατιστικών στοιχείων τουρισμού. Η πρώτη έκδοση θα αφορά το 2022 στο σύνολό του.

-Τι στατιστικά στοιχεία θα είναι διαθέσιμα πλέον;

-Πλέον ερχόμαστε και παντρεύουμε τα στοιχεία που συλλέγει η στατιστική υπηρεσία, με τα στοιχεία του Υφυπουργείου και τα στοιχεία των ξενοδόχων. Έτσι, στο πακέτο των στοιχείων θα περιλαμβάνονται οι εθνικότητες των τουριστών, η ημερήσια δαπάνη ανά εθνικότητα, η επιλογή καταλύματος και περιοχής. Θα βλέπουμε επίσης ανά αγορά τις αναζητήσεις στο διαδίκτυο και την επισκεψιμότητα της ιστοσελίδας του Υφυπουργείου ανά εθνικότητα και ηλικία. Θα μπορούμε επίσης να βλέπουμε το guest satisfaction όχι μόνο για την Κύπρο ως προορισμός αλλά και για τις τουριστικές περιοχές.

Προοπτικές για τριπλασιασμό των αφίξεων από τις ΗΠΑ τα επόμενα χρόνια

Ο μέσος Αμερικανός τουρίστας δαπανάει 2.000 δολ., ποσό τριπλάσιο σε σύγκριση με την μέση κατά κεφαλήν τουριστική δαπάνη στην Κύπρο, λέει ο Σάββας Περδίος.

-Είστε ικανοποιημένος από τις πρόσφατες επαφές σας στις ΗΠΑ; Τι μπορεί να κερδίσει η Κύπρος από αυτή την αγορά;

- Αυτό που μας ικανοποιεί σε σχέση με τις διαβουλεύσεις που είχαμε είναι ότι πάρα πολλοί, εντυπωσιάστηκαν από την παρουσίασή μας σε σχέση με το τι κάνει η Κύπρος στο κομμάτι του τουρισμού και τα νέα τουριστικά προϊόντα που έχει αναπτύξει. Είναι επίσης πολύ σημαντικό το timing μας, αφού η Κύπρος συστήνεται στην αγορά σε μια περίοδο που ψάχνουν κάτι διαφορετικό. Στο πλαίσιο των επαφών μας, επισκεφθήκαμε την Ουάσιγκτον και τη Νέα Υόρκη και επισκεφθήκαμε διερευνητικά και την έκθεση New York Travel and Adventure Show- είναι μια έκθεση που γίνεται υπό μορφή road show και σειρά εκδηλώσεων σε διάφορες πόλεις και είναι πολύ πιθανό στο μέλλον να έχουμε και εμείς το δικό μας περίπτερο. Αυτό που μας έχει γίνει ξεκάθαρο από τις συνομιλίες μας με τους φορείς του τουρισμού εκεί, είναι ότι οι πιο αναπτυσσόμενες μορφές τουρισμού στην Αμερική αυτή την στιγμή, είναι το adventure και το solo travel, που κερδίζει όλο και περισσότερο έδαφος στους ταξιδιώτες. Ως Κύπρος μπορούμε να συνεχίσουμε να κτίζουμε πάνω στο κομμάτι της ασφάλειας και έχοντας υπόψη αυτό το μερίδιο αγοράς, από το οποίο μπορούμε να κερδίσουμε πόντους μελλοντικά, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση πάνω στην ασφάλεια τόσο σε επίπεδο προορισμού, όσο και σε επίπεδο της κάθε επιχείρησης ξεχωριστά. Όσον αφορά το adventure travel, είναι κάτι που αποκτά ολοένα και μεγαλύτερη σημασία, ιδιαίτερα μετά την πανδημία, και μπορούμε να πούμε ότι εμπίπτει στις ειδικές μορφές τουρισμού στις οποίες κάναμε τελευταίως κάποια βήματα, όπως για παράδειγμα τα long distance hiking και το glamping. Στην Αμερική, είναι ο πιο αναπτυσσόμενος τομέας τουρισμού, ιδιαίτερα στους Millennials και τους τουρίστες της Generation Z.

-Παρόλα αυτά, εξακολουθούν φυσικά να υπάρχουν κάποιες αντικειμενικές δυσκολίες στο θέμα του τουρισμού από Αμερική. Το θέμα των απευθείας πτήσεων για παράδειγμα.

- Μπορεί να μην έχουμε την απευθείας πτήση, αλλά αυτό δεν αποτελεί δικαιολογία για να μην κάνουμε κινήσεις στην αγορά, ειδικά από την στιγμή που Αμερικανοί τουρίστες έρχονται στην περιοχή, είτε στην Ελλάδα, είτε το Ισραήλ, είτε Λίβανο είτε Ιορδανία και χρησιμοποιούν transit flights. Υπάρχουν αρκετές πτήσεις απευθείας σε γειτονικές μας χώρες και σίγουρα βοηθά και το γεγονός ότι η συνδεσιμότητά μας με το Λονδίνο και την Γερμανία είναι πολύ καλή και έχει πολλές πτήσεις από την Αμερική προς Φρανκφούρτη, Μόναχο και Λονδίνο. Είναι κατ΄ ακρίβεια ειλημμένη απόφαση για το Υφυπουργείο ότι θα εντείνουμε τις προσπάθειες στην αγορά των Ηνωμένων Πολιτειών, θα δώσουμε σημασία σε πρώτη φάση στην ευρύτερη περιοχή Νέας Υόρκης- Πενσυλβάνια και Νέο Υερσέυ και τις επαφές με ταξιδιωτικούς συνδέσμους, οι οποίοι θα μας βοηθήσουν να διεισδύσουμε στην αγορά. Πρόκειται για τους ATTA- Travel agents’ που ασχολούνται με το adventure travel, τον σύνδεσμο ASTA και τον USTOA- σύνδεσμος ταξιδιωτικών οργανισμών στις ΗΠΑ. Το επόμενο βήμα είναι να ενημερωθούν τα μέλη αυτών των συνδέσμων για τις επιλογές και τις ευκαιρίες που υπάρχουν σε σχέση με την συνδεσιμότητα για την Κύπρο.

-Υπάρχουν συγκεκριμένοι στόχοι για την αμερικανική αγορά;

-Τον περασμένο χρόνο οι τουρίστες από Αμερική και Καναδά ανήλθαν σε 50 χιλιάδες αφίξεις, ήταν ελαφρώς πιο κάτω από το τι είχαμε το 2019 αλλά θα γίνει προσπάθεια να τριπλασιαστεί αυτός ο αριθμός μέσα στην επόμενη τριετία. Πρόκειται για τουρίστες με κατά κεφαλήν δαπάνη πολύ πιο ψηλή από την κατά κεφαλήν δαπάνη των τουριστών που έχουμε στην Κύπρο. Ο μέσος Αμερικανός τουρίστας δαπανάει 2 χιλιάδες δολάρια στις διακοπές του, ποσό τριπλάσιο σε σύγκριση με την μέση κατά κεφαλήν τουριστική δαπάνη στην Κύπρο, που κυμαίνεται στα 760 ευρώ.

-Από θέμα διαφήμισης, τι κονδύλι θα επενδυθεί για την αμερικανική αγορά;

Σε πρώτη φάση θέλουμε να δώσουμε 200 χιλιάδες ευρώ σε διάφορες ενέργειες για το 2023 και αναλόγως της ανταπόκρισης αυτό το ποσό θα αυξάνεται με την πάροδο του χρόνου.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Της Μαρίας Ηρακλέους

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση